Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de kwalificatie 'nutteloos' wel een beetje kort door de bocht. De cybertruck vind je dan ook nutteloos gok ik?
Voor velen wel, maar voor wie een pick-up nodig heeft, heel nuttig.
Voor een performance kan ik niet zo direct veel nut bedenken.
Maar begrijp ook dat nut voor veel mensen geen beslissingsfactor is. Prestige en differentiatie des te meer. Normaal dus dat een commercieel bedrijf daar op in speelt.
 
  • Like
Reactions: CRTS
Is geen nadeel. Het aantal keer dat ik (en 99% van de eigenaars) 100% nodig hebben valt ruim binnen die ‘niet altijd’.
Maar als ik 100% nodig heb, kan dat.
Moet je wel ruim vooraf weten dat je range nodig hebt. Onverwacht naar een klant ver weg en je kan extra laden. Geen ramp, maar ik laad liever thuis. Laad je standaard de M3P op tot 90% dan heb je minder range dan een RWD. Vooral als je veel afstanden aflegt is een M3P minder praktisch.

laad ik sneller
je laadt met meer kW, maar de laadsnelheid in km/u zal denk ik niet zoveel uitmaken. Als het verbruik klopt van de M3P, dan zal het hogere verbruik de hoge laadsnelheid vrijwel teniet doen. Voor een M3LR klopt je stelling natuurlijk wel. Boven de hogere aanschafprijs is bij de M3P de kosten/km ook hoger (hoger verbruik en veel duurdere banden).

  • heb ik minder cycli, dus minder degradatie
Geldt dus ook niet voor een M3P, want die moet per 525km ook een volledige cyclus hebben. Daarbij kn een LFP door het lagere voltage veel meer cycli aan. Denk dat een RWD theoretisch meer km moeten kunnen maken tot 70% restcapaciteit dan een LR en zeker de M3P. Of het in de praktijk ook zo is valt te bezien. Meeste accu’s worden niet vervangen door hoge degradatie, maar andere defecten.

  • heeft de degradatie minder impact
Geldt bij de M3P dus ook niet. Bij zowel de RWD en M3P praat je bij elke 1% degradatie ruim 5km minder bereik. Ook het aantal cycli per km ligt ongeveer gelijk.

Je betoog gaat wel op voor de LR, omdat het verbruik marginaal hoger ligt dan de RWD. Maar de M3P komt gewoon net zo ver met een grote batterij als een RWD met een kleine.
 
Moet je wel ruim vooraf weten dat je range nodig hebt. Onverwacht naar een klant ver weg en je kan extra laden. Geen ramp, maar ik laad liever thuis. Laad je standaard de M3P op tot 90% dan heb je minder range dan een RWD. Vooral als je veel afstanden aflegt is een M3P minder praktisch.


je laadt met meer kW, maar de laadsnelheid in km/u zal denk ik niet zoveel uitmaken. Als het verbruik klopt van de M3P, dan zal het hogere verbruik de hoge laadsnelheid vrijwel teniet doen. Voor een M3LR klopt je stelling natuurlijk wel. Boven de hogere aanschafprijs is bij de M3P de kosten/km ook hoger (hoger verbruik en veel duurdere banden).


Geldt dus ook niet voor een M3P, want die moet per 525km ook een volledige cyclus hebben. Daarbij kn een LFP door het lagere voltage veel meer cycli aan. Denk dat een RWD theoretisch meer km moeten kunnen maken tot 70% restcapaciteit dan een LR en zeker de M3P. Of het in de praktijk ook zo is valt te bezien. Meeste accu’s worden niet vervangen door hoge degradatie, maar andere defecten.


Geldt bij de M3P dus ook niet. Bij zowel de RWD en M3P praat je bij elke 1% degradatie ruim 5km minder bereik. Ook het aantal cycli per km ligt ongeveer gelijk.

Je betoog gaat wel op voor de LR, omdat het verbruik marginaal hoger ligt dan de RWD. Maar de M3P komt gewoon net zo ver met een grote batterij als een RWD met een kleine.
Ik vergeleek de AWD met de LR. Sorry niet expliciet vermeld.

