Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsendrager voor Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat bij mij om mtb's of racefietsen (Ik verwacht trouwens dat je gezien het gewicht altijd maar maximaal 2 e-bikes kunt vervoeren).

Uebler heeft 2 versies voor 3 fietsen die ik interessant vind: de i31 en de x 31 s.
Thule heeft er ook verschillenden, maar ik moet daar nog even gaan kijken wat de verschillen zijn.
Yakima zag ik op een ander forum langskomen als goede vervanger coor een Uebler. Alleen de prijs is lager.
 
Ben ook aan het zoeken naar een fietsendrager voor twee en compact op te bergen. Keuze nu tussen de Thule Easyfold XT2 933 of de Uebler i21. Ik neig naar de laatste, maar wat zijn die dingen takkeduur zeg.

Afijn, het FIT4BIKE systeem zou een betere bevestiging hebben, maar dan beperk je je ten alle tijden tot trekhaken die ervoor gemaakt zijn en een echt voordeel zie ik niet. Het zou stabieler moeten zijn, maar volgens mij zijn degelijke dragers dat sowieso al. En zonder kun je de drager altijd gebruiken dus of ik mis iets, of er is alleen maar een nadeel.

Ik lees hier dat sommigen de Uebler i21 via Ebay hebben besteld. Als ik daar zo rondstruin zijn de prijzen inderdaad lager, maar vaak geen verzending naar Nederland en als je gaat zoeken op de compatibiliteitslijst staat er dat de MY LR niet compatibel is, maar het lijkt erop dat alleen het huismerk van de aanbiedende partij dan compatibel is. Mocht iemand nog een tip hebben, gaarne :)
 
Ben ook aan het zoeken naar een fietsendrager voor twee en compact op te bergen. Keuze nu tussen de Thule Easyfold XT2 933 of de Uebler i21. Ik neig naar de laatste, maar wat zijn die dingen takkeduur zeg.
Hear hear. Hier zelfde dilemma, ik neig ook voor een 'normale' uitvoering. Die kan vele auto's mee. Mijn businesscase is nu dat de uebler zo 10 jaar meegaat, dan vallen die extra kosten nog wel mee... 🫣😂

Mocht iemand nog tips, goede adresjes hebben dan hou ik me ook van harte aanbovolen. 👍
 
  • Like
Reactions: pati07
Hear hear. Hier zelfde dilemma, ik neig ook voor een 'normale' uitvoering. Die kan vele auto's mee. Mijn businesscase is nu dat de uebler zo 10 jaar meegaat, dan vallen die extra kosten nog wel mee... 🫣😂

Mocht iemand nog tips, goede adresjes hebben dan hou ik me ook van harte aanbovolen. 👍
Die Uebler i21kostte 3 jaar geleden nog minder dan 600€...
Aluminium is het nieuwe goud zeker...
 
Ik heb de Pro User Diamant SG3. Prima fietsendrager voor 3 fietsen. Gebruik hem voornamelijk voor MTB's.
Prijstechnisch een stuk interessanter en afgezien van de naam "Thule" zag ik niet veel toegevoegde waarde voor een Thule en 200,- euro extra.
De Pro User Diamant kwam ook goed uit alle testen en werkt goed.
Enige wat ik er iets minder aan vind, is dat de lampen en nummerbord een beetje lastig ingevouwen blijven. Dus bij het inklappen, blijven ze niet hangen, maar dat is mij het extra geld niet waard.
 
Ik zat te kijken naar een uebler, maar vanwege de hoge prijs ga binnenkort toch maar een Pro User Diamant TG 2 aanschaffen, met de optionele 3e drager erbij. Zal niet vaak voorkomen dat de 3e drager nodig is en dan scheelt het toch wat ruimte achterop. Deze drager vouwt ook erg klein op, is kantelbaar en wordt goed beoordeeld in de tests.
 
Hear hear. Hier zelfde dilemma, ik neig ook voor een 'normale' uitvoering. Die kan vele auto's mee. Mijn businesscase is nu dat de uebler zo 10 jaar meegaat, dan vallen die extra kosten nog wel mee... 🫣😂

Mocht iemand nog tips, goede adresjes hebben dan hou ik me ook van harte aanbovolen. 👍
Ik heb de Uebler i21 gekocht bij Venderparts. Goede service en na een belletje een gratis beschermhoes erbij gekregen👍

Voordeel van deze drager is het lage gewicht, handig als je de drager met de hand moet verplaatsen/opbergen. Door het lage gewicht zit je ook niet snel aan de maximale kogeldruk als je fietsen wat zwaarder zijn (voor het geval je bv e-bikes hebt of in de toekomst wilt gaan kopen).
Ook heeft deze drager een handig mechanisme om de drager op de trekhaak te bevestigen. De constructie van met name de verlichting, is door het lage gewicht van de drager iets kwetsbaarder dan de (niet inklapbare) drager die ik hiervoor had, maar ondanks het lage gewicht is het een heel stabiele drager achter de auto.

