Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk niet dat het gratis is, maar afgekocht. Je kunt het inderdaad al bijkopen bij de 60kW, en het zit dus bij de prijs van een 85kW. Zeg 2.000 euro, dat is 8.700 kWh, en dat is 144 tankbeurten uitgaande van 60kWh bijladen gemiddeld en 23 cent per kWh. Een supercharger wordt bij roadtrips gebruikt, zeg dat je per roadtrip 5 keer laadt, dan kan je 29 keer gemiddeld een trip doen. Ik ga per jaar drie keer met de auto naar het buitenland, dus de komende tien jaar heb ik vooruit betaald. Grandioos model.

Ik denk niet dat de vraag is of superchargen gratis is of blijft, meer de vraag of je die ook bij andere modellen kunt afkopen bij aanschaf van de auto.

Ik snap je vraag niet zo. Het is vrij duidelijk hoe het er nu voor staat. Degenen die nu een Model S kopen (85 kWh of 60 kWh met supercharge-capaciteit), kunnen voor altijd gratis bij de Superchargers laden. Dat is de toezegging van Elon Musk. En ik kan me niet voorstellen dat die belofte gebroken wordt, want dan krijgt Tesla rechtszaken aan zijn broek van mensen die vanwege die belofte een auto hebben gekocht of extra hebben betaald (om naar niet te spreken over de imagoschade voor Tesla en Elon zelf).

Maar voor de Model X is nog niets toegezegd. Dus of die ook gratis mogen superchargen is pure speculatie, hoewel het me wel waarschijnlijk lijkt. De aantallen zullen net als bij de Model S nog te behappen zijn.

Bij de Model E is het nog meer koffiedik kijken. Je zou verwachten dat Tesla de lijn doortrekt met gratis laden, maar de verwachting is dat er van dat model veel meer auto's zullen worden verkocht. Als die allemaal gaan superchargen zouden er wel eens flinke rijen kunnen ontstaan bij de Superchargers; ik weet niet of Tesla zo'n grote vraag met het bijbouwen van laadpunten kan bijbenen. Ook de Model S en eventueel X-eigenaren zullen er niet blij mee zijn. Dus ik sluit niet uit dat voor de Model E een ander concept wordt bedacht.
 
Ik denk niet dat de vraag is of superchargen gratis is of blijft, meer de vraag of je die ook bij andere modellen kunt afkopen bij aanschaf van de auto.

Rutger, jij hebt precies begrepen wat ik eigenlijk van begin af aan heb bedoeld. Jij verwoord het eigenlijk beter dan dat ik dat zelf heb gedaan. Bedankt voor het verhelderen van de vraagstelling.

- - - Updated - - -

Ik snap je vraag niet zo. Het is vrij duidelijk hoe het er nu voor staat. Degenen die nu een Model S kopen (85 kWh of 60 kWh met supercharge-capaciteit), kunnen voor altijd gratis bij de Superchargers laden. Dat is de toezegging van Elon Musk. En ik kan me niet voorstellen dat die belofte gebroken wordt, want dan krijgt Tesla rechtszaken aan zijn broek van mensen die vanwege die belofte een auto hebben gekocht of extra hebben betaald (om naar niet te spreken over de imagoschade voor Tesla en Elon zelf).

Maar voor de Model X is nog niets toegezegd. Dus of die ook gratis mogen superchargen is pure speculatie, hoewel het me wel waarschijnlijk lijkt. De aantallen zullen net als bij de Model S nog te behappen zijn.

Bij de Model E is het nog meer koffiedik kijken. Je zou verwachten dat Tesla de lijn doortrekt met gratis laden, maar de verwachting is dat er van dat model veel meer auto's zullen worden verkocht. Als die allemaal gaan superchargen zouden er wel eens flinke rijen kunnen ontstaan bij de Superchargers; ik weet niet of Tesla zo'n grote vraag met het bijbouwen van laadpunten kan bijbenen. Ook de Model S en eventueel X-eigenaren zullen er niet blij mee zijn. Dus ik sluit niet uit dat voor de Model E een ander concept wordt bedacht.

Tijdens de Conferance Call van de Supercharger Announcement (30 mei 2013) heeft Elon Musk reeds gezegd: "All future cars will have Supercharger capability". Deze uitspraak heeft Elon Musk gedaan na ongeveer 45 minuten tijdens de betreffende Conference Call. Iedereen kan deze betreffende Conference Call via de website van Tesla Motors nogmaals aanhoren.
 
Tijdens de Conferance Call van de Supercharger Announcement (30 mei 2013) heeft Elon Musk reeds gezegd: "All future cars will have Supercharger capability". Deze uitspraak heeft Elon Musk gedaan na ongeveer 45 minuten tijdens de betreffende Conference Call. Iedereen kan deze betreffende Conference Call via de website van Tesla Motors nogmaals aanhoren.

Dat toekomstige auto's zoals de Model E de supercharger capability zouden hebben, was te verwachten. Elon Musk zei weinig verrassends. Maar dat een auto supercharger capability heeft is niet hetzelfde als dat je er gratis mee kunt superchargen. Misschien moet je er met een Model E voor betalen.
 
Dat toekomstige auto's zoals de Model E de supercharger capability zouden hebben, was te verwachten. Elon Musk zei weinig verrassends. Maar dat een auto supercharger capability heeft is niet hetzelfde als dat je er gratis mee kunt superchargen. Misschien moet je er met een Model E voor betalen.


Op de Tesla Motors website, in de Photo's and Video's section, zie je een korte video met de titel "Superchager Announcement". In deze korte video zegt Elon Musk heel duidelijk:

"Something that's unique about the Supercharger is that it's free, it's not just free now, it's free forever."

en

"By buying aTesla you essentially have free long distance travel throughout the country for ever."

Het daadwerkelijke gebruik van de Supercharger zal dus altijd kosteloos zijn (dat is het unieke daaraan). Je zult dus niet na het laden op de een of andere manier moeten gaan afrekenen ofzo.

En in zijn tweede zin heeft hij het niet specifiek over de Model S. Oftewel, het geldt voor alle Tesla EV's met Supercharger capabiliteit.

Even voor de duidelijkheid, het gaat er mijn persoonlijk niet om dat het gratis moet zijn hoor.

Het gaat er mij om dat ik wil weten hoe nou de vork in de steel zit, als je begrijpt wat ik bedoel, en daar is op zich niets mis mee, lijkt mij?
 
Ben dan toch benieuwd hoeveel superchargers men van plan is te bouwen. "Free long distance travel forever" klinkt fantastisch maar dan moeten er wel voldoende zijn. En dan bedoel ik niet dat er om de 250km zo'n ding moet zijn, maar dat het niet op schiet als je altijd 4 of 5 auto's voor je hebt...
 
"By buying aTesla you essentially have free long distance travel throughout the country for ever."

Ik zou meer op het woordje LONG letten. Ik kan mij voorstellen dat ze op termijn alleen nog gratis opladen bij een oplaadpunt buiten een straal van ...Kilometer van je woonplaats/werk.

Overigens, laten we aub niet TE letterlijk kijken naar alle toezeggingen. Deze blijken namelijk de afgelopen jaren regelmatig EN stelselmatig niet nagekomen.
 
Gebruik van Superchargers zal waarschijnlijk bij toekomstige modellen ook minder (nodig) zijn, omdat het bereik van elektrische auto's toe neemt. Daardoor zullen die auto's ook minder geneigd zijn om bij een SC te stoppen. De visie is natuurlijk zo snel en massaal mogelijk elektrisch rijden te laten adopteren en daar zijn dit soort voorzieningen ideaal voor.
 
Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d….
Gezien er zo te zien aardig wat kennis hierover aanwezig is op dit forum en er vast (iig vanuit mij) behoefte is aan uitwisseling leek het mij goed dit in een los forum te doen.
Derhalve heb ik de volgende Thread gestart, hoop dat we hier lekker eea met elkaar kunnen uitwisselen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21350-Duurzame-Energie-Warmtepomp-Zonnepanelen-nulwoningen-e-d?p=438657#post438657
 
Ben dan toch benieuwd hoeveel superchargers men van plan is te bouwen. "Free long distance travel forever" klinkt fantastisch maar dan moeten er wel voldoende zijn. En dan bedoel ik niet dat er om de 250km zo'n ding moet zijn, maar dat het niet op schiet als je altijd 4 of 5 auto's voor je hebt...

Tesla Motors houdt het gebruik van de Superchargers in de gaten. Zodra het gebruik op een bepaalde Supercharger locatie toeneemt (bijvoorbeeld doordat er meer Tesla's verkocht zijn), wordt het aantal oplaadplekken uitgebreid. Dit is reeds gebeurd bij Gilroy en Harris Ranch (California). Dat is ook reeds besproken door Elon Musk tijdens de Conference Call van de Supercharger Announcement.
 
Ik geloof daarom dan ook niet in de battery swap. Als deze mogelijkheid bij de supercharge stations wordt aangeboden, tegen betaling, verwacht ik dat er nauwelijks gebruik van gemaakt zal worden. Een half uurtje wachten voor een bijna volle gratis tank waarmee we weer 300km kunnen rijden zal 99% verkiezen boven de battery swap. Ben van mening dat dit een goede marketingstunt was om het zogenaamde lange laadprobleem te ontkrachten tov ICE's.
 
Ik geloof daarom dan ook niet in de battery swap. Als deze mogelijkheid bij de supercharge stations wordt aangeboden, tegen betaling, verwacht ik dat er nauwelijks gebruik van gemaakt zal worden. Een half uurtje wachten voor een bijna volle gratis tank waarmee we weer 300km kunnen rijden zal 99% verkiezen boven de battery swap. Ben van mening dat dit een goede marketingstunt was om het zogenaamde lange laadprobleem te ontkrachten tov ICE's.

Als ik direct kan laden als ik toekom ga ik akkoord met je. Maar als ik zie dat ik nog een uur moet wachten kan het wel zijn dat ik een batteryswap zou verkiezen boven het wachten.
 
Als ik direct kan laden als ik toekom ga ik akkoord met je. Maar als ik zie dat ik nog een uur moet wachten kan het wel zijn dat ik een batteryswap zou verkiezen boven het wachten.
Alles heeft zn grenzen. Als ik uitga van ca. € 100,-/swap denk ik dat er geen animo voor zal bestaan. Als je nu al ziet hoeveel mensen bereid zijn om te rijden voor een beetje goedkopere brandstof.
 
Ik geloof daarom dan ook niet in de battery swap. Als deze mogelijkheid bij de supercharge stations wordt aangeboden, tegen betaling, verwacht ik dat er nauwelijks gebruik van gemaakt zal worden. Een half uurtje wachten voor een bijna volle gratis tank waarmee we weer 300km kunnen rijden zal 99% verkiezen boven de battery swap. Ben van mening dat dit een goede marketingstunt was om het zogenaamde lange laadprobleem te ontkrachten tov ICE's.
Als ik onderweg ben naar Oostenrijk en ik kan kiezen tussen elke twee uur een uur (volle accu) laden of een batteryswap ga ik toch voor de laatste. Dat het dan wat kost boeit niet zo.