Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog even nagekeken welke verplichtingen er zijn qua achteruitkijkspiegels in BE & NL:

"In alle Europese landen zijn achteruitkijkspiegels bij wet verplicht."
"Een buitenspiegel aan de linkerzijde van een auto is in Nederland verplicht. Die aan de rechterzijde niet, behalve bij het ontbreken van de mogelijkheid van een binnenspiegel gebruik te maken, bijvoorbeeld als de wagen een caravan trekt. Sinds 25 januari 2010 is de rechterbuitenspiegel verplicht voor nieuwe personenauto's. In België zijn spiegels aan beide kanten verplicht."

Als je dan wat dieper gaat graven zie je dat de wet nauwkeurig omschrijft welk gezichtsveld zichtbaar moet zijn. Dat is dus de uiteindelijke doelstelling van die spiegels. Vandaar dat je bij het gebruik van een caravan doorgaans verplicht bent extra (brede) spiegels te monteren om dat gezichtsveld te vrijwaren.

Het vervangen van de spiegels door camera's die hetzelfde (of beter) resultaat opleveren is volgens mij een grijze zone.
Het is onwaarschijnlijk dat Tesla in heel Europa groen licht krijgt voor zo'n aanpassing dus ze zullen in elk geval ook gewone spiegels moeten voorzien bij de X.

@gelden, heel kleine spiegels kan in zoverre ze het beoogde gezichtsveld opleveren.
 
ScreenShot030.jpg


Model X : zowat 20.000 reservaties !
Slechts enkele van de 500Sigs voor Europa zouden nog beschikbaar zijn

Iets voor een forumlid ? :wink:
 
Ben echt benieuwd wat er op Prinsjesdag bekent gaat worden aangaande de nieuwe bijtellings-regels vanaf 2016. Is voor mij essentieel om te beslissen of ik een X bestel of niet.... Of juist wanneer. Als het gaat veranderen (negatieve zin) dan moet je mogelijk voor de Signature gaan. Moet dan wel in de overeenkomst laten opnemen om van de koop af te kunnen zien indien op kenteken zetten 1-1-16 niet gaat lukken. Ik zou liever even een jaartje wachten namelijk alvorens tot aanschaf over te gaan.
 
Ze gaan zeker het 14% tarief verhogen, lijkt me terecht om ook het 7% tarief te verhogen omdat die in de praktijk ook veel uitstoten. Maar de 4% categorie, dat zijn nog relatief kleine aantallen. Dus levert de overheid niet veel op. Wellicht dat die dan nog omlaag kan...
(Beetje preken voor eigen parochie ;-))
 
De Nederlandse autokoper is extreem gevoelig voor fiscale prikkels. Als je alle categorieën omhoog haalt behalve die van de 4% dan zal je binnen de kortste keren zien dat die ineens een stuk populairder gaat worden en per saldo de overheid dus toch veel geld kan kosten.
 
There is a new standard which might be ready in time. Personally I think TM delayed MX in part because of this, they have petitioned for its approval.

ISO/FDIS 16505 - Road vehicles -- Ergonomic and performance aspects of Camera-Monitor Systems -- Requirements and test procedures

Thanks for the pointer Gwgan. This is indeed quite interesting.
I found some info on the current status here: https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/16450032/IGCMS-II-01-04%20-%20Status_ISO16505_February2014.pdf?api=v2
 
Als werknemer van je Duitse BV met een Duits salaris, betaal je sowieso veel minder (Duitse) bijtelling over je auto-van-de-zaak.
1. Duitse bijtelling is 1% per maand, 12% per jaar
2. Duitse bijtelling is over de lagere Duitse catalogusprijs
3. Maximale Duitse belastingsschijf is 42% itt 52%
Nadeel: er wordt blijkbaar belasting geheven o.b.v. afstand woon-werkverkeer (geen idee hoeveel).

Constructie komt toch nog wel voor in het wild. Kijk maar eens naar de kentekenplaten van de überklasse auto's in de Nederlandse villa-wijken.

Ofwel de fiscus zit er niet erg actief achterheen, ofwel de bewijslast is toch moeilijker dan we denken.
 
