Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Deze namiddag heb ik zowel Delhaize Jette, arbre ballon, als Delhaize Melsbroek Brucargo getest: allebei met zekerheid 22 kW; gratis en zonder aanmelding. Bovendien waren op een drukke zaterdagnamiddag telkens de voorbehouden twee plaatsen vrij. Prima, zo hoort het!
Een nieuwe trend? Winkelketens die gratis laadpalen aanbieden? In België heb je al Lidl met drie vestingen en Delhaize met een tiental. En telkens keurig het volle laadvermogen, geen gepruts met 1fasig 16A toestanden.

zonder aanmelding : wil dat zeggen : gewoon prikken en laden ? super.


thx !
 
Dit lijkt me nu echt een mooi voorbeeld van de kant die we op moeten gaan. "Laadpleinen" waarbij je aangeeft op welk moment en hoe volgeladen je weer wilt vertrekken. Systeem past op basis van die gegevens en het beschikbare vermogen de laadsnelheid aan. Meer betalen voor sneller weg/hoger vermogen. Via App zien of er plek is, plek reserveren, fee als je niet komt etc. Alleen om die reden ga ik er komende week eens langs !


 
Binnenkort een avondje Paradiso; iemand een goed voorstel voor laden+parkeren ?
Vanaf +/- 18:30 tot 22:30.

Tesla-store PCHooftstraat ?

Als je wilt lopen, zou ik buiten de binnenring/stadhouderskade gaan staan. Er zijn daar veel laadpunten, rondom de Vondelstraat. Zie My The New Motion voor een mooi overzicht. Binnen de stadhouderskade (grachten) parkeert het lastig doordat de S te lang is voor de grachtenparkeerplaatsen.

Als je niet zo'n binnenstadsrijder bent, dan P&R Zeeburg. Ligt aan de ring, gratis laden, gratis kaartjes voor tram de stad in. Neem lijn 26 richting CS, eerste halte Rietlandpark overstappen op tram 10 richting Leidscheplein, die zet je voor de deur af. Zal 20 minuten zijn.
(http://www.parkerenindestad.nl/amsterdam/p-r-transferium/zeeburg)

Je mag ook bij mij laden op IJburg, maar ik heb geen gratis tramkaartjes voor je :)
 
Betaald een EV lader een ander parkeertarief dan een gewone parkeerder? Hoe wordt dat onderscheid daar dan gemaakt bij het afrekenen?

Weet niet of het in dit geval zo is, maar bij een aantal parkeergarages in Rotterdam scannen ze bij het binnenrijden je kenteken en checken ze via de RDW automatisch wat voor vervuilingsklasse je auto onder valt. Daar krijg je dan indien je in een minder vervuilende auto rijdt dan per geparkeerd uur korting.

Je ziet dan ook je kenteken op het kaartje staan, echter betekend niet automatisch dat je dan ook korting krijgt als het kenteken erop staat, is ook een controle op fraude... Zie je ook steeds vaker bij onoverdekt parkeren, kan je je kaartje niet meer doorgeven aan een ander..
 
Ik zou de P+R Arena pakken. Parkeer je voor 1 euro en laden is gratis en zelfs met 22kW.

Pak vanaf daar Metro 54 het centrum in en je bent er zo.

Amsterdam ArenA krijgt Europese primeur met slimme laadpunten voor elektrisch vervoer - Gemeente Amsterdam


THX !
Ik heb de link gevolgd, en de app geinstalleerd.
alleen al om dit project te ondersteunen zal het de ArenA worden.

- - - Updated - - -

Als je wilt lopen, zou ik buiten de binnenring/stadhouderskade gaan staan. Er zijn daar veel laadpunten, rondom de Vondelstraat. Zie My The New Motion voor een mooi overzicht. Binnen de stadhouderskade (grachten) parkeert het lastig doordat de S te lang is voor de grachtenparkeerplaatsen.

Als je niet zo'n binnenstadsrijder bent, dan P&R Zeeburg. Ligt aan de ring, gratis laden, gratis kaartjes voor tram de stad in. Neem lijn 26 richting CS, eerste halte Rietlandpark overstappen op tram 10 richting Leidscheplein, die zet je voor de deur af. Zal 20 minuten zijn.
(http://www.parkerenindestad.nl/amsterdam/p-r-transferium/zeeburg)

Je mag ook bij mij laden op IJburg, maar ik heb geen gratis tramkaartjes voor je :)


P&R Zeeburg heb ik bij een vorige bezoek geprobeerd. Op de ene parking één laadpunt; op de andere twee. Allemaal bezet door PHEV's....
Dat was toen geen probleem; omdat ik 's nachts bij het hotel had kunnen laden, en nog voldoende bereik had tot Oosterhout.
Nu moet ik echt wel kunnen laden, en bij voorkeur aan 22kw.

Maar verder zijn de P&R's wel een prima oplossing : snel en goedkoop de stad in.
 
Weet niet of het in dit geval zo is, maar bij een aantal parkeergarages in Rotterdam scannen ze bij het binnenrijden je kenteken en checken ze via de RDW automatisch wat voor vervuilingsklasse je auto onder valt. Daar krijg je dan indien je in een minder vervuilende auto rijdt dan per geparkeerd uur korting.

Je ziet dan ook je kenteken op het kaartje staan, echter betekend niet automatisch dat je dan ook korting krijgt als het kenteken erop staat, is ook een controle op fraude... Zie je ook steeds vaker bij onoverdekt parkeren, kan je je kaartje niet meer doorgeven aan een ander..

Verklaart dat waarom de slagboom bij zuidplein gisteren vanzelf open ging bij uitrijden?
 
Verklaart dat waarom de slagboom bij zuidplein gisteren vanzelf open ging bij uitrijden?

Ja, Zuidplein is ook zo een garage. Je bent dus niet gaan parkeren bij Ahoy, maar met de loopbrug gegaan Maurice. Ik ga zo naar Ahoy (nog bedankt) en overweeg nog waar te parkeren.

Ik heb 6 man op de weg, en een binnendienst welke bijhoud welke parkeergarage's het beste zijn, ook voor korting op zuinige auto's. Nu zijn we de laadpalen in kaart aan het brengen, en dan met name vermogen, parkeerkosten etc aangezien er 2 EV's in januari permanent ingezet zullen worden voor de buitendienst. een jaar geleden was het hiervoor overduidelijk nog te vroeg. Zal eens kijken of ik de bevindingen eenvoudig inzichtelijk kan maken voor iedereen hier.
 
Ik zou de P+R Arena pakken. Parkeer je voor 1 euro en laden is gratis en zelfs met 22kW.

Pak vanaf daar Metro 54 het centrum in en je bent er zo.

Amsterdam ArenA krijgt Europese primeur met slimme laadpunten voor elektrisch vervoer - Gemeente Amsterdam

Misschien heb ik niet goed gekeken, maar het wordt mij niet duidelijk of de laadplekken ook beschikbaar zijn tijdens evenementen in de ArenA of Ziggo Dome. Wel dat P1 P+R is afgesloten, maar niets over het laadplein. Weet iemand dit hier?
 
Betaald een EV lader een ander parkeertarief dan een gewone parkeerder? Hoe wordt dat onderscheid daar dan gemaakt bij het afrekenen?

Kwam in een parkeergarage in Zwitserland ook wel een mooi systeem tegen.
Daar kun je de laadpaal starten met je parkeerkaartje. Bij het afrekenen voor het parkeren reken je dan ook direct de kosten voor het laden af.
(dacht dat het een flat-fee was, maar kan natuurlijk ook heel makkelijk op parkeertijd).

Welliswaar niet gratis of voordeliger (dus zal de Nederlanders minder aanspreken), maar wel erg handig. Geen gelazer met roaming, verkeerde pasje, SMS die alleen maar werkt met lokale nr's, etc.
Bij slagboom een kaartje trekken, die bij de laadpaal swipen en 1 keer parkeren/laden afrekenen.
 
