Rutger
Member
http://www.keurmerkritregistratiesystemen.nl/ Je hoeft alleen je zakelijk km's te verantwoorden, de rest wordt aangemerkt als privé. Overigens registreren ingebouwde systemen alle kilometers.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm... Dit is een verrassing die ik ook niet had voorzien. Aangezien de onderhoudskosten en brandstofkosten van de Tesla laag zijn, kan het nog best interessant zijn om een geautomatiseerde rittenregistratie bij te houden (apje op center console iemand?). Die 2.7% gaat uit van bijna 65% privegebruik van een auto waar verder geen BTW op afgedragen wordt (dus excl. brandstof, onderhoud, etc.). Ik reken als volgt: 21% BTW / 5 jaar = 4.2% per jaar bij 100% privegebruik. 2.7% is 65% van 4.2%. Voor een ICE heb je een hele sloot BTW in brandstof en onderhoud zitten, waardoor je misschien op 30% oid komt met die 2.7%, maar het is nog steeds fors.
Weet iemand hier of voor de omzetbelasting dezelfde regel over woon-werkverkeer geldt als voor de inkomstenbelasting (bijtelling)? Daar is woon-werkverkeer expliciet zakelijk, maar de onderstaande link lijkt te suggereren dat dat voor de omzetbelasting niet zo is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rivegebruik_auto_van_de_zaak/woon_werkverkeer
Als deze discrepantie klopt en woonwerk voor BTW prive is, heeft het weer totaal geen zin een kilometerregistratie bij te houden, want met je woon-werkverkeer erbij kom je snel richting 65%.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Het is inderdaad zo dat voor de BTW woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. Dus voor wie dagelijks op en neer kachelt naar een bedrijf waarmee een dienstverband bestaat, en verder weinig zakelijke ritten heeft, is het bijhouden van een km-administratie tamelijk zinloos. Je moet toch vrijwel die hele 2,7% BTW-bijtelling betalen.
Er is echter een uitzondering voor DGA's die met hun holding op hun huisadres zitten en die dagelijks naar het adres van de werkmaatschappij rijden. Dat is geen woon-werkverkeer, want ze hebben een dienstverband met de holding die op hun eigen adres is gevestigd. Woon-werkverkeer is voor hen het lopen van de woonkamer naar de werkkamer. De autoritten naar de werkmaatschappij zijn gewoon zakelijke ritten, en dan heeft het bijhouden van een km-administratie dus wel degelijk zin. Bij mij zijn op deze manier 90% van de ritten zakelijke ritten en draag dus jaarlijks bij de BTW-aangifte van het 4e kwartaal slechts zo'n 10% van de 2,7% bijtelling af, met de zegen van mijn accountant.
Dus, als ik dat goed lees, kun je nog 500 km privé in je MS in december rijden, zolang je je oude auto nog maar niet voor 31/12 verkoopt. Mocht je dat wèl voor 31/12 doen, worden de privé-kilometers van de oude auto en de MS bij elkaar opgeteld en moet het totaal onder de 500 km blijven. Maar in alle gevallen moet je tot 31/12 km-registratie blijven doen.... Ik vraag mij werkelijk af wie dat nou goed in het snotje heeft.... Wat een regeling...:crying:Als ik hier kijk dan moet je alleen onder de 500 blijven als de auto ipv je bestaande auto komt. Komt de auto erbij dan kun je gewoon in december al met de bijtelling rijden. Dit heeft dan niks met de BTW verrekening te maken.
Het is inderdaad zo dat voor de BTW woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. Dus voor wie dagelijks op en neer kachelt naar een bedrijf waarmee een dienstverband bestaat, en verder weinig zakelijke ritten heeft, is het bijhouden van een km-administratie tamelijk zinloos. Je moet toch vrijwel die hele 2,7% BTW-bijtelling betalen.
Er is echter een uitzondering voor DGA's die met hun holding op hun huisadres zitten en die dagelijks naar het adres van de werkmaatschappij rijden. Dat is geen woon-werkverkeer, want ze hebben een dienstverband met de holding die op hun eigen adres is gevestigd. Woon-werkverkeer is voor hen het lopen van de woonkamer naar de werkkamer. De autoritten naar de werkmaatschappij zijn gewoon zakelijke ritten, en dan heeft het bijhouden van een km-administratie dus wel degelijk zin. Bij mij zijn op deze manier 90% van de ritten zakelijke ritten en draag dus jaarlijks bij de BTW-aangifte van het 4e kwartaal slechts zo'n 10% van de 2,7% bijtelling af, met de zegen van mijn accountant.
