Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geen Firmware 6.0 maar 5.9

This site may earn commission on affiliate links.
denk dat de geloofwaardigheid van Elon Musk wel tot het 0punt is gedaald. veel beloftes rond superchargers en 6.0, niet waargemaakt. zeker de nieuwe navigatie functie heeft al voor zeer veel hoofdpijn gezorgd...

Niet iedereen zal het zo ervaren. Met de huidige ontwikkelingen rondom de superchargers (als alles wat concreet in aanbouw is binnenkort actief is) zitten we op minimaal 50 superchargers in Europa. Dat komt aardig overeen met de beloftes. Alleen België/Frankrijk zit niet erg mee, maar of dat aan Tesla ligt?? In een zo korte tijd vanuit het niets dit uit de grond stampen is denk ik wel een compliment waard.

Toen ik mijn MS in maart kreeg was voor mij alleen de corridor naar Oostenrijk bruikbaar met SuC's. Toevallig woont mijn zoon in de buurt van Feldkirch en kon ik hem al direct met de MS eens gaan bezoeken. In april nog wat provisorisch naar schoonfamilie in Hongarije gereden met twee maal lang laden bij 22 Kw maar op de terugweg Wenen voor het eerst gebruikt.

Volgende week gaan we terug van onze zomervakantie in Hongarije naar Nederland en (alleen omdat een trip van 400 km op één lading teveel aanpassing vraagt) een uurtje laden tijdens lunch in Linz is voldoende om dan via Regensburg en Würzburg volledig op SuC's naar Nederland te rijden zonder veel om te rijden. (alles bij elkaar hooguit 20 km en SuC's liggen dicht genoeg bij elkaar om gewoon door te kunnen rijden) We volgen dan weer nagenoeg onze route uit het verleden.
Bij het ophalen van de auto had ik dit niet verwacht en was zelfs een reis als deze nog niet echt een optie.

Wat 6.0 betreft, in mijn beleving is er aangegeven dat dat in de tweede helft van het jaar zou zijn. Een paar essentiële functies (hoogteregeling, Hillhold e.d.) heeft men tussendoor in een 5.9 update gegeven. Naar wat ik gehoord heb worden met 6.0 veel nieuwe en mooie mogelijkheden toegevoegd. Ik wacht daar graag nog even op. Ik heb het vertrouwen in ieder geval nog wel.
 
gelukkig een positief perspectief :) ik zat vastgeroest in: januari beloofd, tot een week voor de vakantie nog geen 100% helderheid, geen route naar italie, en constant de file in met de huidige navi :)
Ik zit er ook niet bepaald zo in... de navigatie heeft mij de eerste 60.000km opvallend weinig in de steek gelaten, tenminste zolang er een (geringe) internetverbinding beschikbaar is... en ben al in heel wat landen geweest: Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië, Frankrijk, Luxemburg, België, Duitsland... en ik ben net terug van vakantie in Italië waar we toch echt met de Tesla zijn geweest en in Italië in 2 weken ook nog 2.000km gereden :biggrin:
 
denk dat de geloofwaardigheid van Elon Musk wel tot het 0punt is gedaald. veel beloftes rond superchargers en 6.0, niet waargemaakt. zeker de nieuwe navigatie functie heeft al voor zeer veel hoofdpijn gezorgd...

Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik vind wel dat Musk zich moet realiseren wat voor verwachtingen hij wekt met sommige uitspraken. Ik begrijp best dat er in zijn enthousiasme met de beste bedoelingen wat meer wordt toegezegd dan wat haalbaar is, maar het is een beetje jammer dat we er daarna niets meer van horen. Voorbeelde zijn SuperChargers, hoewel dat nu wel goed lijkt te komen, maar ook de center console en firmware 6.0. En van met name die laatste zijn de verwachtingen hoog gespannen, wat voor sommigen weer op een telleurstelling kan uitlopen. Zelf zou ik al zeer tevreden zijn met een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Je kunt je daardoor ook gaan afvragen wat de uitspraken waard zijn. Zo heeft Musk eerder dit jaar persoonlijk tegenover pers en publiek toegegeven dat de onderhoudsbeurt wel wat aan de dure kant is en dat er naar gekeken wordt of dat goedkoper kan. Misschien is er inderdaad naar gekeken, en zijn ze daarbij tot de conclusie gekomen dat ze toch willen vasthouden aan ruitenwisselvloeistof van €200 per liter. Een follow-up was hier op zijn plaats geweest. Zelf zit ik er niet zo mee: Ik laat elk jaar, of elke 40.000km een onderhoudsbeurt uitvoeren (whatever comes first). En daarbij vraag ik me inderdaad af wat Musk's uitspraak over het niet vervallen van garantie bij het niet respecteren van de voorgeschreven serviceinterval waard gaat blijken te zijn.

