Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.

Net de goedkeuring voor de MAI en Vamil binnengekregen res 2296.
Ik volg het forum nu geruime tijd en ben erg geinteresseerd waar we nu allemaal straks kunnen opladen, volgens dit kaartje zijn er maar 2 oplaadpunten met Mennekens 2 aansluitingen, niet erg veel wordt straks erg druk daar!!!!!!
Gaat Tesla daar nog meer informatie over geven hoe het laden straks gaat gebeuren, zou wel prettig zijn als ik het land in ga.
Ik ben zelf van plan 2 Cohere laders te plaatsen, 1 bij mijn bedrijf en 1 op een loods van mijn zonen en thuis gewoon via het stopcontact.
 
Net de goedkeuring voor de MAI en Vamil binnengekregen res 2296.
Ik volg het forum nu geruime tijd en ben erg geinteresseerd waar we nu allemaal straks kunnen opladen, volgens dit kaartje zijn er maar 2 oplaadpunten met Mennekens 2 aansluitingen, niet erg veel wordt straks erg druk daar!!!!!!
Gaat Tesla daar nog meer informatie over geven hoe het laden straks gaat gebeuren, zou wel prettig zijn als ik het land in ga.
Ik ben zelf van plan 2 Cohere laders te plaatsen, 1 bij mijn bedrijf en 1 op een loods van mijn zonen en thuis gewoon via het stopcontact.
Elke laadpaal in Nederland heeft een type 2 aansluiting, we hebben er al enkele duizenden door Nederland heeft.

Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto is voor Nederland wel een goede site.

Verder ben je ook welkom in Middelburg als je bijna leeg bent ;)
 
Het is natuurlijk allemaal het kip-en-ei-verhaal. Maar als er voldoende ev's zijn moeten we misschien de windenergie bij de laadstations betrekken.
Hoe langer hoe meer staan er windmolens langs de snelwegen. Hier is de infrastructuur aanwezig om voldoende elektriciteit te leveren, mogelijkheid voor goedkope elektriciteit (rechtstreeks van turbine naar supercharger, dus zonder transport en distributievergoeding).

Heeft iemand een idee wat de kostprijs van een superchargerstation is?
Hangt er een beetje vanaf: http://seekingalpha.com/article/147...tment-for-tesla?source=email_rt_article_title
 
Jongens (en meisjes natuurlijk),

Waar vinden jullie je estimated time of delivery? Ik kan het bij mij nog steeds niet zien. Wel staat er "Your model s performancy orderhas been confirmed" in my Tesla...
En weet iemand wie aandelen Tesla verhandeld in nederland? Ik wil ook een stukje, al is het klein....

Hoi, hoi,

De aandelen kan je gewoon via iedere broker of eigen aandelen rekening kopen. Zijn genoteerd op de NASDAQ.

Ciao; Jack
 
Het is al lang bekend dat groene energie, windmolens, zon etc nimmer een substantiële bijdrage aan onze stroomvoorziening kan leveren. Daarvoor is het te grilig, daar kunnen we ons net simpelweg niet op inrichten. Dat is ook de reden waarom ik mij stoor aan de milieumaffia die realistische argumenten negerend hun groene droompjes proberen door te drukken. Zie ook het heilloze plan om 8 miljard te stelen in wat molens op zee. Verblind door global warming argumenten die inmiddels achterhaald zijn, zelfs de beleidsbepalende klimaatfanatici stellen inmiddels - schoorvoetend, dat wel - A) global warming toch niet door CO2 veroorzaakt wordt en dat B) de mens hier nauwelijks invloed op heeft en nog gekker C) de aarde sinds 1998 afkoelt. Oeps! Gelukkig, het begint langzaam door te dringen.

Je mag mij zonder meer een klimaat scepticus noemen. Echter, ik ben inmiddels wel een beetje om aan het draaien. Schrik niet, zo erg is het nu ook weer niet. Laat het me uitleggen.

