Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat om MaxRange dus 100% lading.

Hier een eerste opzet voor de weergave van de data: Tesla MaxRange
Wordt interessant als we meer verzameld hebben en dan kijken naar de verschillende verbanden tussen MaxRange en ouderdom/kmstand/verbruik etc.
Merijn, webkoning, maak het jezelf makkelijk en bouw een webformpje om de data in te voeren dan hoef je het niet meer over te tikken :wink:
 
- batterijtype : 85kwh (type D)
- firmwareversie : V6.0 - 1.65.15
- kmstand : 8.598 km
- typical of ideal range : 388 km
- rated range : 486 km
- gemiddeld verbruik: 235
- SuC#: 1x
- Range charge: 1x
- Dagelijkse charge: 90%
- Helemaal leeg: 0x, 1x op 4 km


dd 20/6/2014
 
Het gaat om MaxRange dus 100% lading.

Hier een eerste opzet voor de weergave van de data: Tesla MaxRange
Wordt interessant als we meer verzameld hebben en dan kijken naar de verschillende verbanden tussen MaxRange en ouderdom/kmstand/verbruik etc.

Goed gedaan, prima initiatief !
Ik ben reuze benieuwd hoe zich dit de komende jaren/kilometers gaat ontwikkelen.
Mijn data zal ik binnenkort toevoegen.
 
Kan inderdaad ook, maar ga eerst even aanzien of het werkt met Google docs: Tesla_MaxRange_NL_BE

Dan kan iedereen ook meteen zien wat ingevoerd is en al ingevoerde gegevens wijzigen/aanvullen. Wel meer risico op rommel in de data.

mooi,
maar ik heb er niet veel aan als ik daar alleen zit op eenzame laagte.
Graag ook wat meer feedback van de zeldzame 60kwh rijders. om je moet me omrekenen naar een 85kwh?

@Merijn: ik ben net getipt door mijn verzekeringsagent dat volgens de spreadsheet, mijn auto nog moet geleverd worden. Wat natuurlijk zonde is om al bijna een jaar verzekering te betalen.
( maar hij ging de betaalde premie blijkbaar terug storten heb ik begrepen)
 
Last edited:
@ Merijn, weet niet of dit het juiste draadje is voor mijn vraag maar.... Betreft je mooie site http://www.daglievemensen.nl/tesla/ waar je kunt spelen met het gemiddelde verbruik om te kijken of je de volgende bestemming kunt bereiken. Heb ik dankbaar gebruik van gemaakt tijdens mijn trip naar Zwitserland. Ik zou het handig vinden als ik op een traject kan ingeven hoe hard in wil rijden en dan te zien krijgen hoeveel kWh ik daarvoor nodig heb. En andersom; hoe hard mag ik rijden om de volgende bestemming te bereiken met de beschikbare kWh in de accu.

Is dit mogelijk en lijkt andere Tesla rijders dit nuttig?
 
@ Merijn, weet niet of dit het juiste draadje is voor mijn vraag maar.... Betreft je mooie site http://www.daglievemensen.nl/tesla/ waar je kunt spelen met het gemiddelde verbruik om te kijken of je de volgende bestemming kunt bereiken. Heb ik dankbaar gebruik van gemaakt tijdens mijn trip naar Zwitserland. Ik zou het handig vinden als ik op een traject kan ingeven hoe hard in wil rijden en dan te zien krijgen hoeveel kWh ik daarvoor nodig heb. En andersom; hoe hard mag ik rijden om de volgende bestemming te bereiken met de beschikbare kWh in de accu.

Is dit mogelijk en lijkt andere Tesla rijders dit nuttig?
Je kan je basisverbruik invullen, dus kijken wat je verbruik is in het 10km energie overzicht als je vlak rijdt en dat daar invullen.
 
Da's toch heel wat anders. Ik wil bijvoorbeeld weten hoeveel ik in Zevenaar moet laden om met 150km/h naar SuC Wilnsdorf te rijden.

Technisch is dat niet moeilijk te maken en de berekening daarvan zit al in het Excel bestand dat ook op de site staat (zie pagina met links). Waarom ik dat (nog) niet heb gedaan is omdat ik me niet wilde wagen aan het doen van 'betrouwbare' voorspellingen over het verbruik. Er zijn daarbij zoveel factoren van invloed (windkracht, windrichting, temperatuur, belading, bandenmaat, bandenspanning, snelheid) dat ik denk dat je alleen de schijn kunt wekken een betrouwbare voorspelling te geven van het verbruik. Daarnaast was het doel van de hoogteberekening vooral te laten zien wat de invloed van specifiek de hoogteverschillen is op het verbruik.
Ik ging ervan uit dat de meesten inmiddels wel een beeld hebben wat hun basisverbruik bij een bepaalde snelheid op vlak terrein is. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat om dit getal zelf aan te passen in de berekening.

Mochten jullie van mening zijn dat het toch anders/beter zou kunnen dan hoor ik dat graag natuurlijk. :)

Overigens hoop ik dat Tesla zelf zo veel mogelijk verbruiksgegevens registreert zodat je straks (als er heel veel Tesla's rondrijden) obv de auto's voor je een inschatting kunt krijgen van het verbruik op je route, omgerekend naar je eigen rijstijl. Een beetje zoals Waze, maar dan voor verbruik.
 
dat ik denk dat je alleen de schijn kunt wekken een betrouwbare voorspelling te geven van het verbruik. Daarnaast was het doel van de hoogteberekening vooral te laten zien wat de invloed van specifiek de hoogteverschillen is op het verbruik.
Ik ging ervan uit dat de meesten inmiddels wel een beeld hebben wat hun basisverbruik bij een bepaalde snelheid op vlak terrein is. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat om dit getal zelf aan te passen in de berekening.

Mochten jullie van mening zijn dat het toch anders/beter zou kunnen dan hoor ik dat graag natuurlijk. :)

Merijn, klopt volledig. Het maken van voorspellingen is al verschillende keren geopperd en conclusie is telkens dezelfde...
Enkel wanneer ik een trip plan die nipt dreigt te worden gebruik ik het invullen van het verbruik. Maar tijdens het rijden heb ik er in ieder geval geen nood aan. (maar dat is mijn mening)
 
Technisch is dat niet moeilijk te maken en de berekening daarvan zit al in het Excel bestand dat ook op de site staat (zie pagina met links). Waarom ik dat (nog) niet heb gedaan is omdat ik me niet wilde wagen aan het doen van 'betrouwbare' voorspellingen over het verbruik. Er zijn daarbij zoveel factoren van invloed (windkracht, windrichting, temperatuur, belading, bandenmaat, bandenspanning, snelheid) dat ik denk dat je alleen de schijn kunt wekken een betrouwbare voorspelling te geven van het verbruik. Daarnaast was het doel van de hoogteberekening vooral te laten zien wat de invloed van specifiek de hoogteverschillen is op het verbruik.
Ik ging ervan uit dat de meesten inmiddels wel een beeld hebben wat hun basisverbruik bij een bepaalde snelheid op vlak terrein is. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat om dit getal zelf aan te passen in de berekening.

Mochten jullie van mening zijn dat het toch anders/beter zou kunnen dan hoor ik dat graag natuurlijk. :)

Overigens hoop ik dat Tesla zelf zo veel mogelijk verbruiksgegevens registreert zodat je straks (als er heel veel Tesla's rondrijden) obv de auto's voor je een inschatting kunt krijgen van het verbruik op je route, omgerekend naar je eigen rijstijl. Een beetje zoals Waze, maar dan voor verbruik.
Ik ben juist erg enthousiast over de nauwkeurigheid. Extra verbruik door stijgen of dalen is moeilijk in te schatten bij lange trips. Als het koud en nat is of veel wind staat weten we inmiddels wel dat we wat extra reserve in moeten bouwen.

Voor mijn trip heb ik een tabel gemaakt met de afstanden tussen de SuC's en hoeveel km ik moest laden om een bepaald verbruik te mogen hebben, die staat ergens in het draadje vakantietrips Europa. Als ik mijzelf een verbruik wilde veroorloven van 240wh/km tussen SuC Wilnsdorf en SuC Bad Rappenau moest ik 294km laden voor een afstand van 245km. Ik heb vooraf geen idee of dit goed is voor 120 of 160km/u. Nu duurde de koffie wat langer dus zou het mooi zijn, omdat ik dan bijvoorbeeld 317km geladen heb, weet dat 160km/u geen probleem moet zijn.

Als ik de enige ben die dit interessant vind of als het veel werk is steek er dan vooral geen tijd in. Ben al blij met wat er is.:smile:
 
Last edited:
mooi,
maar ik heb er niet veel aan als ik daar alleen zit op eenzame laagte.
Graag ook wat meer feedback van de zeldzame 60kwh rijders. om je moet me omrekenen naar een 85kwh?

Ik zal proberen morgen mijn gegevens te delen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zeldzaam we nou eigenlijk zijn met onze 60kwh. Zijn er getallen bekend hoeveel procent 60kwh is? ik kan me nog wel herinneren dat we ook nog de keuze voor 40 kwh hadden.