Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarschuwing voor rijders met km-registratie in hun oude auto!

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi, dank voor de link. Dit zijn de gebruikelijke systemen voor het voeren van een ritadministratie, maar hiervoor komt er een kastje in de auto.

Mijn idee ging meer naar een app welke binnen de auto gebruikt kan worden. Alle benodigde data is al beschikbaar (GPS, kilometerstand, etc.) binnen het systeem. Als er inderdaad iets van een emulator voor Android komt, zijn de mogelijkheden op dit gebied enorm natuurlijk. Dan kan ik me voorstellen dat je op het scherm een knop met start/vertrek en stop/aankomst hebt en dat dan alle data in een file komt te staan (intern of op USB stick). Effectief hetzelfde als nu met de hand alles bijhouden natuurlijk.
 
Hmmm... Dit is een verrassing die ik ook niet had voorzien. Aangezien de onderhoudskosten en brandstofkosten van de Tesla laag zijn, kan het nog best interessant zijn om een geautomatiseerde rittenregistratie bij te houden (apje op center console iemand?). Die 2.7% gaat uit van bijna 65% privegebruik van een auto waar verder geen BTW op afgedragen wordt (dus excl. brandstof, onderhoud, etc.). Ik reken als volgt: 21% BTW / 5 jaar = 4.2% per jaar bij 100% privegebruik. 2.7% is 65% van 4.2%. Voor een ICE heb je een hele sloot BTW in brandstof en onderhoud zitten, waardoor je misschien op 30% oid komt met die 2.7%, maar het is nog steeds fors.

Weet iemand hier of voor de omzetbelasting dezelfde regel over woon-werkverkeer geldt als voor de inkomstenbelasting (bijtelling)? Daar is woon-werkverkeer expliciet zakelijk, maar de onderstaande link lijkt te suggereren dat dat voor de omzetbelasting niet zo is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rivegebruik_auto_van_de_zaak/woon_werkverkeer

Als deze discrepantie klopt en woonwerk voor BTW prive is, heeft het weer totaal geen zin een kilometerregistratie bij te houden, want met je woon-werkverkeer erbij kom je snel richting 65%.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Het is inderdaad zo dat voor de BTW woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. Dus voor wie dagelijks op en neer kachelt naar een bedrijf waarmee een dienstverband bestaat, en verder weinig zakelijke ritten heeft, is het bijhouden van een km-administratie tamelijk zinloos. Je moet toch vrijwel die hele 2,7% BTW-bijtelling betalen.

Er is echter een uitzondering voor DGA's die met hun holding op hun huisadres zitten en die dagelijks naar het adres van de werkmaatschappij rijden. Dat is geen woon-werkverkeer, want ze hebben een dienstverband met de holding die op hun eigen adres is gevestigd. Woon-werkverkeer is voor hen het lopen van de woonkamer naar de werkkamer. De autoritten naar de werkmaatschappij zijn gewoon zakelijke ritten, en dan heeft het bijhouden van een km-administratie dus wel degelijk zin. Bij mij zijn op deze manier 90% van de ritten zakelijke ritten en draag dus jaarlijks bij de BTW-aangifte van het 4e kwartaal slechts zo'n 10% van de 2,7% bijtelling af, met de zegen van mijn accountant.
 
Het is inderdaad zo dat voor de BTW woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. Dus voor wie dagelijks op en neer kachelt naar een bedrijf waarmee een dienstverband bestaat, en verder weinig zakelijke ritten heeft, is het bijhouden van een km-administratie tamelijk zinloos. Je moet toch vrijwel die hele 2,7% BTW-bijtelling betalen.

Er is echter een uitzondering voor DGA's die met hun holding op hun huisadres zitten en die dagelijks naar het adres van de werkmaatschappij rijden. Dat is geen woon-werkverkeer, want ze hebben een dienstverband met de holding die op hun eigen adres is gevestigd. Woon-werkverkeer is voor hen het lopen van de woonkamer naar de werkkamer. De autoritten naar de werkmaatschappij zijn gewoon zakelijke ritten, en dan heeft het bijhouden van een km-administratie dus wel degelijk zin. Bij mij zijn op deze manier 90% van de ritten zakelijke ritten en draag dus jaarlijks bij de BTW-aangifte van het 4e kwartaal slechts zo'n 10% van de 2,7% bijtelling af, met de zegen van mijn accountant.

Dat ga ik ook doen. Vandaag met de Belastingtelefoon gebeld. Bij de 2e zakelijke auto kan dit jaar al met de bijtellingsregeling gereden worden.
 