Elektrisch rijden is in meerdere opzichten Da Bomb. Lekker snel, geruisloos, weinig onderhoud en wanneer en masse geproduceerd ook goedkoop. Oh ja, ook nog goed voor het milieu voor wie daar in geloofd. Mag hoor. Maar ook minder afhankelijkheid van die onberekenbare griezels in het midden-oosten, ook een goed ding. Maar dan moet je wel een infrastructuur hebben waarmee je met veel auto's elektrisch kan rijden. Dat gaat nooit lukken. Als er in NL 10% elektrisch gereden zou worden stort Tennet compleet op een hoop. En 10% is slechts een drop in the green bucket, als je echt uitstoot wilt reduceren moet je richting de 50%. Kansloos, zo weet iedere Homo Sapiens (voor de niet Latinisten: Sapiens betekent "verstandig"). Effe snel bijladen is er nu en straks zeker niet bij.

De oplossing: waterstof! de waterstofcel technologie gaat snel ineens. Zie waterstof maar als een vloeibare batterij, je kunt er energie in opslaan en vervolgens net zo snel tanken als benzine. De infrastructuur is er grotendeels al: de tankstations. Geen belasting van ons elektriciteitsnet. En nog beter: je kan de vloeibare batterij opladen met wind- zonne- of andere groene energie als het waait, zon schijnt of getijden bewegen. Je kan het dus opslaan.

En als je dat bedenkt dan is "groen" wel haalbaar, zonder CO2 uitstoot, ook niet door de opwekking. Daar zie ik wel iets in. Jammer dat het nog niet is doorgedrongen tot de drammende hersentjes van de Groen Linkers of andere incompetentio's. gelukkiig is het wel doorgedrongen tot de über baas van Shell. Die heeft zich hiervoor al uitgesproken.

Stel je eens voor, je MS even volgooien in 2 minuten (kijglas moet vol zijn!) en dan weer door. De technologie is er, de infrastructuur, de auto's. het schijnt inmiddels ook veilig te zijn.

Misschien dat het politiek niet haalbaar is gezien de gigantische belangen van de olieindustrie? Hoe dan ook vreemd dat je er geen milieubeweging over hoort terwijl dit universeel echt zoden aan de dijk zou zetten. Anyway, Shell beweegt. Nu Musk nog met een tank in de frunk en we kunnen los.
 
Last edited:
Het is al lang bekend dat groene energie, windmolens, zon etc nimmer een substantiële bijdrage aan onze stroomvoorziening kan leveren. Daarvoor is het te grilig, daar kunnen we ons net simpelweg niet op inrichten. Dat is ook de reden waarom ik mij stoor aan de milieumaffia die realistische argumenten negerend hun groene droompjes proberen door te drukken. Zie ook het heilloze plan om 8 miljard te stelen in wat molens op zee. Verblind door global warming argumenten die inmiddels achterhaald zijn, zelfs de beleidsbepalende klimaatfanatici stellen inmiddels - schoorvoetend, dat wel - A) global warming toch niet door CO2 veroorzaakt wordt en dat B) de mens hier nauwelijks invloed op heeft en nog gekker C) de aarde sinds 1998 afkoelt. Oeps! Gelukkig, het begint langzaam door te dringen.

Je mag mij zonder meer een klimaat scepticus noemen. Echter, ik ben inmiddels wel een beetje om aan het draaien. Schrik niet, zo erg is het nu ook weer niet. Laat het me uitleggen.

Elektrisch rijden is in meerdere opzichten Da Bomb. Lekker snel, geruisloos, weinig onderhoud en wanneer en masse geproduceerd ook goedkoop. Oh ja, ook nog goed voor het milieu voor wie daar in geloofd. Mag hoor. Maar ook minder afhankelijkheid van die onberekenbare griezels in het midden-oosten, ook een goed ding. Maar dan moet je wel een infrastructuur hebben waarmee je met veel auto's elektrisch kan rijden. Dat gaat nooit lukken. Als er in NL 10% elektrisch gereden zou worden stort Tennet compleet op een hoop. En 10% is slechts een drop in the green bucket, als je echt uitstoot wilt reduceren moet je richting de 50%. Kansloos, zo weet iedere Homo Sapiens (voor de niet Latinisten: Sapiens betekent "verstandig"). Effe snel bijladen is er nu en straks zeker niet bij.

