Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektrisch rijden een melkkoe voor de toekomst?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ontkom niet aan het beeld dat de overheid een plan heeft om van elektrisch rijden een melkkoe te maken, zodat elektrisch rijden straks minstens zo duur is als met een ICE, wat inhoudt dat er nog veel mee belast gaat worden dan de ICE nu wordt belast.

Een van de vele bevestigingen is het volgende artikel wat ik vandaag las:

Privacy settings

Er worden weer een hoop halve waarheden gebruikt in het artikel (bv de Model 3P als voorbeeld gebruiken, terwijl de modellen in dezelfde klasse (3 serie, C klasse, A4) allemaal een vergelijkbaar krachtig topmodel hebben). Banden die gemiddeld 60.000 tot 80.000 km meegaan (is mij met geen enkele auto is mijn autohistorie die omvangrijk is gelukt).

De praktijk is echter heel anders ervaar ik: juist met een BEV rijdt je heel bewust om zoveel mogelijk te regenereren. Waardoor je alles minder bruuks doet. Ik durf dan ook wel te beweren dat de overschakeling op BEV voor minder slijtage gaat zorgen aan de wegen, maar nu wordt men al even voorbereid op een veel hogere houderschapsbelasting voor de BEV, zogenaamd vanwege de hogere slijtage.

En in het artikel lees je dat er een half miljard besteed wordt aan onderhoud van de rijkswegen. Met de melding dat er bij een stijging van enkele procenten een flink bedrag extra uitgegeven gaat worden. Dat er maar liefst een 12 voudig bedrag aan houderschapsbelasting binnenkomt jaarlijks lees je niet. Want ja, dan zou zo’n opmerking over enkele procenten meer uitgeven een beetje dood vallen.

Misselijk wordt ik ervan dat de overheid heel bewust media aan het inzetten is om mensen te beïnvloeden met leugens om ze daarna te beroven onder het mom van redden. Bah!
 
Mij lukte het om met een BMW 318d toch 90.000 km met een set banden te doen. Ik reed niet flauw, maar lette wel op met wegrijden.

Is er iets nieuws aan media die slecht informeren (leugens verspreiden en dan met name Telegraaf en AD)? Manipulatie alom.
 
Ik ontkom niet aan het beeld dat de overheid een plan heeft om van elektrisch rijden een melkkoe te maken, zodat elektrisch rijden straks minstens zo duur is als met een ICE, wat inhoudt dat er nog veel mee belast gaat worden dan de ICE nu wordt belast.

Een van de vele bevestigingen is het volgende artikel wat ik vandaag las:

Privacy settings

Er worden weer een hoop halve waarheden gebruikt in het artikel (bv de Model 3P als voorbeeld gebruiken, terwijl de modellen in dezelfde klasse (3 serie, C klasse, A4) allemaal een vergelijkbaar krachtig topmodel hebben). Banden die gemiddeld 60.000 tot 80.000 km meegaan (is mij met geen enkele auto is mijn autohistorie die omvangrijk is gelukt).

De praktijk is echter heel anders ervaar ik: juist met een BEV rijdt je heel bewust om zoveel mogelijk te regenereren. Waardoor je alles minder bruuks doet. Ik durf dan ook wel te beweren dat de overschakeling op BEV voor minder slijtage gaat zorgen aan de wegen, maar nu wordt men al even voorbereid op een veel hogere houderschapsbelasting voor de BEV, zogenaamd vanwege de hogere slijtage.

En in het artikel lees je dat er een half miljard besteed wordt aan onderhoud van de rijkswegen. Met de melding dat er bij een stijging van enkele procenten een flink bedrag extra uitgegeven gaat worden. Dat er maar liefst een 12 voudig bedrag aan houderschapsbelasting binnenkomt jaarlijks lees je niet. Want ja, dan zou zo’n opmerking over enkele procenten meer uitgeven een beetje dood vallen.

Misselijk wordt ik ervan dat de overheid heel bewust media aan het inzetten is om mensen te beïnvloeden met leugens om ze daarna te beroven onder het mom van redden. Bah!
Ik vraag me af of de bewering "asfalt slijt harder" waar is? De banden van de EV zijn, denk ik, in het algemeen breder en grotere diameter, waardoor de drukverdeling ook beter is. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat ICE auto's het wegdek harder laten slijten. Dit moet toch eevoudig natuurkundig aan te tonen zijn.
 
