Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Oh nee! We zijn geschroefd!

geschroefd.png


De Belgen niet, die zijn vissés neem ik aan.
 
Volstrekt onzinverhaal. Een droge laadstekker, hij staat binnen, zou bevroren zijn. Met een föhn verhitten ze dat ding en ... gaat dan los :(
Ze gaan uit van 30% minder bereik. Geen Tesla dus.
Erger nog: bereik met volle en warme accu is in het filmpje 240 km, na een nachtje vriezen en laden (en even opwarmen - notabene aan de stekker) is het bereik nog maar 120km. Tja, zo krijg je geen electrisch rijden fans. Heeft Wim weer gelijk: geen Tesla dus. :cool:
 
  • Like
Reactions: job-lek and Wim S.
ANWB filmpje van de "experts" is een kulverhaal. Beeld wat blijft hangen is dat elektrisch rijden niet werkt en je zo maar de helft van je range kwijt bent als het koud wordt. Ondanks de verdere nuancering die er na komt. Zelfs die föhn wordt geloofd. Jammer. had de indruk dat ze het langzamerhand serieus aan het nemen waren (zie oa de I-Pace/75D vergelijking).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gelukkig informeren mensen zich ook bij vrienden en collega's die al Tesla rijden. Meestal de eerste vraag die je krijgt: hoe ver kom je daar nu mee? Mij standaard antwoord is dan (gebaseerd op MS 100D): norm van ca 500 van vol naar leeg. In de zomer en rustig rijden kan dat oplopen tot 600, in de winter neemt dat af tot ca 400. In de praktijk wat marge en soms wat harder rijden betekent 400 km zomer en 300 km winter.
 
hoe ver kom je daar nu mee?
Ik antwoord dan 600 km met 1 pauze van 20-25minuten aan de SuC (90D).
Of pauzeer jij niet misschien als je 600km moet rijden?

Hoeveel dagen per jaar volstaat dit niet?

Maar laat mij eerlijk zijn. Het is ook pas nadat ik zelf Tesla rij, dat ik geloof dat range geen issue is. Vooraf was range een nadeel dat ik bereid was om er bij te nelen. Nu is het 360 dagen per jaar ruim voldoende en max 5 dagen vind ik het zalig om aan de SuC te moeten pauseren. Zorgt voor een ontspannen reis. Volledig onverwachte bijwerking.
 
Meestal de eerste vraag die je krijgt: hoe ver kom je daar nu mee?
"Van de Noordkaap tot het zuidelijkste puntje van Spanje, of bedoel je hoe ver ik er zelf al mee ben geweest?" antwoord ik dan...

Edit: en als dan de onvermijdelijke verduidelijking komt dat ze op één acculading bedoelen, dan antwoord ik dat ik dat eigenlijk niet weet, omdat ik hem nog nooit heb leeggereden... :D En dan leg ik uit hoe ik de auto gebruik en dat het helemaal geen issue is.
 
Naar aanleiding van een bericht van @widodh laatst, viel het mij vandaag op dat de laadkabel van mijn vader ook slijtage vertoont. Er gaat maar 1-fase doorheen en ook nog eens geknepen. Volgens mij niet meer dan 2,3 kW. Iemand een idee hoe snel we deze kabel moeten vervangen? Wij merken nog niks van opvallende warmte of een rare geur.
IMG_4502.JPG
 
Naar aanleiding van een bericht van @widodh laatst, viel het mij vandaag op dat de laadkabel van mijn vader ook slijtage vertoont. Er gaat maar 1-fase doorheen en ook nog eens geknepen. Volgens mij niet meer dan 2,3 kW. Iemand een idee hoe snel we deze kabel moeten vervangen? Wij merken nog niks van opvallende warmte of een rare geur.
View attachment 349479
2,3kW is 10A bij 230V, dat is gewoon een serieuze stroom hoor!
De metalen aanslag op zowel L1 als N vind ik wel een beetje verdacht, en ik zie ook wat verkoling op het contact in de L1 huls. Dat duidt op serieuze hitte en/of vonkoverslag...
Ik zou het niet afwachten en gewoon een nieuwe aanschaffen, zoveel kosten ze niet meer.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Naar aanleiding van een bericht van @widodh laatst, viel het mij vandaag op dat de laadkabel van mijn vader ook slijtage vertoont. Er gaat maar 1-fase doorheen en ook nog eens geknepen. Volgens mij niet meer dan 2,3 kW. Iemand een idee hoe snel we deze kabel moeten vervangen? Wij merken nog niks van opvallende warmte of een rare geur.
View attachment 349479

Heeft inderdaad te warm gehad. Niet meer veilig om te gebruiken.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Zijn toch bijna 3 berichten per dag.. En daar komen die 0,41 van het PorscheForum ook nog eens bij:D:D:D
Ach ja, jeugdzondes...

Ergens begin 2013 had ik pas het licht gezien, na een proefrit in Antwerpen.
| www.porscheforum.nl | - Toon onderwerp - Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)
...de vraag is of er voldoende auto's op de weg gaan komen zodat er after-market spulletjes gemaakt gaan worden. Denk aan zaken zoals de extra lage stoel voor CSV, een mooi chromen of honingraat grill voorop, de trekhaak plus aggregaat-kit, een jailbrake kit om de systeemsettings te tweaken, etc...
 
  • Like
Reactions: S-19910