Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
l'Escala is een makkie, alles op SuC's. Lekker doen!

Wij staan op het punt om tot iets voorbij Tarragona te rijden, op de heenweg met overnachting halverwege, naast een SuC, en de terugweg misschien in één keer door, dat is vorig jaar vanuit Italië best goed bevallen (hoewel je natuurlijk goed genoeg in je energie moet zitten).

Je kunt Tesla | Hoogte grafiek goed gebruiken om je te verwachten gebruik vooraf te berekenen. Als je wilt kan ik je een Excel sturen die je kunt gebruiken om het hele traject door te rekenen. Een route via Luxemburg staat er al in, en je kunt zelf de alternatieven invoeren, zoals via Auxerre richting Lyon, of via Chateauroux.

Eigenlijk zijn alle legs prima te doen, de kunst die je nu gaat leren is om de voor jou optimale balans te vinden tussen sneller rijden en langer laden, of juist rustiger rijden en korter laden.

Ik weet het, de eerste keer is best spannend, maar dat is er na je tweede SuC stop wel af, denk ik.

Als je bij l'Escala arriveert, kun je bij Gerona nog af en toe de SuC gebruiken en verder aan het stopcontact de top-up's doen. Wat lokale laadmogelijkheden betreft kunnen anderen je wel weer informeren.

Succes!
 
  • Like
Reactions: gvands
  • Like
Reactions: gvands
Eindelijk even tijd om een kort reisverslag te posten van mijn/onze eerste lange roadtrip met de Pasen vanuit Nijmegen naar Göteborg en terug. Ik zal het even in tweeën knippen waardoor het hopelijk een niet te lang verhaal wordt.

We zijn Goede Vrijdag 25 maart 2016 om 03.00 uur thuis vertrokken met 100% SoC/441 km op weg naar de eerste geplande SuC in Lohne, Duitsland. Daar om 05.10 aangekomen met 9% SoC/41 km.

DAAS-20160325-0003.jpg


De dames even naar het toilet en een bakkie koffie in het nabijgelegen Autohof wat 24/7 open is, en ik had even tijd om de benen te strekken en wat frisse lucht. De Tesla geeft netjes aan wanneer je weer verder kunt maar aangezien de dames nog niet terug waren wat langer aan de stroom gehangen. Om 06.00 uur weer vertrokken uit Lohne met 78%SoC/353 km. op weg naar onze volgende geplande SuC van Braak, tussen Hamburg en Lübeck. Hier kwamen we om 07.45 uur aan, met 16% SoC/77 km., en was een mooi moment voor een ontbijt.

DAAS-20160325-0016.jpg


Dit is een uitstekende stek voor een ontbijt aangezien de SuC gevestigd is tegenover een "Backstube". Het jammere daar is wel dat regelmatig bezoekers van de Backstube met hun ICE's de SuC's bezet houden terwijl er zat andere parkeerplaatsen vrij waren. Maar op zich geen probleem omdat we er gewoon bij konden. Na van het ontbijt genoten te hebben zijn om 08.30 uur weer vertrokken met 78% SoC/349 km. waarbij onze volgende stop over 292 km. en 02.46 uur gepland is bij de SuC van Nørre Alslev in Denemarken.

Om 09.45 uur aangekomen in het Duitse Puttgarden voor een oversteek van 45 minuten met de veerboot naar het Deense Rødby. Om 10.15 uur vertrokken mer de veerboot waarbij je uit de auto moet en je even de gelegenheid hebt voor een bakkie koffie en/of wat tax free inkopen te doen.

DAAS-20160325-0026.jpg


De oversteek wordt gedaan door een "hybride" veerboot wat volgens mij niet meer dan een dieselelektrisch aangedreven veerboot was. Om 11.05 uur weer van de boot af en verder waarna we om 11.40 uur aankwamen bij de SuC van Nørre Alslev met 24% SoC/108 km.

DAAS-20160325-0030.jpg


Toen we aankwamen stonden er maar één S maar na verloop van tijd waren alle stalls bezet met Deense en Noorse Ssen. Helaas was het nabijgelegen restaurant helaas gesloten en was het niet meer dan even de benen strekken en wat frisse lucht happen voordat we om 12.40 uur weer verder konden met 88% SoC/395 km. Hiermee moesten we het volgens de navigatie door Denemarken redden en we pas weer in Zweden hoeven te laden.