Ok, 3 laadplaatsen bij Ahoy. P2-3-4 volgen en kaartje halen bij het huisje met de slagboom. Aangeven dat te wilt laden. Ze checken dan of er plaats is, en als die er is, moet je of omkeren en naar de eerste slagboom rijden aan de linkerkant of P2-3-4 oprijden en direct naar de uitgang. Slagbomen uitgang gaan vanzelf open, en dan ruij je weer rondje terug, en dan na verkeerslichten eerste slagboom rechts. Uitstappen, knopje indrukken en dan doen ze open voor je. Rechtdoor rijden, over grotre binnenplaats heen. Dan rechts in de hoek (vanuit je eigen positie als je rechtdoor het plein pakt) staan een witte dubbele EV box en een enkele. Eruit is beetje wazig, maar naar dezelfde slagboom lopen, uitstappen en om de slagboom heen, weer op het knopje drukken en zeggen dat je eruit wilt. Ze gaan dan de camera draaien, en laten je dan naar buiten....

Maar... laden is aan 3kW :(... Dat schiet niet echt op dus. Vandaag stonden er een Fisker (ook eigenlijk een nep EV, heeft range extender net als Ampera), een Oulander PHEV en ik had de laatste plaats. Aangezien de dames op hakken liepen, ben ik bij Ahoy gaan parkeren, anders is Zuidplein een goed alternatief.

Wel veel bekijks weer, mensjes op de foto horen niet bij mij...

Toen ik aankwam overigens, had ik bij het uitstappen al 6 man bij de auto staan. Vroegen welke ik mooier vond, de Karma of de Tesla. Ook dachten ze dat de Karma sneller zou zijn... Toen ik vertelde dat ik onder de 5 seconden naar de 00 schiet en hiermee de Karma mijn achterlichten laat zien met zijn 6,3 seconden zag je de vraagtekens boven hun hoofden hangen. Ik gaf aan dat de S een sportieve sedan is, en de Karma zou een sportwagen moeten zijn...

En.. Die Autosalon Rotterdam, sorry, maar was niet echt bijzonder, en dan druk ik me nog lief uit... Zou ook een Luxury hal zijn... Ook niet echt veel soeps.. Was wel erg druk bij JD Customs, hadden een groot stuk in de luxery hal.. Je kon alleen niet veel, dan alleen gewrapte (super)cars achter een afzetting bekijken.


6132b6172df58df66b6d9f86f7cfc0c5.jpg
 
Last edited:
Moest vandaag even bij Ikea in Haarlem zijn.. op de tweede laadplaats naast de ingang geparkeerd. Bleek maar één Type2 aansluiting beschikbaar. Daar zat al de gele kabel van de Volvo in. Had niet de indruk dat er geladen werd en kon de kabel er zo uittrekken.. Dat kan dan toch alleen als de kabel er alleen voor de vorm ingestoken is en er dus nooit geladen is ? of vergis ik mij nou ?
IMG_6544.jpg
 
Moest vandaag even bij Ikea in Haarlem zijn.. op de tweede laadplaats naast de ingang geparkeerd. Bleek maar één Type2 aansluiting beschikbaar. Daar zat al de gele kabel van de Volvo in. Had niet de indruk dat er geladen werd en kon de kabel er zo uittrekken.. Dat kan dan toch alleen als de kabel er alleen voor de vorm ingestoken is en er dus nooit geladen is ? of vergis ik mij nou ?

Zie ik ook zo vaak in de Markthal Rotterdam, dan steken ze hem erin, maar gaan niet laden... Willen gewoon een parkeerplaats hebben. Is eigenlijk nog erger dan een ICE.... Die weten soms niet beter, en een (PH)EV rijder wel... Overigens, staat ook vaak in de Markthal Rotterdam een Prius Hybride op de (PH)EV parkeerplaatsen.... Ook zo leuk, ding kan niet eens laden aan een paal.