Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Uit het FD:
Baby stapjes zullen we maar zeggen, laat DNB zich nu maar met de economie bemoeien.
195035f70ef098d9089de1996aadbf63.jpg
Het lijkt wel alsof ze denken dat aardgas CO2-vrij is! :cursing:
 
Het overstappen van productie van stroom van kolen naar gas zorgt iig voor veel minder CO2 uitstoot. Van 1000 naar 450 gr CO2/kWh. Dat kan heel snel want de gascentrales staan er al zo'n beetje. Zorgt wel voor duurdere stroom (als je de milieukosten niet meerekent). Ondertussen zsm duurzame stroom infaseren en gas uitfaseren. Voor de cijfernerds hieronder de lifecycle CO2 uitstoot/kWh per opwekkingstechnologie. Dus niet alleen wat er uit de schoorsteen komt, maar incl energie die het kost om de opwekkers te maken en grondstoffen te delven.

kolen 1000
gas 450
kern 133
zon 50
wind 10
 
Het overstappen van productie van stroom van kolen naar gas zorgt iig voor veel minder CO2 uitstoot. Van 1000 naar 450 gr CO2/kWh. Dat kan heel snel want de gascentrales staan er al zo'n beetje. Zorgt wel voor duurdere stroom (als je de milieukosten niet meerekent). Ondertussen zsm duurzame stroom infaseren en gas uitfaseren. Voor de cijfernerds hieronder de lifecycle CO2 uitstoot/kWh per opwekkingstechnologie. Dus niet alleen wat er uit de schoorsteen komt, maar incl energie die het kost om de opwekkers te maken en grondstoffen te delven.

kolen 1000
gas 450
kern 133
zon 50
wind 10

+1, gas is niet de toekomst, maar wel een veel schoner tussenstation om van olie/kolen naar hernieuwbare energie te gaan.
 
Het overstappen van productie van stroom van kolen naar gas zorgt iig voor veel minder CO2 uitstoot. Van 1000 naar 450 gr CO2/kWh. Dat kan heel snel want de gascentrales staan er al zo'n beetje. Zorgt wel voor duurdere stroom (als je de milieukosten niet meerekent). Ondertussen zsm duurzame stroom infaseren en gas uitfaseren. Voor de cijfernerds hieronder de lifecycle CO2 uitstoot/kWh per opwekkingstechnologie. Dus niet alleen wat er uit de schoorsteen komt, maar incl energie die het kost om de opwekkers te maken en grondstoffen te delven.

kolen 1000
gas 450
kern 133
zon 50
wind 10

Heb je daar iets van n bron van? Wil dit staatje met wat onderbouwing wel kunnen inzetten in de regelmatige discussies over groen rijden.
 
Heb je daar iets van n bron van? Wil dit staatje met wat onderbouwing wel kunnen inzetten in de regelmatige discussies over groen rijden.

En dan meteen ook de bron van de energie die nodig is om olie te kraken / benzine te produceren, dan kunnen we het pad olie tot raffinaderij en kolen tot centrale nog even "gelijk zetten" maar wel kolen (uitstoot) om Benzine te maken die wordt verbrand (uitstoot) vergelijken met kolen (uitstoot) om elektriciteit te maken om mee te rijden (geen uitstoot)... dan kan vervolgens gas / gas , kern / kern etc worden vergeleken....
 
En dan meteen ook de bron van de energie die nodig is om olie te kraken / benzine te produceren, dan kunnen we het pad olie tot raffinaderij en kolen tot centrale nog even "gelijk zetten" maar wel kolen (uitstoot) om Benzine te maken die wordt verbrand (uitstoot) vergelijken met kolen (uitstoot) om elektriciteit te maken om mee te rijden (geen uitstoot)... dan kan vervolgens gas / gas , kern / kern etc worden vergeleken....

Via http://co2emissiefactoren.nl/ zijn heel veel emissies op te zoeken. Bijvoorbeeld de CO2 uitstoot die gepaard gaat met een liter benzine/diesel 2.740/3.230 gram per liter). Hier wordt onderscheid gemaakt in de Well-to-Tank (WTT) emissies en de Tank-to-Wheels (TTW) emissies. Samen vormen deze twee de Well-to-Wheels emissie (WTW).

Voor hernieuwbare energiebronnen wordt 0 gram per kWh opgegeven (WTW), maar er wordt in de toelichting vermeld dat de bouw van zonnepanelen/windmolens wel uitstoot veroorzaken. Deze wordt echter in eerste instantie niet meegenomen. Geldt dit ook voor benzine/diesel? Iemand die daarvoor een bron weet? Ik zal er later nog eens naar zoeken.

EDIT: gevonden, de "infrastructuur" wordt niet meegenomen in de emissies. Dus de bouw van de energiecentrale/olieraffinaderij wordt NIET meegenomen in deze cijfers. Ik neem de bouw van zonnepanelen/windmolens wel mee in mijn berekeningen. Zie ook mijn blog (zie signature) voor een simpele uiteenzetting van elektrische auto's en fossiele brandstof auto's.

