Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De gecombineerde laadpalen met CHAdeMO hebben toch vaste kabel.

Ook voor type2 .

Voor snellaadpalen (DC) is een vaste kabel verplicht. Voor langzaam laden niet maar ook niet verboden want alle tesla Destination Chargers hebben een vaste kabel.

Die hangen overigens in weer en wind en daar kunnen ze tegen.

De auto's die geen type 2 aansluiting hebben kunnen doorgaans ook maar langzaam laden. Je kunt je afvragen of je wilt dat zo'n auto met 3,7 Kw laadsnelheid wel je paal lang bezet moet houden. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het beleid. Wil je voorbereid zijn op de toekomst is type 2 met vaste kabel en minimaal 11 Kw de juiste aanpak.
En de gebruiksvriendelijkste.
 
...Iets gratis aanbieden geeft, dat hebben we in België al meermaals ondervonden, eigenaardige, opportunistische reacties. Je trekt mensen aan die met je bedrijf niets te maken hebben, je krijgt mensen die gaan laden ook al is het niet nodig. Je hebt mensen met laadmogelijkheden thuis die niet nodig moeten laden maar het laadpunt toch gaan bezetten. Een faire prijs rekenen, is volgens mij zo slecht nog niet. Het kan geen kwaad om de prijs van thuisladen te evenaren, lichtjes te overschrijden. IMHO
Het is kiezen voor het minste kwaad in elke specifieke situatie, F.
Om betaald laden te faciliteren val je in handen van de daarvoor bestaande infrastructuuraanbieders. Dat brengt weer allerlei kosten en rompslomp met zich mee. Denk aan abonnement, tariefopslag, internetconnectie. Kost al snel meer dan die enkele kWh tegen (groot)zakelijk tarief.
Daarom is gratis ter beschikking stellen met een bij de receptie te verkrijgen pasje een aardige tussenoplossing.
 
Voor snelladen is idd een vaste kabel verplicht.
Type 1 is altijd enkelfasig en dus beperkt in vermogen, technisch beperkt tot 7,5 kW hoewel de meeste voertuigen inderdaad een lader hebben die maar 16A (3,7 kW) aankan. Dergelijke wagens hebben meestal een beperkt bereikt en zijn daarom vaak gediend met een extra laadmogelijkheid. Voor hen is de laadmogelijkheid zeker nuttig.
Voor alles behalve snelladen is een vaste kabel bij publieke laadpalen verboden. Ik vind de bron niet meteen terug, maar ik ken geen enkel publiek laadpunt met een vaste kabel. Mogelijk om ze ook toegankelijk te maken voor de type1 EVs, maar ik dacht vooral omwille van de reglementering. er zijn zelfs snellaadpalen die Dc snelladen aanbieden, maar AC slechts semi-snel en ook zij hebben geen vaste kabel. Hoe zit het met de eerste fastned stations waar slechts 22 kW AC werd aangeboden? Hebben die een vaste kabel? Ik spreek niet over die waarvoor het vermogen om technische redenen tijdelijk is teruggeschroefd.
De DECs zijn strikt genomen geen publieke laadpunten. Daarom mogen zij afwijken van de voorschriften wat ze ook doen op vlak van protocol aangezien minstens een deel ervan enkel Tesla's zal laden.

Ik ben het eens met Hans dat type 2 de standaard zou moeten worden (en de type1 en de vroegere Tesla-stekker van de roadster er best asap zouden uitgaan), maar niet met een vaste kabel: te kwetsbaar. Wind en regen zullen op termijn de contacten corroderen en als ze op de grond belanden, is het wachten tot er een wiel over de stekker rijdt.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Voor snelladen is idd een vaste kabel verplicht.
Type 1 is altijd enkelfasig en dus beperkt in vermogen, technisch beperkt tot 7,5 kW hoewel de meeste voertuigen inderdaad een lader hebben die maar 16A (3,7 kW) aankan. Dergelijke wagens hebben meestal een beperkt bereikt en zijn daarom vaak gediend met een extra laadmogelijkheid. Voor hen is de laadmogelijkheid zeker nuttig.
Voor alles behalve snelladen is een vaste kabel bij publieke laadpalen verboden. Ik vind de bron niet meteen terug, maar ik ken geen enkel publiek laadpunt met een vaste kabel. Mogelijk om ze ook toegankelijk te maken voor de type1 EVs, maar ik dacht vooral omwille van de reglementering. er zijn zelfs snellaadpalen die Dc snelladen aanbieden, maar AC slechts semi-snel en ook zij hebben geen vaste kabel. Hoe zit het met de eerste fastned stations waar slechts 22 kW AC werd aangeboden? Hebben die een vaste kabel? Ik spreek niet over die waarvoor het vermogen om technische redenen tijdelijk is teruggeschroefd.
De DECs zijn strikt genomen geen publieke laadpunten. Daarom mogen zij afwijken van de voorschriften wat ze ook doen op vlak van protocol aangezien minstens een deel ervan enkel Tesla's zal laden.

