Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Power off

This site may earn commission on affiliate links.
Op skivakantie in het zuiden van Frankrijk. Nu is het hier s’nachts rond de -10 / -15 en verlies ik veel lading per nacht. Ik dacht dat de power off functie dit zou opvangen maar toch niet. Tips hoe ik energie verlies kan besparen ? (Auto staat buiten en mag overdag van de eigenaar wat energie wegsnoepen obv 220v maar s’nachts gaat de winst dus weer voor een deel verloren)
 
Op skivakantie in het zuiden van Frankrijk. Nu is het hier s’nachts rond de -10 / -15 en verlies ik veel lading per nacht. Ik dacht dat de power off functie dit zou opvangen maar toch niet. Tips hoe ik energie verlies kan besparen ? (Auto staat buiten en mag overdag van de eigenaar wat energie wegsnoepen obv 220v maar s’nachts gaat de winst dus weer voor een deel verloren)
Range mode op on zetten. Mogelijke monitoring software uitzetten.
Niet met de app wakker maken. Ook bij kou mag je zo niet meer dan 5 tot 6 km per 24 uur kwijt raken.
 
Energy saving is range mode ?
Energie besparen
Model S heeft een energiezuinige modus die de hoeveelheid verbruikte energie reduceert wanneer de Model S niet wordt gebruikt. Op nieuwere modellen is deze functie geautomatiseerd voor optimale energiebesparing. Op oudere modellen kunt u echter op Controls > Displays > Energy Saving tikken en uit de volgende opties kiezen:
• OFF - De Model S gaat 's nachts over naar de energiebesparingsmodus (22:00 tot 05:00 uur).
• ON - Er wordt aanzienlijk minder energie verbruikt wanneer de Model S niet wordt gebruikt. Het kan zijn dat het instrumentenpaneel en Bluetooth langzamer opstarten.
• Always Connected - Houdt mobiele verbinding in stand wanneer energiebesparing actief is. Hierdoor kan de mobiele app sneller verbinding maken met de Model S en kunt u direct over internettoegang beschikken wanneer u instapt. Hierbij wordt iets meer energie gebruikt.
 
Batterijen bevriezen niet bij die temperatuur. Alhoewel de capaciteit bij die temperatuur veel lager is is het niet slecht voor de duurzaamheid van de batterij. Sterker nog, batterijen die bij lagere temperatuur worden bewaard houden langer hun maximale performance.
 
Is het niet zo dat de auto, hoe je het ook instelt, relatief veel energie gebruikt bij -10/-15 om te voorkomen dat de batterijen bevriezen?
Lithium-ion accu's bevriezen pas onder -40 C. Dat komt in Europa uiterst zelden voor.
De Tesla doet niks om dat te voorkomen. Heeft ook geen zin omdat de hoeveelheid energie bij die temperaturen al heel gering is.
Bij temperaturen onder het vriespunt wil een li-ion accu maar heel moeizaam laden.
Zelfs bij een Supercharger kan het wel een half uur duren voordat de laadsnelheid een beetje oploopt.
Beter is het om dan een stukje te rijden en flink te accelereren. De accu wordt daar heel snel door opgewarmd en het opladen gaat daarna ook weer op normale snelheden.
 
  • Informative
Reactions: CL600 and fabian
Range mode op on zetten. Mogelijke monitoring software uitzetten.
Niet met de app wakker maken. Ook bij kou mag je zo niet meer dan 5 tot 6 km per 24 uur kwijt raken.
5 tot 6 km per 24 uur? Ik zou daar erg blij mee zijn als mijn wagen zo weinig drain heeft in NL. Zit momenteel op 5% vampire drain per 24 uur in het tropische NL, omgerekend in km’s iets van 20km (X100D, always connected: off , range mode: on)
 
5 tot 6 km per 24 uur? Ik zou daar erg blij mee zijn als mijn wagen zo weinig drain heeft in NL. Zit momenteel op 5% vampire drain per 24 uur in het tropische NL, omgerekend in km’s iets van 20km (X100D, always connected: off , range mode: on)

Heb ook een model X en vond ook vrij veel drain. Toen ik echter Jedlix app van mijn telefoon eraf gooide zakte het naar 3-4% (zie Jedlix forum). Heb je die toevallig ook geinstalleerd?
 
