Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zojuist via de website de volgende vraag gesteld aan Tesla:

Hi,


On the town hall meeting in Amsterdam, Elon promised us to make the EU Supercharger page on the website a *lot* better: it should not only tell that we get more SC's in this year, but more accurate info on *when*. A lot of us are trying to plan our summer holidays, which is now close to impossible since we have *no idea* when SC's will be available.


It would be a great help if Tesla kept Elon's promise and delivered this sooner than later: when will which SC's be opened, where, and more importantly, before the big holiday months of july and august.


People in the Netherlands are most anxious about the routes to the south of France. France is still the number 1 holiday destination for the Dutch, and the south in particular.


Some corridors are most important: Amsterdam - Paris. Somewhere around Arras (south of Lille) would be best. Then a SC north of Paris and two south. One on the route to Bordeaux, one on the 'Route du Soleil' (route to the sun) in the direction of Lyon. Further along those two routes one or two more to cover the distance.
Then there is another very important route which leads of the Paris-Bordeaux corridor towards Clermont-Ferrand, Millau and finally Montpellier. These three routes are the main corridors to the south.


This would cover 70-80% of the needs of the Dutch and Belgium customers. It would be even better if you can add the Eindhoven - Maastricht - Luxembourg - Metz - Nancy - Dijon corridor to the network of SC's since a lot of people from the eastern parts of Holland and Belgium take this route, together with quite a lot of people from the German Ruhr-area (a major population centre).


But, foremost more *information* on what to expect would be *very* welcome. At the moment I do not dare to book any accommodation in the South of France because there is NO information. That is *bad*.


Best regards,
Pim Bliek


(Picking up my Tesla on the 29th, very very much looking forward to it!)
 
@Bram : resetten tijdens het rijden gaat gewoon goed. Heb ik reeds een aantal keren gedaan zonder probleem.

Ik hoop dat de servicebeurten goedkoper worden, maar ben bang dat dit niet gaat gebeuren. Of ze moeten zover gaan als dat ze de mensen die een pakket hebben genomen iets extra gaan geven (en dat kan natuurlijk een heleboel andere drama met zich meenemen).
 
Beurten hoeven niet goedkoper, alleen de kilometer limiet moet eraf...

En dat natuurlijk.
De kilometer limiet is DE reden waarom ik geen servicepakket heb genomen.
Ik heb de auto sinds 29 november 2013, zit nu op 12000km. Ik zou mijn servicepakket al hebben opgebruikt in 2.5 jaar in plaats van 4 jaar.

Er zijn mails, uitspraken dat ze de kilometers niet zo nauwkeurig nemen, maar zolang het niet zwart op wit staat, gaat voor mij de vlieger niet op.
Ik heb in het verleden te vaak meegemaakt dat men terug komt op uitspraken en dat er plots nauwkeurig op de lettertjes wordt gelet, vooral indien er meningsverschil is bij defecten/reparaties/onderhoud/etc.

Eerlijk is eerlijk, tot nu toe kan ik alleen nog maar lof geven op de service van Tesla. Ze zijn flexibel met dingen oplossen, bellen terug als ze dat zeggen en doen vooral niet moeilijk als er uitzonderingen gemaakt worden.

On topic :
Ik hoop echt dat de SuperChargers snel worden uitgerold in Europa. Zou het zo fijn vinden om met deze auto gewoon een week erop los te rijden en kijken waar we terecht komen...
 
Wegens gebrek aan SuperChargers helaas zo meteen met m'n fossiel op pad om m'n ouders in Chalon sur Saone op te halen. Zij zijn daar 2 weken geleden gestrand met hun fossiel, onbetrouwbare dingen...., en kunnen alleen daar hun huurauto bij de internationale, NOT, verhuurmaatschappij Hertz inleveren.
Zoals ik in het begin aan de Tesla moest wennen, alles op een andere plaats moest ik nu weer aan de BMW wennen. Ik ging zitten en hij deed het niet. Moest echt ff nadenken hoe ging dat ook al weer? Oh ja op een startknop drukken:redface:. Vervolgens wilde ik wegrijden gingen de ruitenwissers aan:redface:. O, en wat een kabaal en trillingen:crying:. Gas geven en dan hoor je van alles en dan komt ie langzaam in beweging. De stoelen waren ooit de beste waar ik ooit ingezeten had... nu ben ik nog ff met de 20 verstelmogelijkheden aan het zoeken naar een comfortabele instelling. Vervolgens kwam ik gisteren na 3 maanden weer eens bij m'n tankstation. Wil straks een tussenstop in Luxemburg maken, ca. 400km dus er maar 50l diesel ingegooid. Moet je gaan afrekenen:scared:, wat een geld. Vanochtend sloeg de range anxiety toe. Het neemt wel snel af, ga ik dat tussenstation wel halen met zo'n stuk door de Ardennen? Wish me luck:frown:.