Voordat we in Zweden kwamen eerst nog een korte oversteek van 20 minuten met een veerboot van Helsingør in Denemarken naar Helsingborg in Zweden gemaakt. Het was de hele trip "bagger" weer en dat is ook wel op de foto's terug te zien.

DAAS-20160325-0038.jpg


Om 14.20 uur stonden we op de veerboot waarna we om 14.45 uur weer van de boot en langs de Zweedse grenscontrole waren.

Om 16.00 uur aangekomen bij onze laatste geplande SuC van Falkenberg met nog een 10% SoC/45 km. Bij deze SuC vindt je een MAX Hamburger restaurant en ook een McDonalds om wat keuze te hebben in het soort voedsel ;-) .

DAAS-20160325-0048.jpg


De dames vonden het niet erg aangezien die van het McDonalds tijdperk zijn dus is het altijd goed. Uiteindelijk om 17.00 uur vertrokken vanuit Falkenberg met 83% SoC/373 km. voor het laatste stuk naar ons hotel in Göteborg. De gehele rit was "bagger" weer met wind en regen maar de AP had er geen problemen eme gelukkig. Net voor Göteborg brak dan eindelijk de zon door en stopte het regenen. Om 18.10 uur kwamen we bij het hotel aan met 50% SoC/224 km. waarmee we dus in totaal zo'n 15 uur onderweg zijn geweest over een afstand van circa 1100 km. met twee oversteken met een veerboot.

Straks deel twee van de terugreis en tevens even een stukje commentaar hoe ik de trip ervaren heb met de Tesla. Veel leesplezier.
 
Last edited:
Eind juni is het weer vakantie en gaan we m'n ouders bezoeken in 'l Escala.
We hebben onze Tesla al sinds juni vorig jaar, maar vorig jaar hebben we de ice genomen om
tot ginder te geraken omdat we nog wat te groen waren op het gebied van Tesla rijden.
Voor dit jaar staat momenteel de ice nog steeds op de eerste plaats om ermee naar ginder te gaan.
Toch heb ik zin om een keertje de Tesla te nemen, maar.....
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar we hebben nog geen enkele laadkaart of app of wat dan ook tot nu toe.
Ik heb die blauwe kabel er wel ineens bij gekocht, maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik die zou kunnen
gebruiken. Ik heb dit tot nu toe ook nog niet nodig gehad omdat we maximum 250 km op een dag doen en dat
halen we er wel uit. Ik heb dus echt geen enkel idee wat te doen in Frankrijk of Spanje op het gebied van laden.
mijn bedoeling zou zijn om de exclusief de superchargers te gebruiken en dan gewoon met de normale stekker
laden bij m'n pa in Spanje. (als dit al mogelijk is?)
Zijn we compleet gek als we dit zouden doen of is het best haalbaar? We zijn niet van zin om op avontuur te gaan
of af te dwalen van het pad in Frankrijk.
We rijden met 2 personen, wat bagage en onze twee viervoeters (samen 4 kg hond)
Ik ben momenteel wel al bezig met het onder controle krijgen van m'n launch spieren, die op dit ogenblik nog bij
bijna elk beschikbaar moment in actie schieten maar ik zou tijdens de trip vooral op AP willen rekenen om
ons tot ginder te krijgen.
Dus...durven of niet?
Gewoon even de bestemming in je navigatie ingeven. Met alle superchargers en route is er niets spannend meer aan. Hooguit soms even op je snelheid letten.
 
  • Like
Reactions: gvands
Deel 2 van ons reisverslag, de terugweg van Göteborg naar Nijmegen.

We verbleven in het 4 -sterrenhotel "Quality Hotel 11" wat direct aan het water ligt met een mooi uitzicht, en met een uitstekende openbare "waterbus" -verbinding naar het centrum van Göteborg. Het hotel ligt in een nieuwe trendy wijk Eriksberg en is gebouwd in een oude industriehal wat voorheen onderdeel uit maakte van één van de scheepswerven die Göteborg rijk was. Naast de entree van het hotel vindt je twee aansluitingen van 16 Ampère elk die je wel moest beperken naar een 12 of 14 Ampère aangezien anders de zekering eruit klapte en je 's-morgens tot de conclusie moet komen dat hij maar even geladen heeft. Gelukkig dat de Tesla -app. je waarschuwt.

