Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.
This site may earn commission on affiliate links.
Onder andere waren mijn favoriete radiozenders inderdaad nergens meer te bekennen. Dus die heb ik tijdens het rijden (AP actief) ingesteld. Overigens voer ik ook telefoongesprekken in de auto. Wil ik ook nog wel eens een mandarijn pellen, bak koffie drinken, banaantje eten of een gevallen knuffel voor mijn dochter oprapen tijdens het rijden. Als ik dat niet doe begint ze zo hard te krijsen dat ik sowieso tegen een vangrail eindig. Ik denk dat je je inmiddels gelukkig prijst dat je in België woont.
De eerste keren dat ik met de update reed, was ik ook heel ontevreden. Het went echter snel.
 
Ik zet nu altijd autosteer even uit als ik langere tijd met het scherm bezig wil zijn. Kennelijk is dat de bedoeling van die nags.
Ik ben de AP nu bijna 8 jaar zo gewoon dat ik het gevaarlijk vind om zelf te rijden.

Ik heb geen idee of ik me uit (AP-)gewoonte ook meer laat afleiden dan voor die 8 jaar of dat ik het gewoon gevaarlijke vind dan vroeger.
 
Nogmaals, Autopilot is een HULPMIDDEL en VEREIST nog steeds dat je aandachtig blijft op de weg. Ja, autopilot doet het goed en daar wil ik ook helemaal geen afbreuk aan doen. Van zodra de snelheidsherkenning/aanduiding in de wagen op punt zou staan, zou dit een fantastisch hulpmiddel zijn (momenteel is het om deze reden niet echt een plezier).

Maar ik lees hier op het forum ook voldoende vragen en opmerkingen als: “het was me een raadsel waarom AP op dat moment ineens op de rem ging”. Het is dus nog niet feilloos…
Ook Tesla geeft een duidelijke waarschuwing dat AP momenteel nog een hulpmiddel is en dat de bestuurder altijd de aandacht op de weg moet houden. Met andere woorden, goed dat Tesla haar bestuurders probeert bij de les te houden, namelijk aandacht op de weg zodat je als bestuurder tijdig kan ingrijpen (ook al is dat slechts in zeer zeldzame momenten).

Ook de wetgeving maakt hierin geen uitzondering: je MOET als bestuurder te allen tijde in staat zijn om te sturen en de nodige rijbewegingen uit te voeren. Een hulpmiddel is geen geldig excuus om niet aandachtig in het verkeer te zijn, of langdurig bezig te zijn met welk scherm dan ook. Als je met dat scherm bezig bent, dan ben je op dat moment NIET in staat om onmiddellijk in te grijpen als dat nodig zou zijn.
In België (en ik vermoed in NL niet anders) is afleiding achter het stuur sinds 2 jaar zelfs een derdegraads overtreding, omdat dat een groot gevaar vormt voor andere weggebruikers.

En ja, net als elke bestuurder (in welke wagen dan ook), past iedereen wel eens een radiostation aan, zet je je verwarming op, of kijk je snel even naar je navigatie. Daar ging mijn reactie ook helemaal niet over. Met of zonder AP zijn dit zaken die je in principe (hoop ik) ook enkel doet als de veiligheid en verkeersomstandigheden dit toelaten (of via voice control indien mogelijk).

Maar gedurende lange tijd naar om het even welk scherm kijken om een instelling aan te passen, een mandarijn pellen en opeten of een gevallen knuffel oprapen, behoort duidelijk niet tot de taken van een bestuurder en leidt tot afleiding van het rijden (of zelfs gevaarlijk rijgedrag). En bij een gevallen knuffel en/of gekrijs van een kind op de achterbank, dan parkeer je je langs de baan (of de volgende parking) om die knuffel te zoeken en je kind te kalmeren.
Als sommigen hier spreken van “ik werd continu gewaarschuwd om handen aan het stuur te houden, of ogen op de baan te houden”, dan is dat niet om snel even een radiostation of verwarming aan te passen, dan ben je echt lange tijd afgeleid met andere zaken.
Ik ben werkelijk geschokt dat dergelijk gedrag hier klaarblijkelijk door sommigen als normaal rijgedrag geaccepteerd wordt of het een normale zaak is om een hulpmiddel te over-rulen om dergelijk rijgedrag mogelijk te maken.

