Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met Model S/X Raven

This site may earn commission on affiliate links.
Het leek wel passend om hier een nieuw draadje voor te starten.

Allereerst de nieuwe luchtvering, die is echt heerlijk. De auto ligt strak op de weg en je hebt gewoon geen last meer van hobbeltjes. Nou kom ik van een een oude MS die met gewone schokdempers uitgevoerd was dus het verschil is wel extra groot daardoor.

In vergelijking met mijn P85+ met luchtvering is het ook wel te merken maar niet dat ik zeg wat een zéér groot verschil. Het is wel erg prettig maar er zit 6+ jaar tussen, dat geeft mij aan hoe goed de luchtvering al was toen.
 
Luchtvering bestaat toch al eventjes als principe. Waarom zou er dan een enorm verschil zitten tussen een auto met luchtvering van 6+ jaar geleden en die van nu? Luchtvering is wel zo'n beetje uitontwikkeld.

Dat er verschil zit tussen schokdempers en (goede) luchtvering ligt voor de hand. ;)
 
Last edited:
Luchtvering bestaat toch al eventjes als principe. Waarom zou er dan een enorm verschil zitten tussen een auto met luchtvering van 6+ jaar geleden en die van nu? Luchtvering is wel zo'n beetje uitontwikkelt.

Dat er verschil zit tussen schokdempers en (goede) luchtvering ligt voor de hand. ;)
De verkoper in Rotterdam gaf aan dat dit echt een groot verschil zou zijn.... Zou een heel nieuw type luchtvering zijn...Was er super over te spreken.. Was het belangrijkste punt volgens hem.
 
Ik heb op YouTube ook een vergelijkingstest gezien en daar werd gemeten wat de vibraties waren. De Raven kwam hier echt heel veel beter uit. Vooral op stand comfort was het zijdezacht.
Op een pre-Raven versie zie ik de meerwaarde van luchtvering niet. Alleen de hoogteverstelling is heel soms welkom als je in Noorwegen van de weg af moet. Maar in hoog en extra-hoog wordt mijn auto heel erg stuiterig en dat is dus niet geschikt om over drempels te gaan. Hooguit om een stoeprand op te gaan, zonder wat aan de grond te krijgen.

Ik had dan ook liever ouderwetse veren gehad. Luchtvering is leuk, maar als het kapot gaat dan is het huilen. Een stalen veer gaat niet kapot en is veel goedkoper. Daarbij vind ik het comfort in de Model S t.o.v. een Audi S-line onderstel (vrij laag, hard, niet adaptief en stalen veren) niet noemenswaardig hoger.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
Luchtvering bestaat toch al eventjes als principe. Waarom zou er dan een enorm verschil zitten tussen een auto met luchtvering van 6+ jaar geleden en die van nu? Luchtvering is wel zo'n beetje uitontwikkeld.

Dat er verschil zit tussen schokdempers en (goede) luchtvering ligt voor de hand. ;)
Voor zover mijn informatie strekt, is de nieuwe luchtvering actief gestuurd door een AI systeem. Alweer een software-component waardoor de auto gedurende zijn leven steeds beter kan worden.
 
(de nag interval moet natuurlijk zijn het nag interval)

Tot nu toe is het grootste verschil wat ik constateer de baanwissel op AP.
Met AP kan je bij twee of meer rijbanen je richtingaanwijzer aanzetten (of vasthouden tegen de weerstand aan of helemaal doordrukken) en zal de auto, na een subtiel stuurrukje, naar de andere baan gaan. Bij AP2 is dat dus alleen beschikbaar op snelwegen en werkt het compleet anders. Op zich werkt het wel goed, even richtingaanwijzer aantikken en daarna het stuur duwen, maar dat je de feature niet meer hebt op N-wegen en lokale wegen is toch echt wel jammer. Ik gebruikte dat best veel.
 
(de nag interval moet natuurlijk zijn het nag interval)

Tot nu toe is het grootste verschil wat ik constateer de baanwissel op AP.
Met AP kan je bij twee of meer rijbanen je richtingaanwijzer aanzetten (of vasthouden tegen de weerstand aan of helemaal doordrukken) en zal de auto, na een subtiel stuurrukje, naar de andere baan gaan. Bij AP2 is dat dus alleen beschikbaar op snelwegen en werkt het compleet anders. Op zich werkt het wel goed, even richtingaanwijzer aantikken en daarna het stuur duwen, maar dat je de feature niet meer hebt op N-wegen en lokale wegen is toch echt wel jammer. Ik gebruikte dat best veel.