DAAS-20160326-0124.jpg


In Göteborg mijn familie bezocht en mijn Zweedse zwager, die al 33 jaar werkzaam is bij Volvo, laten ervaren hoe een nu Tesla rijdt. Eerst nog wat onwennig, maar al snel kwam er een glimlach op zijn gezicht die voor zich spreekt. Ben benieuwd of hij er dinsdag na de Pasen op zijn werk nog over gesproken heeft.

DAAS-20160327-0179.jpg


DAAS-20160327-0180.jpg


Zweden blijft een mooi land, veel rust en stilte, Göteborg als een mooie stad waar we nog wat rondgetourd in de omgeving hebben, enkele eilanden voor de kust bezocht hebben en zo ook de immense Volvo -fabriek, zo'n 3 km. lang, met het Volvo -museum. Je komt er zelf nog een stukje Hollands Glorie van Daf tegen uit Born waar mijn zwager trouwens destijds nog gewerkt heeft en nu nog steeds nagenoeg perfect Nederlands door spreekt.

Op tweede Paasdag om 06.00 uur vetrokken uit Göteborg, met schitterend weer en met 100% SoC/444 km., met het doel om de terugreis niet in 15 uur te doen, maar in 14 uur. Het eerste stuk snelweg was nagenoeg uitgestorven waar de AP ongestoord zijn werk kon doen en wij van de omgeving konden genieten.

DAAS-20160328-0189.jpg


Terwijl onze navigatie op de heenweg vastberaden was, was het op de terugweg toch anders en werden verschillende keren de plannen omgegooid. Hij liet ons, ondanks dat we vol vertrokken waren, eerst bij de SuC in het Zweedse Falkenberg nog bijladen voordat we de oversteek naar Denemarken konden maken. We kwamen om 07.00 uur bij de SuC in Falkenberg aan met 69% SoC/217 km.

DAAS-20160328-0190.jpg


Hier na 40 minuten weer vertrokken met 90% SoC/407 km. waarna we om 08.50 uur weer vanuit Helsingborg met de veerboot naar het Deense Helsingør vertrokken voor de eerste oversteek van 20 minuten.

DAAS-20160328-0200.jpg


Om 09.15 uur weer de boot af en op weg naar de SuC van Køge, welke we op de heenweg overgeslagen hadden, waar we om 10.05 uur aan kwamen met 20% SoC/91 km.

DAAS-20160328-0203.jpg


DAAS-20160328-0204.jpg


De SuC van Køge is geheel overdekt met 12 stalls net naast de snelweg. Hier, voor de afwisseling, even genoten van de gastvrijheid van de naastgelegen Burger King. Om 11.10 uur weer verder, met 92% SoC/408 km., naar de volgende geplande stop bij de SuC van Rødby. Hier kwamen we om 12.15 uur aan met een SoC van 62%/236km. Het nabijgelegen restaurant was nog steeds gesloten en aangezien mijn Deens wat roestig is, geen idee waarom het gesloten is omdat ik het blaadje op de deur niet kon lezen helaas.

Hier niet te lang gestaan en snel weer door naar de volgende veerboot die ons van het Deense Rødby naar het Duitse Puttgarden moest brengen. Om 12.30 uur "gingen we het schip in" en 50 minuten later reden we weer van boord verder op onze route naar het inmiddels welbekende SuC van Braak.

Om 15.00 uur aangekomen bij de SuC van Braak met 11% SoC/50 km. Hier weer dezelfde drukte, als op de heenweg, met ICE's op de plaatsen voor de stalls maar gelukkig gewoon een plek kunnen bemachtigen zodat we konden laden. Om 15.50 uur weer vertrokken van de Suc in Braak met 76% SoC/340km. op weg naar de SuC van Lohne.