Als ik hier kijk dan moet je alleen onder de 500 blijven als de auto ipv je bestaande auto komt. Komt de auto erbij dan kun je gewoon in december al met de bijtelling rijden. Dit heeft dan niks met de BTW verrekening te maken.
Dus, als ik dat goed lees, kun je nog 500 km privé in je MS in december rijden, zolang je je oude auto nog maar niet voor 31/12 verkoopt. Mocht je dat wèl voor 31/12 doen, worden de privé-kilometers van de oude auto en de MS bij elkaar opgeteld en moet het totaal onder de 500 km blijven. Maar in alle gevallen moet je tot 31/12 km-registratie blijven doen.... Ik vraag mij werkelijk af wie dat nou goed in het snotje heeft.... Wat een regeling...:crying:
 
Het is inderdaad zo dat voor de BTW woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. Dus voor wie dagelijks op en neer kachelt naar een bedrijf waarmee een dienstverband bestaat, en verder weinig zakelijke ritten heeft, is het bijhouden van een km-administratie tamelijk zinloos. Je moet toch vrijwel die hele 2,7% BTW-bijtelling betalen.

Er is echter een uitzondering voor DGA's die met hun holding op hun huisadres zitten en die dagelijks naar het adres van de werkmaatschappij rijden. Dat is geen woon-werkverkeer, want ze hebben een dienstverband met de holding die op hun eigen adres is gevestigd. Woon-werkverkeer is voor hen het lopen van de woonkamer naar de werkkamer. De autoritten naar de werkmaatschappij zijn gewoon zakelijke ritten, en dan heeft het bijhouden van een km-administratie dus wel degelijk zin. Bij mij zijn op deze manier 90% van de ritten zakelijke ritten en draag dus jaarlijks bij de BTW-aangifte van het 4e kwartaal slechts zo'n 10% van de 2,7% bijtelling af, met de zegen van mijn accountant.

Geldt de DGA regeling ook voor ZZP'ers en interim managers? Die hebben een opdracht op een locatie en geen dienstverband. Is daar iets over na te lezen?

Waarschijnlijk bedoel je dat je 90% van de BTW op autokosten kan terugvragen. Volgens mij moet je kiezen tussen naar rato van zakelijke en privekm's terugvorderen BTW óf alles terugvorderen en 2,7% betalen.
 
Geldt de DGA regeling ook voor ZZP'ers en interim managers? Die hebben een opdracht op een locatie en geen dienstverband. Is daar iets over na te lezen?

Waarschijnlijk bedoel je dat je 90% van de BTW op autokosten kan terugvragen. Volgens mij moet je kiezen tussen naar rato van zakelijke en privekm's terugvorderen BTW óf alles terugvorderen en 2,7% betalen.

Ik durf niet te zeggen of het ook geldt voor ZZP'ers en interim managers.

Wat ik bedoelde met die 90% is het volgende: je moet als compensatie voor privégebruik jaarlijks 2,7% BTW betalen over de netto cataloguswaarde. Dus zeg auto is netto €80.000 = jaarlijks €2160 aan BTW aftikken. Dit is compensatie voor het privégebruik, wanneer je geen zin hebt een km-administratie bij te houden. Wanneer je dat wel doet en je kunt aantonen dat bijvoorbeeld 50% van je ritten zakelijk was dan hoef je maar de helft van die €2160 af te dragen.

Omdat woon-werkverkeer niet meer als zakelijke ritten wordt gezien, heeft het bijhouden van een km-administratie vaak weinig zin meer, tenzij je erg veel naar klanten rijdt bijvoorbeeld. Maar voor de DGA die in dienst is van zijn holding, gevestigd op zijn huisadres, en die dagelijks naar een werkmaatschappij rijdt, gevestigd op een ander adres, zijn die ritten nog steeds zakelijke ritten, zelfs al zijn ze in feite ritten van woning naar werk. In mijn geval is daardoor 90% van mijn ritten nog zakelijk. En hoef ik dus maar 10% van die €2160 af te tikken (in mijn geval met een Signature zelfs van €2500).
 
Ik durf niet te zeggen of het ook geldt voor ZZP'ers en interim managers.

Wat ik bedoelde met die 90% is het volgende: je moet als compensatie voor privégebruik jaarlijks 2,7% BTW betalen over de netto cataloguswaarde. Dus zeg auto is netto €80.000 = jaarlijks €2160 aan BTW aftikken. Dit is compensatie voor het privégebruik, wanneer je geen zin hebt een km-administratie bij te houden. Wanneer je dat wel doet en je kunt aantonen dat bijvoorbeeld 50% van je ritten zakelijk was dan hoef je maar de helft van die €2160 af te dragen.

Omdat woon-werkverkeer niet meer als zakelijke ritten wordt gezien, heeft het bijhouden van een km-administratie vaak weinig zin meer, tenzij je erg veel naar klanten rijdt bijvoorbeeld. Maar voor de DGA die in dienst is van zijn holding, gevestigd op zijn huisadres, en die dagelijks naar een werkmaatschappij rijdt, gevestigd op een ander adres, zijn die ritten nog steeds zakelijke ritten, zelfs al zijn ze in feite ritten van woning naar werk. In mijn geval is daardoor 90% van mijn ritten nog zakelijk. En hoef ik dus maar 10% van die €2160 af te tikken (in mijn geval met een Signature zelfs van €2500).

Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen fiscalist. Zoals ik het lees op de site van de belastingdienst moet je kiezen tussen:
1. Geen km registratie bijhouden en 2,7% betalen
2. Wel km registratie bijhouden en naar rato van privé km en zakelijke km de BTW voor het zakelijke deel terugvragen voor alle autokosten (inc aanschaf).

Dus je kunt die twee niet combineren en maar een deel van de 2,7% betalen.
 
Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen fiscalist. Zoals ik het lees op de site van de belastingdienst moet je kiezen tussen:
1. Geen km registratie bijhouden en 2,7% betalen
2. Wel km registratie bijhouden en naar rato van privé km en zakelijke km de BTW voor het zakelijke deel terugvragen voor alle autokosten (inc aanschaf).

Dus je kunt die twee niet combineren en maar een deel van de 2,7% betalen.

Iets voor LionKingBike om een antwoord op te geven?
 
Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen fiscalist. Zoals ik het lees op de site van de belastingdienst moet je kiezen tussen:
1. Geen km registratie bijhouden en 2,7% betalen
2. Wel km registratie bijhouden en naar rato van privé km en zakelijke km de BTW voor het zakelijke deel terugvragen voor alle autokosten (inc aanschaf).

Dus je kunt die twee niet combineren en maar een deel van de 2,7% betalen.

Klopt, dat is ook wat mijn boekhouder hierover zegt.
 
Waar ik nog geen antwoord op heb gezien is of je naar rato moet tellen (in mijn geval 2 weken) of de volle 2.7%?
Heeft iemand dat inmiddels uitgezocht?

Voorbeeld auto geheel bedrijfsvermogen

Lees voor


U hebt een accountants- en advieskantoor. U koopt op 1 mei 2013 een auto die u zowel zakelijk als privé wilt gebruiken. De auto kost € 40.000 (excl. btw en bpm). De overige kosten in 2013 zijn:

  • bpm € 10.000
  • verzekeringspremie € 400
  • motorrijtuigenbelasting € 350
  • brandstof € 4.000 (excl. btw)
  • onderhoud € 500 (excl. btw)
U houdt een sluitende kilometeradministratie bij. Uit deze administratie blijkt dat u in 2013 60.000 kilometer rijdt, waarvan 15.000 kilometer privé.
In 2013 hebt u alle btw over de kosten van de auto afgetrokken. U moet voor uw privégebruik in 2013 op uw btw-aangifte over het laatste tijdvak van 2013 21% btw betalen over: 15.000/60.000 x (€ 8.000 (namelijk 1/5 van € 40.000) + € 4.000 + € 500). De btw over het privégebruik in 2013 bedraagt dus € 656.
Als u in de auto blijft rijden, gaat de berekening in 2014 tot en met 2017 op dezelfde manier. Ook in die jaren moet dan 1/5 deel van de aanschafprijs (excl. btw en bpm) worden meegenomen in de berekening.
Als u in 2018 nog in deze auto rijdt, tellen de aanschafkosten vanaf dat jaar niet meer mee voor de berekening van de kosten van het privégebruik.

In dit km registratie voorbeeld lijkt er geen sprake te zijn van naar rato tellen...

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...eld_privegebruik_auto_geheel_bedrijfsvermogen
 
Waar ik nog geen antwoord op heb gezien is of je naar rato moet tellen (in mijn geval 2 weken) of de volle 2.7%?
Heeft iemand dat inmiddels uitgezocht?

Vanochtend gebeld met mijn accountant: mag gewoon naar rato van de tijd dat je de auto beschikbaar hebt gekregen.

Dus: (Cataloguswaarde incl. BTW en BPM) x 0,027 x (Werkelijke tijd)

In mijn geval: 100.000 x 0,027 x (18/365) = 133 Euro.
 
Okay, dus als ik het goed begrijp is het als volgt:

- Geen km-administratie: 2,7% BTW over netto cataloguswaarde, naar rato van deel van het jaar dat de auto in bezit is.

- Wel km-administratie: 1/5 deel van 21% BTW over netto cataloguswaarde en over de netto kosten (alleen kosten waarover BTW wordt geheven). En dit bedrag vervolgens naar rato van de verhouding zakelijke ritten/privéritten.

Het is dus alleen nog niet helemaal zeker of dat vervolgens ook naar rato is van het deel van het jaar dat de auto in bezit is. Als de auto 5 jaar in bezit blijft is dit niet zo van belang, want je hoeft maar 5 keer BTW-bijtelling te betalen over de cataloguswaarde. Maar hoe doe je dat als je de auto na een maand alweer verkoopt? (met een Tesla niet doen natuurlijk!). Moet je dan toch 1/5 deel BTW-bijtelling over de cataloguswaarde betalen?!
 
Geen nieuw draadje aanmaken levert een willekeur aan oude draadjes op die beter konden blijven slapen. Is dit beter dan gewoon een nieuw draadje aanmaken?

(on topic) Stel ik ontvang mijn nieuwe model X eind november, en ik rij minder dan 500 km privé gedurende december. Moet ik dan nog steeds de volle 12 maanden bijtelling rekenen of mag ik 11/12e bijtelling nemen?