Ik denk niet dat het gratis is, maar afgekocht. Je kunt het inderdaad al bijkopen bij de 60kW, en het zit dus bij de prijs van een 85kW. Zeg 2.000 euro, dat is 8.700 kWh, en dat is 144 tankbeurten uitgaande van 60kWh bijladen gemiddeld en 23 cent per kWh. Een supercharger wordt bij roadtrips gebruikt, zeg dat je per roadtrip 5 keer laadt, dan kan je 29 keer gemiddeld een trip doen. Ik ga per jaar drie keer met de auto naar het buitenland, dus de komende tien jaar heb ik vooruit betaald. Grandioos model.
Ik denk niet dat de vraag is of superchargen gratis is of blijft, meer de vraag of je die ook bij andere modellen kunt afkopen bij aanschaf van de auto.
Ik snap je vraag niet zo. Het is vrij duidelijk hoe het er nu voor staat. Degenen die nu een Model S kopen (85 kWh of 60 kWh met supercharge-capaciteit), kunnen voor altijd gratis bij de Superchargers laden. Dat is de toezegging van Elon Musk. En ik kan me niet voorstellen dat die belofte gebroken wordt, want dan krijgt Tesla rechtszaken aan zijn broek van mensen die vanwege die belofte een auto hebben gekocht of extra hebben betaald (om naar niet te spreken over de imagoschade voor Tesla en Elon zelf).
Maar voor de Model X is nog niets toegezegd. Dus of die ook gratis mogen superchargen is pure speculatie, hoewel het me wel waarschijnlijk lijkt. De aantallen zullen net als bij de Model S nog te behappen zijn.
Bij de Model E is het nog meer koffiedik kijken. Je zou verwachten dat Tesla de lijn doortrekt met gratis laden, maar de verwachting is dat er van dat model veel meer auto's zullen worden verkocht. Als die allemaal gaan superchargen zouden er wel eens flinke rijen kunnen ontstaan bij de Superchargers; ik weet niet of Tesla zo'n grote vraag met het bijbouwen van laadpunten kan bijbenen. Ook de Model S en eventueel X-eigenaren zullen er niet blij mee zijn. Dus ik sluit niet uit dat voor de Model E een ander concept wordt bedacht.