Als werknemer van je Duitse BV met een Duits salaris, betaal je sowieso veel minder (Duitse) bijtelling over je auto-van-de-zaak.
1. Duitse bijtelling is 1% per maand, 12% per jaar
2. Duitse bijtelling is over de lagere Duitse catalogusprijs
3. Maximale Duitse belastingsschijf is 42% itt 52%
Nadeel: er wordt blijkbaar belasting geheven o.b.v. afstand woon-werkverkeer (geen idee hoeveel).

Constructie komt toch nog wel voor in het wild. Kijk maar eens naar de kentekenplaten van de überklasse auto's in de Nederlandse villa-wijken.

Ofwel de fiscus zit er niet erg actief achterheen, ofwel de bewijslast is toch moeilijker dan we denken.

Als je daadwerkelijk in Duitsland werkt en in NL woont, dan mag je gewoon op Duits kenteken rijden. Is dus gewoon legaal.
 
Als werknemer van je Duitse BV met een Duits salaris, betaal je sowieso veel minder (Duitse) bijtelling over je auto-van-de-zaak.
1. Duitse bijtelling is 1% per maand, 12% per jaar
2. Duitse bijtelling is over de lagere Duitse catalogusprijs
3. Maximale Duitse belastingsschijf is 42% itt 52%
Nadeel: er wordt blijkbaar belasting geheven o.b.v. afstand woon-werkverkeer (geen idee hoeveel).

Constructie komt toch nog wel voor in het wild. Kijk maar eens naar de kentekenplaten van de überklasse auto's in de Nederlandse villa-wijken.

Ofwel de fiscus zit er niet erg actief achterheen, ofwel de bewijslast is toch moeilijker dan we denken.
Ik zie ook al jaren auto's met een Pools kenteken voor de deur staan. Blijkbaar worden die ook ontzien door de fiscus.
 
Nadeel: er wordt blijkbaar belasting geheven o.b.v. afstand woon-werkverkeer (geen idee hoeveel).

Dat valt best tegen. Ik plukte dit voorbeeld van een site

Een werknemer heeft een auto van de zaak tot zijn beschikking met een cataloguswaarde van € 50.000. Hij mag deze auto ook privé gebruiken. De afstand woon-werkverkeer bedraagt 30 kilometer (enkele reis). Per maand wordt dan tot zijn loon gerekend:

1% van € 50.000 = € 500
+ woon-werkverkeer: 0,03% van 30 x € 50.000 = € 450


De totale bijtelling per maand bedraagt aldus € 950, ofwel € 11.400 per jaar (hetgeen overeenkomt met 22,8% per jaar van de cataloguswaarde).

Hierover is loonbelasting, solidariteitstoeslag (5½% van de loonbelasting) en – indien van toepassing – kerkbelasting verschuldigd.
 
Ik zie ook al jaren auto's met een Pools kenteken voor de deur staan. Blijkbaar worden die ook ontzien door de fiscus.

Ook in veel gevallen legaal. Maar in veel gevallen ook niet, maar is erg lastig te controleren voor de fiscus en het interesseert ze geen reet. BPM op de gemiddelde Poolse bak is dan ook nog maar een paar dubbeltjes bwvs en wat je aan wegenbelasting wellicht op kan halen gaat ook de kosten niet echt dekken.
 
Zo vraag ik mij af hoe de achterpassagiers straks moeten uitstappen in een parkeergarage die doorgaans 1.90-2.00 meter hoog is.
Dat lijkt niet te gaan lukken met die omhoog klappende deuren.
Ik kan me niet voorstellen dat deze deuren er straks ook in de productieversie op zitten.

Hans, reken maar van wel. Die "falcon"-deuren zijn het orgelstuk van de Model X en een van de redenen waarom er vertraging is opgelopen. Naar wat ik heb gehoord zitten er sensoren in de deuren om te vermijden dat ze tegen een laag plafond aanklappen. Een moeilijk punt om goed te krijgen zou de dichting zijn van die deuren. Het is niet de bedoeling dat er water (of lucht) door komt natuurlijk.
 
Als je het interview bekijkt waarvan de link werd doorgestuurd door Hans Noordsij in de hoofdthread, kan je Elon horen vertellen dat de volledige productiecapaciteit voor 2015 van de Model X al is overschreden met de voorinschrijvingen. Hij denkt aan een productie van 15.000 a 20.000 stuks in 2015. Ben benieuwd wanneer we eindelijk de pricing gaan te horen krijgen van de Model X.