Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijvaardigheidstraining

This site may earn commission on affiliate links.
Klein filmpje van zaterdag hoe makkelijk de auto dwars gaat op een gladde baan met traction control uit (tikje op het pedaal in de bocht): Als de draai niet te hard gaat dan kun je het nog opvangen, maar als je eenmaal gaat dan neemt de massa het over zoals hier te zien is:


Met traction control aan krijg je de auto niet zo ver overigens, dan gaat hij gewoon rechtdoor en wordt het een beetje saaie oefening ;)
 
Last edited by a moderator:
toevallig kwam ik de mail van Mark Maaskant nog tegen (uit 2013). Aangezien er in een nieuwe thread ook over een circuitdag wordt gesproken: hij biedt een rijvaardigheidstraining aan voor eur 295 inclusief btw.

Programma RijTraining Special

09.00 – 09.15 uur: Ontvangst van de gasten met koffie/thee en iets lekkers.

09.15 – 09.45 uur: Audiovisueel speciaal theorie gedeelte met daarin ondermeer:

• nuttige en praktische verkeerstips;
• anticiperen in het verkeer;
• de taal van de weg;
• uitleg van het programma;

09.45 – 10.00 uur: Transfer naar de testbaan van de RDW

10.00 – 10.50 uur: Uitvoering van de 1[SUP]ste[/SUP] specialstage

10.50 – 11.40 uur: Uitvoering van de 2[SUP]de[/SUP] specialstage

11.40 – 12.30 uur: Uitvoering van de 3[SUP]de[/SUP] specialstage

12.30 – 13.30 uur: Lunch, lokaal speciaal in restaurant Flantua’s.

13.45 – 14.30 uur: Uitvoering van de 4[SUP]de[/SUP] specialstage

14.30 – 15.00 uur: Spannende en spectaculaire beleving, zelf rijden over de kombaan van de RDW
baan.

15.00 – 17.00 uur: Bochtentechniek training op de Politietestbaan

Rond 15.00 uur worden flesjes water rondgebracht op de baan

Na de training: Gezellige afsluiting van het programma in het restaurant.

• Evaluatie van de training;
• Prijsuitreiking slalomcompetitie;
• Bittergarnituur & Drankje voor elke deelnemer;
• Uitreiking van de naslagwerkjes en certificaten.



De volgende oefenonderdelen hebben wij geselecteerd voor de RijTraining Special.

Ochtend:
1. Wet handling track
Op de grote gladde rotonde kan men met 3 auto´s tegelijk de handling op natte gladde ondergrond in
bochten ervaren. Een leerzaam én leuk onderdeel.

2. Brake test
Tijdens deze oefening maken de deelnemers kennis met de relatie snelheid, reactievermogen en
remafstand. Deze moderne oefening werkt met in het wegdek geïntegreerde computergestuurde LED
verlichting.

3. Wet braking and avoiding track
Dat brede banden veel grip hebben weten veel mensen. Maar dat brede banden weinig grip hebben op een
glad glijvlak is voor velen nieuw. Vandaar dat deze oefening extra nuttig is. Hier is het de bedoeling dat
plotseling uit het wegdek opspuitende waterhindernissen worden ontweken.

4. Slalomcompetitie
Elke deelnemer legt het slalomparcours af. (wordt uitgevoerd in onze race BMW competitie is altijd leuk)

Middag:
Goed, sportief en veilig autorijden valt of staat met het rijden van ideale lijnen. Onder de deskundige
begeleiding van twee ervaren circuit trainers gaat u 2 uur lang met 2 instructeurs oefenen in het rijden van ideale lijnen. Hiervoor rijden we op het 2,5 kilometer lange testcircuit van de Politie Academie in Lelystad. Het circuit is heeft vele bochten, hoogteverschil, snelle bochten, langzame bochten, doordraaiende bochten, kortom alle ingrediënten om u het rijden van ideale lijnen zo optimaal mogelijk bij te brengen. Veel rijtijd, persoonlijke instructie en kleine groepen.

• Circuitverkenning lus A (Groep 1 rijdt op lus A, groep 2 rijdt op lus B) 30 minuten
• Circuitverkenning lus B (Groep 2 rijdt op lus B, groep 2 rijdt op lus A) 30 minuten
• Circuitrijden hele circuit. Onder begeleiding van de training wordt het gehele circuit gereden. 1 uur

Na de RDW baan training: Kombaan experience
Na de training rijdt elke deelnemer onder supervisie van de trainers een aantal ronden over de kombaan
van de RDW. Bijzonder is dat de bochten van deze baan onder een hoek van 60% liggen.