Persoonlijk geef ik Tesla het voordeel van de twijfel: Bij elk contact zien ik alleen maar gepassioneerde jongens en meisjes die volledig achter hun product staat en uitsluitend hun uiterste best doen om problemen snel op te lossen en klanten tevreden te houden. Daarbij zijn ze natuulijke gehouden aan de beperkingen die grote bedrijven met zich meebrengen, maar daar staat tegenover dat ze weer erg soepel zijn met het kostenloos vervangen van dure onderdelen. Ik vraag me wel af of ik op diezelfde soepelheid kan rekenen als mijn aandrijflijn over twee jaar stuk is... Het blijft (b)leading edge technology.
 
Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik vind wel dat Musk zich moet realiseren wat voor verwachtingen hij wekt met sommige uitspraken. Ik begrijp best dat er in zijn enthousiasme met de beste bedoelingen wat meer wordt toegezegd dan wat haalbaar is, maar het is een beetje jammer dat we er daarna niets meer van horen. Voorbeelde zijn SuperChargers, hoewel dat nu wel goed lijkt te komen, maar ook de center console en firmware 6.0. En van met name die laatste zijn de verwachtingen hoog gespannen, wat voor sommigen weer op een telleurstelling kan uitlopen. Zelf zou ik al zeer tevreden zijn met een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Je kunt je daardoor ook gaan afvragen wat de uitspraken waard zijn. Zo heeft Musk eerder dit jaar persoonlijk tegenover pers en publiek toegegeven dat de onderhoudsbeurt wel wat aan de dure kant is en dat er naar gekeken wordt of dat goedkoper kan. Misschien is er inderdaad naar gekeken, en zijn ze daarbij tot de conclusie gekomen dat ze toch willen vasthouden aan ruitenwisselvloeistof van €200 per liter. Een follow-up was hier op zijn plaats geweest. Zelf zit ik er niet zo mee: Ik laat elk jaar, of elke 40.000km een onderhoudsbeurt uitvoeren (whatever comes first). En daarbij vraag ik me inderdaad af wat Musk's uitspraak over het niet vervallen van garantie bij het niet respecteren van de voorgeschreven serviceinterval waard gaat blijken te zijn.

Persoonlijk geef ik Tesla het voordeel van de twijfel: Bij elk contact zien ik alleen maar gepassioneerde jongens en meisjes die volledig achter hun product staat en uitsluitend hun uiterste best doen om problemen snel op te lossen en klanten tevreden te houden. Daarbij zijn ze natuulijke gehouden aan de beperkingen die grote bedrijven met zich meebrengen, maar daar staat tegenover dat ze weer erg soepel zijn met het kostenloos vervangen van dure onderdelen. Ik vraag me wel af of ik op diezelfde soepelheid kan rekenen als mijn aandrijflijn over twee jaar stuk is... Het blijft (b)leading edge technology.

Ben het met je eens. De upgrade van de Duitse autobahn, de versie 6 die in februari "very soon' zou worden vrijgegeven, de Chademo charger - er zijn de nodige beloftes die niet worden waargemaakt. Beloof het dan niet zou ik zeggen. Maar goed, veel belangrijker dan een versie 6 zijn de superchargers, en het is indrukwekkend wat er wordt uitgerold vind ik. Het enige minpunt is en blijft de communicatie, hoe lastig is het om open en eerlijk te communiceren? Het is toch zo eenvoudig om even een kleine blogposting te maken, waarin je uitlegt dat Chademo wat uitdagingen kent, je een goed getest product wil leveren en het helaas dus pas over een jaar wordt?

Groot zorgenpunt zijn de aandrijflijn en accu. Opvallend dat dit het nieuws niet heeft gehaald, als er een mooie stukje in een grote krant staat over het aantal motoren dat wordt vervangen.... Je zou eens een telling moeten doen op dit forum, en dat vergelijken met het aantal actieve gebruikers. Ik neem aan dat Tesla ook niet blij is met deze kostenpost, en als een dolle werkt om het issue boven tafel te krijgen, ze kunnen toch lastig de komende 8 jaar elke 30.000 km elke auto een nieuwe aandrijflijn geven... Ik zou verwachten dat er op een gegeven moment een terugroepactie komt voor de 12 volt accu (of het issue dat daar mee samenhangt, en waarvoor het grote accupack vervangen moet worden), om te voorkomen dat iedere gebruiker eerst langs de weg komt te staan voordat het probleem verholpen wordt. Overigens heb ik het idee dat dat probleem wel verholpen is, althans, ik kan me zo niet herinneren dat er mensen meerdere malen langs de kant hebben gestaan wegens defecte 12 volt accu?

