Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadsnelheid en dual chargers

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of de laders altijd al zo snel zijn geweest maar mijn lader (in de auto) kan maximaal 3fase 24A AC laden = 16,5Kwh.
Uit een AC laadpaal of thuis aansluiting ga je dus nooit sneller laden dan dat met een single charger.

Jouw thuis en zakelijke lader lijken met ca. 16A 3 fase te laden is 11Kwh.
Is op die laadpalen niet maar 1 fase actief.
 
Ik heb recent een Tesla S85D, weliswaar een single charger. Tot nu toe heb ik vooral thuis, op het werk of aan SuC's geladen. Op het werk laad ik met een TWC vlotjes 55 à 58 km/h. Thuis gebruik ik de mobiele adapter op een 3ph/400V aansluiting en haal ik bijna evenveel (52 à 56 km/h). Ik heb ondertussen ook al enkele laadpalen geprobeerd doch daar valt het me erg tegen. Een laadpaal van Allego die 11kW zwaar zou moeten zijn levert me 16 km/h, een laadpaal van Blue Corner die 22 kW vermogen heeft levert me een schamele 18 km/h.
Ik zou nochtans denken dat deze laatste in ca. 4 h mijn wagen zou moeten kunnen volladen, dus aan een kleine 100 km/h.
Heeft het feit dat ik maar een single charger heb hier een invloed of is dit gewoon de realiteit?
Met een single charger in de oudere Tesla's kun je aan wisselstroom nooit meer dan 11 kW, dus rond 50 km/u laden.
Alleen met een dubbele charger aan boord is 100 km/u mogelijk.
 
  • Informative
Reactions: EddieW
Ik heb recent een Tesla S85D, weliswaar een single charger. Tot nu toe heb ik vooral thuis, op het werk of aan SuC's geladen. Op het werk laad ik met een TWC vlotjes 55 à 58 km/h. Thuis gebruik ik de mobiele adapter op een 3ph/400V aansluiting en haal ik bijna evenveel (52 à 56 km/h). Ik heb ondertussen ook al enkele laadpalen geprobeerd doch daar valt het me erg tegen. Een laadpaal van Allego die 11kW zwaar zou moeten zijn levert me 16 km/h, een laadpaal van Blue Corner die 22 kW vermogen heeft levert me een schamele 18 km/h.
Ik zou nochtans denken dat deze laatste in ca. 4 h mijn wagen zou moeten kunnen volladen, dus aan een kleine 100 km/h.
Heeft het feit dat ik maar een single charger heb hier een invloed of is dit gewoon de realiteit?
Omdat je auto wel op 11 kW (~50 km/h ) laadt aan de kabel van de TWC, twijfel ik aan de kabel die je gebruikt om te laden aan de publieke laadpunten zoals die van Allego en Blue Corner. Verkeerde type kabel (1-fase?) of slecht contact in de pilot-connector, los contactje of draadbreuk. Simpel te controleren met een goed werkende laadkabel die je van iemand anders leent.
(Zoals @Wim S. al zei is 100 km/h (~22 kW) niet haalbaar zonder duo-lader.)
 
Het laden aan mijn TWC gebeurt met een kabel die er vast op zit. Ik heb echter een bijkomende kabel aangeschaft met een Mennekes type 2 aansluiting. Je bemerking omtrent het type kabel blijkt echter te kloppen. Bij nazicht van mijn bestelling blijkt het inderdaad een 1-fasige kabel te betreffen en geen 3-fasige. Hopelijk kan ik hem nog omruilen bij 4EV.
Bedankt alvast voor de nuttige tip.
 
Kan iemand het volgende verklaren. Ik sta nu in Zuid Spanje bij Nissan aan de ChaDeMo. Echter laadt ik nu slechts 80 km/u.
Ipv 200 km/u wat ik met mijn vorige auto gewend ben.
Tesla gebeld, zij zeggen dat het aan de laadpaal ligt. Ik krijg niet het volle vermogen.
 

Attachments

  • 9D41C37C-EA19-4267-9435-4DC61AE8A93A.jpeg
    9D41C37C-EA19-4267-9435-4DC61AE8A93A.jpeg
    360.2 KB · Views: 56
  • Funny
Reactions: Arthur80
Met veel interesse lees ik dit draadje. Sorry voor de NooB vraag, maar hoe kun je “zien” of je model s een single of duel charger heeft?
- bouwjaar/serienummer (vanaf een bepaald moment (en welk moment dat is zou ik op dit forum op moeten zoeken) was er geen dual charger meer leverbaar)
- op de originele factuur en/of bestelling zou het moeten staan
- Aansluiten op een laadpaal die meer dan 16A 3fase afgeeft zou in het display een opgenomen stroom van meer dan 16A 3fase moeten tonen.
- achterbankzitting lichten, onder de zitting bevinden zich 2 kasten met dikke oranje kabels eraan bij een dual charger.
 
Dual chargers verviel voor bestellingen na 1 maart 2015.
En dat is heel jammer. Ik heb wel een dual charger. Kan dus met 22 kW laden. Dat is normaal al prettig omdat er zo'n 100 km per uur lading binnenkomt.
Maar in de winter is het helemaal prettig. Drie kwartier laden met vol vermogen verwarmt de accu serieus goed. De hinderlijke beperking van regen is dan ook niet meer aanwezig.
Met 3 x 16A, is 11 kW, warmt de accu nauwelijks op en dient deze aanvullend uit het net opgewarmd te worden.
 
En dat is heel jammer. Ik heb wel een dual charger. Kan dus met 22 kW laden. Dat is normaal al prettig omdat er zo'n 100 km per uur lading binnenkomt.
Maar in de winter is het helemaal prettig. Drie kwartier laden met vol vermogen verwarmt de accu serieus goed. De hinderlijke beperking van regen is dan ook niet meer aanwezig.
Met 3 x 16A, is 11 kW, warmt de accu nauwelijks op en dient deze aanvullend uit het net opgewarmd te worden.
Vanaf ongeveer zomer 2017 hebben alle nieuwe Tesla's een lader die tot 3x24A kan laden, oftewel ongeveer 16,5kW. Dat zou toch voldoende moeten zijn om de accu in de winter op te warmen (als dat laadvermogen thuis beschikbaar is).
 
En dat is heel jammer. Ik heb wel een dual charger. Kan dus met 22 kW laden. Dat is normaal al prettig omdat er zo'n 100 km per uur lading binnenkomt.
Maar in de winter is het helemaal prettig. Drie kwartier laden met vol vermogen verwarmt de accu serieus goed. De hinderlijke beperking van regen is dan ook niet meer aanwezig.
Met 3 x 16A, is 11 kW, warmt de accu nauwelijks op en dient deze aanvullend uit het net opgewarmd te worden.

Uhm bij 22kW laden komt de energie t.b.v. het opwarmen ook uit het net...

Wat Wim bedoelt is m.i. het volgende :

Tijdens het laden gaat er een deel van de energie verloren; het rendement is nu eenmaal geen 100%.
En volgens wat vergelijkend materiaal; blijkt het rendement bij een duolader gelijk, tot zelfs licht beter dan een monolader.
Maar vermits een duolader bij 22kw dubbel zo snel laadt dan een monolader; is het vermogen dat op gaat in warmte dubbel zo groot.
En in de winter blijkt dit (ook bij mij) voldoende groot om de batterij op de warmen.

( Ic : stel een rendement van 10% (dit is een aanname - geen stelling), dan komt er bij de duolader 2,2kw vrij om de batterij op de warmen, bij een monolader 1,1kw. )


Dat bijkomend opwarmen kost dus géén extra energie tegenover het laden : het verlies is er toch, niets aan te doen. Maar wordt bij een duolader 'nuttig' gebruikt om de batterij op te warmen.

