Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Lukt zonder probleem, maar dan de groter tank versie in de E-klasse van Benz... 1400 KM zelfs tegen 135KM/uur volgeladen

Smile, op papier. Zelfs in E-Klasse moederland Duitsland met alle Baustellen en snelheidsbeperkingen is een dergelijk gemiddelde een illusie en als je het toch probeert ben ik blij er niet bij te (hoeven) zitten. Maar natuurlijk, we zijn nog maar een paar treden in de ontwikkeling gegaan. Zowel laadsnelheid en bereik zullen de komende twee jaar optimaliseren (dat wil dus niet zeggen onbeperkt groot maar de juiste verhouding tussen wat kan en betaalbaar blijft). Daar zijn we nog wel even van af dus we moeten nog af en toe "slikken dan wel inschikken" al heeft de één daar minder moeite mee dan de ander.
 
Smile, op papier. Zelfs in E-Klasse moederland Duitsland met alle Baustellen en snelheidsbeperkingen is een dergelijk gemiddelde een illusie en als je het toch probeert ben ik blij er niet bij te (hoeven) zitten. Maar natuurlijk, we zijn nog maar een paar treden in de ontwikkeling gegaan. Zowel laadsnelheid en bereik zullen de komende twee jaar optimaliseren (dat wil dus niet zeggen onbeperkt groot maar de juiste verhouding tussen wat kan en betaalbaar blijft). Daar zijn we nog wel even van af dus we moeten nog af en toe "slikken dan wel inschikken" al heeft de één daar minder moeite mee dan de ander.
Raar, al minstens 30 keer met zo'n tank gedaan.... is rond de 6L/100KM, haal je met gemak op die afstand. Heeft een grotere tank, iets meer dan 80L...
Beetje zoals de 100 dat nu uit komt :) telkens grotere "inhoud"
 
Raar, al minstens 30 keer met zo'n tank gedaan.... is rond de 6L/100KM, haal je met gemak op die afstand. Heeft een grotere tank, iets meer dan 80L...
Beetje zoals de 100 dat nu uit komt :) telkens grotere "inhoud"

Natuurlijk, onze vorige auto Dodge Grand Caravan (import) had ook een grotere tank (5 gallon extra) en daarmee kon ik van Passau naar huis rijden. Maar ook toen steeds een paar keer gestopt. Ik had het niet over het bereik an sich maar de stelling dat je met gemak met een gemiddelde (dus incl. pauzes) van 135-140 km per uur kunt reizen "nowadays". Maar we zijn het over de kern wel eens hoor.
 
Eind juni is het weer vakantie en gaan we m'n ouders bezoeken in 'l Escala.
We hebben onze Tesla al sinds juni vorig jaar, maar vorig jaar hebben we de ice genomen om
tot ginder te geraken omdat we nog wat te groen waren op het gebied van Tesla rijden.
Voor dit jaar staat momenteel de ice nog steeds op de eerste plaats om ermee naar ginder te gaan.
Toch heb ik zin om een keertje de Tesla te nemen, maar.....
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar we hebben nog geen enkele laadkaart of app of wat dan ook tot nu toe.
Ik heb die blauwe kabel er wel ineens bij gekocht, maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik die zou kunnen
gebruiken. Ik heb dit tot nu toe ook nog niet nodig gehad omdat we maximum 250 km op een dag doen en dat
halen we er wel uit. Ik heb dus echt geen enkel idee wat te doen in Frankrijk of Spanje op het gebied van laden.
mijn bedoeling zou zijn om de exclusief de superchargers te gebruiken en dan gewoon met de normale stekker
laden bij m'n pa in Spanje. (als dit al mogelijk is?)
Zijn we compleet gek als we dit zouden doen of is het best haalbaar? We zijn niet van zin om op avontuur te gaan
of af te dwalen van het pad in Frankrijk.
We rijden met 2 personen, wat bagage en onze twee viervoeters (samen 4 kg hond)
Ik ben momenteel wel al bezig met het onder controle krijgen van m'n launch spieren, die op dit ogenblik nog bij
bijna elk beschikbaar moment in actie schieten maar ik zou tijdens de trip vooral op AP willen rekenen om
ons tot ginder te krijgen.
Dus...durven of niet?

