Na 5 jaar met de Model S steeds goeie service ervaringen te hebben gehad, heb ik nu wel een wrange met de gloednieuwe Model Y.
Wagen opgehaald in Drogenbos op 21 september. In de hal waar hij stond kon ik niks verkeerd zie aan de auto. Het regende die dag, thuis ook niks opgemerkt.
Dat weekend stond een weekendje aan de kust gepland. De dinsdag daarna was het goed weer en heb ik de wagen voor de eerste keer een wasbeurt gegeven. Toen vielen volgende zaken me op:
- In de voorruit zitten er op verschillende plaatsen onzuiverheden tussen de lagen. Zowel langs binnen als langs buiten gepoetst, maar vlekjes blijven.
View attachment 981586
- In het glas van het dak zitten twee smalle, evenwijdige krassen
View attachment 981590
Deze zaken lijken mij onmogelijk door het rijden te zijn gebeurd (vooral de voorruit aangezien het defect echt tussen de glaslagen zit).
Direct gemeld via de app.
Op 2 oktober krijg ik bericht dat er onderdelen moeten besteld worden, verder geen vragen.
Op 11 oktober krijg ik bericht in de app dat de onderdelen er zijn en dat ik mijn akkoord moet geven voor de kostenraming --> Maar liefst €2.785. Ik ging uit van garantie aangezien deze defecten al van aflevering moeten aanwezig geweest zijn.
Ik heb gevraagd waarom dit niet binnen garantie valt, en kreeg als antwoord dat er 351km gereden was toen de defecten gemeld zijn via de app. Volgens de service medewerker moeten zulke zaken binnen 160km gemeld worden.
Kan ik hier nog iets mee? Moest ik dus niet naar zee zijn gereden(260km totaal) was dit dus wel gewoon garantie.
Aandringen via de app heeft niet veel zin. Laatste antwoord was: