Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien een apart draadje van maken, maar even snel...



Nogmaals, denk dat er veel 'hoop' in alle berichten zit en niet noodzakelijk echte achtergrondkennis..... Maar ja, ook ik hoop op de split, net zoals waarschijnlijk alle aandelenbezitters, groot én klein.
 
Het zou ook kunnen zijn dat, nu Elon's schema in september al is ingediend en er al een hele poos niks meer is verkocht dat we op 9/12 leuk inkopen kunnen doen, omdat de eerste helft een puzzeltje in zich had op welke datum de andere (bijna)helft in één keer wordt verkocht. Hoe dan ook ik anticipeer niet met turbo's op 9/12, want het kan echt van alles zijn (of helemaal niks).

Ondertussen zijn punt 3 en 4 van mijn voorspelling van vorige week uitgekomen en zat ik er alleen wat (1 en 2) de slotkoers van vorige week dinsdag/vrijdag betreft volledig naast. Deze week dus een tussentijds dieptepunt, vermoedelijk vandaag ergens het allerlaagst, intraday of slotkoers. De NASDAQ is inmiddels begonnen aan een (vermoedelijk nog veel langduriger) correctie, zoals voorspeld. De NASDAQ short ik nu ook (sinds gisterochtend, want je kon het zien aankomen) zwaar.
 
Last edited:
Ik kan me goed inleven in Yoona’s beslissing om volledig uit te stappen om zich op opties schrijven te werpen. Ik ben vorig jaar ook al eens helemaal uitgestapt met hetzelfde doel (en om o.a. mijn nieuwe penthouse te kopen, zodat ik verder hypotheekvrij door het leven kan), maar ondanks dat het opties schrijven me goed bevalt en lucratief is, ben ik daarna toch ook deels weer terug in de aandelen gegaan. Er zat nog meer ik het vat, was mijn idee. En dat bleek. Maar ik denk dat het binnenkort wel voor een tijdje klaar is. Ik zie het aandeel de 1300-1400 nog wel halen maar niet zomaar richting 2000 opstomen. Dus ik wil dan weer helemaal cash gaan.

Wat Yoona doet, is wat een grote groep leden van dit forum doet: spreads. Het wordt besproken in dit draadje. Ze verkopen puts en calls (bijvoorbeeld op strikes 1000 en 1400) en kopen tegelijkertijd puts en calls die verder out of the money zijn (bijvoorbeeld op strikes 950 en 1450). Dit zijn de zogeheten bullish put spreads (BPS) en bearish call spreads (BCS). Je ontvangt dan netto optiepremie. Het gaat om optieposities die nog maar 1 of 1,5 week lopen en dus enorm snel hun tijdswaarde verliezen, waarna je ze tegen veel minder premie kunt sluiten of waardeloos kunt laten aflopen.

De premieopbrengst van een spread is een stuk minder hoog dan wanneer je alleen maar een put of call verkoopt (naked put of naked call), maar het grote voordeel is dat er veel minder geld voor nodig is. Je kunt voor hetzelfde geld wel 10 keer meer put spreads openen dan gewone puts en dat tikt aan. Er zijn in dat draadje mensen die 100, 200 of zelfs 400 spreads openen, in beide richtingen. Per spread verdienen ze dan misschien maar $100 of $200, maar bij zulke grote aantallen gaat het dan toch om vele tienduizenden tot zelfs honderdduizenden dollars. Elke week weer.

Het risico is ook groter bij zulke aantallen, vooral bij plotselinge grote koersbewegingen. Zo is door de snelle opmars van 900 naar 1200 een aantal optieschrijvers in problemen gekomen. Ze moesten bearish call spreads met verlies sluiten, waarbij soms een aantal weken aan winst verdampte. Maar over het algemeen boeren ze goed: tegenover die enkele week dat het mis gaat staan tientallen weken van forse winsten.

Zelf waag ik me nog niet aan spreads. Ik houd het bij naked opties. De risico’s zijn beter te overzien en de ontvangen premies hoger. Maar ik kan minder posities openen. Toch zijn dat er in mijn geval nog zo’n 30 à 40 per week. Ik doe pas sinds kort opties die een week geldig zijn (voorheen vooral maandopties) en dat bevalt heel goed. De tijdswaarde verdampt voor je ogen. En als je met de strikes niet te dicht bij de koers gaat zitten - ik zit nu op 20-25% afstand, in minder volatiele tijden zal het dichterbij zijn - moet er heel wat gebeuren in die 1 à 1,5 week tijd voordat je in de problemen komt. En als de koers dan toch een grote snelle beweging maakt en je positie in the money dreigt te raken, kun je de positie doorrollen naar een week later, met een betere strike. Bij een spread gaat dat wat minder makkelijk.



