Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Iemand die misschien weet of de 90D accu's die gelimiteerd zijn tot max 90kW laden na het bereiken van een x aantal SuC sessies hiermee ook weer volle bak kunnen laden tot 135kW zoals beloofd na de upgrade van CCS?

De 75 accu's kunnen inmiddels ook weer volle bak laden na de laatste software update, maar dat gold niet voor de 90 varianten. Ben benieuwd of het upgraden daarvoor zin zou hebben...
 
Vandaag de ccs ombouw in de X gehad. Was de eerste ccs en ook de eerste X voor de ranger. Max haalbare was 136kw 604km/uur bij een 350kw fastned punt. Service was weer top!

FCF46FC0-E47F-4EB4-8CBE-A9FC32A1CD20.jpeg D0A6F8FB-FBA8-491B-9076-F8A432E67DCF.jpeg 8413384E-3297-4956-96A2-37BC2C1A2E88.jpeg 9F1D6E73-ECDA-4BA3-ACFD-B5828127D41F.jpeg 2DD651A2-ED84-44BD-A7C1-EF3B4ADF616A.jpeg 13D72F9F-6DD4-43B5-A28E-5ECEA36A75DE.jpeg
 
Is dat eigenlijk niet teleurstellend, je dokt 500 piek en krijgt er 20kw extra snelheid bij. Of mis ik iets?

Dat komt door een beperking bij fastned. De m3 kan ook veel sneller laden op papier, maar bij fastned dus maar tot 150kw. Volgend jaar met de komst van v3 suc’s ga ik pas echt profiteren. Voor nu handig om in het buitenland ook op andere plekken snel te kunnen laden.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: MaH and Jobster
Is dat eigenlijk niet teleurstellend, je dokt 500 piek en krijgt er 20kw extra snelheid bij. Of mis ik iets?
Denk dat €500 in de BTW nog wel erg meevalt, en je moet het naar mijn mening ook niet primair om de snelheid doen. Door CCS toe te voegen heb je een legio aan laadmogelijkheden erbij en dat je hiermee dan net of iets sneller kan laden dan aan de huidige V2 SuC is dan gewoon mooi meegenomen. Let wel, de CHAdeMO adapter kost wel een beetje meer en dan kan je maar tot 48kW ongeveer laden en je ziet gewoon dat CHAdeMO uit gefarceerd zal gaan worden ondanks wat stuiptrekkingen van Nissan. Renault heeft al voor CCS gekozen in de nieuwe Zoë 50 en ook al wat Japanse merken voor de Europese versies. De laad infra zal de komende jaren allemaal naar CCS gaan, ook lagere snelheden, 15kW, 25kW, 60kW... daar verwacht ik eigenlijk er erg veel van komen op bedrijfslocaties, en met name op horeca plaatsen. Immers, je hebt als horeca er niets aan dat iemand alleen even snel een plasje komt plegen en dan klaar is met laden. Je wilt graag dat ze een half uurtje blijven hangen om ook wat te eten. De nieuwe EV rijders zijn niet dezelfde als de meerderheid (nog) van de Models S/X rijders. Die vinden het vaak prima om lekker in de auto te blijven hangen en gaan beetje mails etc op de telefoon afwerken en al moeten ze 45 minuten staan gaan ze alleen maar naar binnen bij vd Valk om te plassen. Nee, je gaat nu zien dat horeca bijvoorbeeld gratis laden gaat aanbieden als je komt eten etc. Je geeft straks aan welk laadpunt je staat en hoe laat je verwacht te vertrekken. Dan krijg je gewoon het vermogen wat je nodig hebt om binnen een uur weer vol te zijn bijvoorbeeld. Ok, beetje aan het uitweiden maar €500 incl BTW voor de gigantische extra laadmogelijkheden is naar mijn mening een koopje... Ik zie andere fabrikanten dit echt niet zo snel doen..
 
Volgend jaar met de komst van v3 suc’s ga ik pas echt profiteren.