 
@Mars2020 Bedankt voor de info. Ik snap alleen het prijsverschil niet zo tussen het door jou getoonde model en deze:

Deze is zwaarder, minder ver kantelbaar en toch duurder. Mij lijkt 60 graden kantelen prettiger dan 90 graden? Dan liggen de fietsen op de grond en je hebt meer ruimte nodig.
 
Bedankt iedereen voor de bijdragen hier.
Na enige studie heb ik de door Tesla zelf voorgestelde "Atera Strada Evo 2" besteld, en zelfs via Tesla zelf.
Ik weet dat de webshop van Tesla prima werkt, de verzending gaat snel, en terugsturen is ook geen probleem.

Use-case:
- We hebben geen e-bikes (nog niet). Ofwel gaan we er samen op uit met twee gewone fietsen, ofwel ik op m'n eentje met m'n racefiets.
- Ik rij al jaren met dakdragers van Thule rond waarover ik best wel tevreden ben. Nu wil ik wel een fietsendrager op de trekhaak voor het geval er e-bikes komen.

Dit kan misschien nuttig zijn, dit was m'n shortlist in volgorde van keuze:

Atera Strada Evo 2 (via Tesla online)
+
(voor mij was dit meteen prioritair) de vergrendeling van het frame is via metaalversterkte banden die volledig rond de buizen gaan en niet met klemmende grijpers (ik vind dat belangrijk op een carbonframe, want dan wil je niet teveel druk uitoefenen)
blijkbaar enorm goede vergrendelingsmechaniek rond de trekhaak (hoewel niet Fix4bike)
kanteltechniek met glijden over rails (rollagers?) in plaats van kantelen rond een scharnierpunt
Tesla stelt deze zelf voor, dus compatibel zal ie wel zijn
-
niet opvouwbaar
ik vraag me af waarom Tesla niet zelf een Fix4bike drager voorstelt als hun trekhaak Fix4bike compatibel is?

Oris Traveller II FIX4BIKE
+
lage prijs (minder dan de helft van de Thule)
Fix4bike system
van hetzelfde merk als de trekhaak van Tesla (Bossal / Oris)
ik hou wel van het glijsysteem voor het vastzetten van de wielen, ziet er zeer flexibel en stevig uit
opplooibaar, tas inbegrepen, heeft ook alle toeters en bellen van de Uebler, maar voor een fractie van de prijs
-
de u-beugel is niet breed
klemsluiting opnieuw

Uebler i21
+
opvouwbaar
licht
design is top
enorm goede reviews
-
duur
lichten en nummerplaat houder zijn kwetsbaar
klemsysteem
ik lees niet zoveel over de vergrendeltechniek rond de trekhaak

THULE EASYFOLD XT FIX4BIKE
+
thule = kwaliteit
Fix4bike montage is compatibel met de Oris / Bossal trekhaak die op de MY meegeleverd is = snelle en rechte montage
-
duur
let op als je deze bestelt, dat je dan de Fix4bike versie neemt
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: -MD-
@Mars2020 Bedankt voor de info. Ik snap alleen het prijsverschil niet zo tussen het door jou getoonde model en deze:

Deze is zwaarder, minder ver kantelbaar en toch duurder. Mij lijkt 60 graden kantelen prettiger dan 90 graden? Dan liggen de fietsen op de grond en je hebt meer ruimte nodig.
Aha…. zie net dat ik ook de 60 graden versie heb. Is inderdaad voldoende.
 
  • Like
Reactions: -MD-
THULE EASYFOLD XT FIX4BIKE
+
thule = kwaliteit
Fix4bike montage is compatibel met de Oris / Bossal trekhaak die op de MY meegeleverd is = snelle en rechte montage
-
duur
let op als je deze bestelt, dat je dan de Fix4bike versie neemt
Bedankt voor je overzicht. Wat is er zo belangrijk aan FIX4BIKE? De bevestiging is stabieler, maar je kunt 'm alleen maar gebruiken op compatibel trekhaken. De versie zonder FIX4BIKE kun je op elke trekhaak gebruiken, ook de FIX4BIKE trekhaken. Ik snap de meerwaarde niet zo?
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Bedankt voor je overzicht. Wat is er zo belangrijk aan FIX4BIKE? De bevestiging is stabieler, maar je kunt 'm alleen maar gebruiken op compatibel trekhaken. De versie zonder FIX4BIKE kun je op elke trekhaak gebruiken, ook de FIX4BIKE trekhaken. Ik snap de meerwaarde niet zo?

