of een appeltaart bakken (in een uur dan - euh 8 minuten).
Hoe verhouden de huidige ontwikkelingen qua planning zich t.o.v. de originele planning (voordat de voorinschrijving zo'n succes werd)?
Want de problemen die hij nu heeft zijn precies de reden waarom Musk (vooruitziend) de productiestart naar voren had geschoven toch?
Volgens mij was de originele planning dat productie eind 2017 "zou beginnen". En in 2020 zouden er 500.000 Tesla's per jaar gemaakt moeten worden (S, X en 3). Toen was daar de eerste onthulling... Men had maximaal gerekend op 100.000 voorinschrijvingen tot eind 2017 (gerekend vanaf maart 2016)....maarja...dat ging wat beter dan verwacht.
De groeiplanning werd aangepast naar:
- Ergens in 2018 voor de Model 3 een productiecapaciteit van 10.000 auto's per week realiseren.
- Starten met de productie van de Model 3 in juli 2017.
- Eind 2017 moeten er 5.000 Model 3's per week van de band rollen.
Momenteel:
- Tot en met oktober ruim 200 Model 3's uitgeleverd (mogelijk meer geproduceerd).
- Eind Q1 2018 (maart/april 2018) 5.000 Model 3's per week maken.
- Na een onbekende periode de productie opschalen naar 10.000 stuks per week.
- Groei exponentieel doordat inschakelen bepaalde "Automation" direct grote impact heeft op productiecapaciteit
Het is voor Tesla momenteel moeilijk in te schatten wanneer de "verticale" groei (steile lijn omhoog) plaatsvindt. Daardoor is het ook moeilijk in te schatten hoeveel auto's komend jaar gemaakt gaan worden. Immers, een maand eerder of later van enkele 100den auto's naar 5.000 stuks per week opschalen, levert (of kost) zomaar 20.000 Model 3's.
De extreem positieve inschattingen waren origineel:
50.000 - 85.000 stuks in 2017
350.000 - 500.000 stuks in 2018
Nu met natte vingers en veel speculaas:
1000 in 2017
210.000 - 250.000 in 2018
Speculaas is lekker en ook populair in deze maanden. Uiteindelijk gewoon rustig wachten op de resultaten van Q1 en Q2 komend jaar (verwacht niet te veel van Q4 dit jaar) en dan weten we meer. Ondanks alle inspanningen de "leveranciers op orde" te hebben, is er blijkbaar eentje tussen geglipt met stevige gevolgen. Nu is men "even" een nieuw wiel aan het uitvinden voor een proces dat niemand op de wereld op die schaal doet. Dat doet men "even" in 3 maanden. Als dat lukt, is dat echt een waanzinnige prestatie.
Uiteindelijk is het vervelend wanneer een groot probleem de kop opsteekt, maar het meest belangrijke is hoe dit probleem wordt getackeld. En tackelen kunnen de mensen bij Tesla wel.