Langzaam werd het weer weer minder, ze hadden op dat moment ook voor Nederland dan ook storm en noodweer afgegeven, en stopten we om 17.30 uur bij de SuC van Lohne met 11% SoC/48km. Hier in Lohne vindt je op het Autohof, naast de het 24/7 geopende "uitgebreide" tankstation, een Chinees buffet restaurant en ook weer een Burger King. Driemaal raden wat wij genoten hebben.

Uiteindelijk om 18.40 uur, met een rond buikje, weer verder op huis aan met 90% SoC/403 km. voor de laatste etappe. Om precies 21.00 uur reden we thuis de stoep op met nog 10% SoC/47 km. waarmee we er toch weer 15 uur over gedaan hebben en niet ons doel gehaald hebben van de gewenste 14 uur. Moet wel opgemerkt worden dat we op de terugweg wat druk verkeer gehad hebben, maar geen echte files, wat misschien iets in tijd gescheeld zou hebben.

De AP is een vernuftig stuk techniek maar heeft zeker ook zijn beperkingen (nog). Op zich geen probleem mits je die beperkingen maar weet en begrijpt. Zo wil ik concluderen dat we in Nederland nette belijnde wegen hebben, in Duitsland ook voor een groot deel, maar hoe meer naar het noorden van Duitsland, en in Denemarken, zijn de (duidelijke) lijnen wel eens ver te zoeken en dan moet de AP afhaken wat weer geheel te begrijpen is. Ook, op de terugweg, met een laagstaande zon recht van voren, vond de AP ook niet leuk en haakte hij af. Maar goed, dat vond ik op dat moment ook niet want ik zag ook een stuk minder met die laagstaande zon maar kon wel de reis veilig vervolgen. Dus ik als "gezagvoerder", zijn samen het de AP, zijn een goed duo die hopelijk samen nog vele kilometers samen veilig gaan afleggen door Europa.

Ik ben iemand die graag dit soort trips maakt. In het verleden, toen het vliegen in Europa niet zo goedkoop was als tegenwoordig, gingen mijn "collega's" altijd met het vliegtuig naar bijvoorbeeld Wenen, Straatsburg of Budapest, en ik met heel veel plezier met mijn Harte getunede BMW 3.0 liter diesel de reis maakte. Heb er bijvoorbeeld wel eens 14 uur over gedaan, vanwege files en Baustellen, om in Wenen te komen, maar ook wel eens in 8 uur teruggereden met uitsluitend twee tankstops. Moet ik er wel bij vertellen dat ik zo snel niet rij als mijn gezin in de auto. Zoals andere het hier op het forum ook al omschreven hebben, is het met de Tesla gewoon het anders, zeker met de AP. Je doet er ook wel langer over maar het is veel meer relaxed. Met de AP geniet je veel meer van de omgeving en laat je de AP gewoon het werk doen. Je hebt meer aandacht voor de bijrijders, het is naar mijn mening ook veiliger, en je bent gewoon minder moe als je aankomt op plaats van bestemming omdat je minder geconcentreerd hoeft te rijden. Ja, de Tesla is een limousine die zijn inzittenden comfortabel en relaxed van de ene naar de andere kant van Europa brengt. Dit duurt misschien wel langer, maar het een heel stuk minder vermoeiend. Zo'n roadtrip is dus zeker voor herhaling vatbaar. En dat vond ik niet alleen, ook mijn reisgezelschap.

Hopelijk lezen jullie dit stuk met plezier en anders lees ik het graag. Ik heb het altijd leuk gevonden om andere hun reisverslagen te lezen en daarom wil ik ook mijn bijdrage doen. Het is ook iets waar je als "nieuweling" kan meekrijgen dat zo'n trip gewoon te maken is zonder veel moeite. Als je dan wilt, doe het dan een keer en ervaar, net zoals ik, dat het iets plezierigs is en zeker geen noodzakelijk kwaad om met een tesla door Europa te reizen. Succes.
 
Deel 2 van ons reisverslag, de terugweg van Göteborg naar Nijmegen.