KOM OP MET DIE SUPERCHARGERS!!
Wat had ik dit ritje graag met m'n Tesla gedaan!
 
Wegens gebrek aan SuperChargers helaas zo meteen met m'n fossiel op pad om m'n ouders in Chalon sur Saone op te halen. Zij zijn daar 2 weken geleden gestrand met hun fossiel, onbetrouwbare dingen...., en kunnen alleen daar hun huurauto bij de internationale, NOT, verhuurmaatschappij Hertz inleveren.
Zoals ik in het begin aan de Tesla moest wennen, alles op een andere plaats moest ik nu weer aan de BMW wennen. Ik ging zitten en hij deed het niet. Moest echt ff nadenken hoe ging dat ook al weer? Oh ja op een startknop drukken:redface:. Vervolgens wilde ik wegrijden gingen de ruitenwissers aan:redface:. O, en wat een kabaal en trillingen:crying:. Gas geven en dan hoor je van alles en dan komt ie langzaam in beweging. De stoelen waren ooit de beste waar ik ooit ingezeten had... nu ben ik nog ff met de 20 verstelmogelijkheden aan het zoeken naar een comfortabele instelling. Vervolgens kwam ik gisteren na 3 maanden weer eens bij m'n tankstation. Wil straks een tussenstop in Luxemburg maken, ca. 400km dus er maar 50l diesel ingegooid. Moet je gaan afrekenen:scared:, wat een geld. Vanochtend sloeg de range anxiety toe. Het neemt wel snel af, ga ik dat tussenstation wel halen met zo'n stuk door de Ardennen? Wish me luck:frown:.

KOM OP MET DIE SUPERCHARGERS!!
Wat had ik dit ritje graag met m'n Tesla gedaan!

+1!!
 
Mooi verslag inderdaad. (Ik kon alleen de attachments niet openen.)
Ben van plan binnenkort in Duitsland ook van RWE palen gebruik te maken (met Essent vaak pas); hopen dat deze het wel doen...

Mijn ervaring afgelopen februari: mijn pas om laten zetten van soms naar vaak, en een contract_id + wachtwoord gekregen voor de duitse app van RWE(e-kwh). Aangekomen bij de RWE paal in Winterberg doet de app het niet! Na invoeren van het paalnummer gaf hij 'no peer certificate'. Ik heb het servicenr van RWE op de paal gebeld, en de medewerker was zo vriendelijk(na het vragen van contract_id en ww, dat wel) om de paal van afstand te starten. Het blijft pionieren, om troublefree te rijden hou ik me vanaf nu bij de SC én hotels die een laadvoorziening hebben.
 
Mijn ervaring afgelopen februari: mijn pas om laten zetten van soms naar vaak, en een contract_id + wachtwoord gekregen voor de duitse app van RWE(e-kwh). Aangekomen bij de RWE paal in Winterberg doet de app het niet! Na invoeren van het paalnummer gaf hij 'no peer certificate'. Ik heb het servicenr van RWE op de paal gebeld, en de medewerker was zo vriendelijk(na het vragen van contract_id en ww, dat wel) om de paal van afstand te starten. Het blijft pionieren, om troublefree te rijden hou ik me vanaf nu bij de SC én hotels die een laadvoorziening hebben.

Winterberg?
Dan rij (en tank) je toch gratis in Wilnsdorf?
 
Vanmorgen een belletje gehad van iemand van Tesla. Heel verhaal dat ze het zelf ook niet weten en dat het SC-team een apart projectteam is enz enz en dat ze veel van deze info niet weg willen geven om te voorkomen dat mensen hun aankoop uitstellen etc etc.
Na dit hele verhaal heb ik deze meneer er nog eens aan herinnerd dat Elon het wel *beloofd* heeft... toen zei hij het toch maar door te geven aan het SC-team... (voor wat dat waard is).

Hij liet wel doorschemeren dat heel binnenkort de corridor naar Parijs voorzien wordt, en dat we voor de zomer vrijwel zeker een corridor over de Route du Soleil kunnen verwachten. Alle drie de door mij genoemde corridors gaan we niet halen. Verder gaf hij aan dat vooral Duitsland topprioriteit is.

Kortom: de oostelijke helft van Frankrijk is een mogelijkheid deze zomer, zo lijkt het. Maar we krijgen vooralsnog niet de door Elon beloofde verbetering van de informatievoorziening.
 