"De CO2-uitstoot van processen en activiteiten in de vervoerssector die niet direct met de bedrijfsactiviteit te maken hebben (bijvoorbeeld de aanleg van wegen en de bouw van voertuigen of energietechniek) zit niet in de emissiefactoren verwerkt, omdat deze grotendeels onafhankelijk zijn van het gebruik door voertuigen van specifieke bedrijven of individuen. Voor scenariostudies e.d. zijn de infrastructuurketen en de productieketen wel van belang, aangezien ze een substantieel onderdeel zijn van het CO2-profiel van mobiliteitsvoorzieningen, met name die van individueel personenvervoer. Bij de bepaling van de emissies in de brandstofketen worden niet de broeikasgassen meegenomen die vrijkomen door de bouw van elektriciteitscentrales en olieraffinaderijen, of de productie van zonnepanelen of bijvoorbeeld tractors voor de oogst van biomassa. Deze activiteiten worden namelijk toegeschreven aan de infrastructurele keten, die buiten de scope vallen van deze CO2-emissielijst." http://co2emissiefactoren.nl/

Ik heb wel eens geprobeerd op te zoeken hoeveel kWh energie nodig is om een liter benzine/diesel te raffineren, echter is deze info niet te vinden. Enerzijds omdat de gegevens niet bijgehouden worden, anderzijds omdat het heel lastig te berekenen is o.a. vanwege de afhankelijkheid van het productievolume van de raffinaderij.
 
Last edited:
Eerder uit het FD. We moeten gewoon zo snel mogelijk helemaal van olie, kolen EN gas af. Geen halve oplossingen.

Ik heb begrepen dat Methaan (CH4) zo'n 21 keer sterker broeikas effect heeft als CO2. Dus misschien is dit wel het minste kwaad voor de huidige situatie. Maar het zijn wel schokkende berichten, ook al weten we natuurlijk wel dat dit soort zaken voorkomen.
 
Het overstappen van productie van stroom van kolen naar gas zorgt iig voor veel minder CO2 uitstoot. Van 1000 naar 450 gr CO2/kWh. Dat kan heel snel want de gascentrales staan er al zo'n beetje. Zorgt wel voor duurdere stroom (als je de milieukosten niet meerekent). Ondertussen zsm duurzame stroom infaseren en gas uitfaseren. Voor de cijfernerds hieronder de lifecycle CO2 uitstoot/kWh per opwekkingstechnologie. Dus niet alleen wat er uit de schoorsteen komt, maar incl energie die het kost om de opwekkers te maken en grondstoffen te delven.

kolen 1000
gas 450
kern 133
zon 50
wind 10
Ik zou heel graag een onderbouwing krijgen van die 1.000 gr. CO2/kWh .
Dat zou sommige Business cases waar ik aan werk (financieel) financieel een stuk interessanter kunnen maken.
 
Ik heb wel eens geprobeerd op te zoeken hoeveel kWh energie nodig is om een liter benzine/diesel te raffineren, echter is deze info niet te vinden. Enerzijds omdat de gegevens niet bijgehouden worden, anderzijds omdat het heel lastig te berekenen is o.a. vanwege de afhankelijkheid van het productievolume van de raffinaderij.

Ik heb ergens ooit gelezen dat dit ongeveer 1.8 Kwh per liter zou zijn.
 
Climategate... kuch

- - - Updated - - -

Heb je daar iets van n bron van? Wil dit staatje met wat onderbouwing wel kunnen inzetten in de regelmatige discussies over groen rijden.

er is veel te vinden op het net en de cijfers verschillen natuurlijk allemaal iets. Maar door de oogharen heen is het zeer vergelijkbaar.

Deze bijvoorbeeld

NREL: Energy Analysis - Life Cycle Assessment Harmonization Results and Findings

- - - Updated - - -

En als je goede blogs, debunks, ontbroodjeaapverhalen over (duurzame) energie wilt lezen kun je dat beter hier doen Jasper Vis (@vision23) | Energieblog van Jasper Vis
dan bij climategate....
 
Last edited:
Even iets luchtigs tussendoor: als ik m'n nieuwe Bose QC20 gadget gebruik in de auto is het stiller dan stil.
De active noise cancelling koptelefoon dempt 45dB (!!) omgevingsgeluid weg. Je zit achter het stuur naar buiten te kijken waar van alles beweegt, zoals achter een beeldscherm met geluid uit. Af en toe trilt de auto over een bobbel in de weg en verder rust, heerlijk!

Zelf het tikken van de richting aanwijzer is onhoorbaar. Dus heb ik Tesla gevraagd 2 jack plugjes in de auto te integreren zodat de dashboard geluiden en muziek wel doorkomt. Veel goedkoper dan studio sound upgrade...

Nu nog self driving en dan tukken...

Verder heb ik weer een paar dashcam hoogtepunten op youtube gepost, ongelofelijke nitwits...
https://youtu.be/6nf7XUMMVqo VW dieselgate software bug
https://youtu.be/pKmmd5udHEs Fijn zonder licht op de snelweg
https://youtu.be/oN29_JNjpvI Rechts inhalen doe je zo!

Enjoy :wink: