Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het knap dat je wat uit de grafiek kan aflezen. Ik heb altijd het gevoel dat er maar 2 lijnen getekend worden wat het beste uitkomt. Werkt deze theorie niet beter bij defensieve fondens? of zie ik het helemaal verkeerd. En wat houd RSI precies in?

Bij een aandeel als Tesla blijft het een zo goed als onbegonnen zaak maar voor mij is de Nasdaq bespelen een hobby en je moet wat. :tongue:
Niemand kon bvb voorspellen dat Stifel Nicolaus & Co. vandaag een upgrade zou uitbrengen naar "Kopen" met een koersdoel van $400.
De reden is dat de analyst bij Stifel, James Albertine, de mening is toegedaan dat de nieuwe productielijn tegen het einde van 2014 tot een productie van 1000 wagens PER WEEK in staat zou zijn. In vorige rapporten heb ik gelezen dat de productielijn op 3000 stuks per maand is voorzien dus 4000 gaat daar alweer boven. Zonder dat er verder iets fundamenteels is gebeurd zorgt zo'n upgrade voor een koersstijging met meer dan 5%.

Uiteraard heb ik de trendlijnen er naar eigen inzicht opgezet. Ze zijn getekend in dezelfde hoek als de evolutie van het 200-daags gemiddelde. De ondergrens volgt goed de correcties die er de afgelopen 17 maanden zijn geweest. De bovengrens is een stuk moeilijker. Ik hou dezelfde hoek aan als voor de ondergrens maar neem niet de hoogste pieken mee. Ik ben van plan te verkopen op het moment dat de koers in de buurt of net boven de bovenste trendlijn komt en kies het juiste moment op basis van de RSI indicator. Voor meer uitleg over de RSI kan je eens deze uitleg lezen op Wikipedia: Relative strength index - Wikipedia, the free encyclopedia. Vooral het stuk over de interpretatie is relevant. Een aandeel kan stijgen en toch niet in de "overbought" zone terechtkomen. Eenmaal boven de 70 zit je in een gebied waar je er van op aan kan dat er een terugslag komt. We zitten nu op een RSI van 80. Bij de vorige hoge piek is TSLA tot een RSI van 83 gegaan. Het verkoopsignaal wordt gegeven wanneer je boven de 70 een M figuurtje krijgt waarbij de 2de top van de M lager ligt dan de eerste top. Kopen doe je bij een W figuur in de RSI zone onder de 30 wanneer het 2de been van de W hoger ligt dan het eerste.

Zelf heb ik afgelopen vrijdag wat aandelen bijgekocht. Wel gericht op de lange termijn.

Koersdoel schijnt een simpel rekensommetje te zijn:smile:

'Tesla kan naar 325 dollar per aandeel' - Belegger.nl

Proficiat met je 5% winst op 1 beursdag (gisteren was de Nasdaq gesloten). :cool:

Tesla is een momentum aandeel waar geen normale regels meer op van toepassing zijn. Als de P/E van een normaal aandeel boven de 15 komt begint het wat aan de dure kant te worden.
IBM heeft een P/E van 10,73 en is hierdoor niet duur. TSLA heeft voor 2014 een P/E van 2996,67! maar heeft het potentieel enorm te kunnen groeien de komende jaren. De verwachte P/E voor 2016 is bvb 79,56 wat nog steeds enorm hoog is maar je ziet dat het op termijn redelijker wordt. Echter, als er ook maar het minste mis gaat in de uitvoering van het business plan van Elon (en de extreme groei die daarbij hoort) zakt Tesla als een baksteen in mekaar.

Ik geloof in het kunnen van de man maar hij neemt grote risico's en wij dus ook. Hij had de gemakkelijke weg kunnen kiezen en een luilekkerleventje kunnen hebben na de verkoop van Paypal. Hij heeft zijn hele bezit terug geïnvesteerd in SpaceX en Tesla. Ik hou van dat soort van ondernemers. Hop naar de $500...
 
Hier is een interessante technische analyse van Dan Fitzpatrick, die de 2 cup-and-handle patterns schetst die het TSLA aandeel het voorbije jaar heeft gemaakt: http://www.cnbc.com/id/101964959
Als dit doorzet is er een scenario met 25% stijging en een scenario met 37% stijging op korte termijn.
Na deze stijging zou er opnieuw een periode van consolidatie optreden die een paar maanden kan duren en met een dieptepunt in de buurt van het 200-daags gemiddelde.
Als het aandeel 37% stijgt eindigen we rond de $370, wat dus niet ver weg is van de voorspelling van de Stifel analyst van gisteren.
Ik heb mijn bovenste trendlijn eens wat aggressiever getekend waardoor mijn uitstapmoment naar $330 gaat ipv $295. Die $330 zit in de buurt van het 25% scenario van Dan
Fitzpatrick.
 
