Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie kans voor een ander scenario. Over zes jaar rijdt onze Model S nog net zo goed als de Roadster nu doet. Alleen, de batterijen zijn verder ontwikkeld en, ook net als bij de Roadster, er komt een mogelijkheid om de batterij te vervangen door de nieuwere (die dan hopelijk een stuk goedkoper is en misschien wel 40% meer capaciteit heeft en sneller laadt etc...).

De batterij die vrijkomt levert misschien nog wel 80% van zijn capaciteit. Een bedrijf, kan Solar City zijn, ziet daar mogelijkheden en sluit een deal om die batterijen te kopen. Die worden dan verwerkt in nieuwe "huispakketten" waarvoor dan een grote markt is ontstaan. M.a.w., die batterijen hebben nog een flinke waarde en dat drukt dan weer de prijs van het nieuwe pakket voor je auto.

Het zal dan flink goedkoper kunnen zijn. Zelfs wanneer de voordeeltjes minder worden of wegvallen.

Ook in Nederland zal het kunnen. Het wordt natuurlijk pas interessant als het salderen wordt afgebouwd of stopgezet.

Ik zie het niet somber in. Daar zit een groot potentieel.

Inderdaad Hans, helemaal met je eens.
Dit is trouwens wat Elon tijdens zijn ronde in Europe begin dit jaar heeft gesuggereerd.
Ik kan me niet herinneren of het in Nederland was maar het was een antwoord op de vraag wat er gaat gebeuren na de garantie van 8 jaar op de batterij.

Ze zouden de oude batterij terugnemen voor een redelijke restwaarde en mits opleg kan je dan een last generation batterij krijgen.

Is het trouwens al duidelijk hoe ze dat gaan aanpakken met de deal die ze voor de Roadster voorzien?
 
In een ander draadje is ene DaveT een zeer interessante reeks artikelen aan het schrijven. Hij heeft een zeer gebalanceerde visie op Tesla, en houd het allemaal goed in de gaten. Hij analyseert, ontwikkelt een visie - of beter analyseert de visie van Tesla/Elon - investeert, en kijkt ook met regelmaat terug of het allemaal klopt. al met al zeer lezenswaardig. Hij is ook niet te beroerd om zijn mening aan te passen, of aan te scherpen.

Hieronder de laatste post, daarin ook de link naar de zeer lange thread.

(This is post #12 in a series explaining my long-term TSLA investment philosophy. For previous posts, see Articles/megaposts by DaveT)

In this post I’ll cover another competitive advantage of Tesla, namely vertical integration.

Vertical integration is one of Elon Musk’s favorite approaches to drive down costs. He’s done it with SpaceX, with SolarCity, and now is doing it with Tesla.

In Tesla’s Q3 2014 conference call, Elon Musk notes:
“I don't think outsourcing decreases the cost. That tends to increase the cost in our experience. It's just like the reason we outsource stuff is just because we had too many fish to fry. But it's almost always the case that when we've in-sourced something, it got cheaper. I mean the thing that would make us really efficient or for any given technology level, is to say, how far did that molecule move? And if the molecule is taking several round trips around the world, that's expensive. If it's just moving from one station to the next, then that's obviously lower cost. And so the vertical integration just means that the molecule doesn't move as much and it's not being put in a box and then put in a truck and then on a boat, and then, you know, going through customs and stuff like that. So I mean I think that's generally true that vertical integration and doing things at large scale results in cost reduction.” [emphasis mine]

Vertical integration is one of the key components in order to meet the cost reduction efforts required for Tesla’s 3rd generation vehicle.

In fact, it’s my belief that Tesla is well along the path of vertical integration. They started with the key, large components first, like the battery pack and drive train. Then, they started producing other auto parts in-house (ie., they have their own plastics department and make most of their own plastics). They are expanding their in-house production of auto parts, as shown by their expansion into the Lathrop facility that is dedicated to in-house auto part production.