Bij een monolader is het vermogen te laag om de batterij op te warmen; de warmteverliezen rond het pakket zijn te groot waardoor de batterij in de praktijk onvoldoende opgewarmd raakt; en er dus bij het starten een extra weerstand moet ingeschakeld worden op het pakket op te warmen. Dat betekent bijgevolg extra verlies welke bij een volgende laadbeurt uit het net wordt getrokken.
(Of meteen als de batterij wordt voorverwarmd, kan ook tegenwoordig)


Eén en ander blijkt uit de diverse ervaringsgegevens die hier vroeger zijn neergepend.
Hoe dat gaat met de 'anderhalve' lader @16.5kw weet ik niet - misschien even opvolgen komende winter.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Wim S.
- bouwjaar/serienummer (vanaf een bepaald moment (en welk moment dat is zou ik op dit forum op moeten zoeken) was er geen dual charger meer leverbaar)
- op de originele factuur en/of bestelling zou het moeten staan
- Aansluiten op een laadpaal die meer dan 16A 3fase afgeeft zou in het display een opgenomen stroom van meer dan 16A 3fase moeten tonen.
- achterbankzitting lichten, onder de zitting bevinden zich 2 kasten met dikke oranje kabels eraan bij een dual charger.

Alleen bij de 'oude' Tesla's zitten de chargers onder de achterbank. Standaard hadden die oude jongens een 11kW = 16Amp charger en als optie kon je er een tweede naast laten installeren, totaal 22kW = 32Amp. Zoals bij mijn Tesla, soms erg handig waar er geen SuCs zijn en je snel wil laden.

Vanaf de zomer 2017 was er een redesign van de achterbank. Die is lager komen te zitten om meer hoofdruimte te creëren. Maar dan was er natuurlijk geen plaats meer voor die chargers. Er kwam dus een nieuwe charger en die zit vanaf dan in de linker achtervleugel. Daar was een vrij ruim vak waar ik in mijn oude Tesla regelmatig spullen in gooi. Maar dat vak is dus nu opgeofferd aan de hoofdruimte (sic). De nieuwe charger is altijd 24Amp (16.5kW) geweest, alleen in den beginne leverde Tesla die met een 11kW = 16Amp software beperking. Je kon dan als optie 16.5kW kopen = software unlock. Na een tijdje is 16.5kW standaard geworden.

Wat er dus juist in jouw auto zit, is afhankelijk van de leverdatum en gekochte opties. Maar om het snel te weten, ga naar een 22kW laadpaal, gebruik een 32Amp laadkabel en bekijk gewoon hoeveel stroom je auto trekt. Bij IKEA zijn er gratis 32Amp laadpalen waar je kan testen.
 
Wat Wim bedoelt is m.i. het volgende :

Tijdens het laden gaat er een deel van de energie verloren; het rendement is nu eenmaal geen 100%.
En volgens wat vergelijkend materiaal; blijkt het rendement bij een duolader gelijk, tot zelfs licht beter dan een monolader.
Maar vermits een duolader bij 22kw dubbel zo snel laadt dan een monolader; is het vermogen dat op gaat in warmte dubbel zo groot.
En in de winter blijkt dit (ook bij mij) voldoende groot om de batterij op de warmen.

( Ic : stel een rendement van 10% (dit is een aanname - geen stelling), dan komt er bij de duolader 2,2kw vrij om de batterij op de warmen, bij een monolader 1,1kw. )


Dat bijkomend opwarmen kost dus géén extra energie tegenover het laden : het verlies is er toch, niets aan te doen. Maar wordt bij een duolader 'nuttig' gebruikt om de batterij op te warmen.

Bij een monolader is het vermogen te laag om de batterij op te warmen; de warmteverliezen rond het pakket zijn te groot waardoor de batterij in de praktijk onvoldoende opgewarmd raakt; en er dus bij het starten een extra weerstand moet ingeschakeld worden op het pakket op te warmen. Dat betekent bijgevolg extra verlies welke bij een volgende laadbeurt uit het net wordt getrokken.
(Of meteen als de batterij wordt voorverwarmd, kan ook tegenwoordig)


Eén en ander blijkt uit de diverse ervaringsgegevens die hier vroeger zijn neergepend.
Hoe dat gaat met de 'anderhalve' lader @16.5kw weet ik niet - misschien even opvolgen komende winter.

En het mooie is dat je direct 'regen' hebt. En regen is niet alleen prettig, het levert ook wat op. Zo'n 65% van de energie die door regen wordt opgewekt wordt weer de accu ingeduwd. Op die manier levert laden met 22 kW op meerdere manieren voordelen op.
Zeker bij de vele korte boodschappenritjes in de winter worden de laadverliezen deels gecompenseerd door de terugwinning door de regen.
Tenslotte is het laadrendement bij 22 kW enkele procenten gunstiger dan laden met 11 kW.
 