Hier is een interessante technische analyse van Dan Fitzpatrick, die de 2 cup-and-handle patterns schetst die het TSLA aandeel het voorbije jaar heeft gemaakt: http://www.cnbc.com/id/101964959
Als dit doorzet is er een scenario met 25% stijging en een scenario met 37% stijging op korte termijn.
Na deze stijging zou er opnieuw een periode van consolidatie optreden die een paar maanden kan duren en met een dieptepunt in de buurt van het 200-daags gemiddelde.
Als het aandeel 37% stijgt eindigen we rond de $370, wat dus niet ver weg is van de voorspelling van de Stifel analyst van gisteren.
Ik heb mijn bovenste trendlijn eens wat aggressiever getekend waardoor mijn uitstapmoment naar $330 gaat ipv $295. Die $330 zit in de buurt van het 25% scenario van Dan
Fitzpatrick.
$330 lijkt me een mooi doel idd. Wanneer de banken en analisten een aandeel beginnen aan te prijzen is de koek meestal bijna op (ze prijzen hun waar natuurlijk alleen maar aan wanneer ze van de voorraad afwillen...), dus nog een kleine sprint naar boven om daarna de stops van alle nieuw ingestapten op te gaan zoeken... $370 lijkt me pas haalbaar na een correctie of dip (kwartaalcijfers oid).

Update: verder komt een prijsstijging tot $330 ongeveer overeen met de prijsstijging die van nov tot maart plaatsvond.
 

Ik wordt een beetje lastig als een nieuwsbericht wordt geschreven op basis van een tweet.
Heb vanmorgen naar het echte CNBC interview met Elon gekeken en zijn boodschap is toch iets genuanceerder:

"I think our stock price is kind of high right now, to be totally honest."
"Investors sometimes get carried away with the stock price."
"If you care about the long term, I think the stock is a good price. If you look at the short term, it is less clear."

Vooral dat laatste is belangrijk en wordt vergeten in het nieuwsbericht.
Het sluit aan bij mijn mening: als je zou willen kopen kan je beter wachten op een correctie alvorens in te stappen.
Met een horizon van 5 jaar kan je uitkijken naar een verdubbeling van je inzet.

Elon heeft trouwens bij herhaling gezegd dat de koers van het aandeel nogal hoog is. Hij kan toch moeilijk het omgekeerde zeggen gegeven de feiten. :wink:
 
In aansluiting daarop las ik met instemming:

Een long positie in een aandeel dat je fundamenteel niet vertrouwt is de lastigste van alle posities. Wanneer moet je er uit stappen? En als je even niet oplet is er zo maar weer 20% van de koers af.

Voorlopig long vanuit het vertrouwen dat ik erin heb, maar dit gaat natuurlijk niet voor eeuwig door op deze manier...
 
In aansluiting daarop las ik met instemming:

Een long positie in een aandeel dat je fundamenteel niet vertrouwt is de lastigste van alle posities. Wanneer moet je er uit stappen? En als je even niet oplet is er zo maar weer 20% van de koers af.

Voorlopig long vanuit het vertrouwen dat ik erin heb, maar dit gaat natuurlijk niet voor eeuwig door op deze manier...

Over vertrouwen gesproken. Hij heeft het toch weer even goed geregeld met de Gigafactory. Enerzijds kunnen ze nu voluit gaan met de bouw (de beslissing is binnen de aangekondigde window genomen) en anderzijds is hij er in geslaagd 1,25 miljard USD aan tax incentives los te weken:

"Nevada Governor Brian Sandoval has offered an unprecedented $1.25 billion tax incentive to the company. He has convened a special session of the Nevada State Legislature next week to vote on the package, which will allow Tesla to operate in the state tax free for 10 years."

Voorwaarde is wel dat Tesla minstens 3,5 miljard USD investeert in de Gigafactory.

Ik heb er geen probleem mee om op lange termijn (minstens 5 jaar) long te blijven maar vind het wel lekker links en rechts al eens een uitstapje te doen op de momenten dat het aandeel iets te ver op het nieuws is vooruitgelopen.
 
Vandaag ingestapt, niet echt op een goedkoop instap moment en ik hoopte dat het aandeel in de afgelopen dagen nog wat zou teruglopen, maar ik geloof voorlopig ook wel in het midden lange termijn verhaal.
Kan natuurlijk best zijn dat straks blijkt dat ik op ongeveer het allerhoogste punt bent ingestapt :)
Leuk en spannend is het wel.
 