Nee dat ga je niet. Je hebt een 2018 X en deze laden niet sneller dan wat je nu ervaart met CCS straks op een SuC v3. Tenzij van deze packs de laadsnelheid momenteel ook is gelimiteerd maar daar zou ik niet vanuit gaan. De Model 3 heeft gewoon een betere laad infra. Het zou kunnen dat misschien de Raven een update heeft gekregen maar dat weten we nu ook nog niet.

Het gaat hem dus voornamelijk om de flexibiliteit. Voor snelladen ben je nu niet gebonden aan SuC's waarvan er zeker in het buitenland minder zijn en je wellicht minder hoeft om te rijden. Precies de reden dat ik ook de CCS retrofit heb genomen.
 
De laad infra zal de komende jaren allemaal naar CCS gaan, ook lagere snelheden, 15kW, 25kW,

Waarom zou je op deze snelheden een CCS plug gebruiken? Dan gebruik je gewoon Type2 Mennekes die ook nog eens backward compatible is.

Nee, je gaat nu zien dat horeca bijvoorbeeld gratis laden gaat aanbieden als je komt eten etc.

Persoonlijk zie ik voor de horeca enkel maar upsell mogelijkheden. Net zoals die destination chargers bij hotels die meestal toch echt niet gratis zijn.
 
Waarom zou je op deze snelheden een CCS plug gebruiken? Dan gebruik je gewoon Type2 Mennekes die ook nog eens backward compatible is.

Theoretisch ja. Maar je hebt erg veel EV;s die maar aan 1 fase kunnen laden maar en de meeste AC zijn 3x16 amp. Dus of max 3,5kW bij één fase of 11kW bij 3 fase. Ook zal je steeds vaker zien dat het net overbelast zal raken of juist een fase onbalans. Een lader met een accu is dan op DC de beste oplossing. En met je EV aan 11kW laden is ook niet echt snel, als je dan bijvoorbeeld 25kW krijgt over DC dan is dot al een wereld van verschil. Ook is DV beter te managen qua verdeling van het vermogen daar de lader dit bepaald en niet de auto. Nu doet AC laders dit ook wel, maar op een minder chique manier.

Persoonlijk zie ik voor de horeca enkel maar upsell mogelijkheden. Net zoals die destination chargers bij hotels die meestal toch echt niet gratis zijn.

Hoe je het beestje ook noemt, je betaald er altijd voor. Dus sommige zullen kiezen voor gratis lade anderen een vaste fee. Stel je mag onbeperkt laden voor €10. Dan blijven velen langer hangen bij de horeca gelegenheid want je hebt immers betaald en wil je ook zo vol mogelijk pas weg. Bij hotels in met name Duitsland vragen ze inderdaad geld voor het laden verbloemd als parkeergeld. Bij Horeca gaat dit niet lukken. Welke Horeca gelegenheid laat je betalen als je als gast daar parkeert? Die zijn op een hand te tellen. Je kan je parkeerkaart vaak valideren as je gaat afrekenen. Dat kan je ook met laden zo gaan doen.
 
Ik heb de afgelopen dagen weer het hele land gezien en ook weer 3x bij Fastned gestaan.

Lekker met ruim 100kW laden en zelf even een broodje en wat te drinken halen bij het tankstation.

Vind nu al dat het aantal 175kW locaties van Fastned wat laag is... Maar dat komt wel goed!

Ja, ik heb een Fastned abbo en betaal dus 35c/kWh. Acceptabel voor mij. Ik moet primair van A naar B en heb eigenlijk altijd beperkte tijd.
 
Nee dat ga je niet. Je hebt een 2018 X en deze laden niet sneller dan wat je nu ervaart met CCS straks op een SuC v3. Tenzij van deze packs de laadsnelheid momenteel ook is gelimiteerd maar daar zou ik niet vanuit gaan. De Model 3 heeft gewoon een betere laad infra. Het zou kunnen dat misschien de Raven een update heeft gekregen maar dat weten we nu ook nog niet.

Het gaat hem dus voornamelijk om de flexibiliteit. Voor snelladen ben je nu niet gebonden aan SuC's waarvan er zeker in het buitenland minder zijn en je wellicht minder hoeft om te rijden. Precies de reden dat ik ook de CCS retrofit heb genomen.