De oplossing: waterstof! de waterstofcel technologie gaat snel ineens. Zie waterstof maar als een vloeibare batterij, je kunt er energie in opslaan en vervolgens net zo snel tanken als benzine. De infrastructuur is er grotendeels al: de tankstations. Geen belasting van ons elektriciteitsnet. En nog beter: je kan de vloeibare batterij opladen met wind- zonne- of andere groene energie als het waait, zon schijnt of getijden bewegen. Je kan het dus opslaan.

En als je dat bedenkt dan is "groen" wel haalbaar, zonder CO2 uitstoot, ook niet door de opwekking. Daar zie ik wel iets in. Jammer dat het nog niet is doorgedrongen tot de drammende hersentjes van de Groen Linkers of andere incompetentio's. gelukkiig is het wel doorgedrongen tot de über baas van Shell. Die heeft zich hiervoor al uitgesproken.

Stel je eens voor, je MS even volgooien in 2 minuten (kijglas moet vol zijn!) en dan weer door. De technologie is er, de infrastructuur, de auto's. het schijnt inmiddels ook veilig te zijn.

Misschien dat het politiek niet haalbaar is gezien de gigantische belangen van de olieindustrie? Hoe dan ook vreemd dat je er geen milieubeweging over hoort terwijl dit universeel echt zoden aan de dijk zou zetten. Anyway, Shell beweegt. Nu Musk nog met een tank in de frunk en we kunnen los.
Hi Wiebe,

ik zal me maar niet mengen in de politieke strekking van je betoog, daarvoor liggen we te ver uit elkaar en is dit forum niet bedoeld (en denk ik dat Links/Rechts hier niet echt ter zake doet), maar ik ben het met je eens dat je veel breder moet kijken naar de voordelen van elektrisch (waarbij diverse bronnen zorg kunnen dragen voor aandrijving van de elektromotor). Voor mij is fijnstof en CO2 reductie op de plek waar mensen wonen een groot voordeel. Ook het feit dat je een infrastructuur ontwikkelt die los komt te staan van fossiele brandstoffen (en dus los van het midden Oosten en afschuwelijke regimes als Saudi Arabië) is een groot pluspunt. En als laatste dat er innovatie moet worden gedaan en dat daar kansen liggen voor Westerse economieën.
 
Al die heisa over laden... waar en wanneer? hoe lang ? hoe veel?
terwijl het zo simpel kan, één keer laden bij de aanschaf en gewoon blijven rijden en terwijl laden.

voor de sportievelingen moeten er meerdere dynamo's worden aangebracht.:rolleyes:

laadprobleem opgelost.jpg
 
Al die heisa over laden... waar en wanneer? hoe lang ? hoe veel?
terwijl het zo simpel kan, één keer laden bij de aanschaf en gewoon blijven rijden en terwijl laden.

voor de sportievelingen moeten er meerdere dynamo's worden aangebracht.:rolleyes:

View attachment 23172

Lol! Wat kost zo'n kit Frank? Btw, zonder dat je het weet heb je de "perpetuum mobile" uitgevonden! Zijn we al naar op zoek sinds het Byzantijnse rijk... Teken even een mooie smoking voor jezelf om komend jaar die Nobelprijs mee op te gaan halen? We mogen toch wel op de after party komen dan he? Iets met toastjes, kaviaar ;-)
 
Ik reed vanavond nietsvermoedend naar huis vanuit mijn werk in Amsterdam, over de A8 ter hoogte van Koog-Zaandijk (Noord-Holland). Mijmerend over mijn nutteloze bancaire bestaan. Zo'n 100 meter voor me zie ik een zwarte auto rijden. "Verrek", dacht ik, "lijkt wel een model S". Gebiologeerd kijk ik naar de auto die inmiddels aan het uitvoegen is terwijl ik dichterbij kom. Ik zie een Duits kenteken, een achterkant die heel veel weg heeft van een Model S, zelfde achterlicht units...een logo dat veel weg heeft van een Tesla logo....wel allemachtig, het IS een model S!. In een split second overwoog ik om mijn stuur om te gooien en er achteraan te duiken, maar dat werd te gevaarlijk. De Model S verdween uit zicht, en ik vloekte de laatste kilometer van de A8 vol.