Dat werkte een paar software versies geleden nog wel. Er was rond die tijd een artikel op electrek.co dat AP een unattended lane change deed op een weg met tegenliggers (alsin, de auto reed de rijstrook van de tegenliggers op). Ik vermoed (maar puur mijn gevoel) dat sinds dat incident de mogelijkheden wat zijn teruggeschroeft.
 
Dat werkte een paar software versies geleden nog wel. Er was rond die tijd een artikel op electrek.co dat AP een unattended lane change deed op een weg met tegenliggers (alsin, de auto reed de rijstrook van de tegenliggers op). Ik vermoed (maar puur mijn gevoel) dat sinds dat incident de mogelijkheden wat zijn teruggeschroeft.
Een beetje het kind met het badwater weggooien. Op dat soort wegen is er toch geen NoA beschikbaar? Dan zou je ook geen auto lane change verwachten.
 
Die functionaliteit van auto lane change op gewone wegen is eruit gevallen vanaf 2019.20 op Model S en X, om ze in lijn te brengen met de functionaliteit van de Model 3, en vermoedelijk de UN/EU voorwaarden. Tevoren had je op de Model S/X ook gewoon een nag van elke 40s en meer, en overal auto lane change.
 
  • Informative
Reactions: pvkeep
De verkoper in Rotterdam gaf aan dat dit echt een groot verschil zou zijn.... Zou een heel nieuw type luchtvering zijn...Was er super over te spreken.. Was het belangrijkste punt volgens hem.

Volgens mij zit er in de oude S gewoon het systeem wat je ook terugvindt in Mercedes/Porsche/enz. Daar is op zich niets mis mee.

Het zal best wel beter geworden zijn, maar een groot verschil?
 
De verkoper in Rotterdam gaf aan dat dit echt een groot verschil zou zijn.... Zou een heel nieuw type luchtvering zijn...Was er super over te spreken.. Was het belangrijkste punt volgens hem.

Dit schreef ik een paar auto's geleden op het forum:
Verder ben ik het helemaal met Jamas eens, het is een heerlijke wagen die het in alle modes fantastisch doet, maar ik mis toch nog wel een beetje de comfort mode, waar de luchtvering echt alles gladtrekt (voor als je met je ouders/zwangere vrouw/houten kop rondrijdt) :)

En eindelijk is-ie dan daar, die comfort luchtvering! (Hmm wat zou een anderhalf jaar oude model X met weinig kilometers nog opbrengen nu... en wat kost het me extra in de bijtelling... zucht :()
 
  • Helpful
Reactions: Hilbert68
Ik heb sinds vorige week upgrade naar een long range performance met 21"arachnid wielen.
Het verbruik valt mee maar ik nu ook niet om van je stoel te vallen, en ik heb nog niet echt veel zot gedaan ...
 

Attachments

  • range.jpg
    range.jpg
    391.1 KB · Views: 83
Ik heb op YouTube ook een vergelijkingstest gezien en daar werd gemeten wat de vibraties waren. De Raven kwam hier echt heel veel beter uit. Vooral op stand comfort was het zijdezacht.
Op een pre-Raven versie zie ik de meerwaarde van luchtvering niet. Alleen de hoogteverstelling is heel soms welkom als je in Noorwegen van de weg af moet. Maar in hoog en extra-hoog wordt mijn auto heel erg stuiterig en dat is dus niet geschikt om over drempels te gaan. Hooguit om een stoeprand op te gaan, zonder wat aan de grond te krijgen.

Ik had dan ook liever ouderwetse veren gehad. Luchtvering is leuk, maar als het kapot gaat dan is het huilen. Een stalen veer gaat niet kapot en is veel goedkoper. Daarbij vind ik het comfort in de Model S t.o.v. een Audi S-line onderstel (vrij laag, hard, niet adaptief en stalen veren) niet noemenswaardig hoger.

Stalen veren kunnen wel degelijk kapot gaan. Het is vaak iets wat je ziet bij oudere auto’s met hogere kilometerstanden.