Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Zoals jullie ongetwijfeld hebben gehoord wordt er de laatste maanden weer een felle discussie gevoerd over de kosten van het EV-beleid. Daarbij is nu door het ministerie van financiën gesteld dat de kosten voor "subsidie" voor de elektrische auto's die vorig jaar zijn verkocht € 700 miljoen bedragen.

Auke Hoekstra heeft over die € 700 miljoen op twitter goede kritische kanttekeningen geplaatst. Zie AukeHoekstra on Twitter

Een belangrijk aspect daarbij is de veronderstelling bij de berekening van het ministerie dat de mensen die vorig jaar een elektrische auto hebben gekocht/geleased en daar 4% bijtelling over betalen, anders een qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE zouden hebben gekocht en daar 22% bijtelling over zouden hebben betaald. Deze veronderstelling is onjuist volgens Auke, en ik ben het daar helemaal mee eens.

Auke noemt in zijn twitterreeks het voorbeeld van Maarten Steinbuch, die voordat hij een Tesla reed zich verplaatste in een Renault Kangoo. Ook voor onze situatie gaat dit op. Op dit moment rijden zowel mijn echtgenote als ik ieder in een model X. Voor de model X reed ik een model S (2013), daarvoor een Opel Ampera en daarvoor een Volvo 850 station op gas met 583.000 km op de teller. Mijn echtgenote reed voor haar X onze S (toen ik overstapte op mijn X), daarvoor onze Ampera (toen ik overstapte op de S) en daarvoor een Fiat 500 cabrio. Voor onze situatie geldt dus dat wij voor onze elektrische auto's geen qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE reden. Ook nu zouden wij niet zakelijk een auto rijden met een 22% bijtelling over een cataloguswaarde van > 100k €.

Ik ken zelf ook geen mensen in mijn tesla-vriendenkring die voor hun Tesla een zakelijke auto met een vergelijkbare cataloguswaarde reden.

Teneinde de kritische kanttekeningen van Auke te voorzien van meer harde feiten is het wellicht een idee om te inventariseren wat voor auto Tesla rijders reden voor de overstap naar Tesla. Ik dacht aan een dergelijke inventarisatie:

huidige auto - cataloguswaarde - zakelijk of privé - vorige ICE/bouwjaar - cataloguswaarde ICE - zakelijk of privé?

In ons geval zou dat er zo uitzien:

model X p100d - 170k - zakelijk - Volvo 850 station 1995 - 30 k - privé
model X 100d - 130k - zakelijk - Fiat 500c 2010 - 19k - zakelijk

En dit dan in een excel sheet op internet. Zou dit iets zijn?
 
[cynische modus aan]Doordat je zo gesubsidieerd rijdt, rijd je nu dus op kosten van de belastingbetaler in een megadikke vette x. En je vrouw ook. Anders reed je zelf met een skoda yeti en je vrouw met een renault scenic.
Bedoel je dat?[cynische modus uit]
Matteus effect ten top denk ik. (Rijd zelf xc90 en tesla, beiden 100% fiscaal aftrekbaar)
 
Het is nog lastiger om te vergelijken :) Veel mensen rijden 2e hands auto's. Dus vorige auto's met een nieuwprijs van 80K kan gekocht zijn voor 30K... Bij bedragen trouwens altijd aangeven in of ex BTW.

Voor mij is het trouwens het totaal belangrijk: wat gebeurt er in het bedrijf qua kosten? En wat gebeurt er privé? Die Tesla is in mijn geval voor het bedrijf een stuk duurder. Maar dat compenseer ik grotendeels door het verschil in bijtelling. Mijn kosten per jaar (zakelijk plus privé) zijn ca 10% hoger dan een Ford Mondeo van ca 60K.
 
Last edited:
Dag allen,

Zoals jullie ongetwijfeld hebben gehoord wordt er de laatste maanden weer een felle discussie gevoerd over de kosten van het EV-beleid. Daarbij is nu door het ministerie van financiën gesteld dat de kosten voor "subsidie" voor de elektrische auto's die vorig jaar zijn verkocht € 700 miljoen bedragen.

Auke Hoekstra heeft over die € 700 miljoen op twitter goede kritische kanttekeningen geplaatst. Zie AukeHoekstra on Twitter

Een belangrijk aspect daarbij is de veronderstelling bij de berekening van het ministerie dat de mensen die vorig jaar een elektrische auto hebben gekocht/geleased en daar 4% bijtelling over betalen, anders een qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE zouden hebben gekocht en daar 22% bijtelling over zouden hebben betaald. Deze veronderstelling is onjuist volgens Auke, en ik ben het daar helemaal mee eens.

