Zowel de 2,5L TDI 5 cyl. met AdBlue als de 2,0 TDi 164 pk kunnen sjoemeldiesels zijn. Bij die 11 miljoen auto's schijnen heel veel bedrijfsauto's te zitten.
Die 4100 auto's die nu aan de ketting liggen bij Pon zijn alle bedrijfsauto's.
Probleem met AdBlue is dat klanten het niet leuk vinden om iedere keer dat tankje te moeten bijvullen. Is ook nog vrij duur, 22 euro voor 5 liter bij de dealer (kan veel goedkoper).
Ook daar hebben ze wat op gevonden. Bij de testen op de rollenbank spuiten ze lekker veel Adblue in de katalysator en zodra je de weg opgaat draait de software het kraantje dicht.
Zo zorgen ze er voor dat je nauwelijks Adblue hoeft bij te vullen.
Straks na de software update hebben die busjes hopelijk 100 pk minder, zodat ze voortaan met normale snelheid aan het verkeer kunnen deelnemen.
Adblue= amoniak (of vergelijkbaar) welke reageert met NOx en hoeft dus helemaal geen €22,-/5 liter te kosten...hoezo belazeren we u niet dubbel?! Dank u!
Verder wil ik opmerken dat de Energie centrales (waar onze Tesla's dankbaar gebruik van maken) bij onze zuiderburen (en Frankrijk) geen De-NOx installaties hebben/hadden tot voor kort! Uitgezonderd de Nucleaire centrales want die produceren geen NOx.
Onze Tesla's zijn dus helemaal niet zo schoon in vergelijking met VW.
Sterker; in Fr draaien na 23:00 alleen nog de nucleaire centrales (zijn niet uit te schakelen) en staan de andere centrales (gaskraan dicht) in europa uit en laden wij dus onze Tesla's op..... Althans voor 80% (20% is "groen" toch?)
Hoezo milieu vriendelijk?!
Werkte enkele jaren op de Amer-centrale (6 & 7) op gas gestookt, eerder waren het kolen welke werden gesloten omdat deze ook geen De-NOx installaties hadden. Amer 8 & 9 (=gas) zijn wel voorzien van deze installaties en staan dus in het weekeind (en ook 's avonds na 23:00) vaak uit.
De fransen gooien namelijk de energie (onder kostprijs) op de "vrije markt" waardoor het "goedkoper" is om onze eigen centrales uit te zetten en die nucleaire zooi binnen te halen.
Maar zoiets lees je niet in de krant...
Er is slechts één probleempje: voor de mensen die anders een Golf of Passat met diesel zouden kopen is de Tesla qua prijs nog niet echt een alternatief. Jammer dat de Model 3 nog niet op de markt is. Maar wat mij betreft kan er ook ge-pivot worden met andere elektrische auto's. En meest voor de hand liggend is dan misschien de elektrische auto's van VW zelf. Misschien zou VW niet een boete van $18 miljard moeten worden opgelegd, maar in plaats daarvan worden verplicht (of een overeenkomst daartoe met VW worden gesloten) dat VW haar e-Golf en e-Up gaat aanbieden met een aanzienlijke korting op de normale prijs, net zolang tot het totale kortingbedrag gelijk is aan de boete die anders betaalbaar zou zijn (of $10 miljard, ook goed). Zo sla je twee vliegen in een klap en wordt zo'n boetebedrag tenminste nuttig besteed.
Het zou mij overigens niet verbazen indien VW zelf ook op dit idee komt en gaat proberen om een deal te sluiten. Betekent behoud van bezettingsgraad in de fabrieken en een kans om een aanzienlijk schoner imago te krijgen.
Je doet iets (met opzet) verkeerd als firma en krijgt er een volle productie agenda voor terug...bizar, niet?
Ok je maakt weinig winst (moet 10 miljard bijleggen) maar jou product is daardoor zo goedkoop dat andere merken ook geen wagen meer zullen verkopen.
Op zich wel een goed idee maar veroorzaakt oneerlijke concurrentie met andere merken.