Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Dus ik vermoed dat ik slechts na een range-charge even moet omschakelen van "Rated" naar "Ideal" om de huidige capaciteit van mijn accupakket uit te lezen.

Het maakt niet uit welke van de 2 je gebruikt om een idee te krijgen, zolang je maar altijd dezelfde gebruikt.

Trouwens ik neem aan dat het verschil tussen Rated en Ideal een vaste factor is, is die ergens bekend? Bij Rated heb ik vorige week na een range charge nog 457km gezien. En dus na 95k km.

Het is waarschijnlijk een vaste factor per type wagen maar beide zijn een berekening op basis van wat het BMS aan meetgegevens heeft kunnen verzamelen. Deze "berekende capaciteit" komt na verloop van tijd niet meer overeen met de werkelijke "chemische capaciteit" van de batterij. Ik zou altijd de typical range gebruiken als referentie met range mode aan. Deze zou het meest realistisch moeten zijn. Het blijft echter een berekend cijfer wat niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met de werkelijke chemische capaciteit van je batterij. Je moet een paar deep cycles doen om die 2 terug zo goed mogelijk in sync te krijgen maar die deep cycles zijn niet zo goed voor de batterij... Daarom beperk ik mij tot regelmatig balanceren en probeer voor de rest een lage gemiddelde SoC aan te houden (minder dan 50%). De wagen staat bij mij toch meer stil dan dat hij rijdt.
 
Iemand dit al tegengekomen? en dat voor een rit van 50km

IMG_3396.jpg
 
Dat is heftig... Het lijkt erop alsof er ineens met een verbruik van 2000 Wh / km (ipv 200) gerekend wordt... (van 86 naar 75 is 11, naar -20 is 106 verschil)

Voor de zekerheid even bellen met tech support om ze te laten uitlezen of alles rondom de batterij in orde is?
 
Ik heb vandaag een center console reset gedaan omdat de browser pagina's niet helemaal laadde. Kilometers later liep de 10km energie chart 4 km achter, terwijl ik lange tijd regenereerde zag ik nog een oranje bergplateau. Erg irritant, lijkt wel een oude pc die blijft hangen
 
Het valt mij op dat er nog niemand met een 90 kWh batterij gegevens heeft ingevoerd in de Tesla Battery Survey sheet. Dat is nochtans de beste manier om allemaal samen info te vergaren die ons in zekere mate een idee geeft van de te verwachten degradatie. Op het Amerikaanse forum is er een hele discussie aan de gang over de snelle wijze waarop het aantal typical kilometers daalt bij de 90 kWh batterij. Deze heeft een andere chemische samenstelling dan de 85 kWh batterij en er lijkt "iets" mee aan de hand te zijn. Verschillende eigenaars zijn al gaan klagen bij hun SeC hierover. Zoals gewoonlijk is er geen reactie van Tesla. Het zou kunnen dat het algorithme dat gebruikt wordt om de capaciteit mee te estimeren, nog geen rekening houdt met de gewijzigde chemische samenstelling van de 90 kWh batterij en er dus helemaal niets is om ongerust over te zijn. De situatie van je eigen batterij in de sheet zetten is een eerste stap om jouw situatie te kunnen vergelijken met die van anderen. Hint, hint ... :rolleyes:
 
Het valt mij op dat er nog niemand met een 90 kWh batterij gegevens heeft ingevoerd in de Tesla Battery Survey sheet. Dat is nochtans de beste manier om allemaal samen info te vergaren die ons in zekere mate een idee geeft van de te verwachten degradatie. Op het Amerikaanse forum is er een hele discussie aan de gang over de snelle wijze waarop het aantal typical kilometers daalt bij de 90 kWh batterij. Deze heeft een andere chemische samenstelling dan de 85 kWh batterij en er lijkt "iets" mee aan de hand te zijn. Verschillende eigenaars zijn al gaan klagen bij hun SeC hierover. Zoals gewoonlijk is er geen reactie van Tesla. Het zou kunnen dat het algorithme dat gebruikt wordt om de capaciteit mee te estimeren, nog geen rekening houdt met de gewijzigde chemische samenstelling van de 90 kWh batterij en er dus helemaal niets is om ongerust over te zijn. De situatie van je eigen batterij in de sheet zetten is een eerste stap om jouw situatie te kunnen vergelijken met die van anderen. Hint, hint ... :rolleyes:

Ik heb morgen een retourtje Amsterdam en zal, voor het eerst, een range charge doen. Maar dat is dan met de 70 kWh batterij, die waarschijnlijk dezelfde chemische samenstelling heeft als de 90 kWh.

90% was 339 een dag of wat geleden.

Ik zal deze gegevens in de spreadsheet invoeren.
 
Ik heb morgen een retourtje Amsterdam en zal, voor het eerst, een range charge doen. Maar dat is dan met de 70 kWh batterij, die waarschijnlijk dezelfde chemische samenstelling heeft als de 90 kWh.

90% was 339 een dag of wat geleden.

Ik zal deze gegevens in de spreadsheet invoeren.