Auke noemt in zijn twitterreeks het voorbeeld van Maarten Steinbuch, die voordat hij een Tesla reed zich verplaatste in een Renault Kangoo. Ook voor onze situatie gaat dit op. Op dit moment rijden zowel mijn echtgenote als ik ieder in een model X. Voor de model X reed ik een model S (2013), daarvoor een Opel Ampera en daarvoor een Volvo 850 station op gas met 583.000 km op de teller. Mijn echtgenote reed voor haar X onze S (toen ik overstapte op mijn X), daarvoor onze Ampera (toen ik overstapte op de S) en daarvoor een Fiat 500 cabrio. Voor onze situatie geldt dus dat wij voor onze elektrische auto's geen qua cataloguswaarde vergelijkbare ICE reden. Ook nu zouden wij niet zakelijk een auto rijden met een 22% bijtelling over een cataloguswaarde van > 100k €.

Ik ken zelf ook geen mensen in mijn tesla-vriendenkring die voor hun Tesla een zakelijke auto met een vergelijkbare cataloguswaarde reden.

Teneinde de kritische kanttekeningen van Auke te voorzien van meer harde feiten is het wellicht een idee om te inventariseren wat voor auto Tesla rijders reden voor de overstap naar Tesla. Ik dacht aan een dergelijke inventarisatie:

huidige auto - cataloguswaarde - zakelijk of privé - vorige ICE/bouwjaar - cataloguswaarde ICE - zakelijk of privé?

In ons geval zou dat er zo uitzien:

model X p100d - 170k - zakelijk - Volvo 850 station 1995 - 30 k - privé
model X 100d - 130k - zakelijk - Fiat 500c 2010 - 19k - zakelijk

En dit dan in een excel sheet op internet. Zou dit iets zijn?
Ik ben het helemaal met je redenering eens. Is vaker bij dit soort “maatschappelijke discussies”, dat ze op 1 simpele aanname in de redenering volkomen mank gaan.

Mijn stelling: voornaamste effect van fiscale regelgeving mbt EV’s afgelopen jaren is dat een groot aantal mensen jarenlang in een duurdere EV hebben gereden, zowel hybrid als Tesla’s. Hierdoor is vraag naar laadmogelijkheden gestimuleerd waardoor het aanbod van laadpalen gerealiseerd. Het klassieke vraag-aanbod probleem bij nieuwe ontwikkelingen.

Omdat die laadfaciliteiten er nu zijn, kan je electrisch rijden gaan zien als volwassen alternatief voor ICE, en is het logisch dat fiscale stimulering langzaam afgebouwd wordt.
 
Last edited:
Het is nog lastiger om te vergelijken :) Veel mensen rijden 2e hands auto's. Dus vorige auto's met een nieuwprijs van 80K kan gekocht zijn voor 30K... Bij bedragen trouwens altijd aangeven in of ex BTW.

Voor mij is het trouwens het totaal belangrijk: wat gebeurt er in het bedrijf qua kosten? En wat gebeurt er privé? Die Tesla is in mijn geval voor het bedrijf een stuk duurder. Maar dat compenseer ik dik door het verschil in bijtelling.
En jouw beeld om eens te kijken wat “eerste EV- rijders” anders gereden zouden hebben, is volgens mij goede kwantitatieve onderbouwing van een deel van deze redenering.
 
Ik snap de intentie van dit draadje, en waardeer de goede bedoelingen.

Echter, IMHO, zou ik willen suggereren deze discussie te laten voortwoekeren op het Twitter draadje van Auke Hoekstra. Dat draadje heeft inmiddels Radio 1 bereikt en ook de betreffende politicus. Die effectiviteit gaan wij hier nooit bereiken. Laat het over aan Auke...

Kunnen wij ons richten op het onderling voorzien van nuttige informatie betreffende Tesla.
 
Tesla Model 3 - 64k - zakelijk - Volkswagen Bora 2.3 - 3k - zakelijk

Ik rijd nu een 20 jaar oude Volkswagen Bora V5 2.3 met de Youngtimer regeling. Die heb ik inmiddels al 5 jaar en aangeschaft voor 3k. Over dat aanschafbedrag betaal ik dan nu 35% bijtelling. Cataloguswaarde was waarschijnlijk iets van 40k.

Met de gunstigere bijtellingregels voor EV’s ga ik nu van een 20 jaar oude auto die behoorlijk onzuinig is (1 op 10) en niet zo schoon naar een uitstootloze nieuwe auto.