When asked about the Lathrop facility at the 2014 shareholder’s meeting, Elon replied:
“We are actually expanding our activities in the Stockton area. Lathrop's a city near Stockton, so in the greater Stockton/Lathrop area we are setting up a lot of manufacturing activity to supply components to the Fremont factory. So as we expand production at Fremont and plan to get to the sort of 1/2 million level we have to move a bunch of manufacturing that is done at Fremont to other factories, some of which are our own, some of which are our suppliers. We can't be at the half million mark and be as vertically integrated as we are at Fremont. So we expect to do substantial expansion in Lathrop/Stockton area to supply the Fremont factory."

It’s interesting to note that Tesla is entering the market of production of auto parts. Now, I need to probably explain this more clearly. Every auto maker that makes cars also makes some auto parts like the engine, transmission, body, etc. However, most auto makers rely on a very large supplier network to provide them with hundreds of auto parts. It can be a massive supply chain and much of the auto industry has revolved around managing and negotiating supply chain agreements, as well as keeping a check on quality control.

In Tesla’s case, they started out contracting with auto parts makers to secure hundreds of auto parts. However, over time Tesla has a vision to remove inefficiencies by increasing in-house production of parts (although they will likely always rely on a number of suppliers for certain parts). I’m considering this a new market for Tesla because typical auto makers aren’t producing most of their own auto parts. The auto parts industry is a huge industry with many companies. So, as Tesla becomes more vertically integrated they become a hybrid of sorts - an auto maker and an auto parts maker (where typically these two functions were separate companies and separate markets).

The result of Tesla’s aggressive vertical integration is mainly a reduction of costs. By producing parts in-house, Tesla is able to save on production, shipping, logistics, supply chain management, and other costs.

The Gigafactory will be a massive display of vertical integration - raw material enter at one end of the factory and finished battery packs leave at the other end. The cost savings will be tremendous.

Tesla’s aggressive approach to vertical integration (ie., in-house production of auto parts, Gigafactory, etc) will allow Tesla to release a truly compelling mass market electric vehicle at an affordable price.

And after Tesla releases their 3rd generation vehicle, Tesla’s aggressive vertical integration will allow them to continue to remove inefficiencies, improve their product and increase their competitive edge in the market.

Tesla’s vertical integration doesn’t stop at vehicle production. Rather, vertical integration continues on to Tesla owning their own service centers, owning their own retail stores, and also owning their own supercharger network. Vertical integration outside of vehicle production results not only in cost reduction but also in improved quality. For example, by owning their own service centers Tesla is able to quickly gather feedback on possible issues and implement a series of fixes to see what’s the best solution. And when they roll out their solution they’re able to do so economically because the service centers aren’t charging a large markup like independent dealers would. In the case of a recall, Tesla is able to keep costs down to a minimum and this is a huge advantage as well.

By owning their own retail stores, Tesla is vertically integrating the sales and eduction experience of the customer. Tesla is able to directly control how the potential customers is treated. With independent dealers, the temptation is to push hard for a sale to everyone who walks in the door. However, Tesla has a strong value to allow visitors to explore and learn about their vehicles without a heavy-handed sales approach. The result is that Tesla is seeding relationships for the long-term while independent dealers try to squeeze sales in for their end-of-month deadline. Over time Tesla’s approach will win over fans and will prove to be a unique and large distinguishing factor.

Lastly, by owning their own supercharger network Tesla is able to control the experience and deliver the fastest charging times in the industry. Tesla is able to continuously improve charging times by optimizing how their battery packs are charged by the superchargers. Early on Tesla realized that they needed to face range anxiety head on with a creative solution, rather than waiting for others to create a charging network. Tesla realized that charging speed was going to be crucial and they pushed for a solution that would allow them to push the limits of charging speed. This required them to own, maintain, and improve on their own charging network. Further, they made the bold decision to not charge for supercharging on each charge but rather include it in the upfront cost of the car. They were able to make that decision financially viable because they took responsibility to negotiate cheap (or no-cost) deals to lease land and they decided to make a bet that solar panels would offset charging costs in the long-run.