Voor mensen uit de buurt van Eindhoven zal dit niks bijzonders zijn, maar ik ben nog steeds met de stomheid geslagen. Ik voelde me als een vogelaar die een steenarend in het vondelpark ziet. Wat doet een Model S op anderhalf uur rijden van Eindhoven in Noord-Holland? Iemand verdwaald met een testrit? Het blijft nog steeds bijzonder om hem in real life te zien...als ik wist waar hij nu te vinden was stapte ik nu in de auto. Op de fiets desnoods. Misschien moet ik toch nog eens gewoon naar Eindhoven gaan, oktober duurt tenslotte nog zo lang....
 
Lol! Wat kost zo'n kit Frank? Btw, zonder dat je het weet heb je de "perpetuum mobile" uitgevonden! Zijn we al naar op zoek sinds het Byzantijnse rijk... Teken even een mooie smoking voor jezelf om komend jaar die Nobelprijs mee op te gaan halen? We mogen toch wel op de after party komen dan he? Iets met toastjes, kaviaar ;-)

model A kost 15$ en model B kost 1500$ of 1650€

dynamo.jpg

Wiebe,
lust jij nog iets anders dan kaviaar? je lijkt mijn oudere broer wel, die lust ook enkel maar kaviaar, kreeft, oesters, sushi en champagne:biggrin:
 
model A kost 15$ en model B kost 1500$ of 1650€

View attachment 23174
Wiebe,
lust jij nog iets anders dan kaviaar? je lijkt mijn oudere broer wel, die lust ook enkel maar kaviaar, kreeft, oesters, sushi en champagne:biggrin:

Ik ben niet zo van de kaviaar hoor, die zou Jetje regelen. Champagne krijg ik maagzuur van. Euroshopper biertje voor bij jouw after party? Regelen we. Overigens dit weekend Filet American gehaald in België, dat is zo lekker dat je de Beluga mag laten wat mij betreft.

Ik ga voor de B-spec Frank. Wordt die ook in Sig Red geleverd? Of nog beter: goudkleurig!

- - - Updated - - -

Hi Wiebe,

ik zal me maar niet mengen in de politieke strekking van je betoog, daarvoor liggen we te ver uit elkaar en is dit forum niet bedoeld (en denk ik dat Links/Rechts hier niet echt ter zake doet), maar ik ben het met je eens dat je veel breder moet kijken naar de voordelen van elektrisch (waarbij diverse bronnen zorg kunnen dragen voor aandrijving van de elektromotor). Voor mij is fijnstof en CO2 reductie op de plek waar mensen wonen een groot voordeel. Ook het feit dat je een infrastructuur ontwikkelt die los komt te staan van fossiele brandstoffen (en dus los van het midden Oosten en afschuwelijke regimes als Saudi Arabië) is een groot pluspunt. En als laatste dat er innovatie moet worden gedaan en dat daar kansen liggen voor Westerse economieën.

Z, dank voor je reactie. Je hebt gelijk dat politiek niet hoort op dit forum. Alhoewel, in mijn opinie is elektrisch rijden, "groen", en alternatieve energiebronnen wel politiek geëngageerd, de reden dat ik hier nog wel een stelling neem. Ik mag ook graag uitdagen/uitdelen. Incasseren kan net zo goed ;-)

Ofschoon we het op idealistische gronden niet eens zijn - spice of life, toch? - is wel wel leuk om te zien dat we wel de mening delen over een mogelijke oplossing. Bel jij jouw partij? Doe ik de mijne.
 
De oplossing: waterstof! de waterstofcel technologie gaat snel ineens. Zie waterstof maar als een vloeibare batterij, je kunt er energie in opslaan en vervolgens net zo snel tanken als benzine. De infrastructuur is er grotendeels al: de tankstations. Geen belasting van ons elektriciteitsnet. En nog beter: je kan de vloeibare batterij opladen met wind- zonne- of andere groene energie als het waait, zon schijnt of getijden bewegen. Je kan het dus opslaan.

En als je dat bedenkt dan is "groen" wel haalbaar, zonder CO2 uitstoot, ook niet door de opwekking. Daar zie ik wel iets in. Jammer dat het nog niet is doorgedrongen tot de drammende hersentjes van de Groen Linkers of andere incompetentio's. gelukkiig is het wel doorgedrongen tot de über baas van Shell. Die heeft zich hiervoor al uitgesproken..