Ik ben het eens met Hans dat type 2 de standaard zou moeten worden (en de type1 en de vroegere Tesla-stekker van de roadster er best asap zouden uitgaan), maar niet met een vaste kabel: te kwetsbaar. Wind en regen zullen op termijn de contacten corroderen en als ze op de grond belanden, is het wachten tot er een wiel over de stekker rijdt.

Onze Leaf laadt dan iets van 13 km/uur. Zet geen zoden aan de dijk en betekent dat hij erg lang moet staan. Wil je dat of wil je dat niet?

Verder blijf ik met het oog op de toekomst en de adaptie door de gewone automobilist van EV's (grotendeels worden dat toch Model 3's) noodzakelijk vinden dat deze niet met op een eigen kabel zijn aangewezen, die steeds vies in de auto moet worden meegenomen. Tesla heeft dat goed gezien door alle laders een vaste kabel mee te geven om zo die armoe te omzeilen. En die mogen ook door anderen gebruikt worden als ze niet de echte status van Destination Charger hebben (softwarematig). Het lijkt mij sterk dat je, als je bijvoorbeeld drie Tesla Wallchargers ophangt die je dan vrijgeeft en die onderling de beschikbare Kw's dan ook nog kunnen verdelen in de problemen kunt komen. En net als bij de Superchargers worden die echt wel terug gehangen. Bovendien gaat het om lokaties op privé(bedrijfs)terrein, niet om stoeppaaltjes.
 
@fivari Wat is dan de achtergrond dat vaste kabels bij publieke laadpalen verboden zijn ?
Een veiligheid issue neem ik aan maar als het voor DC laders wel kan waarom dan niet voor AC laders ?

Qua DeC heb je dan nog het verschil in de Tesla laders die echt als Destination Chargers zijn geplaatst en middels het protocol gelimiteerd zijn tot alleen Tesla wagens, en de HPWC's die door de lokaties extra zijn aangeschaft om ook andere wagens te kunnen laden. Beide strikt genomen niet publiek want alleen toegankelijk voor 'patrons' of klanten maar de laatste lijkt er toch erg op.
 
De paal bij IKEA Montpellier, een type wat gelijk is aan wat je ziet bij de Auchan palen heeft alleen vaste kabels volgens mij. Ook voor type-2. Zou het kunnen zijn omdat daar mogelijk ook meer dan 22kW over geladen kan worden? Zie ook meer foto's op IKEA - Odysseum: snel oplaadstation voor Montpellier

IKEA Montpellier.jpg
 
We krijgen hier op kantoor extra laadpalen. Uitbreiding van 4 naar 12! Allego is de exploitant. Ze hebben een nieuwe paal, had ik nog niet eerder gezien. Wel netje, zo klein. Ik denk dat de zekeringen en switches in een centrale kast zijn ondergebracht.
(zie foto's hieronder)
Vraag: waarom een exploitant laadpalen laten exploiteren bij je eigen werk ipv ze in op de eigen hoofdaansluiting aan te sluiten? Of is het een gedeeld parkeerterrein ?
Wat voor een tarief wordt er dan betaald bij deze palen?
 
Blijkbaar denkt Tesla erover om ook op de Model S/X supercharging weer als een optie aan te bieden met een daarbij horende 'pay-as-you-go' betaling voor hen die de optie niet gekozen hebben. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de prijs die Tesla dan zal vragen. Bijvoorbeeld meer of minder dan FastNed.