Ik weet dat het - 20 jaar geleden althans - nogal een gedoe was om de fietsdrager netjes horizontaal te krijgen. Met die fix4bike heb je dat probleem wellicht niet.

Nu heb ik er ook ene gekocht zonder, dus ik zie wel.
 
  • Like
Reactions: -MD-
Ik heb ook de THULE EASYFOLD XT FIX4BIKE gekocht. De reden, ergens op forum gelezen dat bij iets te snel optrekken de versie zonder die Fix4Bike nog wel eens naar achteren kan gaan (scheefstand). Aangezien zo'n Tesla best wel rap is, laat me toch maar voor de speciale versie gaan. Ze maken het systeem niet voor niks.
De nieuwste versie is erop zetten klik en klaar, geen hendel omzetten om te klemmen. Zit muurvast.
Wel één voordeel, met Fix4Bike zal je hem niet zo snel uitlenen, tot op heden weinig auto's die zo'n haak hebben:)
 
………Uebler i21
+
opvouwbaar
licht
design is top
enorm goede reviews
-
duur
lichten en nummerplaat houder zijn kwetsbaar
klemsysteem
ik lees niet zoveel over de vergrendeltechniek rond de trekhaak…..
De Uebler i21 is inderdaad niet goedkoop, maar komende van een oerdegelijke Thule ben ik toch zeer tevreden over de Uebler i21.
Verlichting is inderdaad iets kwetsbaarder dan van de Thule die ik had, maar als je ergens tegenaan rijd heb je bij elke drager schade. De opberghoes geeft voldoende bescherming als je de drager hierin opbergt.

Het bevestigen op de trekhaak is met het klemsysteem wel heel eenvoudig en kost weinig kracht omdat je de hele drager als hefboom gebruikt. Drager zit als een huis en is eenvoudig recht op de trekhaak te bevestigen en eenmaal bevestigd er is geen beweging in te krijgen en de fietsen staan stabiel op de drager.
De drager vergrendeld zichzelf automatisch bij het plaatsen op de trekhaak. Je moet wel even de sleutel uit het slotje verwijderen als je de drager op de trekhaak plaatst, als de sleutel half in het slot zit kan deze beschadigen.
Ik heb deze drager nu bijna een jaar in gebruik dus over duurzaamheid kan ik nog niet veel melden, maar tot op heden heb ik liever de Uebler dan de oude Thule.
 
  • Like
Reactions: -MD-
Ik heb ook de THULE EASYFOLD XT FIX4BIKE gekocht. De reden, ergens op forum gelezen dat bij iets te snel optrekken de versie zonder die Fix4Bike nog wel eens naar achteren kan gaan (scheefstand). Aangezien zo'n Tesla best wel rap is, laat me toch maar voor de speciale versie gaan. Ze maken het systeem niet voor niks.
De nieuwste versie is erop zetten klik en klaar, geen hendel omzetten om te klemmen. Zit muurvast.
Wel één voordeel, met Fix4Bike zal je hem niet zo snel uitlenen, tot op heden weinig auto's die zo'n haak hebben:)

Vroeger moest je uw trekhaak wel goed ontvetten vooraleer het fietsrek erop te plaatsen.
Ik heb vandaag m'n Atera binnen, tracht nog een kleine evaluatie te geven na het weekend.
 
Worden we ook niet gewoon een beetje in de maling genomen met die hoge prijs voor de Uebler i21? Dit is toch gewoon nagenoeg hetzelfde (ik zie wat details die iets anders zijn):

449,- Fietsendrager Compact ll (inklapbaar) voor op trekhaak, 2 fietsen
Of deze:
425,- Volkswagen Fietsendrager Compact 2 - 2 fietsen - trekhaak
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
Worden we ook niet gewoon een beetje in de maling genomen met die hoge prijs voor de Uebler i21? Dit is toch gewoon nagenoeg hetzelfde (ik zie wat details die iets anders zijn):

449,- Fietsendrager Compact ll (inklapbaar) voor op trekhaak, 2 fietsen
Of deze:
425,- Volkswagen Fietsendrager Compact 2 - 2 fietsen - trekhaak
Die van Volkswagen is een ander type. De Uebler i21 heeft een ander bevestigings mechanisme.
Waar de reguliere dragers een hefboom hebben (zoals die op de foto van de VW drager), heeft de Uebler i21 geen hefboom, maar klemt de drager zich automatisch vast aan de trekhaak. Dit is eenvoudiger, kost vrijwel geen kracht en de drager zit net zo steveig of zelfs steviger op de kogel. Ander type dragers van Uebler met de “oude” hefboom zijn inderdaad goedkoper en zwaarder.

1681972282375.jpeg
 
  • Like
Reactions: -MD-