Ik wil niet lullige doen.. maar is dit echt een serieuze vraag ? Je zit in 'l Escala op 40 km van een SuC, De route erheen heeft ook overal SuC's. Lekker ook voor die honden een paar keer stopen.. Dus "compleet gek" ? nee hoor, hartstikke normaal !
Morgen gaan zou ik zeggen.. Geniet er van !
 
Daar zijn we nog niet geweest maar heb dus sinds kort een zus in Göteborg wonen. Voorheen woonde ze nog wat verder weg in Zweden, in de buurt van Leksand, maar dan moest je nog 8 uur naar het noorden rijden vanaf Göteborg voordat je bij haar thuis was. Dat hebben we de afgelopen 20 jaar denk ik, maar twee keer gedaan met een ICE. En dan niet de route zoals nu gereden genomen maar eerst naar Kiel in Duitsland, en daar met een veerboot, over de nacht, naar Göteborg. Is weer een heel ander gebied van Zweden en wat ook mooi is.

Maar met een auto gaan, heeft ook weer zijn voordelen. Zij heeft mij voor de terugweg een jaarvoorraad overheerlijk Zweeds knäckebröd meegegeven, en ik had met de heenweg mijn hele frunk vol geladen met bitterballen, kroketten, frikadellen, Hollands bier, frietsaus, ketchup en hagelslag en zo. Dat is dan toch weer niet zo eenvoudig mee te nemen als je met het vliegtuig gaat.

View attachment 174190

Ook het Volvo museum is mooi om te bezoeken. Verder de eilanden voor Goteborg. Ik doe altijd een soort Island-hopping met de boot. Op de eilanden lopen mooie wandelroutes.
 
Iemand? Of anders gezegd: Welke passen zijn bruikbaar in Spanje? Klopt het dat je in Barcelona als toerist een gratis pas kunt krijgen? Andere nuttige tips?
Ik doe nog een derde poging.

Weet iemand met welke laadpassen je in Barcelona en elders in Spanje kan worden geladen? Iemand ervaring met het verkrijgen van de laadpas voor reizigers uit het buitenland die in Barcelona zou moeten kunnen worden geleend?
 
Ik doe nog een derde poging.

Weet iemand met welke laadpassen je in Barcelona en elders in Spanje kan worden geladen? Iemand ervaring met het verkrijgen van de laadpas voor reizigers uit het buitenland die in Barcelona zou moeten kunnen worden geleend?

Ik heb vorig jaar in Spanje alleen ervaring op gedaan met KiWhi en daar kun je maar beter niet op vertrouwen. Zie ook:

Met de Tesla op vakantie in Europa
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Er is blijkbaar ook al een DeC in Barcelona, en 11 in gans Spanje:

Listado-de-localizaciones-Destinatio-Charging-de-Tesla-Motors-en-España.jpg
 
Onderweg naar Stockholm hebben we geladen bij deze SC. De navigatie liet ons eerst voorbij de SC rijden. Deze staat namelijk aan de westelijke kant van de snelweg. Via Google maps dacht ik te zien dat je via de "n" weg ten westen van de snelweg via de "achterkant" ook het tankstation/SC kan bereiken en dat lukte. Dit scheelt je 22km. Dus kom je vanuit het zuiden, neem een afslag eerder en via de "n" weg naar de SC. Er is wel een hek maar dat lijkt constant open te staan.
IMG_2361.JPG
 
  • Informative
Reactions: HWS and Refie
Net weer in de Bourgogne aangekomen. Geladen in Lesquin waar bij vertrek ook de 4-ZBX-31 stond. Volgens mij is dat ook een wagen uit de omgeving van Den Haag, ik zie hem daar regelmatig rijden.
Senlis overgeslagen en in Rungis weer gestopt. Bij vertrek nog even met een Fransoos gebabbeld die zijn 70D net een dag had. Als een kind zo blij.
Laden in Rungis was achteraf niet zo slim. Van de A3 naar de Périoherique was al moeizaam, op de rondweg zelf reed het ook niet door maar vanaf Orly naar het zuiden kregen we 7-8 kilometer file voor de kiezen. Francilienne was slimmer geweest. Laatste rondje laden in Auxerre, daar waren we moederziel alleen.
Was weer een heerlijk tochtje. Morgen door naar Genève.