Algemeen advies: geld verdienen met opties schrijven is niet zo eenvoudig als het klinkt en niet vrij van risico’s. Je moet je eerst goed inlezen en de materie doorgronden voordat je eraan begint. Ook is het van belang eerst te oefenen met kleine aantallen en veilige strikes.
Volgen jullie forumlid Yoona nog? Zij heeft gisteren weer een mooie positie afgesloten.... Zie post #12,737 $1M in 2 weeks. en post #12,799 Respect!
Mocht iemand hier dergelijke verhalen hebben, zo beleggen, ik lees ze graag...
 
Last edited:
Dit draadje blijft inzake de aandelenverkoop ook interessant.

Voorals wat hij zegt over constitute material non-public information (MNPI.....
Ik ken de regels rond insider trading en MNPI niet in detail, maar als ik het een beetje snap is de suggestie hier dat EM kennis zou hebben van materiële info die een daling van de koers gaan veroorzaken (gezien 'stop' van verkoop ipv aankoop). Dus bv. lagere kwartaalcijfers en/of lang uitstel cybertruck ipv stock split.
 
Ik ken de regels rond insider trading en MNPI niet in detail, maar als ik het een beetje snap is de suggestie hier dat EM kennis zou hebben van materiële info die een daling van de koers gaan veroorzaken (gezien 'stop' van verkoop ipv aankoop). Dus bv. lagere kwartaalcijfers en/of lang uitstel cybertruck ipv stock split.
Kan ook een stijging zijn, het gaat om informatie die van invloed op de stock price kan zijn, maar ik snap dat vanuit jouw perspectief er een focus op daling is.
 
  • Like
Reactions: Xfrank and RobsEV
Kan ook een stijging zijn, het gaat om informatie die van invloed op de stock price kan zijn, maar ik snap dat vanuit jouw perspectief er een focus op daling is.
Ik leer hier graag over bij hoor. Ik dacht echt dat het gaat over verkoop gebaseerd op MNPI. Dus als je informatie hebt dat de stock kan dalen, mag je niet verkopen. Als je informatie hebt dat de stock kan stijgen, mag je niet kopen. De eerste dingen die ik terugvind over US regelgeving wijzen ook in die richting ('on the basis of).
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Het zou natuurlijk ook gewoon kunnen zijn dat dat Austin en Berlijn dit jaar niet meer open gaan terwijl dit wel eerder is gezegd.
Dat het bottomline, met de enorme ramp-up Shanghai, niets uithaalt lijkt mij duidelijk.

Dat Berlijn dit jaar niet meer open gaat wist iedereen van de zomer eigenlijk al.
 
Ik leer hier graag over bij hoor. Ik dacht echt dat het gaat over verkoop gebaseerd op MNPI. Dus als je informatie hebt dat de stock kan dalen, mag je niet verkopen. Als je informatie hebt dat de stock kan stijgen, mag je niet kopen. De eerste dingen die ik terugvind over US regelgeving wijzen ook in die richting ('on the basis of).

Ik heb daar ook geen kennis van maar wat ik tot nu toe zie is het gewoon verboden om te handelen en maakt het niet uit of het inkoop of verkoop is.
Gary Black die het gerucht te wereld in heeft geholpen verwacht juist positief nieuws en heeft daar meerdere redenen. voor.
 
