Dag allen,
Zoals jullie ongetwijfeld hebben gehoord wordt er de laatste maanden weer een felle discussie gevoerd over de kosten van het EV-beleid. Daarbij is nu door het ministerie van financiën gesteld dat de kosten voor "subsidie" voor de elektrische auto's die vorig jaar zijn verkocht € 700 miljoen bedragen.
Auke Hoekstra heeft over die € 700 miljoen op twitter goede kritische kanttekeningen geplaatst. Zie AukeHoekstra on Twitter
Een belangrijk aspect daarbij is de veronderstelling bij de berekening van het ministerie dat de mensen die vorig jaar een elektrische auto hebben gekocht/geleased en daar 4% bijtelling over betalen, anders een qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE zouden hebben gekocht en daar 22% bijtelling over zouden hebben betaald. Deze veronderstelling is onjuist volgens Auke, en ik ben het daar helemaal mee eens.
Auke noemt in zijn twitterreeks het voorbeeld van Maarten Steinbuch, die voordat hij een Tesla reed zich verplaatste in een Renault Kangoo. Ook voor onze situatie gaat dit op. Op dit moment rijden zowel mijn echtgenote als ik ieder in een model X. Voor de model X reed ik een model S (2013), daarvoor een Opel Ampera en daarvoor een Volvo 850 station op gas met 583.000 km op de teller. Mijn echtgenote reed voor haar X onze S (toen ik overstapte op mijn X), daarvoor onze Ampera (toen ik overstapte op de S) en daarvoor een Fiat 500 cabrio. Voor onze situatie geldt dus dat wij voor onze elektrische auto's geen qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE reden. Ook nu zouden wij niet zakelijk een auto rijden met een 22% bijtelling over een cataloguswaarde van > 100k €.
Ik ken zelf ook geen mensen in mijn tesla-vriendenkring die voor hun Tesla een zakelijke auto met een vergelijkbare cataloguswaarde reden.
Teneinde de kritische kanttekeningen van Auke te voorzien van meer harde feiten is het wellicht een idee om te inventariseren wat voor auto Tesla rijders reden voor de overstap naar Tesla. Ik dacht aan een dergelijke inventarisatie:
huidige auto - cataloguswaarde - zakelijk of privé - vorige ICE/bouwjaar - cataloguswaarde ICE - zakelijk of privé?
In ons geval zou dat er zo uitzien:
model X p100d - 170k - zakelijk - Volvo 850 station 1995 - 30 k - privé
model X 100d - 130k - zakelijk - Fiat 500c 2010 - 19k - zakelijk
En dit dan in een excel sheet op internet. Zou dit iets zijn?
Zoals jullie ongetwijfeld hebben gehoord wordt er de laatste maanden weer een felle discussie gevoerd over de kosten van het EV-beleid. Daarbij is nu door het ministerie van financiën gesteld dat de kosten voor "subsidie" voor de elektrische auto's die vorig jaar zijn verkocht € 700 miljoen bedragen.
Auke Hoekstra heeft over die € 700 miljoen op twitter goede kritische kanttekeningen geplaatst. Zie AukeHoekstra on Twitter
Een belangrijk aspect daarbij is de veronderstelling bij de berekening van het ministerie dat de mensen die vorig jaar een elektrische auto hebben gekocht/geleased en daar 4% bijtelling over betalen, anders een qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE zouden hebben gekocht en daar 22% bijtelling over zouden hebben betaald. Deze veronderstelling is onjuist volgens Auke, en ik ben het daar helemaal mee eens.
Auke noemt in zijn twitterreeks het voorbeeld van Maarten Steinbuch, die voordat hij een Tesla reed zich verplaatste in een Renault Kangoo. Ook voor onze situatie gaat dit op. Op dit moment rijden zowel mijn echtgenote als ik ieder in een model X. Voor de model X reed ik een model S (2013), daarvoor een Opel Ampera en daarvoor een Volvo 850 station op gas met 583.000 km op de teller. Mijn echtgenote reed voor haar X onze S (toen ik overstapte op mijn X), daarvoor onze Ampera (toen ik overstapte op de S) en daarvoor een Fiat 500 cabrio. Voor onze situatie geldt dus dat wij voor onze elektrische auto's geen qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE reden. Ook nu zouden wij niet zakelijk een auto rijden met een 22% bijtelling over een cataloguswaarde van > 100k €.
Ik ken zelf ook geen mensen in mijn tesla-vriendenkring die voor hun Tesla een zakelijke auto met een vergelijkbare cataloguswaarde reden.
Teneinde de kritische kanttekeningen van Auke te voorzien van meer harde feiten is het wellicht een idee om te inventariseren wat voor auto Tesla rijders reden voor de overstap naar Tesla. Ik dacht aan een dergelijke inventarisatie:
huidige auto - cataloguswaarde - zakelijk of privé - vorige ICE/bouwjaar - cataloguswaarde ICE - zakelijk of privé?
In ons geval zou dat er zo uitzien:
model X p100d - 170k - zakelijk - Volvo 850 station 1995 - 30 k - privé
model X 100d - 130k - zakelijk - Fiat 500c 2010 - 19k - zakelijk
En dit dan in een excel sheet op internet. Zou dit iets zijn?