  • Like
Reactions: basvk
Misselijk wordt ik ervan dat de overheid heel bewust media aan het inzetten is om mensen te beïnvloeden met leugens om ze daarna te beroven onder het mom van redden. Bah!
Heb je een bron waarmee je kunt bewijzen dat de overheid dit doet? Of is dat je eigen mening? o_O

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de overheid haar eigen doelstellingen (milieuvriendelijker verkeer/transport) via de media zou tegenwerken.

Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar/geldschieter van dit deel van de pers erbij gebaat is om mensen te mis-informeren.

Verder verwacht ik dat belastingen straks in een vorm van rekeningrijden geïnd worden in plaats van het bezit te belasten (of een hybride vorm, we zijn erg goed in het maken van nodeloos ingewikkelde en dure belastingregelingen in dit land t.b.v. bijv. nivellering).
 
Ik ontkom niet aan het beeld dat de overheid een plan heeft om van elektrisch rijden een melkkoe te maken, zodat elektrisch rijden straks minstens zo duur is als met een ICE, wat inhoudt dat er nog veel mee belast gaat worden dan de ICE nu wordt belast.

Opgepast, uit de Belgische Telegraaf: Privacy settings

Dus gaat elektrisch rijden straks harder belast worden? Uiteraard, anders is de Belgische staat failliet.

Dat van die banden, uiteraard zullen zwaardere wagens het wegdek harder belasten maar voorlopig is dit onzin. Er rijden genoeg SUVs met een hoog koppel rond die ook meer dan 1800kg wegen en de laatste keer dat ik op de baan keek, zag ik vooral veel vrachtverkeer ....

Ik vermoed ook dat wanneer we echt heel veel EVs gaan zien we toch weer een jaartje (of twee,drie,..) verder zullen zijn en wss weer een hoop verbeteringen hun weg zullen vinden mbt gewicht enz.

dus voor mij idd op deze moment vooral veel stemmingmakerij en gebrek aan interessanter nieuws.
 
Last edited:
Laten we nu wel wezen; als auto's niet zouden rijden maar vliegen en de wegen dus niet meer nodig waren, anders dan voor parkeren, denk je dan dat er geen belastingen geheven zouden worden? Elke overheid heeft inkomsten nodig en de beste plekken om die te halen zijn daar waar zoveel mogelijk burgers zijn. Vervoer, telecom, aankopen, wonen etc. dus. Al die 'tuning' om elke heffing heen is alleen omdat de politiek knoppen wil hebben om aan te draaien zodat elke partij voor zijn achterban iets positiefs kan doen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Laten we nu wel wezen; als auto's niet zouden rijden maar vliegen en de wegen dus niet meer nodig waren, anders dan voor parkeren, denk je dan dat er geen belastingen geheven zouden worden? Elke overheid heeft inkomsten nodig en de beste plekken om die te halen zijn daar waar zoveel mogelijk burgers zijn. Vervoer, telecom, aankopen, wonen etc. dus. Al die 'tuning' om elke heffing heen is alleen omdat de politiek knoppen wil hebben om aan te draaien zodat elke partij voor zijn achterban iets positiefs kan doen.
Dat dus.

Een overheid moet een begroting sluitend maken en dat gaat linksom of rechtsom.

De vraag is dus wat je belast en op welke manier. Maar uiteindelijk moet de balans positief uitkomen.
 
  • Like
Reactions: pvh
Ik ontkom niet aan het beeld dat de overheid een plan heeft om van elektrisch rijden een melkkoe te maken, zodat elektrisch rijden straks minstens zo duur is als met een ICE, wat inhoudt dat er nog veel mee belast gaat worden dan de ICE nu wordt belast.

Een van de vele bevestigingen is het volgende artikel wat ik vandaag las:

Privacy settings

Er worden weer een hoop halve waarheden gebruikt in het artikel (bv de Model 3P als voorbeeld gebruiken, terwijl de modellen in dezelfde klasse (3 serie, C klasse, A4) allemaal een vergelijkbaar krachtig topmodel hebben). Banden die gemiddeld 60.000 tot 80.000 km meegaan (is mij met geen enkele auto is mijn autohistorie die omvangrijk is gelukt).