Goed er komt dus minimaal nog 1 dag in de min bij en ik ben blij met mijn Turboshorts Nasdaq.
@wooter, je zult het vast niet geloven, maar er is een kans dat we de komende maanden met de Nasdaq naar 10.000 gaan, voorlopig heb ik gelijk met een forse daling (althans 1200 punten omlaag vanaf het moment dat jij beweerde dat het allemaal redelijk normaal was). We gaan van bovenin het trendkanaal in ieder geval omlaag, ik denk langere tijd, zeker als de tapering/het verhogen van rente alsnog wordt ingezet want als zo'n daling al gebeurt bij een yield van 1,42.. Belooft weinig goeds
die dikke rode lijn is van mij... and where my money in de speculatieve portefeuille is right now (wees niet bang; diamondholding, mijn #TSLA aandelen blijven waar ze zijn)
[EDIT] Als we vandaag onder de 15.000 zakken: Volgende haltes (steun mogelijk) 14.141 en dan nog 13.63 daarna wordt het toch echt 11.000 en dan 10.000. Iedere genoemde grens kan een bodemvorming (en dus bounce)opleveren.
Schermafbeelding 2021-12-03 om 17.08.39.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: RobsEV and Hbrink
Ik denk dat er veel meer aan de hand is. Xi en Biden gaan elkaar laten zien wie de grootste is (heeft;-). Xi deed de eerste zet.
Er zijn nogal wat (niet alleen Amerikaanse) bedrijven die joint-ventures in China hebben. Mogelijk worden dat ook pionnen in deze schaakwedstrijd (Niet toevallig ging een recente video van Munro ook al over schaken met China).
NB Tesla raakt dat niet direct, want dat is juist het enige bedrijf dat toestemming heeft van China om zonder joint venture onder eigen naam te produceren en verkopen. Het is de rode lap van Xi voor de andere Chinese autofabrikanten (inmiddels honderden) om een race met elkaar aan te gaan en dan mag de beste het (misschien (?) zelfs met steun van de overheid) opnemen tegen Tesla. Alle noteringen van Chinese aandelen aan de NYSE lopen via Kaaiman-eilanden (etc) -constructies. Er is de afgelopen maanden al veel afgeraden om die te hebben/houden (behalve door Jim Cramer 🤣 ) Dit is weer al langere tijd goed gezien door Tom Nash, een door mij zeer hogelijk gewaarderde Youtuber, want hij heeft bijna altijd gelijk gehad, ondanks dat over zijn credentials twijfel is gezaaid, ook in dit draadje. Ja, hij doet het voor de clicks. En ja, hij heeft goede informatie en ja, hij geeft het ook toe als hij een fout maakt en wijdt daar gewoon een hele video aan. En hij is komisch, vooral zijn Russische opa voert hij te pas en onpas op.
Vandaag bevestigd dat Didi als eerste gede-list gaat worden, dus heb je aandelen Nio, BYD, XPeng die allemaal in dezelfde VIE (Viable Interest Entities)-constructies zitten. Tom Nash heeft er ook weer een video over gemaakt.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Ondertussen zijn punt 3 en 4 van mijn voorspelling van vorige week uitgekomen en zat ik er alleen wat (1 en 2) de slotkoers van vorige week dinsdag/vrijdag betreft volledig naast.
Heerlijk mannen. Zojuist een paar forumpagina’s beursgedachten achtereen doorgelezen en me al drie keer verslikt in de koffie van het lachen. Dit vond ik een van de pareltjes.

Wie wat voorspelt, heeft altijd kans gelijk te hebben.
 
Zolang je altijd hetzelfde zegt, ga je ooit misschien eens gelijk krijgen :)

In maart 2021 hadden we ook een vergelijkbare dip van 14200 naar 12400, hebben we ook overleefd.
Behalve vorige week dinsdag heb je me daar nog weinig op kunnen betrappen, we zullen zien en overleven, ja dat zullen we. Maar jij zag toch een sterke daling van de Nasdaq niet gebeuren? Van 16.200 naar 10.000 is van een andere orde, en we zijn nog maar net onderweg. Voorlopig hebben de 15.000 bepaald niet gehouden. En ook jij weet; een daling is maar 30% van de tijd het geval, het merendeel is zijwaarts of omhoog, dus (een daling) moeilijker te voorspellen. Als je altijd maar zegt dat een aandeel/index stijgt krijg je vanzelf een keer gelijk, dat is zo.
Maar ik zou wel op jouw kosten een biertje kunnen komen drinken als we voor 1 april de 10.000 aantikken. Dalen we niet verder dan 14.000, dan mag je 'm hier komen ophalen. Tussen de 10.000en 14.000 is onbeslist en drinken we halverwege wat. In ieder geval drinken we dan samen bier en wel zoveel dat we deze fittie kunnen vergeten. (oeps FSD werkt nog niet.. Heb nog wel een bed over. Jij?)
 
Is ok, KorteTermijn zit ik er meestal naast zeg ik. Die Nasdaq-voorspelling valt daar niet onder, evenals 3 Januari ATH en dan 27 januari ATH
TSLA gaat lekker mee met de rest van de beurs vandaag hoor. Ik zie geen reden om aan de ene kant te gokken op een daling naar 10000 voor IXIC en terwijl geloven dat TSLA in januari 2 keer ATH zou halen.

Wat ik wél denk is inderdaad een ATH voor TSLA in januari, waarna een voorjaarsdip volgt. IXIC heb ik het raden naar maar terug naar 10000 is een terugtrekking die we nog nooit hebben gezien. Zelfs terugtrekken naar 13000 is vergelijkbaar met voorjaar 2020 of de 2000 crash.