Geldt dus ook niet voor een M3P, want die moet per 525km ook een volledige cyclus hebben.
De RWD 1,25 cycli voor die afstand (los jit de pols geschat.
 
Onverwacht naar een klant ver weg en je kan extra laden.
Ja, en dan? Die klant op 500km ver, die zal dan 5 minuten langer moeten wachten. En als er file is, nog langer.

Zo een argument begrijp ik echt niet.

Verder kies ik mijn auto's niet voor mijn klant, en als die klant zo snel geholpen wil worden zit ie best niet op 500km afstand, of voorzie ik wel een maintenance team korterbij.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Als een non-Tesla een beroerd verbruik heeft, dan is dat erg. Als een Tesla een slecht verbruik heeft, dan is dat helemaal niet erg. Weer wat geleerd...
Ja, en dan? Die klant op 500km ver, die zal dan 5 minuten langer moeten wachten. En als er file is, nog langer.
Laden is nooit 5 minuten. Dat ben je al kwijt aan omrijden, aansluiten, ... Snelladen is ook een stuk duurder dan thuisladen, dus ik laad liever thuis. Daarbij heb ik een hekel aan tanken/laden. Dat is het grote voordeel van een EV. Altijd vol vertrekken en vrijwelgeen gedoe met laden/tanken.

Soms heb je onverwachts extra ritten en dan is het handig om range te hebben. Als een betere range totaal niet interessant zou zijn, dan snap ik niet waarom er een LR bestaat.

Zoals gemeld in mijn eerdere post. De M3P is een indrukwekkend auto (vooral voor het geld). Maar het verbruik is echt een stuk hoger en zou voor mij een dealbreaker zijn.
 
Last edited:
Ja dan rij je toch gewoon een LR?

Ik let er de laatste tijd wel op, en de snelweg verlaten naar een supercharger kost vaak maar 2 minuten. Dus zeg dat je 4~5 minuten kwijt bent, en dan 5 minuten inpluggen.

Ik ken geen klanten die ik beter zou kunnen helpen door 10 minuten vroeger te zijn.

De enige klanten waar dat wel belangrijk is, vragen vrachtwagens, bestelwagens en auto's met blauwe flitsers op, en die dingen doen zelden meer dan 500km in 1 ruk.
 
Ik ken geen klanten die ik beter zou kunnen helpen door 10 minuten vroeger te zijn.
Je begrijpt dat dit enkel een voorbeeld was? Onderweg laden vind ik gewoon uitermate vervelend en velen met mij. Als deze range klopt, zou ik dan ook zeker geen M3P hoeven. Een LR lijkt me dan aantrekkelijker en als je kan leven met die 500km range zou ik fijn die 15K in de zak houden.

Ik heb het vermoeden dat alle YouTube reviews tot nu toe niets verteld is over het verbruik van de M3P. MKBHD zou het absoluut gemeld hebben. Ik heb er niemand over gehoord, terwijl het toch best wel een flink verschil is. Die first-day reviews heb je eigenlijk niet veel aan. Leuk om een indruk te krijgen, maar de echte praktijk-reviews volgen vaak pas later.
 
Je begrijpt dat dit enkel een voorbeeld was? Onderweg laden vind ik gewoon uitermate vervelend en velen met mij. Als deze range klopt, zou ik dan ook zeker geen M3P hoeven. Een LR lijkt me dan aantrekkelijker en als je kan leven met die 500km range zou ik fijn die 15K in de zak houden.

Ik heb het vermoeden dat alle YouTube reviews tot nu toe niets verteld is over het verbruik van de M3P. MKBHD zou het absoluut gemeld hebben. Ik heb er niemand over gehoord, terwijl het toch best wel een flink verschil is. Die first-day reviews heb je eigenlijk niet veel aan. Leuk om een indruk te krijgen, maar de echte praktijk-reviews volgen vaak pas later.