Vandaag ingestapt, niet echt op een goedkoop instap moment en ik hoopte dat het aandeel in de afgelopen dagen nog wat zou teruglopen, maar ik geloof voorlopig ook wel in het midden lange termijn verhaal.
Kan natuurlijk best zijn dat straks blijkt dat ik op ongeveer het allerhoogste punt bent ingestapt :)
Leuk en spannend is het wel.

Vanacht onze tijd vertelde Elon dat het aandeel nogal duur is momenteel. Waarschijnlijk gaat het hierdoor een 3% lager vandaag. Mogelijk ook in combinatie met "buy the rumor, sell the news" door de aankondiging van de locatie van de Gigafactory gisteren. Er is nogal wat discussie over de tax break die Tesla zou krijgen voor de Gigafactory. Blijkbaar is het toegezegd maar niet gestemd dus ik hoop dat gedoe daarrond niet voor problemen gaat zorgen de komende weken.

In any case, als je outlook lange termijn is zou ik mij nu geen zorgen maken op voorwaarde dat je goed kan slapen wanneer je investering gedurende een periode 20% lager gaat de komende weken. Dips richting 250 en eventueel 220 of 205 zijn mogelijk. Een stijging richting 330 ook en dat wens ik je toe.
 
Vanacht onze tijd vertelde Elon dat het aandeel nogal duur is momenteel. Waarschijnlijk gaat het hierdoor een 3% lager vandaag. Mogelijk ook in combinatie met "buy the rumor, sell the news" door de aankondiging van de locatie van de Gigafactory gisteren. Er is nogal wat discussie over de tax break die Tesla zou krijgen voor de Gigafactory. Blijkbaar is het toegezegd maar niet gestemd dus ik hoop dat gedoe daarrond niet voor problemen gaat zorgen de komende weken.

In any case, als je outlook lange termijn is zou ik mij nu geen zorgen maken op voorwaarde dat je goed kan slapen wanneer je investering gedurende een periode 20% lager gaat de komende weken. Dips richting 250 en eventueel 220 of 205 zijn mogelijk. Een stijging richting 330 ook en dat wens ik je toe.


Bedankt, bij een dipje naar 220 koop ik denk ik een tweede batch ik wilde eigenlijk wachten op dat dipje, maar heb besloten te splitsen.
 
hier ongeveer hetzelfde. ben deze week voor de 5de keer ingestapt met 1/3 van mijn speelpot. Met de gedachte, zakken ze, dan kan ik nog bijkopen en stijgen ze, dan ben ik toch een stukje mee. Ondertussen op 15 maand toch al enkele goede beslissingen genomen. Achteraf bekeken kon het nog een gans stuk beter zijn, maar achteraf is het gemakkelijk nauurlijk.
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!:smile:
 
hier ongeveer hetzelfde. ben deze week voor de 5de keer ingestapt met 1/3 van mijn speelpot. Met de gedachte, zakken ze, dan kan ik nog bijkopen en stijgen ze, dan ben ik toch een stukje mee. Ondertussen op 15 maand toch al enkele goede beslissingen genomen. Achteraf bekeken kon het nog een gans stuk beter zijn, maar achteraf is het gemakkelijk nauurlijk.
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!:smile:

Zeker geen slechte benadering met een aandeel als Tesla. Elk moment kan er nieuws naar boven komen dat een grote positieve of negatieve impact heeft. Op korte termijn is niet te voorspellen hoe de koers gaat evolueren. Ik gebruik mijn trukkendoos naar bestvermogen maar als die garantie zou bieden zou het gemakkelijk zijn natuurlijk.
 
Zeker geen slechte benadering met een aandeel als Tesla. Elk moment kan er nieuws naar boven komen dat een grote positieve of negatieve impact heeft. Op korte termijn is niet te voorspellen hoe de koers gaat evolueren. Ik gebruik mijn trukkendoos naar bestvermogen maar als die garantie zou bieden zou het gemakkelijk zijn natuurlijk.

-3,6% :wink:

Intrigerend aandeel, doet sterk aan de bubble tijd rond 1999 denken, hoeveel toekomstverwachting er in de koers zit...pfff
zijn jullie alleen met aandelen bezig, of ook met opties?
 