De praktijk is echter heel anders ervaar ik: juist met een BEV rijdt je heel bewust om zoveel mogelijk te regenereren. Waardoor je alles minder bruuks doet. Ik durf dan ook wel te beweren dat de overschakeling op BEV voor minder slijtage gaat zorgen aan de wegen, maar nu wordt men al even voorbereid op een veel hogere houderschapsbelasting voor de BEV, zogenaamd vanwege de hogere slijtage.

En in het artikel lees je dat er een half miljard besteed wordt aan onderhoud van de rijkswegen. Met de melding dat er bij een stijging van enkele procenten een flink bedrag extra uitgegeven gaat worden. Dat er maar liefst een 12 voudig bedrag aan houderschapsbelasting binnenkomt jaarlijks lees je niet. Want ja, dan zou zo’n opmerking over enkele procenten meer uitgeven een beetje dood vallen.

Misselijk wordt ik ervan dat de overheid heel bewust media aan het inzetten is om mensen te beïnvloeden met leugens om ze daarna te beroven onder het mom van redden. Bah!
Ik voel met je mee, D-J.
Als het echt om slijtage van wegen zou gaan en deze proportioneel zou zijn aan de bandenslijtage, dan zou een accijns op banden precies het gewenste effect hebben. Gewoon een verplicht NL type banden onder in Nederland gekentekende voertuigen. Geheel low tech op te lossen.

Die accijns komt er dus nooit.
 
Hoe het gaat? Ze lokken je met voordelen en zodra er een basis is nemen ze de voordelen van je af. Idd, gaten opvullen.
Dat klinkt zo zuur!

Alsof men in Den Haag er alles aan doet om het leven zo zuur mogelijk te maken van de inwoners van NL. Nee, ik ben het niet overal mee eens, maar ik heb wel vertrouwen dat men hun best doet dit land zo goed mogelijk te maken.

Ik zou ook een EV graag zo goedkoop mogelijk rijden, maar de euros moeten nu eenmaal binnen komen.
 
En vergeet niet dat maatschappelijk en persoonlijk belang heel vaak niet in lijn liggen. Ik hanteer zelf de richtlijn: als een regel of actie door iedereen gedaan zou worden (echt iedereen) is de uitkomst dan positief voor iedereen of dan toch liever maar niet? Werkt voor mij heel aardig om zaken in perspectief te plaatsen.
 
Ik vraag me af of de bewering "asfalt slijt harder" waar is? De banden van de EV zijn, denk ik, in het algemeen breder en grotere diameter, waardoor de drukverdeling ook beter is. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat ICE auto's het wegdek harder laten slijten. Dit moet toch eevoudig natuurkundig aan te tonen zijn.
Het contactoppervlak neemt lineair toe met het gewicht van het voertuig. Dus 2CV ielige bandjes, Tesla dik rubber. Maar op het contact vlak ontstaat slijtage aan band en wegdek. Dus ook die neemt lineair toe. Tenzij je natuurlijk sprintjes probeert te trekken: in 2CV gebeurt er niets, in een Tesla krijg je relatief forse slijtage.
Overigens nog allemaal niets vergeleken met wegdek slijtage door vrachtverkeer, want daar zit de echte pijn.
 
Ik vraag me af of de bewering "asfalt slijt harder" waar is? De banden van de EV zijn, denk ik, in het algemeen breder en grotere diameter, waardoor de drukverdeling ook beter is. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat ICE auto's het wegdek harder laten slijten. Dit moet toch eenvoudig natuurkundig aan te tonen zijn.
Misschien je gelijk en is de druk per cm2 lager. Dan nog treedt die mindere slijtage per cm2 over meer cm2 op en zal de totale slijtage groter zijn.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Dat klinkt zo zuur!

Alsof men in Den Haag er alles aan doet om het leven zo zuur mogelijk te maken van de inwoners van NL. Nee, ik ben het niet overal mee eens, maar ik heb wel vertrouwen dat men hun best doet dit land zo goed mogelijk te maken.

Ik zou ook een EV graag zo goedkoop mogelijk rijden, maar de euros moeten nu eenmaal binnen komen.
Ja. Dat is zuur.

