Voor snelladen is idd een vaste kabel verplicht.
Type 1 is altijd enkelfasig en dus beperkt in vermogen, technisch beperkt tot 7,5 kW hoewel de meeste voertuigen inderdaad een lader hebben die maar 16A (3,7 kW) aankan. Dergelijke wagens hebben meestal een beperkt bereikt en zijn daarom vaak gediend met een extra laadmogelijkheid. Voor hen is de laadmogelijkheid zeker nuttig.
Voor alles behalve snelladen is een vaste kabel bij publieke laadpalen verboden. Ik vind de bron niet meteen terug, maar ik ken geen enkel publiek laadpunt met een vaste kabel. Mogelijk om ze ook toegankelijk te maken voor de type1 EVs, maar ik dacht vooral omwille van de reglementering. er zijn zelfs snellaadpalen die Dc snelladen aanbieden, maar AC slechts semi-snel en ook zij hebben geen vaste kabel. Hoe zit het met de eerste fastned stations waar slechts 22 kW AC werd aangeboden? Hebben die een vaste kabel? Ik spreek niet over die waarvoor het vermogen om technische redenen tijdelijk is teruggeschroefd.
De DECs zijn strikt genomen geen publieke laadpunten. Daarom mogen zij afwijken van de voorschriften wat ze ook doen op vlak van protocol aangezien minstens een deel ervan enkel Tesla's zal laden.
Ik ben het eens met Hans dat type 2 de standaard zou moeten worden (en de type1 en de vroegere
Tesla-stekker van de roadster er best asap zouden uitgaan), maar niet met een vaste kabel: te kwetsbaar. Wind en regen zullen op termijn de contacten corroderen en als ze op de grond belanden, is het wachten tot er een wiel over de stekker rijdt.