We verbleven in het 4 -sterrenhotel "Quality Hotel 11" wat direct aan het water ligt met een mooi uitzicht, en met een uitstekende openbare "waterbus" -verbinding naar het centrum van Göteborg. Het hotel ligt in een nieuwe trendy wijk Eriksberg en is gebouwd in een oude industriehal wat voorheen onderdeel uit maakte van één van de scheepswerven die Göteborg rijk was. Naast de entree van het hotel vindt je twee aansluitingen van 16 Ampère elk die je wel moest beperken naar een 12 of 14 Ampère aangezien anders de zekering eruit klapte en je 's-morgens tot de conclusie moet komen dat hij maar even geladen heeft. Gelukkig dat de Tesla -app. je waarschuwt.

View attachment 174158

In Göteborg mijn familie bezocht en mijn Zweedse zwager, die al 33 jaar werkzaam is bij Volvo, laten ervaren hoe een nu Tesla rijdt. Eerst nog wat onwennig, maar al snel kwam er een glimlach op zijn gezicht die voor zich spreekt. Ben benieuwd of hij er dinsdag na de Pasen op zijn werk nog over gesproken heeft.

View attachment 174159

View attachment 174160

Zweden blijft een mooi land, veel rust en stilte, Göteborg als een mooie stad waar we nog wat rondgetourd in de omgeving hebben, enkele eilanden voor de kust bezocht hebben en zo ook de immense Volvo -fabriek, zo'n 3 km. lang, met het Volvo -museum. Je komt er zelf nog een stukje Hollands Glorie van Daf tegen uit Born waar mijn zwager trouwens destijds nog gewerkt heeft en nu nog steeds nagenoeg perfect Nederlands door spreekt.

Op tweede Paasdag om 06.00 uur vetrokken uit Göteborg, met schitterend weer en met 100% SoC/444 km., met het doel om de terugreis niet in 15 uur te doen, maar in 14 uur. Het eerste stuk snelweg was nagenoeg uitgestorven waar de AP ongestoord zijn werk kon doen en wij van de omgeving konden genieten.

View attachment 174163

Terwijl onze navigatie op de heenweg vastberaden was, was het op de terugweg toch anders en werden verschillende keren de plannen omgegooid. Hij liet ons, ondanks dat we vol vertrokken waren, eerst bij de SuC in het Zweedse Falkenberg nog bijladen voordat we de oversteek naar Denemarken konden maken. We kwamen om 07.00 uur bij de SuC in Falkenberg aan met 69% SoC/217 km.

View attachment 174166

Hier na 40 minuten weer vertrokken met 90% SoC/407 km. waarna we om 08.50 uur weer vanuit Helsingborg met de veerboot naar het Deense Helsingør vertrokken voor de eerste oversteek van 20 minuten.

View attachment 174167

Om 09.15 uur weer de boot af en op weg naar de SuC van Køge, welke we op de heenweg overgeslagen hadden, waar we om 10.05 uur aan kwamen met 20% SoC/91 km.

View attachment 174168

View attachment 174170

De SuC van Køge is geheel overdekt met 12 stalls net naast de snelweg. Hier, voor de afwisseling, even genoten van de gastvrijheid van de naastgelegen Burger King. Om 11.10 uur weer verder, met 92% SoC/408 km., naar de volgende geplande stop bij de SuC van Rødby. Hier kwamen we om 12.15 uur aan met een SoC van 62%/236km. Het nabijgelegen restaurant was nog steeds gesloten en aangezien mijn Deens wat roestig is, geen idee waarom het gesloten is omdat ik het blaadje op de deur niet kon lezen helaas.

Hier niet te lang gestaan en snel weer door naar de volgende veerboot die ons van het Deense Rødby naar het Duitse Puttgarden moest brengen. Om 12.30 uur "gingen we het schip in" en 50 minuten later reden we weer van boord verder op onze route naar het inmiddels welbekende SuC van Braak.

Om 15.00 uur aangekomen bij de SuC van Braak met 11% SoC/50 km. Hier weer dezelfde drukte, als op de heenweg, met ICE's op de plaatsen voor de stalls maar gelukkig gewoon een plek kunnen bemachtigen zodat we konden laden. Om 15.50 uur weer vertrokken van de Suc in Braak met 76% SoC/340km. op weg naar de SuC van Lohne.