“Welk piekvermogen kan ik krijgen met een CCS Combo 2-adapter?
Alle eigenaren van Model S of Model X kunnen momenteel gebruikmaken van het huidige hoogste piekvermogen van V2-supercharging in Europa (120 kW). Als onderdeel van de introductie van de V3-Supercharger blijven we deze technologie valideren. Zodra wij meer informatie beschikbaar hebben over pieklaadvermogen zullen we deze bekendmaken.”
 
Wat piekvermogen is prima, maar de auto blijft niet de hele tijd zo snel laden natuurlijk. Het ging mij meer om de vrijheid om niet afhankelijk te hoeven zijn op roadtrips en vakanties. Met de komst van alle M3 verwacht ik veel meer drukte bij suc’s de komende tijd. Heb het in Duitsland ook meegemaakt, dan moet je wachten, 2 stals waren ook nog eens stuk, terwijl de ionity ernaast leeg bleef, maar daar kon ik toen niet laden. En zolang je van suc V2 afhankelijk bent zit je bij drukte naast mekaar en is de snelheid ook belabberd. Wij reizen liever met de X, ondanks dat wij op de S wel levenslang onbeperkt superchargen hebben. Als ik toch moet betalen, dan wil ik liever ook overal sneller kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Wat piekvermogen is prima, maar de auto blijft niet de hele tijd zo snel laden natuurlijk. Het ging mij meer om de vrijheid om niet afhankelijk te hoeven zijn op roadtrips en vakanties. Met de komst van alle M3 verwacht ik veel meer drukte bij suc’s de komende tijd. Heb het in Duitsland ook meegemaakt, dan moet je wachten, 2 stals waren ook nog eens stuk, terwijl de ionity ernaast leeg bleef, maar daar kon ik toen niet laden. En zolang je van suc V2 afhankelijk bent zit je bij drukte naast mekaar en is de snelheid ook belabberd. Wij reizen liever met de X, ondanks dat wij op de S wel levenslang onbeperkt superchargen hebben. Als ik toch moet betalen, dan wil ik liever ook overal sneller kunnen laden.
Dat dus.

Wat mij gisteren op viel is dat ik met ~45% SoC aan kwam bij Fastned en toen begon het laden met 117kW, daarna begon het wel af te lopen naar 100kW, maar bij een 60% SoC hield hij de 100kW nog steeds vast.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Dit komt door een recente software update die voor de 85kWh batterijen de SuC snelheid zeer snel doet dalen. Anderen kregen 10% minder range (zie Paulus, Frank), ik heb ook de verminderde laadsnelheid. Ik heb de SeC hier al over gemaild, het enige dat ze hierover kwijt willen is dat de HV batterij perfect in orde is :s.
Ik berekende dat voor mij de laadnselheid nu 30% trager is, wat een drastische verlaging is. Reden zou zoals bij de range verlaging veiligheid zijn om brand te voorkomen, maar dit hebben ze mijn nog niet officieel bevestigd. Indien dit het geval is moeten de batterijen hersteld of vervangen worden, niet via software toegeknepen worden. We zijn aan het kijken hoe we hier informeel of formeel klacht over kunnen neerleggen, maar indien er hier advocaten zijn die graag bijdragen, graag :). Functionaliteit van de auto wordt hierdoor ontnomen zonder boe of ba.

Soit, CCS: lijkt dus niet sneller te gaan op de SuC, enkel Ionity/FastNed lijkt verbeterd. Zelf heb ik de update nog niet uitgevoerd.

Als dit waar is, dan ben ik bereid om mee te doen. Mijn ervaring van de afgelopen weken is laden rond de 50% langzamer, ook in regen met 20%. Ik had inderdaad ook al het idee dat de snelheid softwarematig geknepen wordt.
Waar ik ook al aan heb gedacht is dat dit alleen de voertuigen raakt met "Supercharging for life" ?
De wagens naast me laadden gewoon met volle snelheid, behalve de andere MS uit 2016.
(en we stonden A1, B1, C2, D1 en E1 geparkeerd)