Nogmaals, Autopilot is een HULPMIDDEL en VEREIST nog steeds dat je aandachtig blijft op de weg. Ja, autopilot doet het goed en daar wil ik ook helemaal geen afbreuk aan doen. Van zodra de snelheidsherkenning/aanduiding in de wagen op punt zou staan, zou dit een fantastisch hulpmiddel zijn (momenteel is het om deze reden niet echt een plezier).
Maar ik lees hier op het forum ook voldoende vragen en opmerkingen als: “het was me een raadsel waarom AP op dat moment ineens op de rem ging”. Het is dus nog niet feilloos…
Ook Tesla geeft een duidelijke waarschuwing dat AP momenteel nog een hulpmiddel is en dat de bestuurder altijd de aandacht op de weg moet houden. Met andere woorden, goed dat Tesla haar bestuurders probeert bij de les te houden, namelijk aandacht op de weg zodat je als bestuurder tijdig kan ingrijpen (ook al is dat slechts in zeer zeldzame momenten).
Ook de wetgeving maakt hierin geen uitzondering: je MOET als bestuurder te allen tijde in staat zijn om te sturen en de nodige rijbewegingen uit te voeren. Een hulpmiddel is geen geldig excuus om niet aandachtig in het verkeer te zijn, of langdurig bezig te zijn met welk scherm dan ook. Als je met dat scherm bezig bent, dan ben je op dat moment NIET in staat om onmiddellijk in te grijpen als dat nodig zou zijn.
In België (en ik vermoed in NL niet anders) is afleiding achter het stuur sinds 2 jaar zelfs een derdegraads overtreding, omdat dat een groot gevaar vormt voor andere weggebruikers.
En ja, net als elke bestuurder (in welke wagen dan ook), past iedereen wel eens een radiostation aan, zet je je verwarming op, of kijk je snel even naar je navigatie. Daar ging mijn reactie ook helemaal niet over. Met of zonder AP zijn dit zaken die je in principe (hoop ik) ook enkel doet als de veiligheid en verkeersomstandigheden dit toelaten (of via voice control indien mogelijk).
Maar gedurende lange tijd naar om het even welk scherm kijken om een instelling aan te passen, een mandarijn pellen en opeten of een gevallen knuffel oprapen, behoort duidelijk niet tot de taken van een bestuurder en leidt tot afleiding van het rijden (of zelfs gevaarlijk rijgedrag). En bij een gevallen knuffel en/of gekrijs van een kind op de achterbank, dan parkeer je je langs de baan (of de volgende parking) om die knuffel te zoeken en je kind te kalmeren.
Als sommigen hier spreken van “ik werd continu gewaarschuwd om handen aan het stuur te houden, of ogen op de baan te houden”, dan is dat niet om snel even een radiostation of verwarming aan te passen, dan ben je echt lange tijd afgeleid met andere zaken.
Ik ben werkelijk geschokt dat dergelijk gedrag hier klaarblijkelijk door sommigen als normaal rijgedrag geaccepteerd wordt of het een normale zaak is om een hulpmiddel te over-rulen om dergelijk rijgedrag mogelijk te maken.
Nu goed, het is duidelijk dat we het hier niet eens over gaan geraken