Qua Total Cost of Ownership over vijf jaar ga ik amper meer betalen. Ik zou dus zeker geen 22% auto van 60k aangeschaft hebben. Waarschijnlijk een jongere Youngtimer.
 
Het verhaal van het omzet verlies van de platenmaatschappijen als gevolg van kopiëren lijkt wel heel erg hierop. Zou je al die muziek gekocht hebben? Dat verhaal is ook onderuit gehaald. Zelfde onzinnige redenering.
 
Volgens mij is er al een keer een staatje gemaakt van bedrijfsmatig gekochte Tesla’s en de voorgaande ICE. Misschien kan iemand dat overzicht terugvinden?
Inderdaad.
Uit meer dan 100 votes bleek dat bijna niemand van ons een auto duurder dan 75k reed.

Ik vind de discussie de grootste politieke leugen van dit moment. Politici als Buma hebben definitief mijn stem verloren.

Onderzoekje: Wat had je anders gereden?
 
Bij mij privé BMW 3 diesel en 500 Abarth partner die we gaan vervangen door 1 M3 AWD en zeer incidenteel gebruik deel-auto’s.

Voor ons is BPM en wegenbelasting dus interessant, bijtelling niet. En bij “gewone” BPM en wegenbelasting op EV hadden we dit nooit gedaan.
 
[cynische modus aan]Doordat je zo gesubsidieerd rijdt, rijd je nu dus op kosten van de belastingbetaler in een megadikke vette x. En je vrouw ook. Anders reed je zelf met een skoda yeti en je vrouw met een renault scenic.
Bedoel je dat?[cynische modus uit]
Matteus effect ten top denk ik. (Rijd zelf xc90 en tesla, beiden 100% fiscaal aftrekbaar)
Dit is een andere discussie. Het gaat hier om de opbrengsten cq. kosten voor de staat. De belastingbetaler betaalt helemaal niets. De overheid ook niet. Het gaat om een derving van inkomsten, die er anders ook niet geweest zou zijn.
 
vooraf even aangeven dat er in België maar beperkte voordelen voor EV's zijn.

er rijden er dan ook veel minder dan in Nederland of in Noorwegen.

beide landen bewijzen dan de overheid wel degelijk kan stimuleren.

terzake : mijn Model S heeft , in 2013, een Saab 9.5 vervangen . De Model S was 2,5x duurder dan eerder welke eerdere auto. En zonder de Tesla had ik ook nooit zo'n dure auto gekocht.

Gezien in België de BTW op auto's voor vennootschappen maar voor 50% recupereerbaar is, heb ik dan ook meer bijgedragen om de bodemloze put te dempen.


De Model3 die er weldra komt, gaat een Ford vervangen. Ook 2,5x duurder...
 
5A46EAFC-94B0-4B10-B677-DF18C55639D0.jpeg
 
Ik ben wel een beetje een autogek (hier zijn er meer, lees ik :D) en rij mijn auto's particulier.

Ik heb twee van mijn vorige auto's ingeruild voor de Model S: onze zomerauto, een Mercedes SLK 200 uit 2004 (een tweezitter, dus 2 van ons konden niet mee) en onze familieauto, een Audi A3 e-tron van 2016. En nog een flink gedrag moeten bijleggen.

Ik rijd de Tesla meer uit idealisme dan uit oogpunt van kostenbesparing, want financieel is het voor een particulier gewoon niet aantrekkelijk. Ik heb weliswaar 5400 WP zonnepanelen, die in 2018 maar liefst 4820 Kwh hebben opgeleverd, dus ik kom een heel eind samen met gratis superchargen, maar de aanschafprijs van een Tesla is - en blijft voorlopig - gewoon extreem hoog voor een particulier.

Ik geloof dat veel mensen meer naar hun portemonnee dan naar het milieu kijken dus de overheid moet de eerstkomende jaaren een flinke financiele prikkel blijven geven, in de vorm van subsidies, geen houderschapsbelasting e.d. anders gaat die overstap nooit lukken. Ik heb deze Tesla kunnen kopen, omdat destijds de overheid geen BPM rekende en de vorige eigenaar hem financieel aantrekkelijk kon rijden. Indirect profiteer ik nu van die voordelen destijds. En dat vergeet meneer Buma in zijn praatjes om de gewone man op het CDA te laten stemmen. En de dure Teslas van het begin maken het autobouwers mogelijk om goedkopere modellen te ontwikkelen, Elon Musk heeft daar heel wat over gezegd.
Erg kortzichtig verhaal van die CDA-meneer imho, het is verkiezingstijd.

20181026_180441.jpg