Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik geloof _NIET_ in de global warming farce, maar wel in de smog en fijnstof problemen die onze leefgebieden hebben.
Hier kan ik me bijna helemaal in vinden. Ik heb twee jonge kids, ik woon tussen de A2 en de A27, fijnstof is een probleem. Een paar duizend elektrische auto's lossen dat niet op, maar ergens moet iemand beginnen met de verandering. Ik voel die verantwoordelijkheid naar mijn kids. Over global warming laat ik me niet uit, ik ben een Alfa, dus heb alleen verstand van talen enzo :)
 
@widodh +1

morgen brengen ze het materiaal om te starten aan de "kinderkamer"
zo ziet hij er momenteel uit...
garage.JPG

'k ga me hier enkele weken op uitleven (om de wachttijd een beetje draaglijker te maken:wink:)
 
Om nog even terug te komen op de energiedragers issue: helemaal eens met Wim S. en widodh. Waterstof heeft veel meer nadelen dan voordelen. Accu's zijn the way to go en nog lang niet uitontwikkeld.

Interessant idee: gecontroleerde oxidatie van aluminium in een Al-lucht accu. Een kg Al levert bij oxidatie tot aluminiumhydroxide 8 kWh op. Een systeem zoals het Israelische bedrijf Phinergy ontwikkelt kan een lithium-ion accu tijdens het rijden opladen door dit proces. Een systeem met 50 kg Al zou dus 400 kWh opleveren. Ziedaar je range extender. Productie van Aluminium uit bauxiet kost enorm veel elektrische energie, reden waarom de kerncentrale in Borsele naast tegelijk met de aluminium fabriek van Pechiney in Vlissingen-Oost werd gebouwd in de jaren 70. Het grootste deel van de kernenergie van die centrale is rechtstreeks in de productie van miljoenen tonnen aluminium gegaan. Tijd om het weer terug te vormen in elektrische energie.

Zie site http://www.phinergy.com/

iemand hier een mening over? In mijn optiek zou dit wel eens heel belangrijk kunnen zijn. Als men erin slaagt om een systeem te bouwen dat te plaatsen is in een elektrische auto kun met relatief weinig extra gewicht een enorme range creëren. Dan komt die rit naar zuid-Frankrijk of naar de Alpen ineens weer in beeld.
 
Het is al lang bekend dat groene energie, windmolens, zon etc nimmer een substantiële bijdrage aan onze stroomvoorziening kan leveren. Daarvoor is het te grilig, daar kunnen we ons net simpelweg niet op inrichten. Dat is ook de reden waarom ik mij stoor aan de milieumaffia die realistische argumenten negerend hun groene droompjes proberen door te drukken. Zie ook het heilloze plan om 8 miljard te stelen in wat molens op zee. Verblind door global warming argumenten die inmiddels achterhaald zijn, zelfs de beleidsbepalende klimaatfanatici stellen inmiddels - schoorvoetend, dat wel - A) global warming toch niet door CO2 veroorzaakt wordt en dat B) de mens hier nauwelijks invloed op heeft en nog gekker C) de aarde sinds 1998 afkoelt. Oeps! Gelukkig, het begint langzaam door te dringen.

Windmolens ben ik met je eens maar de ontwikkelingen met zonne-energie gaan dusdanig snel dat die uiteindelijk het grootste deel van ons energieverbruik voor haar rekening moet kunnen nemen en tegen een lagere kostprijs dan fossiele brandstoffen.
 
Last edited:
Voor zover ik het begrepen heb ligt het grote probleem in de energie opslag. Overdag maken de zonnepanelen energie aan die wij 's nachts in onze Model S willen steken. Maar waar sla je die energie op natuurlijk.

Overlaatst hoorde ik dat ze dachten om voor de kust gigantische bassins te bouwen die overdag leeggepompt worden met zonne-energie en 's nachts zelf energie opwekken dmv turbines.

Moest dit werken rendabel zijn en op grote schaal zou kunnen worden toegepast zijn we al een grote stap in de juiste richting lijkt me.

En hopelijk krijgen we binnen 30 jaar ook de eerste kernfusie reactor als het ITER project een succes zou zijn... Dan kunnen we ons eindelijk loskoppelen van de oliesjeiks...
 
Je wil nu een probleem oplossen wat nog geen probleem is. Overdag hebben we op dit moment de grootste energiebehoefte. Dan staan er dus een aantal kolencentrales maximaal te draaien en is er behoefte aan extra vermogen.

In de nachtelijke uren is er enorme dip in de energiebehoefte en krijg je de stroom dus met een forse korting. Dat betekent dus voorlopig dat extra productie met zonnepanelen of windmolens overdag een groot voordeel is. Pas als het aandeel groter dan zo'n 30% is, wordt het langzamerhand een probleem. In Duitsland kan het dus inderdaad al een probleem worden...
 
Of koop nog maar een hoop aandelen van Tesla en SolarCity:
http://www.teslamotorsclub.com/show...-Storage-Device-For-SuperCharger-SuperSwapper

korte inhoud: SolarCity wordt een van de grootste groene energy leveranciers in de US, met Tesla batterijen voor het opvangen/bufferen van het overschot aan hernieuwbare energy. Waarbij de twee bedrijven samen zowat alles hebben om zowel de huidige energy-industrie als de transport industrie totaal op zijn hoofd te zetten.
Dit is zowat de natte droom van een eco-tech jongen als ik. Ik wou dat ik die Tesla batterijen nu al kon kopen en in mijn huis steken. Ik had lang ook gedacht dat waterstof de tijdelijke opslag voor je huis zou kunnen worden, maar met de batterij tech van Tesla is dat totaal achterhaald (vanwille de redenen reeds gegeven).