-3,6% :wink:

Intrigerend aandeel, doet sterk aan de bubble tijd rond 1999 denken, hoeveel toekomstverwachting er in de koers zit...pfff
zijn jullie alleen met aandelen bezig, of ook met opties?

verschil met 1999 is dat TeslaMotors wel iets tangible maakt. en wat voor iets !

maar ik heb mijn calls vrijdag verkocht. (TSLA140920C00230000 : 230, 20-09, +115%)
een beetje te vroeg, maar zoals Frank al stelde : beter een vogel in de hand....

nu geen TSLA meer in portefeuille. ik blijf even uit de keuken.
 
verschil met 1999 is dat TeslaMotors wel iets tangible maakt. en wat voor iets !

maar ik heb mijn calls vrijdag verkocht. (TSLA140920C00230000 : 230, 20-09, +115%)
een beetje te vroeg, maar zoals Frank al stelde : beter een vogel in de hand....

nu geen TSLA meer in portefeuille. ik blijf even uit de keuken.

ooh, begrijp me goed, ik geloof in de propositie van tesla, maar in de koers zitten al zoveel verwachtingen verwerkt...wanneer kan je nu nog instappen....
mooi rendement!
 
ooh, begrijp me goed, ik geloof in de propositie van tesla, maar in de koers zitten al zoveel verwachtingen verwerkt...wanneer kan je nu nog instappen....
mooi rendement!

Geduld is in dit soort van zaken een goede eigenschap. Er komt de komende weken of maanden heus wel een interessant instapmoment. Ik heb voor een paar 100 aandelen triggers staan die me op een goed moment wakker schudden. Er kan maanden, zelfs jaren over gaan alvorens een aandeel rijp is om geplukt te worden. Zo vandaag nog VALE opgepikt.

Er zijn voor Tesla genoeg "issues" die tijdelijk voor zwakte kunnen zorgen. Die tax break in Nevada bvb, de impact op de resultaten van de 8 jaar garantie op de drivetrain, vertraging bij het opleveren van de X, een brandje dat uit de hand loopt, ... En dan heb je nog genoeg macro economische of geo-politieke factoren die voor animo kunnen zorgen.

Om nog op je andere vraag terug te komen, ik ben enkel met aandelen bezig, opties is voor als ik er nog meer tijd voor kan vrijmaken.
 
Hier nog een leuk overzicht van de stand van zaken van het Tesla aandeel: Download nu gratis! De IEX iPhone App

Lees ook vooral de reacties :)

Ik heb een hele rit meegemaakt met een Turbo. Producten | RBS Markets

Destijds ben op een onderliggende van 130 uitgestapt. Soms moet je ook gewoon tevreden zijn. Het gaat nu zo hard dat ik even stop en zeker niet met een Turbo of opties zou instappen. Het doet me erg denken aan beursscenario's uit 2000 met torenhoge waardingen. Tesla zie het op lange termijn wel waarmaken, als alle plannen lukken is dat een gamechanger. Geduld is een schone zaak, ik wacht op een dip(je).
 
Hier nog een leuk overzicht van de stand van zaken van het Tesla aandeel: Download nu gratis! De IEX iPhone App

Lees ook vooral de reacties :)

René, inderdaad heel grappige en vooral domme reacties. Sommige mensen hebben duidelijk last van afgunst.
Wat ik ook een goeie vind is de info over de auteur van het bericht:

Kamp belegt iedere maand vooral voor zijn pensioen uitsluitend in beleggingsfondsen.

Dit is echt wel het uitgelezen profiel om berichten te schrijven over aandelen zoals TSLA...

Ik heb een hele rit meegemaakt met een Turbo. Producten | RBS Markets

Destijds ben op een onderliggende van 130 uitgestapt. Soms moet je ook gewoon tevreden zijn. Het gaat nu zo hard dat ik even stop en zeker niet met een Turbo of opties zou instappen. Het doet me erg denken aan beursscenario's uit 2000 met torenhoge waardingen. Tesla zie het op lange termijn wel waarmaken, als alle plannen lukken is dat een gamechanger. Geduld is een schone zaak, ik wacht op een dip(je).

Van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. Ik ben momenteel ook bezig mijn duurste aandelen te verkopen. Verwacht tegenwind wanneer de tapering stopgezet wordt en het uitkijken is naar de eerste renteverhoging in de US. Ik kan me ook niet voorstellen dat het TSLA aandeel daar niet op gaat reageren maar bij TSLA weet je maar nooit want rond die periode zou de X beschikbaar moeten zijn.
 
Geduld is in dit soort van zaken een goede eigenschap. Er komt de komende weken of maanden heus wel een interessant instapmoment. Ik heb voor een paar 100 aandelen triggers staan die me op een goed moment wakker schudden. Er kan maanden, zelfs jaren over gaan alvorens een aandeel rijp is om geplukt te worden. Zo vandaag nog VALE opgepikt.

VALE S.A. ?