Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsendrager voor Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo, ik zie op het forum diverse fietsendrager icm Model 3 opmerkingen staan, maar nog niet zoveel over de Model Y.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik zoek is (denk ik):
- voor 3 fietsen
- opvouwbaar
- kantelbaar
- geen lift

Ik zie bv de Pro User Diamant SG3 en de Thule Euroride 942.

Maar ik lees op het forum zaken over 7 en 13 polig. Is dat een belemmering voor een fietsendrager, of kan ik een willekeurige drager aansluiten. En mis je met een 7 polige aansluiting altijd achteruitrij verlichting en mistlampen? Of verschilt dat per type/merk?

Kortom: heeft iemand een goed advies voor een goede drager?
 
ik heb de thule velospace xt3, vooral genomen door mijn mega elektrische fiets (Riese Muller Multicharger ivm twee kindjes) en mogelijkheid om een koffer ervoor aan te schaffen.

Maar fietsendragers zijn redelijk universeel toepasbaar. Wat je vooral moet bepalen is welke fietsen je erop wil hebben. Niet alle dragers zijn bijvoorbeeld geschikt voor zware e-bikes.
 
Ik ben leek mbt fietsendragers.

Maar ik begrijp dat de Model Y 160kg kogeldruk heeft. Als de drager 20kg is, dan kan er 140kg aan fietsen op de trekhaak (nou ja, volgens mij gaan de meeste fietsendragers maar tot 60kg)? Of zit ik hiermee er compleet naast?
 
Ik ben leek mbt fietsendragers.

Maar ik begrijp dat de Model Y 160kg kogeldruk heeft. Als de drager 20kg is, dan kan er 140kg aan fietsen op de trekhaak (nou ja, volgens mij gaan de meeste fietsendragers maar tot 60kg)? Of zit ik hiermee er compleet naast?
Inderdaad.

Thule zijn de meest populaire fietsendragers en ze hebben er inderdaad die opvouwbaar zijn en met een quick connect op de trekhaak rusten.
 
  • Helpful
Reactions: Kiprich
Ik zag in je handtekening Model 3 staan. Dat de Model Y een zo hoge kogeldruk mag hebben vind ik "uitzonderlijk".
Onderstaande vond ik met snel googlen terug. Ik ben nog niet op de website van Tesla gaan kijken, dat is voor straks... 😀

Screenshot 2023-03-16 at 13.12.18.png
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Ik heb nu een Model 3 zonder trekhaak, maar de bestelling voor een Model Y met trekhaak is net gemaakt, vandaag mijn zoektocht naar een fietsendrager.

Maar je hebt inderdaad gelijk, de druk is 72kg. Mea culpa. Dus dan hou je nog maar zo'n 50kg over voor fietsen.

Ik zag in je handtekening Model 3 staan. Dat de Model Y een zo hoge kogeldruk mag hebben vind ik "uitzonderlijk".
Onderstaande vond ik met snel googlen terug. Ik ben nog niet op de website van Tesla gaan kijken, dat is voor straks... 😀

View attachment 918131
 
Maakt het uit als je een 13 polig model koopt? Of gaat dat gewoon niet werken op een Model Y?

Ik zie deze Thule bijvoorbeeld, maar die is 13 polig. (even snel denkend... als een 13 polige op de Tesla kan, dan heb je voor een andere auto in de toekomst met een 13 polige aansluiting een volledig werkende drager). Kost je nu 100 euro meer, maar dan ben je voorbereid op 13 polig.

thule euroway g2
 
Last edited:
Maakt het uit als je een 13 polig model koopt? Of gaat dat gewoon niet werken op een Model Y?

Ik zie deze Thule bijvoorbeeld, maar die is 13 polig. (even snel denkend... als een 13 polige op de Tesla kan, dan heb je voor een andere auto in de toekomst met een 13 polige aansluiting een volledig werkende drager). Kost je nu 100 euro meer, maar dan ben je voorbereid op 13 polig.

thule euroway g2
Ik heb een Pro User drager voor 2 e-bikes en die heeft een stekker met 7-en 13-polige aansluit mogelijkheid ( deze drager is voor max 2 fietsen maar reply ivm stekkertype)
 
Maakt het uit als je een 13 polig model koopt? Of gaat dat gewoon niet werken op een Model Y?