En nog even over CO2 en OVDA (opwarming v/d aarde): het C02 niveau dat we kennen tijdens de laatste 3000 jaar is duidelijk een heel positief gegeven geweest voor de ontwikkeling van de mens. Hoe het daarvoor was, laat me koud (ha, Ice-age)! Laten we niet met de toekomst van onze kinderen spelen en het houden op hetgeen we kennen (progressief conservatisme). Dus alles wat C02 niveaus weer 'normaal' kan maken is voor mij het waard (ook al is het soms duurder). De OVDA, tja laat dat maar aan de wetenschappers over, wie zal het zeggen? Laten we hopen dat het niet onze kleinkinderen zullen moeten zijn: Opa, had iedereen toen maar die Tesla gekocht.
 
(Ook-) Even ook mijn anti H2 (auto) betoog herhalen:

Men kan vele argumenten vinden met een duidelijke NO aan de "waterstof" auto..
o.a.:

Disappointed With Electric Cars, Automakers Are Making Bad Bet On Fuel Cells - Forbes

En N.B. die waterstof auto is voor het grootste deel eigenlijk een elektrische auto is… met een brandstofcel...

Er zijn verschillende problemen i.v.m. waterstof… en vele argumenten tegen...
Kort samengevat:
1) het aanmaken van waterstof kost heel, heel veel energie (elektrolyse van water of b.v. kraking)
2) waterstof opslaan kost heel veel energie en is niet zo simpel
En dan nog: een degelijke infrastructuur uitbouwen zoals met benzinestations om H2 te kunnen "tanken" lukt niet in 1 of 2 decennia… wegens de ingewikkeldheid, gevaren en kosten….
3) wegens opslag probleem: kost het heel veel aan transport energie
4) waterstof in een ontploffingsmotor: heel slecht rendement en ook niet zo simpel => duur aangemaakte & getransporteerde waterstof dan ook nog eens in motor met heel slecht rendement...
5) dan maar met brandstofcellen... Brandstofcellen zijn erg duur (tot nut toe)
6) waterstof is een erg gevaarlijk gas: vele malen gevaarlijker dan auto gas (v.b. LPG of aardgas) => wat als een opslagtank (in auto e.d.) begint te lekken????

Waarom dan toch de waterstof?
De (klassieke) auto industrie (en garagisten) verweert zich als een duivel in een wijwater vat om de ontploffings motor te behouden, via allerlei manieren (leugens en onwaarheden) over de e-auto…. één er van is waterstof in een ontploffingsmotor...
Ook proberen ze nu de hybride aan te prijzen: zo bedriegen ze de consument: een hybride is tot nu toe vele malen ingewikkelder dan de klassieke verbrandings auto of de electro auto.. dus o wee als je er problemen mee hebt of je op onderhoud moet.. maar …. majam majam voor de auto industrie en de garagisten..

De enige degelijke oplossing en NU ONMIDDELIJK MOGELIJK is de 100% elektrische auto met batterij en / of super condensator…
Het verschil is: de technieken hiervoor staan al 100 jaar gewoon op het schap.. ze moeten enkel toegepast worden… dus NIET meer uitgevonden…
 
OK, hopelijk niet teveel valse hoop maar ook Elon zei dit in de Investor Meeting gisteren:
Met Gert-Jan gesproken. De voorbereidingen in Tilburg zijn in volle gang, Dat wordt binnenkort zijn vaste plek. Ook was hij bezig met de logistieke operatie. Schepen die binnenkomen zo eind juli, en dan de auto’s naar Tilburg. Daar een korte assemblage, en dan uitleveren! Ik heb nr 282 van de Signatures in Europa. Dus augustus moet wel lukken. Yippie!

http://steinbuch.wordpress.com/2013/06/03/een-weekend-met-een-tesla-model-s-deel-3/

- - - Updated - - -

Aha! Dit forum lijkt wel een doorsnede van de maatschappij als het gaat om deskundigheid over duurzame energie....
Ik ben niet geheel zeker wat je hiermee bedoeld, maar even dit: om een deskundige te zijn in duurzame energie moet je eigenlijk de toekomst kennen, dus dat wordt moeilijk, me dunkt. Dus wat doet de doorsnee mens, die zoekt informatie op. Vandaag de dag is dit heel makkelijk en snel. Je vind een plethora aan informatie. En als het dan gaat over duurzame energie vind je voor elke 'Ja' een 'Nee' en talloze 'Misschien als' antwoorden. Telkens allen gestaafd met studies en cijfermateriaal. Tenzij je zelf de kennis, tijd en intelligentie hebt om deze studie uit te pluizen en na te rekenen, kan je enkel afgaan op de conclusies die reeds getrokken werden. Dus wat is dan deskundigheid? Tevens gaat iedereen graviteren naar zijn eigen opinie en vormt zo zijn eigen 'Internet Bubble' waarbij je initiele opinie versterkt wordt met elk extra gegeven. Op TED is er ooit een leuke presentatie gegeven hoe erg het vandaag de dag is met het ervaren van de wereld. Eenzelfde Google search kan heel verschillende resultaten opleveren op basis van je profiel (google search history) en je locatie (IP adres).

Ik tracht een 'open mind' te houden en pragmatisch te blijven, met het besef dat ik in mijn Internet Bubble zit.
 
Ik tracht een 'open mind' te houden en pragmatisch te blijven, met het besef dat ik in mijn Internet Bubble zit.

Ik vind die internet bubble zo slecht nog niet. Ik ben al blij dat we niet meer naar de bibliotheek moeten lopen om informatie op te zoeken. En ik ben er mij ook van bewust dat mijn mening gestoeld is op de mening van andere. Vooral door gebrek aan tijd en kennis om zelf 'wetenschappelijke' testen te doen.
Maar ik slaap er niet slechter door.