Ik vraag me af of je deze stelling wel echt meent.
Toch maar een paar argumenten waarom waterstof een heel slecht idee is.
Waterstof is explosief en verdampt binnen enkele dagen zelfs dwars door massief RVS.
Waterstof is, nu al 30 jaar, zowel in geld als in energie vele malen duurder om te produceren, op te slaan en te distribueren. 70% van de elektrische energie gaat verloren bij de productie van waterstof. Het rendement van de hele keten (well to wheel) is veruit het laagste van alle soorten energiedragers die de afgelopen eeuw zijn geprobeerd. Dan kun je nog beter kolen stoken en op stoom rijden.


Overigens is een waterstofauto ook gewoon een elektrische auto. Waterstof moet in de katalysator worden omgezet in elektriciteit en drijft dan een elektromotor aan.
Het allerbelangrijkste argument tegen is wel dat je waterstof bij de Shell, Esso en al die andere bedrijven moet blijven tanken. Dan worden we weer afhankelijk van die bedrijven waar we nu voor eens en voor altijd afscheid van nemen. En vergeet onze overheid niet. Die gooit weer rustig 75% belasting en BTW bovenop de waterstofrekening.
Verder verwacht ik veel van de ontwikkeling van nanocondensatoren.
Tenslotte vind ik het straks gratis tanken bij de superchargers van Tesla bij rijden door Europa heel aantrekkelijk.
 
De oplossing: waterstof! de waterstofcel technologie gaat snel ineens. Zie waterstof maar als een vloeibare batterij, je kunt er energie in opslaan en vervolgens net zo snel tanken als benzine. De infrastructuur is er grotendeels al: de tankstations.
Dan vergeet je voor het gemak de lage dichtheid van waterstof. Waterstof moet onder erg hoge druk vervoerd worden en dan nog is de hoeveelheid energie (actieradius) per tankwagen beperkt.
Stel dat een tankstation normaal gesproken 1 tankwagen benzine (40.000 L) per dag verkoopt en je zou dit willen vervangen door waterstof dan heb je al gauw 20 tankwagens waterstof nodig.

Het vervoer van elektriciteit is veel eenvoudiger.
 
Geloof niet echt dat een waterstof auto de oplossing is. Ze beloven al 40 jaar dat ie binnen 15 jaar op de markt komt, maar het enige model dat er momenteel rondrijdt is de FCX van Honda van €250000. 1 kilo waterstof kost zo'n 6 euro.
Verder is het eigenlijk gewoon een elektrische auto, met een kleine accu. Een dure en trillings gevoelige brandstofcel. En een tank waarin onde hoge druk (200+ bar) H2 kan worden opgeslagen. Qua rendement is het natuurlijk ook veel slechter dan een puur elektrische aandrijving. Omdat je niet eerst H2 hoeft te produceren, dan vervolgens onder hogedruk in een tank moet opslaan, om er vervolgens weer electriciteit van te maken.

Laat al die overbodige dingen weg en vergroot de accu. Problem solved.
 
Als er in NL 10% elektrisch gereden zou worden stort Tennet compleet op een hoop. En 10% is slechts een drop in the green bucket, als je echt uitstoot wilt reduceren moet je richting de 50%. Kansloos, zo weet iedere Homo Sapiens (voor de niet Latinisten: Sapiens betekent "verstandig"). Effe snel bijladen is er nu en straks zeker niet bij.


OK, ff kijken wat Tennet dan echt voor z’n kiezen krijgt.
7,5 mln auto’s in NL = 750.000 elektrisch.
Bij 20.000 km/auto per jaar, zijn 15 miljard elektrische km’s.
1 km elektrisch kost 0,2 kWh. Dus 15 miljard km’s = 3 miljard kWh.

Das inderdaad best veel.

Nu ff kijken wat Tennet al voor z’n kiezen krijgt en heeft gekregen.
In 2000 was het verbruik via het openbare net 93 miljard kWh.
In 2010 was dat 104 miljard kWh.
Een stijging van 1,1 miljard kWh per jaar.
Dat hebben ze kennelijk kunnen handelen.