Ik zie deze Thule bijvoorbeeld, maar die is 13 polig. (even snel denkend... als een 13 polige op de Tesla kan, dan heb je voor een andere auto in de toekomst met een 13 polige aansluiting een volledig werkende drager). Kost je nu 100 euro meer, maar dan ben je voorbereid op 13 polig.

thule euroway g2
De Model Y heeft ook gewoon een 13 polig stopcontact hoor.


En als het moet, zijn er nog adapters om je oude krel met 7 polen aan te sluiten op zo een Model Y.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Voor de Model Y met trekhaak af fabriek, wordt de Orion trekhaak geleverd (voorheen Bosal)
Op deze trekhaak zit tegenwoordig ook het nieuwe "FIX4BIKE". mechanisme, waarmee je de fietsdrager heel stevig met een klik vastzet.
Hoeft dus niet perse, een gewone fietsendrager past ook op de Model Y, maar een FIX4BIKE type past NIET op een normale trekhaak.
Let dus daarop.

Wat heel goed uit de bus komt is deze opvouwbare van Thule, kost wat maar blijkt erg gewild en goed te zijn
 
  • Informative
  • Like
Reactions: _U.P_ and WimH
Voor de Model Y met trekhaak af fabriek, wordt de Orion trekhaak geleverd (voorheen Bosal)
Op deze trekhaak zit tegenwoordig ook het nieuwe "FIX4BIKE". mechanisme, waarmee je de fietsdrager heel stevig met een klik vastzet.
Hoeft dus niet perse, een gewone fietsendrager past ook op de Model Y, maar een FIX4BIKE type past NIET op een normale trekhaak.
Let dus daarop.

Wat heel goed uit de bus komt is deze opvouwbare van Thule, kost wat maar blijkt erg gewild en goed te zijn
Easy Fold is heel erg stevig en mooi compact en ook flink wat duurder geworden zie ik. Ik heb de XT variant gekocht in 2020 voor 545 en die kost nu een whopping 749 euro
 
Kogeldruk Model Y is 75 kg, vrij standaard. Zelf een Thule EasyFold XT3 FIT4BIKE. Supermakkelijk erop klikken en uitvouwen. Inklappen en gaat zo in de achterbak. Draagvermogen 60KG maar let wel, drager zelf weegt 21KG. Dat betekent in praktijk een maximaal fietsgewicht van 54KG totaal. Een enkele fiets maximaal 30KG. Aangezien ik voornamelijk racefietsen en MTB's vervoer is dat geen enkel probleem.
 
Die Ueblers zijn echt licht en heel compact inklapbaar zeg. Prijs is wel iets hoger, maar ze staan wel op mijn lijstje, naast die van thule.
Ik heb er één en die bevalt prima. Gekocht bij Venderparts.
 
Ik heb ook een Uebler, topding. Je krijgt echt respect voor de manier hoe die ontworpen is, alle details kloppen.
Ik weet niet of Uebler er ook heeft voor 3 fietsen. In elk geval, 3 ebikes zal nooit lukken, dat is te zwaar, zelfs als je de batterijen er uit haalt.
 
Ik heb ook een Uebler, topding. Je krijgt echt respect voor de manier hoe die ontworpen is, alle details kloppen.
Ik weet niet of Uebler er ook heeft voor 3 fietsen. In elk geval, 3 ebikes zal nooit lukken, dat is te zwaar, zelfs als je de batterijen er uit haalt.
Vorig jaar voor mijn model 3 ook een Uebler i21 gekocht. Prijzig maar erg aan te bevelen. Strak achter de auto en hangt niet achterover. Daar zitten 2 e-bikes op. Er is een versie voor 3 fietsen met een maximale belading van 54 kg: de Uebler i31. Ook te koop via webshops in Duitsland.