Wat Wim bedoelt is m.i. het volgende :

Tijdens het laden gaat er een deel van de energie verloren; het rendement is nu eenmaal geen 100%.
En volgens wat vergelijkend materiaal; blijkt het rendement bij een duolader gelijk, tot zelfs licht beter dan een monolader.
Maar vermits een duolader bij 22kw dubbel zo snel laadt dan een monolader; is het vermogen dat op gaat in warmte dubbel zo groot.
En in de winter blijkt dit (ook bij mij) voldoende groot om de batterij op de warmen.

( Ic : stel een rendement van 10% (dit is een aanname - geen stelling), dan komt er bij de duolader 2,2kw vrij om de batterij op de warmen, bij een monolader 1,1kw. )


Dat bijkomend opwarmen kost dus géén extra energie tegenover het laden : het verlies is er toch, niets aan te doen. Maar wordt bij een duolader 'nuttig' gebruikt om de batterij op te warmen.

Bij een monolader is het vermogen te laag om de batterij op te warmen; de warmteverliezen rond het pakket zijn te groot waardoor de batterij in de praktijk onvoldoende opgewarmd raakt; en er dus bij het starten een extra weerstand moet ingeschakeld worden op het pakket op te warmen. Dat betekent bijgevolg extra verlies welke bij een volgende laadbeurt uit het net wordt getrokken.
(Of meteen als de batterij wordt voorverwarmd, kan ook tegenwoordig)


Eén en ander blijkt uit de diverse ervaringsgegevens die hier vroeger zijn neergepend.
Hoe dat gaat met de 'anderhalve' lader @16.5kw weet ik niet - misschien even opvolgen komende winter.
Volgens de wet van behoud van energie is het een niet efficiënter dan het ander. Misschien wel eenvoudiger/comfortabeler/praktischer.
 
  • Like
Reactions: basvk
Volgens de wet van behoud van energie is het een niet efficiënter dan het ander. Misschien wel eenvoudiger/comfortabeler/praktischer.

volgens de wet van behoud van energie is het net wél efficienter.;)
met een 11KW moet je BIJKOMEND verwarmen.
met een 22KW niet.


een andere manier om het te verduidelijken :

met een 11kw en bvb 9% verlies is er een vermogen van 1kw dat omgezet wordt in warmte.
daardoor warmt de batterij op - tot er zich een evenwicht instelt tussen de opgewekte warmte (met een vermogen van 1kw dus) en de thermische verliezen doorheen de wanden - ook 1kw.
Uitgaande van een bepaalde vorm en isolatiewaarde zal er tussen de batterij en de buitenlucht een temperatuursverschil zijn, van bvb 10 graden.
(Anders gesteld : bij een temperatuursverschil van 10°C tussen de batterij en de lucht gaat er 1kw aan warmte verloren)

met een 22kw lader is er evenwel een vermogen van 2kw dat omgezet wordt in warmte.
Vorm en isolatie van de batterij is verder dezelfde, en dus gaat de batterij opwarmen... en bij een temperatuurverschil van 10°C zal er al 1kw verloren gaan naar de buitenlucht - net als bij de 11kw lader.
Er blijft dus 1kw restwarmte over waarmee de batterij nog verder opgewarmd wordt.
Voor de eenvoud stellen we dat het warmeverlies lineair is met het temperatuursverschil, en zal de batterij verder opwarmen tot er een temperatuursverschil is van 20°C.
Bij een temperatuursverschil van 20°C tussen de batterij en de lucht gaat er 2kw aan warmte verloren, en pas dan stelt het evenwicht zich in.

Als het buiten dan 0°C is, zal met een 11KW lader de batterij op 10°C staan - te koud en bijgevolg gaat de batterij EXTRA opwarmen; met een 22KW lader zal de batterij dan op 20°C staan, voldoende warm en zal de batterij NIET extra opwarmen.

De getallen zijn uiteraard maar als voorbeeld - het gaat om het principe, niet om de juiste waardes.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Wim S.