Deel 2 van ons reisverslag, de terugweg van Göteborg naar Nijmegen.
We verbleven in het 4 -sterrenhotel "
Quality Hotel 11" wat direct aan het water ligt met een mooi uitzicht, en met een uitstekende openbare "waterbus" -verbinding naar het centrum van Göteborg. Het hotel ligt in een nieuwe trendy wijk Eriksberg en is gebouwd in een oude industriehal wat voorheen onderdeel uit maakte van één van de scheepswerven die Göteborg rijk was. Naast de entree van het hotel vindt je twee aansluitingen van 16 Ampère elk die je wel moest beperken naar een 12 of 14 Ampère aangezien anders de zekering eruit klapte en je 's-morgens tot de conclusie moet komen dat hij maar even geladen heeft. Gelukkig dat de Tesla -app. je waarschuwt.
View attachment 174158
In Göteborg mijn familie bezocht en mijn Zweedse zwager, die al 33 jaar werkzaam is bij Volvo, laten ervaren hoe een nu Tesla rijdt. Eerst nog wat onwennig, maar al snel kwam er een glimlach op zijn gezicht die voor zich spreekt. Ben benieuwd of hij er dinsdag na de Pasen op zijn werk nog over gesproken heeft.
View attachment 174159
View attachment 174160
Zweden blijft een mooi land, veel rust en stilte, Göteborg als een mooie stad waar we nog wat rondgetourd in de omgeving hebben, enkele eilanden voor de kust bezocht hebben en zo ook de immense Volvo -fabriek, zo'n 3 km. lang, met het Volvo -museum. Je komt er zelf nog een stukje Hollands Glorie van Daf tegen uit Born waar mijn zwager trouwens destijds nog gewerkt heeft en nu nog steeds nagenoeg perfect Nederlands door spreekt.
Op tweede Paasdag om 06.00 uur vetrokken uit Göteborg, met schitterend weer en met 100% SoC/444 km., met het doel om de terugreis niet in 15 uur te doen, maar in 14 uur. Het eerste stuk snelweg was nagenoeg uitgestorven waar de AP ongestoord zijn werk kon doen en wij van de omgeving konden genieten.
View attachment 174163
Terwijl onze navigatie op de heenweg vastberaden was, was het op de terugweg toch anders en werden verschillende keren de plannen omgegooid. Hij liet ons, ondanks dat we vol vertrokken waren, eerst bij de SuC in het Zweedse Falkenberg nog bijladen voordat we de oversteek naar Denemarken konden maken. We kwamen om 07.00 uur bij de SuC in Falkenberg aan met 69% SoC/217 km.
View attachment 174166
Hier na 40 minuten weer vertrokken met 90% SoC/407 km. waarna we om 08.50 uur weer vanuit Helsingborg met de veerboot naar het Deense Helsingør vertrokken voor de eerste oversteek van 20 minuten.
View attachment 174167
Om 09.15 uur weer de boot af en op weg naar de SuC van Køge, welke we op de heenweg overgeslagen hadden, waar we om 10.05 uur aan kwamen met 20% SoC/91 km.
View attachment 174168
View attachment 174170
De SuC van Køge is geheel overdekt met 12 stalls net naast de snelweg. Hier, voor de afwisseling, even genoten van de gastvrijheid van de naastgelegen Burger King. Om 11.10 uur weer verder, met 92% SoC/408 km., naar de volgende geplande stop bij de SuC van Rødby. Hier kwamen we om 12.15 uur aan met een SoC van 62%/236km. Het nabijgelegen restaurant was nog steeds gesloten en aangezien mijn Deens wat roestig is, geen idee waarom het gesloten is omdat ik het blaadje op de deur niet kon lezen helaas.
Hier niet te lang gestaan en snel weer door naar de volgende veerboot die ons van het Deense Rødby naar het Duitse Puttgarden moest brengen. Om 12.30 uur "gingen we het schip in" en 50 minuten later reden we weer van boord verder op onze route naar het inmiddels welbekende SuC van Braak.