Nu goed, het is duidelijk dat we het hier niet eens over gaan geraken :confused:
 
Nogmaals, Autopilot is een HULPMIDDEL en VEREIST nog steeds dat je aandachtig blijft op de weg. Ja, autopilot doet het goed en daar wil ik ook helemaal geen afbreuk aan doen. Van zodra de snelheidsherkenning/aanduiding in de wagen op punt zou staan, zou dit een fantastisch hulpmiddel zijn (momenteel is het om deze reden niet echt een plezier).
Als je op een rustige autoweg een kilometer vooruit kan kijken en je handen aan het stuur hebt (om onverwacht gedrag te voelen), is het wel veilig om 10 seconden naar het scherm te kijken.
En ook nogmaals, als je uren door de zijruiten mag kijken zonder waarschuwing, waarom mag je dan niet op het scherm kijken?
Mijn ervaring is dat als je echt te lang op het scherm kijkt, de stuurnags ook tijdig vragen om opnieuw te focussen. Je tegendruk verslapt dan immers.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Als je op een rustige autoweg een kilometer vooruit kan kijken en je handen aan het stuur hebt (om onverwacht gedrag te voelen), is het wel veilig om 10 seconden naar het scherm te kijken.
En ook nogmaals, als je uren door de zijruiten mag kijken zonder waarschuwing, waarom mag je dan niet op het scherm kijken?
Mijn ervaring is dat als je echt te lang op het scherm kijkt, de stuurnags ook tijdig vragen om opnieuw te focussen. Je tegendruk verslapt dan immers.
Akkoord dat elke verkeerssituatie anders is en meer/minder toelaat.

Echter, 10 seconden bezig zijn met een scherm is te lang, in welke situatie dan ook. Je handen aan het stuur kunnen misschien wel gewaarschuwd worden door een nag, maar die fractie van een seconde die nodig is om op te kijken en op te merken waarom je die nag krijgt, kan die fractie van een seconde te veel zijn.
 
Kunnen we het weer over de Model Y hebben?

Ik ga die van mij komende dinsdag ophalen, ben wel benieuwd welke nags er wel of niet op zitten, ik had een proefrit gedaan in de M3H en de MY en de M3H had een irritante snelheidsbeep wat mijn huidige M3 en de proefrit MY niet heeft, maar volgens mij was de proefrit MY een wat oudere versie, vraag me af of de MY die nu uit Berlijnfabriek rolt ook die beep heeft.
 
Kunnen we het weer over de Model Y hebben?

Ik ga die van mij komende dinsdag ophalen, ben wel benieuwd welke nags er wel of niet op zitten, ik had een proefrit gedaan in de M3H en de MY en de M3H had een irritante snelheidsbeep wat mijn huidige M3 en de proefrit MY niet heeft, maar volgens mij was de proefrit MY een wat oudere versie, vraag me af of de MY die nu uit Berlijnfabriek rolt ook die beep heeft.
De Y heeft die nog niet. Zal zijn vanaf de facelift.
 
  • Informative
Reactions: fabian
Kunnen we het weer over de Model Y hebben?

Ik ga die van mij komende dinsdag ophalen, ben wel benieuwd welke nags er wel of niet op zitten, ik had een proefrit gedaan in de M3H en de MY en de M3H had een irritante snelheidsbeep wat mijn huidige M3 en de proefrit MY niet heeft, maar volgens mij was de proefrit MY een wat oudere versie, vraag me af of de MY die nu uit Berlijnfabriek rolt ook die beep heeft.
Goed idee! Om in te gaan op je vraag, ik heb ook nog geen snelheidsbeep gehoord, MY uit Berlijn. Wat me verder sinds het ophalen gisteren is opgevallen is dat de achteruitrijcamera kwalitatief gezien wat minder goed is vergeleken met de M3 2019. Alsof je van HD naar SD gaat. En de parkeerhulp o.b.v. camera’s i.p.v. sensoren is ook flink wennen. De MY ziet een stoeprand ook als object waar je tegenaan zou kunnen rijden, en zegt dan wat mij betreft al veel te vroeg stop. Waarschijnlijk leer je vrij snel die meldingen te negeren als het een stoeprand betreft.
 