Je punt is volstrekt duidelijk en jij hebt gelijk. Minder capaciteit en lagere efficiëntie resulteert in meer laden en dus tijdverlies.

Wat ik niet begrijp is waarom het Performance model vergeleken wordt met het Longe Range model en dan op het range aspect wordt “afgekeurd”.

Wordt het doel van het Performance model dan wel begrepen? Dat gaat toch om “fun” en niet om zover mogelijk te komen op de accu?

Natuurlijk moeten we dan nog steeds kritisch zijn op het gehele (M3P-EU) pakketje en dat valt mij wat tegen (zeker de EU sprint snelheid, wat ik persoonlijk dan weer belangrijker vind voor een auto als deze).
 
Als we de nood van 500 km, koppelen aan het nutteloze van een performance, is er geen issue. Dan koop je gewoon een LR. Die klant is niet gebaat met meer power.
En wat als de klant op 505km ligt? Wat als je ter plaatse niet kan laden en nog terug moet?
Ik werkte ooit een jaar bij een klant op 800 km. Ik vertrok voor het avondeten en laadde tijdens het eten en bleef tijdens de week in de buurt slapen.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and wooter
Je punt is volstrekt duidelijk en jij hebt gelijk. Minder capaciteit en lagere efficiëntie resulteert in meer laden en dus tijdverlies.

Wat ik niet begrijp is waarom het Performance model vergeleken wordt met het Longe Range model en dan op het range aspect wordt “afgekeurd”.

Wordt het doel van het Performance model dan wel begrepen? Dat gaat toch om “fun” en niet om zover mogelijk te komen op de accu?

Natuurlijk moeten we dan nog steeds kritisch zijn op het gehele (M3P-EU) pakketje en dat valt mij wat tegen (zeker de EU sprint snelheid, wat ik persoonlijk dan weer belangrijker vind voor een auto als deze).

Helemaal terecht, maar vooral bij Tesla had ik verwacht dat het meest recente model (3P) een lager verbruik zou hebben tov de een veel zwaardere, grotere standaard MS met aanzienlijk meer pk. De range is meer Polestar-waardig dan Tesla-waardig als je het vergelijkt met de andere modellen.
 
Paar filmpjes gekeken op YouTube en viel mij op dat de bandenmaat achter en voor verschillen. Achter zitten er bredere banden op.
Rij nu een M3P uit 2019, de 0-100 km/h zal denk ik niet zo veel verschillen maar ben wel benieuwd naar de acceleratie boven de 100 km/h.
 
  • Like
Reactions: JanG007
ik rijd met een Y RWD naar spanje op 1 dag, als je niet wil laden onderweg koop je geen EV, zo simpel is het.
Je mag ‘naar Spanje rijden zonder (laad-)rustpauzes’ gewoon niet willen.
En als je het het 1 keer met die pauzes gedaan hebt, wil je het ook nooit meer anders. Reiskwaliteit is zo veel beter.
Maar eerlijk, voor ik het eens gedaan had, zag ik er ook tegen op. Ongekend is onbemind in deze.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Je mag ‘naar Spanje rijden zonder (laad-)rustpauzes’ gewoon niet willen.
En als je het het 1 keer met die pauzes gedaan hebt, wil je het ook nooit meer anders. Reiskwaliteit is zo veel beter.
Maar eerlijk, voor ik het eens gedaan had, zag ik er ook tegen op. Ongekend is onbemind in deze.

niet per se, bij een ICE kan je ook stoppen en rusten, wanneer je het nuttig acht.

Bij de Y RWD was het toch wel wat gedoe in de winter (250 km op snelweg met 100% SOC... dus 7x gestopt op 1200 km).
3 RWD zal wel 300 km halen en dat vind ik al prima doenbaar... (lagere luchtweerstand)
3 performance zal wel minstens even ver komen dan 3 RWD vermoed ik...

Ik ben nu enorm gewonnen voor de 3 highland RWD, die de goedkoopste tesla is en op alle vlakken volstaat.