Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkosten thuis bijhouden (zonder laadpaal)

This site may earn commission on affiliate links.
Is gewoon een stopcontact (doorverbonden pennen met spoelen om te meten), maakt niks uit (kunnen gewoon 3,5kw aan).
Maar ik zou er ook een in de meterkast hangen (1 fase kwh meter kost 20,-) op een aparte groep en een blauwe (camping) wcd monteren (10,-), kun je 16A laden zonder dat het problemen oplevert.

allright.
blijf t geen geweldig idee vinden. Regulier stopcontact continu maximaal belasten. Jouw oplossing zorgt met weinig investering voor veel meer veiligheid. Mits correct aangesloten natuurlijk ;)
 
En hoe waterdicht is een tankkaart? Hoe bewijs je dat je de wagen van je partner er ook niet mee vulde?
Juist, met de km teller. Dus ook bij de elektriciteit moet dat kunnen. Je hebt je km en je hebt je gemiddeld verbruik. Doe er 15% vampire en laadverliezen bij.
Ik vind dat niet een eerlijke methode. Als je elke dag 200km moet rijden of 10km dan zal het verbruik in de 2e geval aanzienlijk hoger zijn in de winter i.v.m. (voor)verwarming.

De auto gaf van de week b.v. aan dat ik 11kWh had verbruikt sinds het opladen en er was al bijna 30% uit de accu. Dan is ruim 20kWh. Dus met dat verbruik kan je niet rekenen.
 
Ik vind dat niet een eerlijke methode. Als je elke dag 200km moet rijden of 10km dan zal het verbruik in de 2e geval aanzienlijk hoger zijn in de winter i.v.m. (voor)verwarming.

De auto gaf van de week b.v. aan dat ik 11kWh had verbruikt sinds het opladen en er was al bijna 30% uit de accu. Dan is ruim 20kWh. Dus met dat verbruik kan je niet rekenen.

Ik neem ook jaarlijks rond nieuwjaar een foto van afgelegde km en verbruik, voeg 15% vampire drain/laadverliezen toe, en mijn belastingcontroleur is (tot nog toe) content. En natuurlijk de (weinige) facturen van betaal-laadpalen. Ik denk dat we in België nog wel een paar jaar een dergelijke 'gezond-verstand-toleratnie' zullen hebben vooraleer de fiscus echt aparte meters wil. Tenslotte kan je daar ook alle kanten mee uit (genre: dubbel aanrekenen met twee EV's op twee vennootschappen, voor wie zo'n slechte bedoelingen zou hebben), dus "afgelegde km en reëel verbruik plus wat laadverlies/drain" is eigenlijk gewoon realistisch en fiscaal redelijk, naar mijn smaak.
 
Klopt is gewoon niet waterdicht, verre van zelfs. Dus alles wat enigszins meet is prima. Rijstijlen, temperaturen, tijd van vertrekken, etc ......
En dan gaan we de meterstand "overnemen op formuliertje"........voorlopig doen we met z'n allen maar "iets" waarvan we denken het zal wel kloppen en dat is prima want er is weinig beters.

Pas als de auto zelf het verbruik gaat meten en rapporteren wordt het denk ik nauwkeurig (maar heb ik liever niet ;)).
 
Ik heb ook nog de elektriciteitsrekening. Gedurende 4 jaar voor de EV was het verbruik nagenoeg identiek. Alles wat er nu extra bij komt is EV.
Over wat spreken we. Je kan er met al die parameters (rekening, km teller, verbruik/km, verbruikte kWh in de tripmeter die ik nooit reset) maximum 100-200€ naast zitten. Gaan we daarover discussieren?
 
Er bestaat niet iets als een waterdicht systeem mbt belasting dienst.

Tankpas kan ook gebruikt worden voor andere autos of boten vol te tanken.

vrij simpel en discussie vrij voor de belastingdienst is die kwh meter in de meterkast hangen. Als de belasting dienst het niet vertrouwd laat je het door hun controleren door hun ingeschakelde elektricien. Zolang je niets te verbergen hebt is er geen probleem toch.

Tuurlijk zijn er goedkopere manieren maar waarom goedkoop als het beter kan. Ik heb alles gedaan zoals je hoort. Heb de mazzel dat mijn broer elektricien is maar anders had ik iemand de meterkast laten plaatsen (heb meterkast erbij laten plaatsen ivm te weinig ruimte in mijn huidige meterkast.) De wallconnector kan je zelf aansluiten... helemaal niet moeilijk. Dit heb ik samen met mijn zoontje gedaan van 8.
 