Goed idee! Om in te gaan op je vraag, ik heb ook nog geen snelheidsbeep gehoord, MY uit Berlijn. Wat me verder sinds het ophalen gisteren is opgevallen is dat de achteruitrijcamera kwalitatief gezien wat minder goed is vergeleken met de M3 2019. Alsof je van HD naar SD gaat. En de parkeerhulp o.b.v. camera’s i.p.v. sensoren is ook flink wennen. De MY ziet een stoeprand ook als object waar je tegenaan zou kunnen rijden, en zegt dan wat mij betreft al veel te vroeg stop. Waarschijnlijk leer je vrij snel die meldingen te negeren als het een stoeprand betreft.
Dan is er iets niet goed. Bij mij was dit verschil juist erg groot tov mijn M3P uit ‘19. Nwe is veel beter
 
Ik heb al eerder gereageerd op dit probleem: met mijn M3P heb ik geen enkel probleem ondervonden met de ruitenwissers. Op mijn MYP was het vanaf het begin een probleem. Ik heb beide auto’s gedurende een paar maanden alternerend gereden en het verschil was evident. Zelfde rijder, meestal zelfde traject en een groot verschil. Dit was dusdanig vervelend dat ik een werkbare oplossing vond in de SEXY buttons, waarbij ik( bij default )de automatische ruitenwisserstand bij inschakelen van de autopilot liet uitschakelen. Er is(in mijn kleine “test-opstelling”) dus wel degelijk een groot verschil tussen verschillende auto’s. Het gaat ,wat mij betreft, wat kort door de bocht om dit altijd bij de bestuurder te leggen.
Is er dan misschien een verschil tussen de auto's uit Berlijn en de auto's van elders?
 
Ben benieuwd of dit ook in Europa beschikbaar gaat komen: Tesla Model Y RWD software-locked range upgrade coming soon: Musk
Waarschijnlijk niet.. volgens mij gebruiken ze in de VS geen LFP accu's voor de RWD. Dus wellicht dat ze laatste maanden gewoon de LR accu erin hebben gezet die je nu kan unlocken. In EU gebruiken ze de 60 (58) kWh LFP accu's (BYD of CATL)

Tesla heeft dit eerder gedaan, ik heb in 2016 een S 60D gehad, dat was in feite een gelockte 75D.
 
Waarschijnlijk niet.. volgens mij gebruiken ze in de VS geen LFP accu's voor de RWD. Dus wellicht dat ze laatste maanden gewoon de LR accu erin hebben gezet die je nu kan unlocken. In EU gebruiken ze de 60 (58) kWh LFP accu's (BYD of CATL)

Tesla heeft dit eerder gedaan, ik heb in 2016 een S 60D gehad, dat was in feite een gelockte 75D.
Ik had al zo’n vermoeden dat het alleen in de VS van toepassing was. Ergens ook wel weer een geruststelling dat ik niet hoef te twijfelen of ik die keuze wil maken.
 
Vandaag mijn Model Y opgehaald en achteraf een leuke verassing in de app; een Loyaliteitstegoed van 15000, ik zit even door de rewards te bladeren en er zitten wel leuke dingen tussen:
- 1 jaar premium connectivity 2500
- Acceleration Boost 7000
Interessant! Heb jij een leasewagen of heb je de auto besteld met je eigen referral?
Voor mij is er ook een nieuwe wagen besteld, maar ik heb geen invloed gehad op het bestelproces met referrals oid.