Uitvoering cursusonderdelen:
Elk onderdeel wordt door deskundige en ervaren RijVaardigheidstrainers op veilige en aangename wijze
gedemonstreerd én begeleid naar de deelnemers. Voor iedere deelnemer is er gegarandeerd voldoende
aandacht, begeleiding en rijtijd in het programma opgenomen. Voor de extra veiligheid staat de trainer
constant met u in verbinding middels een portofoon.

Resume
De kosten in de eigen auto bedragen € 295,-- inclusief BTW per deelnemer. Een 2[SUP]de[/SUP] deelnemer meenemen in dezelfde auto kan voor slechts € 45,00 inclusief BTW per deelnemer. Het minimale aantal deelnemers is 10 voor een dag.

In de prijs is inbegrepen:

• Gebruik Verkeersoefencentrum;
• Huur kombaan;
• Persoonlijke begeleiding professionele en gecertificeerde RijVaardigheidstrainers;
• Een persoonlijk certificaat, indien gewenst met logo/tekst opdrachtgever;
• Naslag werkje voor iedere deelnemer;
• Compleet verzorgde uitgebreide catering gedurende dag.
 
Leuke samenloop: gistermiddag had ik een afspraak met Mark Maaskant van Prodrive om eens te kijken naar het gedrag van de Model S op een aantal onderdelen van de rijvaardigheidstraining.

We hebben de volgende verrichtingen getest:

- driften op de natte drifbaan: ondanks TC off bleek dit geen succes. Met een Model S is het erg lastig om een mooie drift te maken.
- grote gladde rotonde ging heel goed. Hier leer je overstuur corrigeren en een beetje driften. Filmpje: Drift rotonde Tesla Model S - YouTube
- de kombaan, met 170 km/uur door een bocht met een helling van 60 graden. HEFTIG !

Nu Mark de Model S een beetje heeft leren kennen, raadt hij een hele dag training af.
Niet ieder element is even geschikt en/of nuttig met een Model S.
Hij gaat daarom een speciale Tesla Model S training met nuttige en spectaculaire onderdelen voor ons samenstellen.
Zodra ik bericht van hem ontvang zal ik dat hier posten.

Ter geruststelling: ik heb gisteren kunnen zien dat de voorzorgsmaatregelen zeer uitgebreid zijn en de begeleiding zeer professioneel.
De kans op schade acht ik vrijwel nihil.
 
Mijn ervaring leert met sneeuw dat een donut draaien geen enkele probleem is en kon er zonder ingrijpen twee achter elkaar draaien. Mijn ervaring sluit ook aan bij de Japanners dat het prima te doen is zonder ingrijpen van SC.
Maar nooit op afgesloten circuits gedaan, ben dus zeer benieuwd naar de gedragingen van mijn MS tijdens zo'n rijvaardigheidstraining!
 
Oud draadje maar wel interessant.

Hans is er uiteindelijk iets van gekomen? Speciale training voor Tesla MS?

Leuke samenloop: gistermiddag had ik een afspraak met Mark Maaskant van Prodrive om eens te kijken naar het gedrag van de Model S op een aantal onderdelen van de rijvaardigheidstraining.

We hebben de volgende verrichtingen getest:

- driften op de natte drifbaan: ondanks TC off bleek dit geen succes. Met een Model S is het erg lastig om een mooie drift te maken.
- grote gladde rotonde ging heel goed. Hier leer je overstuur corrigeren en een beetje driften. Filmpje: Drift rotonde Tesla Model S - YouTube
- de kombaan, met 170 km/uur door een bocht met een helling van 60 graden. HEFTIG !

Nu Mark de Model S een beetje heeft leren kennen, raadt hij een hele dag training af.
Niet ieder element is even geschikt en/of nuttig met een Model S.
Hij gaat daarom een speciale Tesla Model S training met nuttige en spectaculaire onderdelen voor ons samenstellen.
Zodra ik bericht van hem ontvang zal ik dat hier posten.

Ter geruststelling: ik heb gisteren kunnen zien dat de voorzorgsmaatregelen zeer uitgebreid zijn en de begeleiding zeer professioneel.
De kans op schade acht ik vrijwel nihil.
 
  • Like
Reactions: Ronaldd and sweep