... en dat ze veel van deze info niet weg willen geven om te voorkomen dat mensen hun aankoop uitstellen etc etc.
Ik weet van meerdere mensen uit mijn omgeving dat juist het tegenovergestelde het geval is - omdat er al maanden geen SC meer is bijgekomen en er niet eens verteld wordt waar ze ooit gaan komen, twijfelen ze ernstig of ze met een Tesla MS als "primary vehicle" uit de voeten kunnen. En ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. Kijk, voor mij is de Tesla een jarenlange droom die in vervulling is gegaan, en waar ik desnoods 365 dagen per jaar ravioli uit blik voor zou eten (hoeft gelukkig niet, hoor). Maar ik vind het dus bijvoorbeeld geen probleem om een vakantiebestemming uit te kiezen op basis van waar ik via SC's goed kan komen. Of om regelmatig >50km om te rijden en een half uurtje te laden om naar huis te kunnen komen. Maar Tesla zal nu ook mensen moeten gaan aanspreken waar het "gewoon een auto" voor is - en die denken daar heel anders over.
 
Last edited:
Ik weet van meerdere mensen uit mijn omgeving dat juist het tegenovergestelde het geval is - omdat er al maanden geen SC meer is bijgekomen en er niet eens verteld wordt waar ze ooit gaan komen, twijfelen ze ernstig of ze met een Tesla MS als "primary vehicle" uit de voeten kunnen. En ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. Kijk, voor mij is de Tesla een jarenlange droom die in vervulling is gegaan, en waar ik desnoods 365 dagen per jaar ravioli uit blik voor zou eten (hoeft gelukkig niet, hoor). Maar ik vind het dus bijvoorbeeld geen probleem om een vakantiebestemming uit te kiezen op basis van waar ik via SC's goed kan komen. Of om regelmatig >50km om te rijden en een half uurtje te laden om naar huis te kunnen komen. Maar Tesla zal nu ook mensen moeten gaan aanspreken waar het "gewoon een auto" voor is - en die denken daar heel anders over.
+ 1 !
 
Nou, houd je vast: Ik heb hier in Oostenrijk op een camping staan laden. Er was een plek voor een caravan vrij (met blauwe CEE), dus daar heb ik met 16A aan staan laden (1-fase).

Elke plek heeft een aparte kWh meter en ik heb daarop 68kWh verbruikt. Komt de rekening: EUR 0,70 per kWh! Ofwel EUR 47,60 voor nog geen volle lading.

Ik heb nog niet betaald, want ik ben het absoluut niet eens met 70 cent per kWh. Prima dat je je infra moet betalen, maar 70 cent voor een kWh is crimineel.

Net gekeken op de site van Salzburger AG, de energie leverancier, daar kost een kWh EUR 0,0899

Best een flinke winst van 61 cent per kWh.

Gelukkig is de SC in Jettingen maar 307km rijden met 700 meter daling er in.
 
Nou, houd je vast: Ik heb hier in Oostenrijk op een camping staan laden. Er was een plek voor een caravan vrij (met blauwe CEE), dus daar heb ik met 16A aan staan laden (1-fase).

Elke plek heeft een aparte kWh meter en ik heb daarop 68kWh verbruikt. Komt de rekening: EUR 0,70 per kWh! Ofwel EUR 47,60 voor nog geen volle lading.

Ik heb nog niet betaald, want ik ben het absoluut niet eens met 70 cent per kWh. Prima dat je je infra moet betalen, maar 70 cent voor een kWh is crimineel.

Net gekeken op de site van Salzburger AG, de energie leverancier, daar kost een kWh EUR 0,0899

Best een flinke winst van 61 cent per kWh.

Gelukkig is de SC in Jettingen maar 307km rijden met 700 meter daling er in.

Stond de stroomprijs nergens vermeld toen je je aanmeldde?
 
Nou, houd je vast: Ik heb hier in Oostenrijk op een camping staan laden. Er was een plek voor een caravan vrij (met blauwe CEE), dus daar heb ik met 16A aan staan laden (1-fase).

Elke plek heeft een aparte kWh meter en ik heb daarop 68kWh verbruikt. Komt de rekening: EUR 0,70 per kWh! Ofwel EUR 47,60 voor nog geen volle lading.

Ik heb nog niet betaald, want ik ben het absoluut niet eens met 70 cent per kWh. Prima dat je je infra moet betalen, maar 70 cent voor een kWh is crimineel.

Net gekeken op de site van Salzburger AG, de energie leverancier, daar kost een kWh EUR 0,0899

Best een flinke winst van 61 cent per kWh.

Gelukkig is de SC in Jettingen maar 307km rijden met 700 meter daling er in.

Toen ik nog benzine tankte ging ik ook altijd de discussie aan met de pomphouder: 1.82 euro voor een liter! Terwijl de inkoopprijs ergens op 30 cent ligt. Mooi dat ik dus geen 103 euro ging betalen voor net aan 400km!! Lang verhaal kort: ik heb nooit gelijk gekregen :(