jpet
Jan P.
Als we uitgaan van levensduur 20.000 cycli en 300km per cyclus, dan is een accupakket goed voor 6 miljoen km!!!
Als je 50.000km per jaar zou rijden gaat een accupakket dus 120 jaar mee :scared::love::scared::love:
Geen enkele ICE-rijder zal dat geloven... :crying:
Ik zou het eens moeten onderzoeken maar als ik me niet vergis zijn er nauwelijks issues met de battery packs van de Tesla Roadster. Die rijden al heel wat jaren rond en het thermal management van de batterij in de Model S is nog beter. We gaan met de jaren uiteraard een heel geleidelijke degradatie zien richting 90, 80 en 70% capaciteit. Als je naar de presentatie kijkt van Prof. Jeff Dahn, en meer specifiek naar wat er typisch gebeurt bij Li-ion cellen die tot 100% worden geladen (Laptops & GSMs) en geen thermal management hebben, is het resultaat dat ze plots de geest geven. Als je een Li-ion batterij dus "slecht behandelt", krijg je dat nauwelijks in de gaten omdat het voornamelijk een invloed heeft op het maximum aantal cycles. Ik vermoed dat de kans heel klein is dat onze Tesla cellen op die manier ten onder gaan gaan. De extreme test van de Medtronic cellen, met een gelijkaardige samenstelling als die van Tesla, is waarom ik dat denk. Onze batterij is bovendien nog veel beter (dixit J. Dahn), dus die zou werkelijk 10-tallen jaren mee moeten kunnen gaan.
Zeker jij, met zoveel kms, kan daar enorm je voordeel mee doen. Er zit momenteel maar 1 datapoint van jou in de Tesla Battery Survey. Het zou zeker interessant zijn indien je af en toe bij een range charge de degradatie van je batterij zou kunnen invullen in deze sheet. Er zijn maar weinig mensen die zo'n interessante info kunnen aanbrengen. Wij kunnen je bedanken met veel reputatiepunten. :wink: