Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar ik dacht dat het in beide topics relevant is.

De nieuwe X is echt wel een kilometervreter, en dat zal met de Model S nog erger zijn.

De Model Y die we afgelopen zomer huurden in Canada had dat nog niet. Daar zakte het vermogen nogal snel, ook bij 250kW V3 Superchargers.
Er was hier ooit een tijd dat je op de vingers getikt werd door de moderators als je cross-postte.
Maar zo autistisch hoeft het voor mij ook weer niet.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and HWS
Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:

2023:
View attachment 1034588

2017:
View attachment 1034591

De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.

Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.
Interessante gegevens en dus werd ik nieuwsgierig naar onze cijfers.
Daarom juist even de gegevens van onze reis met de e-tron van 2019 naar Sicilië geanalyseerd. Heenreis in totaal 2306 km met gemiddeld verbruik van 24,12 kWh/100km.
Totale laadtijd tijdens de trips, dus de DC-laadsessies: 4u34. Daarbuiten nog opgeladen aan de laadpunten nabij de hotels van de 2 overnachtingen.
De e-tron laadt aan 150 kW tot 80% SOC en vanaf dan daalt het vermogen om bij 99% nog aan 50 kW te laden. Het laden gebeurde trouwens bij Ionity en bi de SUCs. Hieronder de laadcurve van de SUC inn Campotenese.
1712238261044.png
 
Tips voor roadtrips in het algemeen (5 en 6) en vooral ook een Update specifiek NO->ZW door Spanje van Bayonne richting Midden-Portugal inzake Superchargers in Spanje
  1. Een aanrader een stukje over de Spaanse grens is Hernani, geopend in maart j.l. Het is de laatste lader voor je serieus begint te klimmen. Even goed opletten bij het aanrijden trouwens. Prima klantvriendelijke horeca in de buurt.
  2. Tordesillas wat ik vorig jaar als een drama (0 fatsoenlijk werkende V2's (waarover ik trouwens via de app een review-verzoek van Tesla kreeg) beschreef wordt nu serieus aangepakt. Een aantal (ik geloof 5) V4 is nu operationeel en wordt nog aanzienlijk uitgebreid (moest wel lachen om de conservatieve fransen, die stonden te laden aan een V2 terwijl alle V4's vrij waren)
  3. Salamanca is nu geopend en hoewel compleet aan de verkeerde kant van de stad op meerdere manieren bereikbaar en een zeer snelle lader met een Grote supermarkt ernaast waarbinnen geheel links een prima lunchroom (Martinez) met vriendelijke prijzen
  4. Om de lader in Fatima te halen hadden we maar drie stops nodig, met 66 procent vertrekkend 100 km van de Frans-Spaanse grens:
    a. Hernani (bijna een uur, zo vol mogelijk) b. Tordesillas plm 10-15 minuten, genoeg om te rijden naar c. Salamanca (tot vrijwel 100 procent laden om bergaf een stint van ruim 440 km te halen.
  5. Ik zeg erbij dat ik 5-10% onder de maximumsnelheid heb moeten rijden om de Tordesillas en Fatima te halen (alle met minimaal 3% over), hetgeen ons 1 stop heeft bespaard. Er zijn tussenliggende chargers en jullie die roadtrips maken weten wel hoe je een niet-haalbare lokatie toch net wel kunt halen. (Iets langzamer rijden dan je zou willen en als je geluk hebt komt er een 10 kmh sneller busje/combo langszij waar je vervolgens bij aan kunt haken tegen gelijkblijvend verbruik.)
  6. Voor de newbies: Scroll bij roadtrips door je route helemaal naar beneden. Dan zie je met welk percentage je op een automatisch ingevoegde charger je aan zult komen bij handhaving van je snelheid en gelijkblijvende omstandigheden, klik op de kaart, dan in het verticale menuutje het bliksemicoon, zo komen de superchargers tevoorschijn (zorg dat allleen de 3 bliksemschichten geselecteerd zijn) zoom even uit op je route en kies de eerste supercharter op je route voorbij de automatisch geselecteerde (die je meestal met meer dan 14% zou halen) die in de legenda aangeeft 250kW chargers te herbergen en voeg die toe (Druppel-icoon+). Verwijder dan in de route (onderaan) alle laad-tussenstops met de knop die daarvoor bedoeld is. Vervolgens ga je zien of je die verderop gelegen charger kunt halen. Indien net wel (of bij zeer grote afstand net niet), pas dan je snelheid iets aan en kijk of dat de situatie verbetert (rij een minuut of 5 een constante snelheid 5 kmh langzamer. het duurt even voor de navigatie zich aanpast). Indien je het ook dan duidelijk niet haalt kun je op hetzelfde punt onderaan in de routelijst weer automatisch tussenstops invoegen.) De aangekondigde restpercentages zijn (nogmaals bij gelijkblijvende snelheid en omstandigheden (zoals het weer!!)) zeer betrouwbaar, ook als je klimt of daalt. Geef je bijrijder deze instructies, voor de veiligheid en doe dit alleen als je volgende afrit ee flink aantal minuten verderop is, want die moet je niet missen natuurlijk. Door deze werkwijze houdt altijd je eindbestemming in focus (je hoeft nooit je rit te beëindigen, dus de juiste route-aanwijzingen bijven komen, maar klooien op een scherm bij een afrit is niet handig, ook niet als iemand anders dit doet.
 
Last edited:
nog een tip inzake Portugal. Omdat op mijn locatie de granny toch niet meer dan 8Kw aankan heb ik vandaag voor het eerst publiek geladen. Na met 7 pasjes bij 4 laadpalen geklooid te hebben zonder succes werd ik door een aardige Tesla- Portugees (die drie seconden voor mij bij de snelste lader in de verre omtrek arriveerde) gewezen op de app miio die de laagste tarieven in heel Portugal heeft en altijd werkt. Omdat het koppelen van creditkaart niet meteen lukte heeft hij mijn eerste laadbeurt van 13 kWh voorgeschoten. Tijdens het laden kreeg ik de kaart gekoppeld. Wil je ook buiten Tesla en granny laden in Portugal en ook nog eens 5 Euro extra korting gebruik dan deze code 2zYkLMWrPD via miio - Simplifying electric mobility en download hun app. Je kunt zowel credit (via IBAN maar dan moet je wel veel gegevens toevertrouwen) als debit (storten) werken en als je er een creditcard aan koppelt zelfs automatisch laten bijvullen bij het overschrijden van een zelf in te stellen minimum. Bijvullen , handmatig of automatisch, moet met minimaal 20 euro.
 
Last edited: