Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
Als het onderdeel eenvoudig te bereiken is, kan ik wel een foto maken van de bij mij uitgevoerde reparatie/fix.
(Ben nog steeds benieuwd of er toen gelast of gepopnageld is.)
Ik wacht nog even op de bevindingen van EG, of hij er bij kan komen.
 
Het scherm kapot is vaag. Mogelijk is een onderdeel van het scherm en niet het scherm zelf defect.
Wellicht is het mogelijk om een defect scherm te repareren en kan Tesla i.p.v. een nieuw scherm een ruilscherm monteren ?

Dat gebeurt al: "at the discretion" of Tesla worden al dan niet refurbished ruilonderdelen met de kwaliteit van minstens normale staat van die leeftijd ingezet.
Op het moment dat onderdelen buiten Tesla om verkocht gaan worden in OEM versie zal het wat betaalbaarder worden. of heb je in elk geval keuze. Dan moet er ook wel een markt van enige omvang zijn natuurlijk.
Zoveel is nu duidelijk: wie heel veel kms maakt is een beetje de l.l, dan loopt je garantie van 4 jaar terug naar 1 jaar.
Als de ruitewisserconstructie kapot is gegaan door extreem stormweer, valt dat ook binnen de kms niet onder garantie (uitgesloten zijn Acts of God)
 
Dat gebeurt al: "at the discretion" of Tesla worden al dan niet refurbished ruilonderdelen met de kwaliteit van minstens normale staat van die leeftijd ingezet.
Op het moment dat onderdelen buiten Tesla om verkocht gaan worden in OEM versie zal het wat betaalbaarder worden. of heb je in elk geval keuze. Dan moet er ook wel een markt van enige omvang zijn natuurlijk.
Zoveel is nu duidelijk: wie heel veel kms maakt is een beetje de l.l, dan loopt je garantie van 4 jaar terug naar 1 jaar.
Als de ruitewisserconstructie kapot is gegaan door extreem stormweer, valt dat ook binnen de kms niet onder garantie (uitgesloten zijn Acts of God)

Eens, maar het gebeurde in een bui waarvan we er tientallen per jaar zoniet honderden hebben. Dat zijn omstandigheden waarbij een ruitenwissermechanisme het niet zou mogen begeven.

Als het wel onder extreem weer valt is het stormschade en hoort het bij de verzekering... lijkt me.

- - - Updated - - -

Als het onderdeel eenvoudig te bereiken is, kan ik wel een foto maken van de bij mij uitgevoerde reparatie/fix.
(Ben nog steeds benieuwd of er toen gelast of gepopnageld is.)
Ik wacht nog even op de bevindingen van EG, of hij er bij kan komen.

De afdekplaat zat geklikt en heb ik er dus af, maar dat levert nog geen helder zicht op het probleem. Ik zie o.a. de rembekrachtiger en wat componenten van de airco. Het ruitenwissermechanisme zit er wel natuurlijk maar het is niet goed te zien. Met de subtropische zon er bovenop...
 
OK, ik heb er nu mee te maken, ruitenwissermechanisme heeft het onderweg in een bui tijdens een windvlaag begeven.

KMstand 144.000 en geen garantie: heb prijsopgaaf ontvangen. Ik geef aan dat ik het niet accepteer en houd jullie op de hoogte.


Ik ben benieuwd hoe Tesla met je case omgaat. Heb je verder ook al iets gehoord van Tesla zelf? Coulance oid?

Zelfde verhaal hier; maar al in ander topic over gehad. Tesla staat inmiddels al 2 dagen in Amsterdam omdat ze het probleem v.d. laders niet kunnen vinden. Met een uurloon van 140 euro/uur tikt dat aardig aan. Daarnaast heb ik ook direct vermeld dat ik het niet accepteer als ik een factuur van Tesla zal ontvangen i.v.m. dat ik een "deugelijk" product verwacht en dat een km-stand voor mij geen excuus is om de garantie-periode te beeindigen.
Vind het maar vreemd van Tesla en geeft niet echt een premium gevoel, de gevestigde Duitse merken gaan hier stukken beter mee om. Beetje een geval van "je mag de wasmachine maar maximaal 3 keer per week draaien, anders vervalt je garantie".

Iniedergeval accepteer ik het zelf ook niet, ook al is het buiten de 80.000km - maar ik bekijk wat ik kan doen indien Tesla me toch een factuur stuurt.
 
Dit schijnt een Tesla ruitewisser mechaniek te zien, waarbij een dingetje is afgebroken.
Dat dingetje is een aluminium gietdeeltje dat aan aan de auto is bevestigd bij het draaipunt van de ruitenwisser.
Als dit gebeurt zal dus je ruitenwisser onderaan bij het draaipunt los zitten.
Die rubber bus rechtsonder op de overzichtsfoto zal ook een bevestigingspunt aan het chassis zijn, daar kan het mogelijk ook mis gaan.
Lijkt ook dat daar een stuk metaal is afgebroken.

Afbeelding 1289.jpg
Afbeelding 1288.jpg
Afbeelding 1287.jpg
Afbeelding 1286.jpg


- - - Updated - - -

Tesla staat inmiddels al 2 dagen in Amsterdam omdat ze het probleem v.d. laders niet kunnen vinden. Met een uurloon van 140 euro/uur tikt dat aardig aan. .

Wordt interessant wanneer de laders niet stuk blijken maar er een software probleem is of een stekkerverbinding, aarding o.i.d. Dan kan je idd. lang op zoek zijn naar een miniem probleempje.
Ik neem aan dat de laders plug&play zijn, dus dat ze er allang een andere lader in hebben gezet die ook niet bleek te werken.
Dat is natuurlijk niet een specifiek Tesla issue, met de huidige complexe elektronica kan dit bij alle merken voorkomen.
 
Eens, maar het gebeurde in een bui waarvan we er tientallen per jaar zoniet honderden hebben. Dat zijn omstandigheden waarbij een ruitenwissermechanisme het niet zou mogen begeven.
Je zou dan ook verwachten dat er meer automobilisten hetzelfde probleem hebben opgelopen.

Ik vind het een erg Tesla onwaardig verhaal en hoop dat ze dit gauw recht zullen zetten.

ik neem aan dat je al langer veel kilometers maakt. Hoeveel auto's heb je gehad waarbij de ruitenwissers het begaven?
 
Geen coulance door Tesla... "kmstand meer dan 60.000 buiten garantie"... ongeveer even sterk als dat ik zeg "kmstand nog geen 70.000 buiten garantie".

Je zou dan ook verwachten dat er meer automobilisten hetzelfde probleem hebben opgelopen.

Ik vind het een erg Tesla onwaardig verhaal en hoop dat ze dit gauw recht zullen zetten.

ik neem aan dat je al langer veel kilometers maakt. Hoeveel auto's heb je gehad waarbij de ruitenwissers het begaven?

Dat is een goeie idd... laatste 3 jaar was dat in een bejaarde Saxo 1.4 op LPG uit 1997 die een kmstand van 325.000 had toen ik overstapte in de Tesla. Nooit een probleem met ruitenwissermechanisme gehad in de Saxo... uiteraard... :tongue:
 
Rot voor je, was de Citro Jumper geen optie voor de reis ? Geintje hoor. Allemaal opstart perikelen en te weinig test tijd voor Tesla. Het is moeilijk om soms een positief tesla gevoel te houden, we ergeren ons aan dingen die terecht niet goed zijn. Je hebt recht op ontbering is mijn motto maar baal zelf ook al weken als een stekker met een geluid uit de aandrijving. Rij je in je superauto door een modaine bergplaats in de franse alpen met een geluid van een machinefabriek met draaiende boormachines. Life is hard.
 
Rot voor je, was de Citro Jumper geen optie voor de reis ? Geintje hoor. Allemaal opstart perikelen en te weinig test tijd voor Tesla. Het is moeilijk om soms een positief tesla gevoel te houden, we ergeren ons aan dingen die terecht niet goed zijn. Je hebt recht op ontbering is mijn motto maar baal zelf ook al weken als een stekker met een  geluid uit de aandrijving. Rij je in je superauto door een modaine bergplaats in de franse alpen met een geluid van een machinefabriek met draaiende boormachines. Life is hard.
Hahahaha... met de Citroen Jumper... had gekund want het is een dubbele cabine.,. genoeg bagageruimte ook. Niet goed voor het milieu en ook niet voor de brandstofkosten. Vast ook geen problemen gehad met ruitenwissers. :tongue:
 
Last edited:
Geen coulance door Tesla... "kmstand meer dan 60.000 buiten garantie"... ongeveer even sterk als dat ik zeg "kmstand nog geen 70.000 buiten garantie".



Dat is een goeie idd... laatste 3 jaar was dat in een bejaarde Saxo 1.4 op LPG uit 1997 die een kmstand van 325.000 had toen ik overstapte in de Tesla. Nooit een probleem met ruitenwissermechanisme gehad in de Saxo... uiteraard... :tongue:

dat is dus waarom ik dit draadje gestart ben. Men lijkt zich niet bewust van deze indijking van de garantieperiode door km's. Het is ridicule van een garantieperiode van 4 jaar voor te stellen, en dat dan te koppelen met 80k in kilometerstand.


BjOrn (de teslanoor) heeft een probleem gehad tijdens een van zijn ritten, en had te kampen met een afbegroken ruttenwisserarm, deze is zelfs NA grantieperiode gratis hersteld geweest (ik dacht na 120k km). Als we het spelletje van "sociale media" moeten gaan spelen om dingen in coulance hersteld te krijgen dan wordt het volgens mij wel gortig. Je kan dan maar best één week na levering van je auto een waslijst van "known" issues gaan oplijsten om toch maar te zorgen dat deze "als ze zich voordoen" nog onder de garantievoorwaarden herstel worden, zelfs al is de km stand al voorbij de 80k.
 
dat is dus waarom ik dit draadje gestart ben. Men lijkt zich niet bewust van deze indijking van de garantieperiode door km's. Het is ridicule van een garantieperiode van 4 jaar voor te stellen, en dat dan te koppelen met 80k in kilometerstand.


BjOrn (de teslanoor) heeft een probleem gehad tijdens een van zijn ritten, en had te kampen met een afbegroken ruttenwisserarm, deze is zelfs NA grantieperiode gratis hersteld geweest (ik dacht na 120k km). Als we het spelletje van "sociale media" moeten gaan spelen om dingen in coulance hersteld te krijgen dan wordt het volgens mij wel gortig. Je kan dan maar best één week na levering van je auto een waslijst van "known" issues gaan oplijsten om toch maar te zorgen dat deze "als ze zich voordoen" nog onder de garantievoorwaarden herstel worden, zelfs al is de km stand al voorbij de 80k.

Precies. En ik ken de wetgeving in België niet op het gebied van productgaranties, maar deze opstelling van Tesla voldoet voor >99% zeker niet aan de Nederlandse weteving. Misschien dat ik m'n rechtsbijstand ga inschakelen. Vind ik niet leuk als Tesla-fan en zelfs ambassadeur, maar ik heb niet veel keus.
 
Precies. En ik ken de wetgeving in België niet op het gebied van productgaranties, maar deze opstelling van Tesla voldoet voor >99% zeker niet aan de Nederlandse weteving. Misschien dat ik m'n rechtsbijstand ga inschakelen. Vind ik niet leuk als Tesla-fan en zelfs ambassadeur, maar ik heb niet veel keus.

Ik heb het eerder geschreven. Tesla kan zich niet verschuilen achter de 80.000 km grens. Producten moeten aan een redelijkerwijs te verwachten levensduur voldoen. Met een mooi woord heet dit conformiteitsbeginsel.
De rechter hanteert voor veel producten afgebakende termijnen waarbinnen een defect na de garantieperiode door de leverancier kosteloos moet worden gerepareerd. Een ruitenwisser die afbreekt van zijn bevestiging is duidelijk een onderdeel dat helemaal niet defect mag raken.

Als voormalig CEO van de iCentre group, nog voor deze door Antea failliet werd gemaakt, heb ik diverse keren in procedures ervaren dat consumenten en professionele klanten volledige vergoeding kregen toegewezen tot 3 jaar na levering. Apple geeft 1 jaar garantie. Daar maakte de rechter keer op keer gehakt van. Pas na drie jaar werd een verdeelsleutel opgesteld waarbij Apple een deel en de klant een deel moest betalen.

Ik kan me slecht voorstellen dat Tesla dit spijkerhard gaat spelen. Doet ze dit toch, dan ook spijkerhard juridisch verweer voeren. Tesla zal snel leren dat de regels hier anders zijn dan in de VS. Ook Apple leerde dit snel en loste dit in samenwerking met ons soepel op. Wij kregen voldoende geld van Apple om garantieclaims tot drie jaar na levering te honoreren.
 
@Wim S: dank voor je reactie. Ik had al gereageerd naar het sec of ze zich realiseren met het ingenomen standpunt de Nederlandse wet te overtreden. Eerste reactie terug was dat hen geen overtreding bekend was... maar zouden er nog op terug komen.

@Hans (Amsterdam): de componenten op de foto zijn weer in een MS geschroefd? Of liggen ze ergens "te koop"?
 
@Hans (Amsterdam): de componenten op de foto zijn weer in een MS geschroefd? Of liggen ze ergens "te koop"?

Staat te koop op Ebay.

- - - Updated - - -

Welke garanties heb ik op een product? ( tekst van overheid.nl)

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

Wettelijke garantie: recht op goed product

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie.

Wat is een goed product?

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.
Wat u van een product mag verwachten hangt af van:


  • [*=left]informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
    [*=left]het merk;
    [*=left]de prijs;
    [*=left]of het product nieuw of tweedehands.
Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.

Wanneer is een product niet goed?

Een product is ondeugdelijk als:


  • [*=left]het niet compleet is;
    [*=left]het beschadigd is;
    [*=left]het kapot is of het niet goed doet;
    [*=left]u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.
Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Extra garantie bijkopen

Soms kunt u bij een product een extra garantie kopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie. Lees de voorwaarden voordat u garantie bijkoopt.
Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.
De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.

Consuwijzer: informatie en advies over rechten en garantie bij aankoop producten

Op de website van ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.


  • [*=left]


    [*=left]