Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen nog onze De Waard tent + rest van de spullen in de M3 krijgen....

Voor M3 bezitters met ruimtegebrek voor alle mee te nemen bagage naar het vakantie adres en liever geen dak-koffer gebruiken is misschien vooraf laten verzenden naar het vakantie adres ook een optie. (op internet zie je vele aanbieders)
Handig: Koffers laten bezorgen op je vakantieadres
Geen gesjouw met koffers: koffers laten bezorgen op je vakantieadres
Moet je doen: Je kan je koffer versturen naar het buitenland voor je op vakantie gaat - Vakantiehints
 
Vrijdag en gisteren in 2 dagen naar regio San Sebastian gereden. Alles overdag en gestopt bij Lille, Senlis en in de buurt van Le Mans overnacht bij familie. Daarna stops bij Saintes, Bordeaux en Bayonne.

Prima reis gehad, de X is een heerlijke reiswagen. Autopilot werkt meestal goed, NoA heb ik maar uitgezet, dat werkt voor mij niet. Alle superchargers vol of met maar 1 plek vrij. Veel Nederlanders, een enkele Belg en in Frankrijk meer dan de helft Franse 3’s bij de superchargers. Dat was vorig jaar nog niet, maar in Frankrijk hebben ze de 3 ook ontdekt.

Bij de troosteloze SuC van Saintes waar we de laatste vrije stall hadden kwamen vlak na ons 4 Nederlandse Tesla’s en 3 Franse. Dat was de eerste keer dat ik 7 wachtende auto’s zag bij een SuC van 8 plekken. En we kregen elk max 56kW, dus dat was een uur wachten voor een aantal. Deze gaan we niet snel nog eens bezoeken.

Opvallend vond ik dat het volgens mij vroeger zo was dat als je als eerste bij een A/B paar aankoppelt de volle mep krijgt en de nummer 2 het restant. Dus als ik met 112kW sta te laden en nr2 komt erbij, dan krijgt die om te beginnen 150-112=38kW en dat loopt dan later af voor mij en op voor nr2. Op die manier ben ik snel weg en dat bevordert de doorstroming.

Nu stond ik bij Suc Tours bij dat mooie kasteel/hotel met 112kW te laden op 3A en komt een NL 3 naast mij staan aan op 3B. Vrijwel direct zak ik naar 67kW. Is dat nieuw of heb ik vroeger niet goed opgelet? Ik SuC al sinds onze eerste reis naar Noorwegen in 2015 maar dit had ik niet eerder gezien of gehoord.

Ben toen verkast naar 1B omdat 1A vrijkwam en kreeg daar meteen weer 110kW. Ach, die paar dagen per jaar dat het zo druk is overleven we wel. First world problems.

dank voor je verslag! Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe lang een laadsessie duurt als je met 2 aan een lader staat? Bij mij was dat destijds 1,5u om er 300km in te krijgen. Gaat dat tegenwoordig sneller in Frankrijk?

zeker met een wachtrij van 1u, worden dat wel lange stops. Maar idd, er zijn grotere problemen.
 
dank voor je verslag! Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe lang een laadsessie duurt als je met 2 aan een lader staat? Bij mij was dat destijds 1,5u om er 300km in te krijgen. Gaat dat tegenwoordig sneller in Frankrijk?

zeker met een wachtrij van 1u, worden dat wel lange stops. Maar idd, er zijn grotere problemen.
Is 1.5 uur voor 300 km niet extreem lang?
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Opvallend vond ik dat het volgens mij vroeger zo was dat als je als eerste bij een A/B paar aankoppelt de volle mep krijgt en de nummer 2 het restant. Dus als ik met 112kW sta te laden en nr2 komt erbij, dan krijgt die om te beginnen 150-112=38kW en dat loopt dan later af voor mij en op voor nr2. Op die manier ben ik snel weg en dat bevordert de doorstroming.

Nu stond ik bij Suc Tours bij dat mooie kasteel/hotel met 112kW te laden op 3A en komt een NL 3 naast mij staan aan op 3B. Vrijwel direct zak ik naar 67kW

Ergens in 2019 is dat inderdaad veranderd. Zodra een 2e Tesla aankoppelt op een SuC stall pair krijg je beide de helft van de capaciteit (rond 67 kW dus).

Dat geldt voor de v2 SuCs, de nieuwe v3, die 250 kW, kunnen leveren hebben dat probleem niet.
 
Voor diegene die schrik hebben om met de tesla in de bergen te trekken, hier het resultaat van een dagje met de model 3 door de Alpen, de Stevio pas en de rest van de Dolomieten. Goed voor 318 km pure fun.
Dit was een stukje van de speeltuin.
20200719_171528.jpg


Totaal verbruik over 318,9km 43kWh en verbruik van 136Wh/km
En waar we de kans hadden, hebben we toch wel zottekes gereden:cool:
20200719_185650.jpg

20200719_114541.jpg
IMG-20200719-WA0034.jpg
IMG-20200719-WA0039.jpg
 
Als je alleen bijlaadt wat er over is (als je met z’n tweeen staat), dan mag je blij zijn met een laadsnelheid van 250km u (vaak zelfs minder). Dan is de laadtijd 1 tot 1,5u (exclusief soms wachten van 1u)
Ben net nog wezen laden. Kwam als tweede op een stall pair terecht en kreeg eerst maar 'de helft'. Maar da's nog altijd 400+ km/u. Voor een S of X zal dat op minder km/u uit komen, maar toch wel meer dan 250?

upload_2020-7-19_22-18-43.png
 
Voor diegene die schrik hebben om met de tesla in de bergen te trekken, hier het resultaat van een dagje met de model 3 door de Alpen, de Stevio pas en de rest van de Dolomieten. Goed voor 318 km pure fun.
Dit was een stukje van de speeltuin.
*knip*
En waar we de kans hadden, hebben we toch wel zottekes gereden:cool:
The time is now... :D
Wel grappig dat ze een Kommilfoo FM hebben :)
 
Voor diegene die schrik hebben om met de tesla in de bergen te trekken, hier het resultaat van een dagje met de model 3 door de Alpen, de Stevio pas en de rest van de Dolomieten. Goed voor 318 km pure fun.
Dit was een stukje van de speeltuin.

In 2016 ook gedaan, met m'n classic. Naar boven flink verbruik...gemiddelde van 786Wh/km over 25 km. Afdalend komt er zoveel bij dat ik over de hele rit een verbruik had dat vergelijkbaar is met regulier rijden over Nederlandse wegen. Als je afdaalt rijdt het erg prettig om CC op bv 80km te zetten.
IMG_4168.jpeg
IMG_4164.jpeg
 
  • Like
Reactions: Xfrank