Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
De Hoge Raad zegt hierover: Die gelijkenis zal beoordeeld dienen te worden aan de hand van de relatie die er in het betreffende geval bestaat tussen enerzijds het betrokken beding (bijvoorbeeld de transactie) en anderzijds omstandigheden als de aard van de activiteiten die door de niet-consument worden ontplooid, de aard van de overeenkomst die hij heeft afgesloten, de aard van de schade die hij heeft geleden e.d. Oftewel, kan er wanneer gekeken wordt naar het soort overeenkomst, de aard van de schade en het beroep van de ondernemer, meer van hem verwacht worden dan van een consument.
Reflexwerking van het consumentenrecht 050Legal050Legal
Soort overeenkomst: kopen van een auto (is een kleine ondernemer daarin een betere partij dan een consument? Nee, in het algemeen)
Aard van de schade: gebrek aan de auto, binnen een tijdspanne waarin je een defect niet hoeft te verwachten (moet een ondernemer meer met gebreken rekening houden dan een consument? Nee)
Beroep van de ondernemer: in de gevallen waar ik op doel: niks met auto's, mogelijk minder dan de consument die elke week de Autoweek doorpluist

Zou dus zomaar reflexwerking kunnen opleveren.
 
Last edited:
Ben erg blij met mijn Tesla. Toen ik hem in 2011 bestelde wist ik dat dit de eerste geheel eigen auto werd van Tesla. Ondanks dat de specs. niet bekend waren hield ik ook rekening met kinderziektes in de auto maar bestelde toch de auto. Ik ging er van uit dat Tesla deze zou oplossen. Tot nu toe zijn de problemen steeds opgelost en ben ik blij met de 8 jaar garantie op drive train en accu, ondanks we niet weten wat de garantie op accu nu eigenlijk precies inhoud. Nu 99.000 km op de teller en een fase van een lader gaat kapot. Auto is nu uit garantie. Maar wat mag je verwachten van de levensduur van een lader? Zijn er bekende problemen in de eerste accu laders zijn er belangrijke modificaties gemaakt? Geen idee. En als dit de enige kosten zijn per jaar dan kan ik daarmee nog leven maar wat als b.v. dit jaar ook nog het middenconsole kapot gaat? Zijn er specialisten die weten hoe lang powerelektronica (lader) mee zou moeten gaan? (deze opmerking al eerder geplaatst in thread aandelen)
 
Ben erg blij met mijn Tesla. Toen ik hem in 2011 bestelde wist ik dat dit de eerste geheel eigen auto werd van Tesla. Ondanks dat de specs. niet bekend waren hield ik ook rekening met kinderziektes in de auto maar bestelde toch de auto. Ik ging er van uit dat Tesla deze zou oplossen. Tot nu toe zijn de problemen steeds opgelost en ben ik blij met de 8 jaar garantie op drive train en accu, ondanks we niet weten wat de garantie op accu nu eigenlijk precies inhoud. Nu 99.000 km op de teller en een fase van een lader gaat kapot. Auto is nu uit garantie. Maar wat mag je verwachten van de levensduur van een lader? Zijn er bekende problemen in de eerste accu laders zijn er belangrijke modificaties gemaakt? Geen idee. En als dit de enige kosten zijn per jaar dan kan ik daarmee nog leven maar wat als b.v. dit jaar ook nog het middenconsole kapot gaat? Zijn er specialisten die weten hoe lang powerelektronica (lader) mee zou moeten gaan? (deze opmerking al eerder geplaatst in thread aandelen)

Er zijn mij geen rapporten bekend mbt de Mean Time To Failure voor laders welke met zeer grote regelmaat en lange duur 11kW te verduren krijgen. Het is maar net de vraag hoezeer Tesla de warmteontwikkeling die hierbij ontstaat onder controle heeft. Want hoe hoger de componenttemperatuur, des te sneller verloopt de interne slijtage.

Op het Tesla-forum zelf zijn overigens ook nog wat lotgenoten te vinden:
Internal charger expected life | Forums | Tesla Motors
 
Ben erg blij met mijn Tesla. Toen ik hem in 2011 bestelde wist ik dat dit de eerste geheel eigen auto werd van Tesla. Ondanks dat de specs. niet bekend waren hield ik ook rekening met kinderziektes in de auto maar bestelde toch de auto. Ik ging er van uit dat Tesla deze zou oplossen. Tot nu toe zijn de problemen steeds opgelost en ben ik blij met de 8 jaar garantie op drive train en accu, ondanks we niet weten wat de garantie op accu nu eigenlijk precies inhoud. Nu 99.000 km op de teller en een fase van een lader gaat kapot. Auto is nu uit garantie. Maar wat mag je verwachten van de levensduur van een lader? Zijn er bekende problemen in de eerste accu laders zijn er belangrijke modificaties gemaakt? Geen idee. En als dit de enige kosten zijn per jaar dan kan ik daarmee nog leven maar wat als b.v. dit jaar ook nog het middenconsole kapot gaat? Zijn er specialisten die weten hoe lang powerelektronica (lader) mee zou moeten gaan? (deze opmerking al eerder geplaatst in thread aandelen)

Ben geen garantiespecialist. Maar je mag toch verwachten dat niet slijtage onderdelen langer meegaan dan 2 jaar? Kilometrage is zeker niet overdreven hoog, aantal laadbeurten neem ik dus aan ook niet.
 
Ben erg blij met mijn Tesla. Toen ik hem in 2011 bestelde wist ik dat dit de eerste geheel eigen auto werd van Tesla. Ondanks dat de specs. niet bekend waren hield ik ook rekening met kinderziektes in de auto maar bestelde toch de auto. Ik ging er van uit dat Tesla deze zou oplossen. Tot nu toe zijn de problemen steeds opgelost en ben ik blij met de 8 jaar garantie op drive train en accu, ondanks we niet weten wat de garantie op accu nu eigenlijk precies inhoud. Nu 99.000 km op de teller en een fase van een lader gaat kapot. Auto is nu uit garantie. Maar wat mag je verwachten van de levensduur van een lader? Zijn er bekende problemen in de eerste accu laders zijn er belangrijke modificaties gemaakt? Geen idee. En als dit de enige kosten zijn per jaar dan kan ik daarmee nog leven maar wat als b.v. dit jaar ook nog het middenconsole kapot gaat? Zijn er specialisten die weten hoe lang powerelektronica (lader) mee zou moeten gaan? (deze opmerking al eerder geplaatst in thread aandelen)
Volgens mij is een omvormer voor zonnepanelen een product wat (heel) dicht in de buurt komt van een interne AC-lader van een EV. De garantie op zo'n omvormer was tot voor 2 jaar standaard 5 jaren, tegenwoordig zitten vrijwel alle merken op 10 jaar garantie! Dat is iets heel anders dan 80.000km garantie - 80.000km laden met alleen de 11kW-lader bij gemiddeld verbruik van 200Wh/km is ongeveer 1500 uren. Stel dat omvormers voor zonnepanelen per jaar ongeveer 500 uren vollast draaien, dan betekent 10 jaar garantie dus ongeveer 260.000km. Die waarde lijkt heel wat realistischer (na 260.000km een defect aan lader voor eigen rekening is heel wat acceptabeler dan al na 80.000km voor eigen rekening).
 
@EnergieGratis denk dat die vergelijking niet helemaal opgaat. Het vollast draaien van een omvormer is maar heel even. Hieronder een grafiek van onze installatie: De rode lijn is de omvormer die gekoppeld is aan de op het zuiden georienteerde panelen, de blauwe lijn is de omvormer voor de oost/west georienteerde panelen. Ik heb geen idee of de omvormer overgedimensioneerd is in de MS om zijn levensduur te verlengen.
Afbeelding.jpg
 
Ben geen garantiespecialist. Maar je mag toch verwachten dat niet slijtage onderdelen langer meegaan dan 2 jaar? Kilometrage is zeker niet overdreven hoog, aantal laadbeurten neem ik dus aan ook niet.

Op zich een heel interessante theoretische discussie, maar wat denken jullie ervan om de vraag concreet aan Tesla te stellen?
Heeft Tesla gemeld dat er betaald moet worden en er geen coulance wordt gegeven? En hoeveel kost zo'n ding?
 
Nee wel aan gedacht maar vergeten. De monteurs waren veel tijd kwijt aan de software (in leren lader in auto). Dus een lader kan je niet zomaar vervangen. Na vervanging lader hebben ze ook de led laadlampjes vervangen wat deze deden het niet meer en opnieuw software geladen. Op rekening zie ik ook GEN2 staan wat volgens mij duidt op generatie 2. Zijn er problemen met generatie 1? Prijs in inclusief arbeidsloon. Lader kaal zonder btw 1625.
Ik neem aan dat je de oude lader ook gehouden hebt. Goede kans dat je deze kunt (laten) repareren.