Allereerst is er de 'status quo bias' die mensen een grote voorkeur geeft voor conservatisme, de 'veiligheid' van de situatie behouden zoals hij al tientallen jaren is. Er gaan nu 650 mensen per jaar dood, dat weten we, zijn we aan gewend, en is dus prima, een geaccepteerde fact of life. Niks meer aan doen.
Dit is dus niet prima en ook niet waar.
Er wordt flink aangetrokken om dit terug te brengen (al tientallen jaren) maar de oorzaken zijn complex.
Daarbij heeft L3 op de snelweg heeft maar een kleine potentie hier.
Van die 650 doden zijn ruwweg een derde 200-250 inzittenden van autos. Rest met name fietsers (ook weer een derde) en dan voetgangers/invalidenvoertuigen/scooters etc
CBS Statline
Van die inzittenden is weer ruwweg (uit mijn hoofd) een derde betreffende autos op de snelweg, ofwel minder dan 100 (?~60 staat me bij).
Zaken als AEB, dodehoekspiegel bij vrachtauto's, dubbele lijnen op provinciale wegen, verbod op appen bij Fietsers zijn allemaal maatregelen die uit analyses van het SWOV (
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid | SWOV) komen en nodig zijn.
Doorvoeren en vervanging wagenpark is langzaam. Daarintegen is de mobiele telefoon weer een grote oorzaak dat het aantal doden/ongelukken weer oploopt, ook met autopilot.
Gisteren weer zo'n geval in de USA, een dokter, niet te geloven:
Tesla driver on Autopilot admits to watching a movie when crashing into police car - Electrek
Niet voor niets dat in de ISO SOTIF standard (
ISO/PAS 21448:2019) nu "reasonable foreseeable misuse" moet meegenomen worden.
Net als met seatbelts moeten mensen dus tegen zich zelf blijkbaar beschermd worden (is blijkbaar effectief om tenminste de maatschappelijke schade te beperken).