Overall, Tesla has been super aggressive in pursuing a vertical integration approach to vehicle production, battery production, in-house auto parts production, service centers, retail stores and superchargers. Not only will the vertical integration approach give Tesla significant cost savings but also it will win people over with the advantage of quality and customer experience.

Tesla is building a very compelling customer experience for the end-customer. Customers probably won’t be interested in the vertical integration behind-the-scenes, but that’s the beauty. To the customer it will all work like magic. Tesla’s retail stores will be cool and friendly, their cars will be awesome, their service centers convenient and not greedy, the supercharger network fast, etc. It’ll all be summed up when people say, “Tesla is awesome!”. Everything will just work and it will be compelling. The pieces are being put into place. The big launch is Gen3 (Tesla's 3rd generation vehicle). Watch out.
 
In een ander draadje is ene DaveT een zeer interessante reeks artikelen aan het schrijven. Hij heeft een zeer gebalanceerde visie op Tesla, en houd het allemaal goed in de gaten. Hij analyseert, ontwikkelt een visie - of beter analyseert de visie van Tesla/Elon - investeert, en kijkt ook met regelmaat terug of het allemaal klopt. al met al zeer lezenswaardig. Hij is ook niet te beroerd om zijn mening aan te passen, of aan te scherpen.

Inderdaad René, heel to the point artikel. Ik ben het daar volkomen mee eens.
Tesla is idd ook een producent van onderdelen geworden.
Laat ons niet vergeten dat ze hun drivetrain en batterij technologie ook aan derden leveren zoals Daimler en tot voor kort Nissan.

Wat voor mij zeer opmerkelijk is, is in hoe weinig tijd Elon dit heeft weten realiseren en tegen welke marges.
Tesla slaagt er in ongeveer 25% marge te maken op de Model S. Dit is vele malen beter dan wat GM of anderen vangen voor hun wagens.
Ik twijfel er niet aan dat dit voor de Model X hetzelfde zal zijn maar ben benieuwd of ze dit gaan kunnen aanhouden bij de Model III, die in een veel concurrentiëler segment zal zitten.
De valuatie van het aandeel wordt hier ook sterk door bepaald. Gisteren nog maar eens een upgrade naar $300 door het Aziatische CLSA.
 
Nu GM vorig jaar een taskforce oprichtte om het Teslaverhaal op te volgen, blijkt men zich daar ook klaar te maken om de strijd voor elektrische massaproductiewagen aan te gaan. Zie: http://qz.com/125201/how-gm-plans-to-out-innovate-tesla-by-inventing-a-better-battery/ & http://qz.com/252990/the-story-of-e...-to-build-the-first-mass-market-electric-car/

Interessante lektuur, Patrick. Los van de koers van het aandeel is zo'n competitie heel goed voor ons. Laat ze maar binnen een paar jaar met een veel efficiëntere batterij komen. Dan kunnen we 1000 Km rijden met een S zonder dat de batterij onbetaalbaar is. Van zodra een concurrent uitpakt met een technologie die beter / goedkoper is dan die van Tesla zullen ze er alles aan doen om niet achter te blijven.

Als GM dan toch zo veel geloof heeft in hun kunnen, dat ze het dan maar bewijzen. Met hun Volt zijn ze, ondanks hun grootte en middelen er toch niet in geslaagd iets beters in de markt te zetten dan Tesla.

Dit weekend heb ik eens naar de apps gekeken die BMW bij de i8 levert. Ik had niet gedacht dat die van dat niveau zouden zijn dus is ook een goeie zaak. All of this keeps Tesla on the edge.
 
Global Equities Research geeft een koersdoel mee van $385 voor binnen de komende 12 tot 18 maanden.

