Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
of een appeltaart bakken (in een uur dan - euh 8 minuten). ;)

Hoe verhouden de huidige ontwikkelingen qua planning zich t.o.v. de originele planning (voordat de voorinschrijving zo'n succes werd)?
Want de problemen die hij nu heeft zijn precies de reden waarom Musk (vooruitziend) de productiestart naar voren had geschoven toch?

Volgens mij was de originele planning dat productie eind 2017 "zou beginnen". En in 2020 zouden er 500.000 Tesla's per jaar gemaakt moeten worden (S, X en 3). Toen was daar de eerste onthulling... Men had maximaal gerekend op 100.000 voorinschrijvingen tot eind 2017 (gerekend vanaf maart 2016)....maarja...dat ging wat beter dan verwacht.

De groeiplanning werd aangepast naar:
- Ergens in 2018 voor de Model 3 een productiecapaciteit van 10.000 auto's per week realiseren.
- Starten met de productie van de Model 3 in juli 2017.
- Eind 2017 moeten er 5.000 Model 3's per week van de band rollen.

Momenteel:
- Tot en met oktober ruim 200 Model 3's uitgeleverd (mogelijk meer geproduceerd).
- Eind Q1 2018 (maart/april 2018) 5.000 Model 3's per week maken.
- Na een onbekende periode de productie opschalen naar 10.000 stuks per week.
- Groei exponentieel doordat inschakelen bepaalde "Automation" direct grote impact heeft op productiecapaciteit

Het is voor Tesla momenteel moeilijk in te schatten wanneer de "verticale" groei (steile lijn omhoog) plaatsvindt. Daardoor is het ook moeilijk in te schatten hoeveel auto's komend jaar gemaakt gaan worden. Immers, een maand eerder of later van enkele 100den auto's naar 5.000 stuks per week opschalen, levert (of kost) zomaar 20.000 Model 3's.

De extreem positieve inschattingen waren origineel:
50.000 - 85.000 stuks in 2017
350.000 - 500.000 stuks in 2018

Nu met natte vingers en veel speculaas:

1000 in 2017
210.000 - 250.000 in 2018

Speculaas is lekker en ook populair in deze maanden. Uiteindelijk gewoon rustig wachten op de resultaten van Q1 en Q2 komend jaar (verwacht niet te veel van Q4 dit jaar) en dan weten we meer. Ondanks alle inspanningen de "leveranciers op orde" te hebben, is er blijkbaar eentje tussen geglipt met stevige gevolgen. Nu is men "even" een nieuw wiel aan het uitvinden voor een proces dat niemand op de wereld op die schaal doet. Dat doet men "even" in 3 maanden. Als dat lukt, is dat echt een waanzinnige prestatie.

Uiteindelijk is het vervelend wanneer een groot probleem de kop opsteekt, maar het meest belangrijke is hoe dit probleem wordt getackeld. En tackelen kunnen de mensen bij Tesla wel. :)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Zich amuseren met speculatie, tja da's een groot percentage van het leven van dit draadje, en zoveel te beter! Maar laten we onszelf niet te serieus nemen: hoeveel wagens er per november 2017 afgeleverd zijn of wat de hoogste gespotte VIN is heeft vrees ik heel weinig te maken met wanneer we onze wagens krijgen. Mijn buikgevoel zegt dan dat "Eind 2018" misschien wel "april-juni 2019" wil zeggen; het buikgevoel van anderen zegt dat het "medio 2018" of zo wil zeggen omdat Tesla aan' t anti-sellen is. Het kan allemaal (al vind ik de berekening van @Defiant wel zeer plausibel).

Alle niet-VS-bestellingen (ook die van Canada denk ik) staan op "Eind 2018" (onafhankelijk van datum bestelling, Tesla-eigenaar of niet, locatie, etc.) en dat kan dus gewoon een kortere manier zijn voor Tesla om te zeggen "mannekes, jullie willen jullie wagens zo snel mogelijk, wij willen zo snel mogelijk op volle productiesnelheid zitten, maar we kunnen echt niet veel zinnigers zeggen want we weten het ook zelf écht niet".
 
Zich amuseren met speculatie, tja da's een groot percentage van het leven van dit draadje, en zoveel te beter! Maar laten we onszelf niet te serieus nemen: hoeveel wagens er per november 2017 afgeleverd zijn of wat de hoogste gespotte VIN is heeft vrees ik heel weinig te maken met wanneer we onze wagens krijgen. Mijn buikgevoel zegt dan dat "Eind 2018" misschien wel "april-juni 2019" wil zeggen; het buikgevoel van anderen zegt dat het "medio 2018" of zo wil zeggen omdat Tesla aan' t anti-sellen is. Het kan allemaal (al vind ik de berekening van @Defiant wel zeer plausibel).