Om 15.00 uur aangekomen bij de SuC van Braak met 11% SoC/50 km. Hier weer dezelfde drukte, als op de heenweg, met ICE's op de plaatsen voor de stalls maar gelukkig gewoon een plek kunnen bemachtigen zodat we konden laden. Om 15.50 uur weer vertrokken van de Suc in Braak met 76% SoC/340km. op weg naar de SuC van Lohne.
Langzaam werd het weer weer minder, ze hadden op dat moment ook voor Nederland dan ook storm en noodweer afgegeven, en stopten we om 17.30 uur bij de SuC van Lohne met 11% SoC/48km. Hier in Lohne vindt je op het Autohof, naast de het 24/7 geopende "uitgebreide" tankstation, een Chinees buffet restaurant en ook weer een Burger King. Driemaal raden wat wij genoten hebben.
Uiteindelijk om 18.40 uur, met een rond buikje, weer verder op huis aan met 90% SoC/403 km. voor de laatste etappe. Om precies 21.00 uur reden we thuis de stoep op met nog 10% SoC/47 km. waarmee we er toch weer 15 uur over gedaan hebben en niet ons doel gehaald hebben van de gewenste 14 uur. Moet wel opgemerkt worden dat we op de terugweg wat druk verkeer gehad hebben, maar geen echte files, wat misschien iets in tijd gescheeld zou hebben.
De AP is een vernuftig stuk techniek maar heeft zeker ook zijn beperkingen (nog). Op zich geen probleem mits je die beperkingen maar weet en begrijpt. Zo wil ik concluderen dat we in Nederland nette belijnde wegen hebben, in Duitsland ook voor een groot deel, maar hoe meer naar het noorden van Duitsland, en in Denemarken, zijn de (duidelijke) lijnen wel eens ver te zoeken en dan moet de AP afhaken wat weer geheel te begrijpen is. Ook, op de terugweg, met een laagstaande zon recht van voren, vond de AP ook niet leuk en haakte hij af. Maar goed, dat vond ik op dat moment ook niet want ik zag ook een stuk minder met die laagstaande zon maar kon wel de reis veilig vervolgen. Dus ik als "gezagvoerder", zijn samen het de AP, zijn een goed duo die hopelijk samen nog vele kilometers samen veilig gaan afleggen door Europa.
Ik ben iemand die graag dit soort trips maakt. In het verleden, toen het vliegen in Europa niet zo goedkoop was als tegenwoordig, gingen mijn "collega's" altijd met het vliegtuig naar bijvoorbeeld Wenen, Straatsburg of Budapest, en ik met heel veel plezier met mijn Harte getunede BMW 3.0 liter diesel de reis maakte. Heb er bijvoorbeeld wel eens 14 uur over gedaan, vanwege files en Baustellen, om in Wenen te komen, maar ook wel eens in 8 uur teruggereden met uitsluitend twee tankstops. Moet ik er wel bij vertellen dat ik zo snel niet rij als mijn gezin in de auto. Zoals andere het hier op het forum ook al omschreven hebben, is het met de Tesla gewoon het anders, zeker met de AP. Je doet er ook wel langer over maar het is veel meer relaxed. Met de AP geniet je veel meer van de omgeving en laat je de AP gewoon het werk doen. Je hebt meer aandacht voor de bijrijders, het is naar mijn mening ook veiliger, en je bent gewoon minder moe als je aankomt op plaats van bestemming omdat je minder geconcentreerd hoeft te rijden. Ja, de Tesla is een limousine die zijn inzittenden comfortabel en relaxed van de ene naar de andere kant van Europa brengt. Dit duurt misschien wel langer, maar het een heel stuk minder vermoeiend. Zo'n roadtrip is dus zeker voor herhaling vatbaar. En dat vond ik niet alleen, ook mijn reisgezelschap.
Hopelijk lezen jullie dit stuk met plezier en anders lees ik het graag. Ik heb het altijd leuk gevonden om andere hun reisverslagen te lezen en daarom wil ik ook mijn bijdrage doen. Het is ook iets waar je als "nieuweling" kan meekrijgen dat zo'n trip gewoon te maken is zonder veel moeite. Als je dan wilt, doe het dan een keer en ervaar, net zoals ik, dat het iets plezierigs is en zeker geen noodzakelijk kwaad om met een tesla door Europa te reizen. Succes.