Langzaam werd het weer weer minder, ze hadden op dat moment ook voor Nederland dan ook storm en noodweer afgegeven, en stopten we om 17.30 uur bij de SuC van Lohne met 11% SoC/48km. Hier in Lohne vindt je op het Autohof, naast de het 24/7 geopende "uitgebreide" tankstation, een Chinees buffet restaurant en ook weer een Burger King. Driemaal raden wat wij genoten hebben.

Uiteindelijk om 18.40 uur, met een rond buikje, weer verder op huis aan met 90% SoC/403 km. voor de laatste etappe. Om precies 21.00 uur reden we thuis de stoep op met nog 10% SoC/47 km. waarmee we er toch weer 15 uur over gedaan hebben en niet ons doel gehaald hebben van de gewenste 14 uur. Moet wel opgemerkt worden dat we op de terugweg wat druk verkeer gehad hebben, maar geen echte files, wat misschien iets in tijd gescheeld zou hebben.

De AP is een vernuftig stuk techniek maar heeft zeker ook zijn beperkingen (nog). Op zich geen probleem mits je die beperkingen maar weet en begrijpt. Zo wil ik concluderen dat we in Nederland nette belijnde wegen hebben, in Duitsland ook voor een groot deel, maar hoe meer naar het noorden van Duitsland, en in Denemarken, zijn de (duidelijke) lijnen wel eens ver te zoeken en dan moet de AP afhaken wat weer geheel te begrijpen is. Ook, op de terugweg, met een laagstaande zon recht van voren, vond de AP ook niet leuk en haakte hij af. Maar goed, dat vond ik op dat moment ook niet want ik zag ook een stuk minder met die laagstaande zon maar kon wel de reis veilig vervolgen. Dus ik als "gezagvoerder", zijn samen het de AP, zijn een goed duo die hopelijk samen nog vele kilometers samen veilig gaan afleggen door Europa.

Ik ben iemand die graag dit soort trips maakt. In het verleden, toen het vliegen in Europa niet zo goedkoop was als tegenwoordig, gingen mijn "collega's" altijd met het vliegtuig naar bijvoorbeeld Wenen, Straatsburg of Budapest, en ik met heel veel plezier met mijn Harte getunede BMW 3.0 liter diesel de reis maakte. Heb er bijvoorbeeld wel eens 14 uur over gedaan, vanwege files en Baustellen, om in Wenen te komen, maar ook wel eens in 8 uur teruggereden met uitsluitend twee tankstops. Moet ik er wel bij vertellen dat ik zo snel niet rij als mijn gezin in de auto. Zoals andere het hier op het forum ook al omschreven hebben, is het met de Tesla gewoon het anders, zeker met de AP. Je doet er ook wel langer over maar het is veel meer relaxed. Met de AP geniet je veel meer van de omgeving en laat je de AP gewoon het werk doen. Je hebt meer aandacht voor de bijrijders, het is naar mijn mening ook veiliger, en je bent gewoon minder moe als je aankomt op plaats van bestemming omdat je minder geconcentreerd hoeft te rijden. Ja, de Tesla is een limousine die zijn inzittenden comfortabel en relaxed van de ene naar de andere kant van Europa brengt. Dit duurt misschien wel langer, maar het een heel stuk minder vermoeiend. Zo'n roadtrip is dus zeker voor herhaling vatbaar. En dat vond ik niet alleen, ook mijn reisgezelschap.

Hopelijk lezen jullie dit stuk met plezier en anders lees ik het graag. Ik heb het altijd leuk gevonden om andere hun reisverslagen te lezen en daarom wil ik ook mijn bijdrage doen. Het is ook iets waar je als "nieuweling" kan meekrijgen dat zo'n trip gewoon te maken is zonder veel moeite. Als je dan wilt, doe het dan een keer en ervaar, net zoals ik, dat het iets plezierigs is en zeker geen noodzakelijk kwaad om met een tesla door Europa te reizen. Succes.

