Sukkels (als mijn zakken voldoende diep waren, dan was ik er ook nog steeds één), jullie hebben je ingelaten met een start-up company die het zich tot doel gesteld heeft om effe een nieuwe auto te maken. Als of dat nog niet genoeg was besloten ze ook nog eens een volledig elektrische auto te ontwikkelen die het merken als Mercedes en BMW het leven zuur gaat maken. Laat het nu blijken dat dat ietsje meer kost en langer duurt.
In de USA zijn er in 2009 al ingetuind om een aanbetaling te doen van $5k en $40k met de belofte dat de auto in 2011 geleverd zou gaan worden. De grootste sukkels zijn het geweest die op de eerste dag met een cheque van $5k klaar stonden en een 40kWh auto wilden hebben, want Tesla beloofde tenslotte een auto van $50k met een actieradius van 300mi! Deze mensen hebben uiteindelijk als laatsten van de eersten hun auto gekregen. Vele reserveringhouders die een P85 reserveerden in 2012 kregen hun auto eerder dan reserveringhouders uit 2009.
Tja, dan heb je sukkels en übersukkels. Dan heb je $40k afgetikt om als eerste je auto te krijgen en dan blijkt dat er een leuk rijtje gewone productieauto's eerder afgeleverd worden. Blijkt tijdens het productieproces dat bepaalde onderdelen niet voorradig zijn en je auto nog effe niet geproduceerd word. Of dat je auto weer verschroot word omdat tie niet aan de specs voldoet en je weer een stuk naar achteren in de rij gaat. Ook werd er regionaal gekeken. Als je toevallig in Nebraska woont of op Hawaï, dan moest je toch echt op een paar lotgenoten wachten om het transport betaalbaar te maken (When money is too tight to mention, in de woorden van Simply Red)
"Oja, we hebben ook nog een paar reserveringhouders in Europa en dan stuurt zo'n jong ventje(Yes you Widodh) een brief over iets met drie fases" Denk je de auto af te hebben...
Ik denk dat de tendens duidelijk is. We hebben het niet te doen met een geoliede machine als Mercedes Benz. Ondanks dat Tesla nu 10 jaar bestaat is het nog steeds een start up met een krankzinnig snelle groei die eigenlijk alleen maar fout kan gaan. Het is dankzij het dagelijkse crisismanagement in Palo Alto, dat zaken niet catastrofaal uit de klauwen loopt. Tesla trapt in galop op menig teentje en kneust links en rechts wat egootjes in een poging om een zo'n groot mogelijk percentage van de klanten tevreden te stellen. Verwachtingen en realiteit lopen ver uit elkaar. Wil je meer zekerheid, dan had je nog een keertje voor een benzineslurper moeten kiezen.
Hier een paar voorspellingen voor Europa:
- Sommige Sig's worden na productieauto's afgeleverd.
- Nog erger dan in de USA zullen de reserveringsnummers en feitelijke leveringen door elkaar lopen afhankelijk van prijskaartje van de auto en de locatie..
Maarrrrr, de Europeanen krijgen wel als eerste een paar extra opties en waarschijnlijk de nieuwste firmware.