Hier is een interessant artikel met een aantal observaties van de betreffende analyst bij een recent bezoek aan de Fremont plant:
http://www.streetinsider.com/Insiders+Blog/Analyst+Takes+Deep+Dive+Into+Tesla+%28TSLA%29+Factory/9778304.html

Een aantal zaken vielen mij op:
- Tesla produceert ook 3 soorten van "stationary" batteries. Ik heb het hier al eerder over gehad; het zijn batterijen voor de opslag van een overschot aan energie van bvb zonnecellen.
- De nieuwe productielijn is operationeel en heeft het potentieel (op wat langere termijn) om tot 3000 wagens per week te produceren.
- "Driver Assist" is heel duidelijk aanwezig op de productievloer en zou sneller kunnen komen dan algemeen verwacht, waarschijnlijk in samenwerking met MobileEye.
 
Nu GM vorig jaar een taskforce oprichtte om het Teslaverhaal op te volgen, blijkt men zich daar ook klaar te maken om de strijd voor elektrische massaproductiewagen aan te gaan. Zie: http://qz.com/125201/how-gm-plans-to-out-innovate-tesla-by-inventing-a-better-battery/ & http://qz.com/252990/the-story-of-e...-to-build-the-first-mass-market-electric-car/

Patrick, als vervolg op de race voor de beste batterij-technologie, hier nog een interessant artikel over Graphene met "super" eigenschappen maar voorlopig nog te duur om bruikbaar te zijn: http://finance.yahoo.com/news/elon-musk-may-wonder-material-190726386.html
 
Inderdaad, ik hoop dat Carlos nog niet verkocht heeft of een paar keer winst heeft genomen en lager terug is ingestapt.
Ik vind het aandeel ook duur trouwens. Iedereen die het goedkoop vind mag zijn hand opsteken. :rolleyes:


Leuk om terug te lezen, ik heb een paar keer het aandeel verkocht, paar keer lager terug ingestapt maar ook een paar keer duurder. Ik heb even terug gezocht in mijn order historie op welke datum ik begonnen ben met het handelen in aandelen Tesla. is nu bijna 2 jaar geleden, iets meer als 30 dollar stond de koers toen op. Het blijft bizar wat voor stijging er heeft plaatsgevonden. Zelfs Apple en Google stegen nooit met zulke percentages in 2 jaar. De 6 dollar die er vandaag bijkomt zou destijds een stijging van meer als 20% betekenen.
 
Leuk om terug te lezen, ik heb een paar keer het aandeel verkocht, paar keer lager terug ingestapt maar ook een paar keer duurder. Ik heb even terug gezocht in mijn order historie op welke datum ik begonnen ben met het handelen in aandelen Tesla. is nu bijna 2 jaar geleden, iets meer als 30 dollar stond de koers toen op. Het blijft bizar wat voor stijging er heeft plaatsgevonden. Zelfs Apple en Google stegen nooit met zulke percentages in 2 jaar. De 6 dollar die er vandaag bijkomt zou destijds een stijging van meer als 20% betekenen.

En we hebben een nieuw record vandaag! Met dank aan het bericht dat Tesla in China een samenwerking heeft aangegaan met Unicom om 400 oplaadpunten te installeren (waarvan 20 superchargers).

Het vorige record dateerde van 27/2 waar een koers van $267,45 werd bereikt.
Om 13u13 vanmiddag onze tijd werd deze pre-market opnieuw gehaald en tijdens de dag (avond onze tijd) ging het in de goeie richting tot een nieuwe piek van $272.
Uiteindelijk slot was $269,6. Hier nog even het koersverloop over de voorbije 17 maanden:

Tesla koersverloop voorbije 17 maanden 20140829.jpg
 
En we hebben een nieuw record vandaag! Met dank aan het bericht dat Tesla in China een samenwerking heeft aangegaan met Unicom om 400 oplaadpunten te installeren (waarvan 20 superchargers).

Het vorige record dateerde van 27/2 waar een koers van $267,45 werd bereikt.
Om 13u13 vanmiddag onze tijd werd deze pre-market opnieuw gehaald en tijdens de dag (avond onze tijd) ging het in de goeie richting tot een nieuwe piek van $272.
Uiteindelijk slot was $269,6. Hier nog even het koersverloop over de voorbije 17 maanden:

10 dagen geleden adviseerde mijn beleggingsadviseur dat ik in BMW zou investeren. 'Mwooaah, mag het ook Tesla zijn?' Dat vond ie maar 'speculatief'.
Toch maar Tesla gedaan. Een rendement van bijna 4% in 10 dagen mag dan speculatief zijn, maar wel leuk.
 