5 tot 6 km per 24 uur? Ik zou daar erg blij mee zijn als mijn wagen zo weinig drain heeft in NL. Zit momenteel op 5% vampire drain per 24 uur in het tropische NL, omgerekend in km’s iets van 20km (X100D, always connected: off , range mode: on)
Ik zou daar door Tesla naar laten kijken. Ik laad mijn 85S van februari 2015 elke nacht op tot 50% SoC. Dat is bij mij 190 km hetgeen de app inderdaad na het laden toont.
12 uur later, nu dus, staat ie op 189 km. Dat is 1 km in 12 uur. Per 24 uur is mijn drain 2 tot 4 km en dat is minder dan 1% per 24 uur.
5% is echt veel te teveel. Zou betekenen dat ie in 20 dagen van helemaal vol naar nul zou gaan. Dit deugt niet.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Heb ook een model X en vond ook vrij veel drain. Toen ik echter Jedlix app van mijn telefoon eraf gooide zakte het naar 3-4% (zie Jedlix forum). Heb je die toevallig ook geinstalleerd?
Nope, alles de officiële Tesla app op de telefoon. Ik gebruik de app eigenlijk allee om ‘s ochtends de auto voor te verwarmen als die nog aan de lader hangt.

@Wim S. bedankt voor de tip, ik zal daar door Tesla eens naar laten kijken.
 
Ik zou daar door Tesla naar laten kijken. Ik laad mijn 85S van februari 2015 elke nacht op tot 50% SoC. Dat is bij mij 190 km hetgeen de app inderdaad na het laden toont.
12 uur later, nu dus, staat ie op 189 km. Dat is 1 km in 12 uur. Per 24 uur is mijn drain 2 tot 4 km en dat is minder dan 1% per 24 uur.
5% is echt veel te teveel. Zou betekenen dat ie in 20 dagen van helemaal vol naar nul zou gaan. Dit deugt niet.

Denk dat het daar in zit, 50%, ik tot 80% en verlies dan 20 km per nacht, ook na alle voorstellen van hier. Dit zal wel minder worden na gelang deze leger word en misschien bij 50% ook 1-2 km
 
Denk dat het daar in zit, 50%, ik tot 80% en verlies dan 20 km per nacht, ook na alle voorstellen van hier. Dit zal wel minder worden na gelang deze leger word en misschien bij 50% ook 1-2 km
Het verschil tussen 50% en 80% laden heeft op de ontlading maar een klein effect. Het kan mogelijk 1 tot 2 km schelen, maar zeker niet het verschil verklaren van jouw 20 km naar 'mijn' rond 3 tot 4 km per etmaal.
20 km drain per nacht, uitgaande van het gegeven dat 'always connected' uit staat en er geen monitoring software als bijv. Jedlix draait, is absoluut exorbitant.
 
Controleer of de Tesla niet op een haperende wifi verbinding zit. Doe dit door je wifi netwerk even in de tesla te verwijderen en kijk het een weekje aan.

Nu met deze milde temperaturen heb ik weinig drain. Ik had destijds wel voor drain doordat Jedlix elke 5 minuten je charge state uitgevraagd. Ik maak gebruik van Teslafi en zelfs die zorgt niet voor merkbaar meer drain dan normaal.

Teven zou ik voor de zekerheid je wachtwoord resetten. Misschien heb je toch in het verleden ergens je Tesla credentials ergens ingevoerd. Door een password reset uit te voeren zorg je dat al deze applicaties niet meer bij je Tesla kunnen.

Ik heb trouwens 1.25-1.5 kwh drain per dag. Ik vind dat ook teveel hoor maar het is geen 5%

Ik vind het jammer dat je de Tesla niet handmatig meteen kan gaan laten slapen. Het is iets wat de auto zelf bepaald en soms gebeurd het heel snel en soms gaat de auto pas halverwege de nacht slapen.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz