Gisteren ben ik op en neer geweest naar Bonn in Duitsland vanuit Rotterdam met mijn S60. Enkele ervaringen, misschien ook leuk om te lezen hoe dit soort dingen met 60kw gaan:
- max range geladen heb ik een charge van 300km. Als ik ongeveer 105 op de cruise control hou dan is mijn verbruik rond de 200 a 210, dus dan is de range goed te halen.
- omdat ik dezelfde dag terug moest, heb ik in Zevenaar bijgeladen. Prima, vanaf halfvol laad ik met ongeveer 400km per uur typical
- in Bonn reed ik naar een 22kw laadpaal die niet bleek te bestaan.
- 2e optie was in de garage Stadthaus in het centrum, elektro plek netjes afgezet met een lintje, maar alleen schuko of blauwe CEE, dus traaaag (wel gratis).
- ik moest naar mijn afspraak dus hier een paar uur laten staan.
- daarna doorgereden naar de Obi bouwmarkt, hier was een gratis 3x16 CEE te vinden.
- ik wou toch nog sneller laden, dus doorgereden naar Godesbergerallee 127, hier staat een dubbele 22kw laadpaal bij de Adac. Dit is ook naast een metrostation, dus volgende keer rij ik hier gelijk naar toe!
Op deze manier had ik weer genoeg juice om naar Zevenaar terug te komen. Daar bij de burger king gegeten en als troost voor alle laadperikelen kreeg ik een extra Whopper bij mijn Whopper.
Al met al is het te doen, maar de laadinfrastructuur in Bonn is echt nog een stuk slechter dan in Nederland. De Tesla was ook echt nieuw in Duitsland, veel mensen keken ernaar. Ik sprak trouwens met een duitser met een Tesla 's ochtends in Zevenaar die een tour om de wereld gedaan had met zijn Roadster en dit nu ook weer gaat doen met zijn Model S in 2016.
- - - Updated - - -
Oh ja het laden met de RWE app / Essent vaak pas + duitse login ging prima! dit was nodig bij de paal aan de Godesberger allee.