90% en 339km bij een 70KWh is beter dan een een P85 van 2 jaar oud.
90% is bij mij ca 332 km

Tja
 
90% en 339km bij een 70KWh is beter dan een een P85 van 2 jaar oud.
90% is bij mij ca 332 km

Tja

Maar ik heb al gezien dat hij een andere algoritme hanteert. Een rit met verbruik van 165 liet bij 85 een groot verschil zien als je rest typical optelt bij wat er gereden is terwijl het bij de 70 maar een paar km scheelt. Dus, m.a.w., hij hanteert niet de zeg 197 wH/km van de 85 maar een lagere, wellicht 180 Wh/km.
 
Maar ik heb al gezien dat hij een andere algoritme hanteert. Een rit met verbruik van 165 liet bij 85 een groot verschil zien als je rest typical optelt bij wat er gereden is terwijl het bij de 70 maar een paar km scheelt. Dus, m.a.w., hij hanteert niet de zeg 197 wH/km van de 85 maar een lagere, wellicht 180 Wh/km.

De batterij weegt minder en de motoren zijn efficiënter dus dit zorgt automatisch voor een lager normverbruik. Ik heb dit de eerste paar weken ook getest bij de P85D en ben op 201 Wh/km uitgekomen.

Voor de 70D is men er blijkbaar nog niet helemaal uit wat de typical range is bij 100% SoC (met range mode ON). Voorlopig is deze op 350 km gezet. Je zou dus in die buurt moeten landen.
 
Gisteren contact gehad met Tesla medewerker van Amsterdam over bereik van de opkomende Model X 70D. Er staat op de website 400 en dit leek mij erg hoog (de VS site rekent 220 mijl = 355km). Nu blijkt de NEDC cyclus (Europese norm) anders te rekenen en blijkt de 400km wel degelijk te kloppen. Als ik dan hoor dat de S70D op zo'n 350 wordt geschat en de X70D op zo'n 320-330 (dit wordt naar klanten toe gemeld) dan vind ik dat toch verrekte knap. De X is toch wel wat groter met bijbehorende toename in luchtweerstand.
 
Last edited:
De batterij weegt minder en de motoren zijn efficiënter dus dit zorgt automatisch voor een lager normverbruik. Ik heb dit de eerste paar weken ook getest bij de P85D en ben op 201 Wh/km uitgekomen.

Voor de 70D is men er blijkbaar nog niet helemaal uit wat de typical range is bij 100% SoC (met range mode ON). Voorlopig is deze op 350 km gezet. Je zou dus in die buurt moeten landen.

Ik ben benieuwd. Zal het morgen weten en laat het natuurlijk dan ook weten.

- - - Updated - - -

Gisteren contact gehad met Tesla medewerker van Amsterdam over bereik van de opkomende Model X 70D. Er staat op de website 400 en dit leek mij erg hoog (de VS site rekent 220 mijl = 355km). Nu blijkt de NEDC cyclus (Europese norm) anders te rekenen en blijkt de 400km wel degelijk te kloppen. Als ik dan hoor dat de S70D op zo'n 350 wordt geschat en de X70D op zo'n 320-330 (dit wordt naar klanten toe gemeldt) dan vind ik dat toch verrekte knap. De X is toch wel wat groter met bijbehorende toename in luchtweerstand.

Op de website is het verschil tussen S70D (442 km) en X70D (geschat 400 km) dus zo'n 10%. Netjes en verklaarbaar uit groter frontoppervlak en gewicht. Beiden keurig.
 
Gisteren contact gehad met Tesla medewerker van Amsterdam over bereik van de opkomende Model X 70D. Er staat op de website 400 en dit leek mij erg hoog (de VS site rekent 220 mijl = 355km). Nu blijkt de NEDC cyclus (Europese norm) anders te rekenen en blijkt de 400km wel degelijk te kloppen. Als ik dan hoor dat de S70D op zo'n 350 wordt geschat en de X70D op zo'n 320-330 (dit wordt naar klanten toe gemeldt) dan vind ik dat toch verrekte knap. De X is toch wel wat groter met bijbehorende toename in luchtweerstand.


NEDC is natuurlijk niet realistisch. Voor de 85D staat ook 528km op papier, dat haal je natuurlijk alleen als je 60 rijdt met 20C en zonder wind met de aero velgen. De VS (EPA) is een stuk realistischer.
 
NEDC is natuurlijk niet realistisch. Voor de 85D staat ook 528km op papier, dat haal je natuurlijk alleen als je 60 rijdt met 20C en zonder wind met de aero velgen. De VS (EPA) is een stuk realistischer.

Klopt, je moet het niet absoluut nemen maar het maakt wel een vergelijking mogelijk. Overigens lijkt mij op de website "Bereik per lading" met de variabelen wel realistisch.
 
NEDC is natuurlijk niet realistisch. Voor de 85D staat ook 528km op papier, dat haal je natuurlijk alleen als je 60 rijdt met 20C en zonder wind met de aero velgen. De VS (EPA) is een stuk realistischer.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet om die papieren range te halen. Tijdens de eerste eTourEurope hebben we met onze P85 op 1 lading 512km gehaald, 2 procent boven de opgave dus. Grotendeels achter vrachtwagens en touringcars gereden, maar wel gemiddelde snelheid van 80 km/u gehaald!