Geldt de DGA regeling ook voor ZZP'ers en interim managers? Die hebben een opdracht op een locatie en geen dienstverband. Is daar iets over na te lezen?
Waarschijnlijk bedoel je dat je 90% van de BTW op autokosten kan terugvragen. Volgens mij moet je kiezen tussen naar rato van zakelijke en privekm's terugvorderen BTW óf alles terugvorderen en 2,7% betalen.
Ik durf niet te zeggen of het ook geldt voor ZZP'ers en interim managers.
Wat ik bedoelde met die 90% is het volgende: je moet als compensatie voor privégebruik jaarlijks 2,7% BTW betalen over de netto cataloguswaarde. Dus zeg auto is netto €80.000 = jaarlijks €2160 aan BTW aftikken. Dit is compensatie voor het privégebruik, wanneer je geen zin hebt een km-administratie bij te houden. Wanneer je dat wel doet en je kunt aantonen dat bijvoorbeeld 50% van je ritten zakelijk was dan hoef je maar de helft van die €2160 af te dragen.
Omdat woon-werkverkeer niet meer als zakelijke ritten wordt gezien, heeft het bijhouden van een km-administratie vaak weinig zin meer, tenzij je erg veel naar klanten rijdt bijvoorbeeld. Maar voor de DGA die in dienst is van zijn holding, gevestigd op zijn huisadres, en die dagelijks naar een werkmaatschappij rijdt, gevestigd op een ander adres, zijn die ritten nog steeds zakelijke ritten, zelfs al zijn ze in feite ritten van woning naar werk. In mijn geval is daardoor 90% van mijn ritten nog zakelijk. En hoef ik dus maar 10% van die €2160 af te tikken (in mijn geval met een Signature zelfs van €2500).
Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen fiscalist. Zoals ik het lees op de site van de belastingdienst moet je kiezen tussen:
1. Geen km registratie bijhouden en 2,7% betalen
2. Wel km registratie bijhouden en naar rato van privé km en zakelijke km de BTW voor het zakelijke deel terugvragen voor alle autokosten (inc aanschaf).
Dus je kunt die twee niet combineren en maar een deel van de 2,7% betalen.
Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen fiscalist. Zoals ik het lees op de site van de belastingdienst moet je kiezen tussen:
1. Geen km registratie bijhouden en 2,7% betalen
2. Wel km registratie bijhouden en naar rato van privé km en zakelijke km de BTW voor het zakelijke deel terugvragen voor alle autokosten (inc aanschaf).
Dus je kunt die twee niet combineren en maar een deel van de 2,7% betalen.
Waar ik nog geen antwoord op heb gezien is of je naar rato moet tellen (in mijn geval 2 weken) of de volle 2.7%?
Heeft iemand dat inmiddels uitgezocht?
Voorbeeld auto geheel bedrijfsvermogen
Lees voor
U hebt een accountants- en advieskantoor. U koopt op 1 mei 2013 een auto die u zowel zakelijk als privé wilt gebruiken. De auto kost € 40.000 (excl. btw en bpm). De overige kosten in 2013 zijn:
U houdt een sluitende kilometeradministratie bij. Uit deze administratie blijkt dat u in 2013 60.000 kilometer rijdt, waarvan 15.000 kilometer privé.
- bpm € 10.000
- verzekeringspremie € 400
- motorrijtuigenbelasting € 350
- brandstof € 4.000 (excl. btw)
- onderhoud € 500 (excl. btw)
In 2013 hebt u alle btw over de kosten van de auto afgetrokken. U moet voor uw privégebruik in 2013 op uw btw-aangifte over het laatste tijdvak van 2013 21% btw betalen over: 15.000/60.000 x (€ 8.000 (namelijk 1/5 van € 40.000) + € 4.000 + € 500). De btw over het privégebruik in 2013 bedraagt dus € 656.
Als u in de auto blijft rijden, gaat de berekening in 2014 tot en met 2017 op dezelfde manier. Ook in die jaren moet dan 1/5 deel van de aanschafprijs (excl. btw en bpm) worden meegenomen in de berekening.
Als u in 2018 nog in deze auto rijdt, tellen de aanschafkosten vanaf dat jaar niet meer mee voor de berekening van de kosten van het privégebruik.
In dit km registratie voorbeeld lijkt er geen sprake te zijn van naar rato tellen...
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...eld_privegebruik_auto_geheel_bedrijfsvermogen
Waar ik nog geen antwoord op heb gezien is of je naar rato moet tellen (in mijn geval 2 weken) of de volle 2.7%?
Heeft iemand dat inmiddels uitgezocht?