Kijk eens naar het niet bijtellrn van het huurwaardeforfait als je geen hypotheek had. Afgeschaft.
Het terugkrijgen van een deel van de ziektekostenpremie als je geen kosten had. Afgeschaft.
Het gratis krijgen van merkloze medicijnen. Afgeschaft.
De greep in de kas van het ABP.
Het tijdelijke kwartje van Kok.
Het verhogen van de assurantiebelasting.
Het gegoochel met bijtellingspercentages.
Het gegoochel met de AOW-leeftijd.

Mag je dan zuur zijn?
 
Ja. Dat is zuur.

Kijk eens naar het niet bijtellrn van het huurwaardeforfait als je geen hypotheek had. Afgeschaft.
Het terugkrijgen van een deel van de ziektekostenpremie als je geen kosten had. Afgeschaft.
Het gratis krijgen van merkloze medicijnen. Afgeschaft.
De greep in de kas van het ABP.
Het tijdelijke kwartje van Kok.
Het verhogen van de assurantiebelasting.
Het gegoochel met bijtellingspercentages.
Het gegoochel met de AOW-leeftijd.

Mag je dan zuur zijn?
Oh, dat mag. Daar is iedereen zelf vrij in.

Ik ben zelf optimistisch over de toekomst. Ik verwacht niet dat de EV voor eeuwig gestimuleerd wordt. Uiteraard zoek ik ook de manier om zo min mogelijk belasting te betalen, maar ik rijd een EV niet enkel omwille de fiscale stimulans.

De bijtelling van 22% vind ik al jaren bizar hoog op auto's in NL, bijna crimineel, maar het geld heeft de overheid wel nodig. Dus wat anders is de grote vraag.
 
Oh, dat mag. Daar is iedereen zelf vrij in.

Ik ben zelf optimistisch over de toekomst. Ik verwacht niet dat de EV voor eeuwig gestimuleerd wordt. Uiteraard zoek ik ook de manier om zo min mogelijk belasting te betalen, maar ik rijd een EV niet enkel omwille de fiscale stimulans.

De bijtelling van 22% vind ik al jaren bizar hoog op auto's in NL, bijna crimineel, maar het geld heeft de overheid wel nodig. Dus wat anders is de grote vraag.
Misschien de overheid wat efficiënter maken? Ik weet dat dit een utopie is :)
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Oh, dat mag. Daar is iedereen zelf vrij in.

Ik ben zelf optimistisch over de toekomst. Ik verwacht niet dat de EV voor eeuwig gestimuleerd wordt. Uiteraard zoek ik ook de manier om zo min mogelijk belasting te betalen, maar ik rijd een EV niet enkel omwille de fiscale stimulans.

De bijtelling van 22% vind ik al jaren bizar hoog op auto's in NL, bijna crimineel, maar het geld heeft de overheid wel nodig. Dus wat anders is de grote vraag.
EV wordt straks gewoon belast als ICE nu. Dat is zeker. Is ook geen ramp. Als men het maar tijdig aankondigt en bestaande situaties eerbiedigt. En daar schort het wel eens aan.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik ontkom niet aan het beeld dat de overheid een plan heeft om van elektrisch rijden een melkkoe te maken, zodat elektrisch rijden straks minstens zo duur is als met een ICE, wat inhoudt dat er nog veel mee belast gaat worden dan de ICE nu wordt belast.

Straks gaat de benzine prijs nog zwaarder belast worden en gaan we rekeningrijden krijgen maar elektriciteit zijn alsmaar goedkoper worden!

Gegarandeerd dat er straks nog een 'groenheffing' op elektra komt om al die windparken e.d. aan te leggen maar als je grotendeels zelfvoorzienend bent zul je daar weinig last van hebben.
 
Straks gaat de benzine prijs nog zwaarder belast worden en gaan we rekeningrijden krijgen maar elektriciteit zijn alsmaar goedkoper worden!

Gegarandeerd dat er straks nog een 'groenheffing' op elektra komt om al die windparken e.d. aan te leggen maar als je grotendeels zelfvoorzienend bent zul je daar weinig last van hebben.

Dan laten ze je wel een “zelfvoorzienings”-taks betalen :D
 
  • Like
Reactions: DucaTinus