Laten er nou eens over 10 jaar echt 10% elektrische auto’s zijn.
Dan moet Tennet ipv 1,4 miljard kWh groei per/jaar handelen ipv 1,1. Relatief ruim 25% meer (absoluut: 1,34% groei tegen 1,06%).
Dat moet toch wel te doen zijn, of zit ik ergens een komma verkeerd?

En een groot deel van dat laden gebeurt toch buiten piektijden (Tesla’s dan). Dat komt het hele net toch alleen maar ten goede.
 
Wiebe, even voor de duidelijkheid, ik drink water,melk of sinaasappelsap (vers) nooit een druppel alcohol, caviaar nog nooit gegeten maar ja als ik het mee moet nemen doe ik dat! Ik ben wel redelijk Bourgondisch ingesteld en ga geregeld uit eten! Maar zoek dan tentje op waar je gezellig zit en waar voor je geld krijgt ( zoals in België ) niet waar je na het eten nog even langs de friettent moet omdat je nog honger hebt!

Verder over groen en model s heb ik al eerder gezegd dat dit niet de nummer 1 rede is voor de aankoop!
Wat ik nu aan olieproduct verbruik verbruik ik dadelijk aan zwart rubber om de wielen
 
Ik vraag me af of je deze stelling wel echt meent.
Toch maar een paar argumenten waarom waterstof een heel slecht idee is.
Waterstof is explosief en verdampt binnen enkele dagen zelfs dwars door massief RVS.
Waterstof is, nu al 30 jaar, zowel in geld als in energie vele malen duurder om te produceren, op te slaan en te distribueren. 70% van de elektrische energie gaat verloren bij de productie van waterstof. Het rendement van de hele keten (well to wheel) is veruit het laagste van alle soorten energiedragers die de afgelopen eeuw zijn geprobeerd. Dan kun je nog beter kolen stoken en op stoom rijden.


Overigens is een waterstofauto ook gewoon een elektrische auto. Waterstof moet in de katalysator worden omgezet in elektriciteit en drijft dan een elektromotor aan.
Het allerbelangrijkste argument tegen is wel dat je waterstof bij de Shell, Esso en al die andere bedrijven moet blijven tanken. Dan worden we weer afhankelijk van die bedrijven waar we nu voor eens en voor altijd afscheid van nemen. En vergeet onze overheid niet. Die gooit weer rustig 75% belasting en BTW bovenop de waterstofrekening.
Verder verwacht ik veel van de ontwikkeling van nanocondensatoren.
Tenslotte vind ik het straks gratis tanken bij de superchargers van Tesla bij rijden door Europa heel aantrekkelijk.


Dan vergeet je voor het gemak de lage dichtheid van waterstof. Waterstof moet onder erg hoge druk vervoerd worden en dan nog is de hoeveelheid energie (actieradius) per tankwagen beperkt.
Stel dat een tankstation normaal gesproken 1 tankwagen benzine (40.000 L) per dag verkoopt en je zou dit willen vervangen door waterstof dan heb je al gauw 20 tankwagens waterstof nodig.

Het vervoer van elektriciteit is veel eenvoudiger.

Ik ben net gaan hardlopen en in de tuin aan de slag gegaan (ook groen!) en heb de hele tijd zitten na denken over een reactie op Wiebe zijn post.

Ik heb namelijk een hekel aan waterstof en de hele hype er omheen, precies om de redenen die jullie hier boven al genoemd hebben:

- Well-to-wheel rendement is dramatisch
- Het is geen goede energie drager
- Het is vluchtig
- Het is duur
- Het is gebonden aan diverse natuurwetten
- Het is weer in handen van Shell, Esso en consorten
- Het is weer te belasten met accijns

Elektrische auto's geven ons vrijheid in vele opzichten. Ik ga ook niet elektrisch rijden voor de bloemetjes, maar wel om vrij te zijn van malafide regimes in het Midden-Oosten en óók om de fijnstof in mijn leefomgeving omlaag te brengen.

Ik geloof _NIET_ in de global warming farce, maar wel in de smog en fijnstof problemen die onze leefgebieden hebben.