Verder, ik ben echt een ontzettend blije rijder, zoals iedereen hier. Nog geen groot issue gehad, alleen wifi connectie en de bekraste ramen. Bekende issues, en zeer goede service.
 
Opvallend dat dit het nieuws niet heeft gehaald, als er een mooie stukje in een grote krant staat over het aantal motoren dat wordt vervangen.... Je zou eens een telling moeten doen op dit forum, en dat vergelijken met het aantal actieve gebruikers. Ik neem aan dat Tesla ook niet blij is met deze kostenpost, en als een dolle werkt om het issue boven tafel te krijgen, ze kunnen toch lastig de komende 8 jaar elke 30.000 km elke auto een nieuwe aandrijflijn geven...
Zo erg zal het natuurlijk ook niet zijn. Mijn eigen MS lijkt nu ook aan een nieuwe drive-unit toe te zijn maar de eerste drive-unit heeft toch echt 61.000 km gehaald, en verder ga ik er van uit dat er nog heel wat MS-en zijn met de originele drive-unit die al dan niet al 30.000 km op de teller hebben.
 
Die Navi moet echt beter idd... Stukjes route vermijden door wegfluitend, en file info zijn een zeer groot gemis.... Mijn stoelen zullen ze niet updaten, dus morgen maar eens naar Cools'... Heb nu weer een dagje 5 serie gereden, wat een verschil...
 
Die Navi moet echt beter idd... Stukjes route vermijden door wegfluitend, en file info zijn een zeer groot gemis.... Mijn stoelen zullen ze niet updaten, dus morgen maar eens naar Cools'... Heb nu weer een dagje 5 serie gereden, wat een verschil...

Ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen bij Cools. Verlang ook wel naar mijn oude BMW comfort stoelen
 
Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik vind wel dat Musk zich moet realiseren wat voor verwachtingen hij wekt met sommige uitspraken. Ik begrijp best dat er in zijn enthousiasme met de beste bedoelingen wat meer wordt toegezegd dan wat haalbaar is, maar het is een beetje jammer dat we er daarna niets meer van horen. Voorbeelde zijn SuperChargers, hoewel dat nu wel goed lijkt te komen, maar ook de center console en firmware 6.0. En van met name die laatste zijn de verwachtingen hoog gespannen, wat voor sommigen weer op een telleurstelling kan uitlopen. Zelf zou ik al zeer tevreden zijn met een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Je kunt je daardoor ook gaan afvragen wat de uitspraken waard zijn. Zo heeft Musk eerder dit jaar persoonlijk tegenover pers en publiek toegegeven dat de onderhoudsbeurt wel wat aan de dure kant is en dat er naar gekeken wordt of dat goedkoper kan. Misschien is er inderdaad naar gekeken, en zijn ze daarbij tot de conclusie gekomen dat ze toch willen vasthouden aan ruitenwisselvloeistof van €200 per liter. Een follow-up was hier op zijn plaats geweest. Zelf zit ik er niet zo mee: Ik laat elk jaar, of elke 40.000km een onderhoudsbeurt uitvoeren (whatever comes first). En daarbij vraag ik me inderdaad af wat Musk's uitspraak over het niet vervallen van garantie bij het niet respecteren van de voorgeschreven serviceinterval waard gaat blijken te zijn.

Persoonlijk geef ik Tesla het voordeel van de twijfel: Bij elk contact zien ik alleen maar gepassioneerde jongens en meisjes die volledig achter hun product staat en uitsluitend hun uiterste best doen om problemen snel op te lossen en klanten tevreden te houden. Daarbij zijn ze natuulijke gehouden aan de beperkingen die grote bedrijven met zich meebrengen, maar daar staat tegenover dat ze weer erg soepel zijn met het kostenloos vervangen van dure onderdelen. Ik vraag me wel af of ik op diezelfde soepelheid kan rekenen als mijn aandrijflijn over twee jaar stuk is... Het blijft (b)leading edge technology.
Ja dat is puur een kwestie van calculeren (en vooral los laten van reparaties in de garantieperiode). Hoe kan het dat er bijna een half jaar later nog steeds niets over gecommuniceerd is? Ik vind het ook veel te duur, de mijne heeft nog geen beurt gehad en nu 61.000km op de teller.