Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige zomer ben ik met de S raven naar een trouwfeest tegen Mafra geweest. 1 overnachting in San Sebastian omdat het eten daar zo lekker is. En 1 in Salamanca, omdat ik daar zo’n geweldige herinneringen aan heb van mijn studententijd…
Verder langs Porto om iemand op te pikken.
De Suc tussen Salamanca en Porto was net die ene ochtend buiten gebruik en de voorgestelde omweg door de navigatie was te zot. Op zo’n 10km van de Suc heb ik bijgeladen bij een IONITY lader en dat werkte prima. Heb ik enkele jaren geleden in Puglia ook al eens voorgehad.
Maar al bij al, prima te doen op SUCs.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
@balblas heb je in 1 stuk doorgereden of ergens overnacht?
Ik vetrok 's avond om 21.00 uur vanuit Enschede. De volgende dag overnacht in een hotel bij SuC Bayonne (met wat hazenslaapjes tijdens het superchargen onderweg). Volgende dag vroeg vertrokken en 's avonds op plek van bestemming. In één stuk is niet te doen 2.500km. Zowel op heen- als terugweg deed ik er dus ca. 2,5 dag over met overnachtingen.
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
Vorige zomer ben ik met de S raven naar een trouwfeest tegen Mafra geweest. 1 overnachting in San Sebastian omdat het eten daar zo lekker is. En 1 in Salamanca, omdat ik daar zo’n geweldige herinneringen aan heb van mijn studententijd…
Verder langs Porto om iemand op te pikken.
De Suc tussen Salamanca en Porto was net die ene ochtend buiten gebruik en de voorgestelde omweg door de navigatie was te zot. Op zo’n 10km van de Suc heb ik bijgeladen bij een IONITY lader en dat werkte prima. Heb ik enkele jaren geleden in Puglia ook al eens voorgehad.
Maar al bij al, prima te doen op SUCs.
Salamanca heb ik op de terugweg ook overnacht. Zeer de moeite waard!
 
  • Like
Reactions: Frank C
met wat hazenslaapjes tijdens het superchargen onderweg
Heb zo eens 28 uren gereden, en het met hazenslaapjes gedaan in m'n vorige Model X. Toen moest je nog 40 minuten laden om een redelijke range te krijgen dus dan had je tijd om uit te bollen, in slaap te vallen en terug op tijd wakker te worden.

Ik was ook vertrokken om 22u en was terug om 02u dus ik hoefde niet meer functioneel te zijn bij aankomst.

Maar laadstops en autopilot zijn een life hack tegenover vroeger zelf rijden.
 
Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
Phil,

Ondertussen rij ik inmiddels al een maand in de bergen van Tenerife,

Bergen hoeven dus geen belemmering te zijn, de MS doet het zuidelijk duidelijk beter dan vlak in Nederland.

Buiten het feit dat importeren daar van een P90D een probleem is voor de iTV (op Tenerife is er nog geen P90D geïmporteerd) is het bezitten van een MS fantastisch, ik rij duidelijk 5% zuiniger dan in NL met 205wh per km, waarschijnlijk komt dat ook door de hogere temperaturen, het regenereren van de MS werkt blijkbaar erg goed.

Ik heb vooraf mijn P90D wel laten voorzien van een MCU2, dit omdat er nog steeds geen SEC zijn en de MCU 1 misschien onstabiel zou worden.

Er rijden daar wel veel M3 en MY’s rond, en voel me dus redelijk zeker dat het een kwestie van tijd is dat er een SEC verschijnt.
 
Phil,

Ondertussen rij ik inmiddels al een maand in de bergen van Tenerife,

Bergen hoeven dus geen belemmering te zijn, de MS doet het zuidelijk duidelijk beter dan vlak in Nederland.

Buiten het feit dat importeren daar van een P90D een probleem is voor de iTV (op Tenerife is er nog geen P90D geïmporteerd) is het bezitten van een MS fantastisch, ik rij duidelijk 5% zuiniger dan in NL met 205wh per km, waarschijnlijk komt dat ook door de hogere temperaturen, het regenereren van de MS werkt blijkbaar erg goed.

Ik heb vooraf mijn P90D wel laten voorzien van een MCU2, dit omdat er nog steeds geen SEC zijn en de MCU 1 misschien onstabiel zou worden.

Er rijden daar wel veel M3 en MY’s rond, en voel me dus redelijk zeker dat het een kwestie van tijd is dat er een SEC verschijnt.
Tenerife is nu ook niet zo groot denk ik dat je range anxiety moet hebben om over een berg te geraken.
Lis daarvan is rijden in de bergen heerlijk. One pedal driving: geen rem nodig voor de haarspeldbocht en een topaccelleratie erna om die trage voorligger te doen lijken of hij stilstaat.
 
Tenerife is nu ook niet zo groot denk ik dat je range anxiety moet hebben om over een berg te geraken.
Lis daarvan is rijden in de bergen heerlijk. One pedal driving: geen rem nodig voor de haarspeldbocht en een topaccelleratie erna om die trage voorligger te doen lijken of hij stilstaat.
Het is inderdaad goed te doen maar klimmen van 50 meter tot 2250 meter geeft toch een aardig gebruik.
Betreffende het inhalen in de bergen;
Er zijn heel wat smalle wegen waar je zeer korte stukken tussen haarspeldbochten hebt en het inhalen een groot risico inhoud, typisch zijn het de tegemoet komende motorrijders die hard door de bocht komen, er zijn er bij die het risico echt nemen, verder moet ik wel alleen in de MS zitten voor het echte werk.
De ervaring van one pedal is fantastisch zoals je schrijft maar voor anderen in de auto een verschikking.
Uitremmen met one pedal en dan de “gas” er vol op, heerlijk!
 
Iemand toevallig ook problemen met Shell (en andere) laadpassen in Portgual? Shell, Luminus en Freshmile allemaal het zelfde probleem 'not authorized". Dit werkte in de zomer zonder probleem. Shell weet van niks. Ik heb MIIO.pt moeten installeren om toch nog te kunnen laden. Was wel even zweten...
 
  • Like
Reactions: Runescom
Iemand toevallig ook problemen met Shell (en andere) laadpassen in Portgual? Shell, Luminus en Freshmile allemaal het zelfde probleem 'not authorized". Dit werkte in de zomer zonder probleem. Shell weet van niks. Ik heb MIIO.pt moeten installeren om toch nog te kunnen laden. Was wel even zweten...
Vorig jaar augustus met Shell geladen in Lagos in Portugal zonder problemen voor 2 cent/kWh bij Mobi.E, kan nog steeds:

1712066884763.png


En hier langs de snelweg omdat ik geen zin had om om te rijden voor de SuperCharger:


1712067176823.png


Van beiden nooit een factuur gezien overigens :)
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:

2023:
1712067805071.png


2017:
1712067878459.png


De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.

Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.
 
Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:

2023:
View attachment 1034588

2017:
View attachment 1034591

De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.

Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.
Je valt in herhaling Wouter.
 
  • Funny
Reactions: NicoV
Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:

2023:
View attachment 1034588

2017:
View attachment 1034591

De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.

Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.

Sedert enkele maanden een nieuwe Model S. Nu moeten we tussen de laadbeurten ook nog eens stoppen om de benen te strekken en van chauffeur te wisselen.