Alle niet-VS-bestellingen (ook die van Canada denk ik) staan op "Eind 2018" (onafhankelijk van datum bestelling, Tesla-eigenaar of niet, locatie, etc.) en dat kan dus gewoon een kortere manier zijn voor Tesla om te zeggen "mannekes, jullie willen jullie wagens zo snel mogelijk, wij willen zo snel mogelijk op volle productiesnelheid zitten, maar we kunnen echt niet veel zinnigers zeggen want we weten het ook zelf écht niet".

Ergens in 2018/2019 zullen er draadjes ontstaan met praktijk ervaringen, gejank :) en meer van dat soort dingen. Gelukkig zijn er inmiddels wel een paar erg leuke "in depth" reviews (M3OC en Doug) beschikbaar. Veel zaken waarover werd gespeculeerd, zijn nu in HD te zien.

Speculatie blijft gewoon erg leuk...En ja, ik doe er lustig aan mee. Er blijven voorlopig nog voldoende vragen over. En momenteel lijkt de leverdatum misschien wat belangrijker, maar gelukkig blijft er nog voldoende speculaas over.

Denk dan aan de daadwerkelijke laadsnelheden die de auto moet kunnen halen. Uit de EPA documentatie weten we dat er onderdelen zijn die heel veel Ampéres kunnen verstouwen. Komt er stiekem toch een CCS poort voor de EU? Hoeveel kWh's zijn nu daadwerkelijk nuttig uit de accupack te halen en hoe efficient rijdt de auto in de praktijk. Welke kinderziektes hebben de "eerstejaars" ondervonden en hoe zijn die opgelost.

Ondertussen heeft Tesla zelf nog wat punten op de agenda voor dit jaar:

- unveil vrachtwagen (misschien wel in combinatie met een glimp van SuC 3.0?)
- bekendmaking hoeveel Gigafactories er de komende paar jaar gebouwd gaan worden en waar (EU, China en VS?).
- info over opschaling SolarCity?
- verder werken aan het oplossen van de problemen productie modules voor de accupacks
- autonome autorit van coast to coast

Een stevig einde van een interessant jaar.
 
Weten we overigens of er voor 2018 een tweede assemblagelijn is voorzien voor de M3? Zoniet zal Tesla, eens uit de 'production hell' ook nog eens het record "aantal auto's per assemblagelijn" kunnen breken volgend jaar (alien dreadnought etc.). Leuke vooruitzichten.
 
Weten we overigens of er voor 2018 een tweede assemblagelijn is voorzien voor de M3? Zoniet zal Tesla, eens uit de 'production hell' ook nog eens het record "aantal auto's per assemblagelijn" kunnen breken volgend jaar (alien dreadnought etc.). Leuke vooruitzichten.
De Fremont fabriek had in het verleden twee productielijnen...een "langzame" voor "pickuptrucks" (als ik het me goed herinner) en een "snelle" voor een "gewone" auto. Gecombineerd konden die lijnen theoretisch 500.000 auto's per jaar maken.

De langzame lijn zou momenteel voor de S en X gebruikt worden, de snelle lijn zou voor de Model 3 moeten zijn. De productie van de S en X samen is ongeveer 100.000 per jaar en dat zou zo moeten blijven. De lijn van de Model 3 zou ergens rond de 10.000 per week moeten gaan uitkomen. Een 520.000 stuks per jaar.

De echte dreadnought zou een nieuwe fabriek moeten worden waar de Model Y moet worden geproduceerd. Elon heeft eens gezegd dat de Model 3 lijn versie 0.5 was en dat de nieuwe fabriek uit moest komen op versie 3. Van de Model Y had Elon een inschatting van 500.000 tot 1 miljoen auto's per jaar. Door versnelling wil Elon minimaal een factor 10-20 sneller kunnen produceren per m3 dan nu het geval is. Wie weet of en wanneer dat gaat lukken.
 
Ben het met Hans eens dat iedere vertraging die we nu zien voor Nederlanders oninteressant is en bij een rate van 10.000 per week heel snel wordt goedgemaakt. Dus het enige dat wij hoeven te weten is wanneer die hoeveelheid/week wordt aangetikt plus het meest actuele VIN van dat moment.
Door het cancellen van reserveringen zijn wij rond nr 225.000 aan de beurt, dus een week of 15 a 20 nadat 10.000 per week een feit is. En het aantal reserveringen in Europa (rechtsrijders) is zo laag dat we met een week of 10 allemaal voorzien zijn ! (heb 2 reserveringen, dec 16 en aug 17, beide estimated eind 2018 gereed en jullie ook allemaal eind 2018).