10 dagen geleden adviseerde mijn beleggingsadviseur dat ik in BMW zou investeren. 'Mwooaah, mag het ook Tesla zijn?' Dat vond ie maar 'speculatief'.
Toch maar Tesla gedaan. Een rendement van bijna 4% in 10 dagen mag dan speculatief zijn, maar wel leuk.

Let maar op want op de grafiek kan je zien dat het aandeel met de regelmaat van de klok terugkeert naar de onderste trendlijn (in de buurt van het 200-daags gemiddelde).
Dat is 20% naar beneden... Momenteel een RSI van boven de 70 dus ik zou nu niet adviseren om in te stappen.

Ik wens je echter alle succes en als je bent ingestapt met een horizon van 5 jaar of meer heb je een goeie kans om 500 te vangen de komende jaren.
 
En we hebben een nieuw record vandaag! Met dank aan het bericht dat Tesla in China een samenwerking heeft aangegaan met Unicom om 400 oplaadpunten te installeren (waarvan 20 superchargers).

Het vorige record dateerde van 27/2 waar een koers van $267,45 werd bereikt.
Om 13u13 vanmiddag onze tijd werd deze pre-market opnieuw gehaald en tijdens de dag (avond onze tijd) ging het in de goeie richting tot een nieuwe piek van $272.
Uiteindelijk slot was $269,6. Hier nog even het koersverloop over de voorbije 17 maanden:

View attachment 57925

Jeetje, waarom ziet zo'n grafiek er uit alsof 'ie via Videotext binnenkomt?
Uit welk jaar is deze software?
 
Jeetje, waarom ziet zo'n grafiek er uit alsof 'ie via Videotext binnenkomt?
Uit welk jaar is deze software?

Is nochtans een super krachtig trading systeem maar je ziet maar 1 window en volgens mijn instellingen. :rolleyes:
Het is een screenshot van een window uit het Trader Workstation pakket van Interactive Brokers.
Er zijn constant updates (minstens 1 keer per maand) voor dit platform dus is van 2014.
 
Is nochtans een super krachtig trading systeem maar je ziet maar 1 window en volgens mijn instellingen. :rolleyes:
Het is een screenshot van een window uit het Trader Workstation pakket van Interactive Brokers.
Er zijn constant updates (minstens 1 keer per maand) voor dit platform dus is van 2014.
Maar het draait in Java en daarom ziet het er wat minder gelikt uit als wat we op onze telefoontjes en tablets tegenwoordig gewend zijn :wink:. Maar TWA is inderdaad een pakket wat enorm aan feauturitis lijdt, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het ermee. Als ik mijn laptop op het aanrecht zet terwijl dat programma draait dan wordt vanzelf de vaat schoon :biggrin:
 
Let maar op want op de grafiek kan je zien dat het aandeel met de regelmaat van de klok terugkeert naar de onderste trendlijn (in de buurt van het 200-daags gemiddelde).
Dat is 20% naar beneden... Momenteel een RSI van boven de 70 dus ik zou nu niet adviseren om in te stappen.

Ik wens je echter alle succes en als je bent ingestapt met een horizon van 5 jaar of meer heb je een goeie kans om 500 te vangen de komende jaren.

Ik vind het knap dat je wat uit de grafiek kan aflezen. Ik heb altijd het gevoel dat er maar 2 lijnen getekend worden wat het beste uitkomt. Werkt deze theorie niet beter bij defensieve fondens? of zie ik het helemaal verkeerd. En wat houd RSI precies in?

Zelf heb ik afgelopen vrijdag wat aandelen bijgekocht. Wel gericht op de lange termijn.


Koersdoel schijnt een simpel rekensommetje te zijn:smile:

'Tesla kan naar 325 dollar per aandeel' - Belegger.nl