Leuk reisverslag, dat duidelijk maakt hoe zo'n reis eruit ziet (qua stops, gemak en tijd) met een Tesla. Het leest lekker weg! :)
 
Leuke stad Goteborg. Ga elk jaar wel een paar dagen. Vorige jaar de halve marathon van Goteborg gedaan. Mijn kinderen vinden het pretpark ook super om te bezoeken

Daar zijn we nog niet geweest maar heb dus sinds kort een zus in Göteborg wonen. Voorheen woonde ze nog wat verder weg in Zweden, in de buurt van Leksand, maar dan moest je nog 8 uur naar het noorden rijden vanaf Göteborg voordat je bij haar thuis was. Dat hebben we de afgelopen 20 jaar denk ik, maar twee keer gedaan met een ICE. En dan niet de route zoals nu gereden genomen maar eerst naar Kiel in Duitsland, en daar met een veerboot, over de nacht, naar Göteborg. Is weer een heel ander gebied van Zweden en wat ook mooi is.

Maar met een auto gaan, heeft ook weer zijn voordelen. Zij heeft mij voor de terugweg een jaarvoorraad overheerlijk Zweeds knäckebröd meegegeven, en ik had met de heenweg mijn hele frunk vol geladen met bitterballen, kroketten, frikadellen, Hollands bier, frietsaus, ketchup en hagelslag en zo. Dat is dan toch weer niet zo eenvoudig mee te nemen als je met het vliegtuig gaat.

IMG_3428.JPG
 
  • Funny
Reactions: Firebird
Londen heeft een klein dozijn SuC's. Wat wil je nog meer. Ik zou daar zelf echt geen moeite doen om een pasje of zo te vragen. Tenzij je veel rond wil rijden is 1 of 2 keer (hooguit) bijladen voldoende. De route naar Londen is bijna een kralenketting wat SuC's betreft. Heel wat beter dan Frankrijk, zie draadje Rijstijl aanpassen,

Idd veel sucs, zal idd niet nodig zijn. In de parking die ik wou gebruiken zijn nu ook decs dus het lijkt wel echt easy...
 
  • Informative
Reactions: Janc
Het is duidelijk dat er van de "nood" een deugd gemaakt wordt. Dat is prima, ook voor mij als ik met mijn gezin reis.
Echter voor een snel zakelijk tripje blijf ik voorlopig van mening dat de "nood" er nog meer uit mag. Wat zou het leuk zijn om 8 uur aan gem. 140kmh met AP te rijden en relaxed op plaats van bestemming te arriveren.
 
Het is duidelijk dat er van de "nood" een deugd gemaakt wordt. Dat is prima, ook voor mij als ik met mijn gezin reis.
Echter voor een snel zakelijk tripje blijf ik voorlopig van mening dat de "nood" er nog meer uit mag. Wat zou het leuk zijn om 8 uur aan gem. 140kmh met AP te rijden en relaxed op plaats van bestemming te arriveren.

Leuk maar het "acht uur met gemiddeld 140 km/uur rijden" is ook met een ICE een illusie. In 8 uur dus 1120 km. Leuk om eens een poll op los te laten. En natuurlijk, een kort zakelijk tripje kan ook met vliegtuig, ICE (de trein bedoel ik dan, zielig nu dat hij zo heet) of de TGV (en heel straks de Hyperloop).
 
Van wie was de foto op Plugshare van een Model S bij een publieke lader in Barcelona, nabij de Sagrada Familia, chademo adapter in gebruik, kenteken 8-SGN-27? [Edit: en nog op andere plaatsen, zie ik nu]

Benieuwd welke laadpas werd gebruikt?
Iemand? Of anders gezegd: Welke passen zijn bruikbaar in Spanje? Klopt het dat je in Barcelona als toerist een gratis pas kunt krijgen? Andere nuttige tips?
 
Leuk maar het "acht uur met gemiddeld 140 km/uur rijden" is ook met een ICE een illusie. In 8 uur dus 1120 km. Leuk om eens een poll op los te laten. En natuurlijk, een kort zakelijk tripje kan ook met vliegtuig, ICE (de trein bedoel ik dan, zielig nu dat hij zo heet) of de TGV (en heel straks de Hyperloop).

Ik zal het verduidelijken, ik zou het prachtig vinden om met een FEV op AP, daar waar nodig in een "treintje", 1000km snel maar relaxed verplaatst te worden. De 120km neem ik dan wel alleen of met AP.

Trein of vliegtuig zijn bij trips rond de 1000km meestal tijdrovender en omslachtiger dan met en auto.