Ik laad ook thuis op, zeer eenvoudig via stekker en schakelaar ,
zo doe ik het : auto staat op de zaak, meter op privé , elk jaar zet ik bij wisseling van boekjaar mijn tripteller op nul, neem een foto van mijn dashboard met de km stand en maak dan een bijlage zoals onderstaand, steek dit in mijn boekhouding en dit bedrag maak ik over naar privé als brandstofkosten .
Heb nog nooit een opmerking gekregen over deze werkwijze van de fiscus , Ik denk dat er meer discussies kunnen ontstaan met restaurantbonnetjes of beroepskledij

periode van 30/06/2018 - 27/06/2019
aantal km gereden : 24089 km
verbruik over 12 maanden 4892,00 Kwh
ladingsverliezen 10 % 489,20 Kwh
totaal verbruik over 12 maanden 5381,20 Kwh
kostprijs elektricteit kWh € 0,175904319
totale kostprijs verbruik/jaar € 946,576 voor 24089 km's
 
Ik heb thuis een laadpaal geïnstalleerd (enkelfase op 32A aangezien ik geen nul/neuter heb in de straat en mijn omvormer van zonnepanelen ook eenfasig is).

Deze teller van bol.com voor 25 EUR werkt prima en ik laad op aan 48km/h:

bol.com | Eastron SDM120D - Enkelfasige kWh-meter met pulsuitgang

Dus op het einde van mijn boekjaar neem ik een foto van de teller en reken ik de kwh aan de kostprijs van de dichtstbijzijnde tesla supercharger, in mijn geval 0.27€/kwh, dat factureer ik privé aan mijn vennootschap. Dat lijkt me eerlijk en logisch en is zo overeengekomen met de boekhouder... Ik verwacht geen problemen.
Ik kan moeilijk de effectieve prijs per kwh uitrekenen aangezien ik zonnepanelen heb (privé).

EDIT: oké ik zie dat het hier gaat over opladen zonder laadpaal, mijn excuses!
 
Je verhaal is precies hetzelfde als je een speciaal stopcontact maakt met een kWh meter. ;) Of er nu een laadpaal of een stopcontact op die kWh meter zit is niet belangrijk (hoewel je op een stopcontact ook andere dingen kunt aansluiten).
 
En je neemt gewoon een gemiddelde van dag en nacht stroom?

Neem aan dat de keren dat je hier en daar gratis buiten geladen hebt (zoals ikea oid) niet meegerekend worden?
Inderdaad , af en toe gratis laden niet afgetrokken, wordt ook moeilijk dat bij te houden , laden bij betalende laadpalen breng ik dan ook niet in, houd wel de afrekeningen bij zodat ik dit ook kan aantonen bij controle , gaat allemaal over enige redelijkheid, denk dat restaurantbonnen en kledijkosten veel meer een slecht gevoel geven bij een controleur dan dit item
 
Dus op het einde van mijn boekjaar neem ik een foto van de teller en reken ik de kwh aan de kostprijs van de dichtstbijzijnde tesla supercharger, in mijn geval 0.27€/kwh, dat factureer ik privé aan mijn vennootschap. Dat lijkt me eerlijk en logisch en is zo overeengekomen met de boekhouder... Ik verwacht geen problemen.
Ik kan moeilijk de effectieve prijs per kwh uitrekenen aangezien ik zonnepanelen heb (privé).

EDIT: oké ik zie dat het hier gaat over opladen zonder laadpaal, mijn excuses!

Je mag gewoon publiek tarief declareren. Declareer zelf 0,38/kw (account heeft dat besproken met de belastingdienst), doe we allemaal hier al jaren (je installatie kost namelijk ook geld).
 
Je mag gewoon publiek tarief declareren. Declareer zelf 0,38/kw (account heeft dat besproken met de belastingdienst), doe we allemaal hier al jaren (je installatie kost namelijk ook geld).

de laadpaal heeft mijn vennootschap betaald maar de zonnepanelen enz zijn inderdaad prive. Ik zal het eens bespreken om 0.38€/kwh aan te rekenen!

toevallig enig bewijs van tussen accountant/belastingsdienst?