Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Is een vergelijking tussen BMW i8 en Tesla S niet appels en peren? De Tesla is volledig elektrisch, de i8 heeft er een benzinemotor bij (tenminste, ik neem aan dat dat de brullende motor is die ik in het filmpje hoor, terwijl de Tesla zacht zoevend naar de 200km versnelt). Maar goed, voor zover je ze kunt vergelijken denk ik dat de Tesla zich uitstekend staande weet te houden - pas bij 180 km/u rijden ze even snel, en dan zal de i8 in de tussentijd al een achterstand hebben opgebouwd dus in de praktijk zal die pas ergens bij 200 km/u of zo (of misschien nog wel later) voorbij de Tesla komen. Er zijn niet zoveel wegen waar je met 2 auto's tegelijkertijd 200 km/u kunt rijden en elkaar dan ook nog kunt inhalen.
 
Dus bij ca 180 km/u worden we al ingehaald:mad:..:biggrin:?

Door een wagen met 362 pk (die weliswaar 700 kg minder weegt). Het is in elk geval ook mijn ervaring dat je op de autosnelweg maar beter niet te hoog van de toren blaast als er iets met 350 pk in de buurt komt. Hier gebeurt het bij 180 km/u omdat de P85D voorsprong heeft kunnen opbouwen. Als je beide vanaf dezelfde snelheid start, bvb 120 km/u, wordt het nog sneller duidelijk.
 
Je kan ook een heel ander probleem met je motor hebben, daar hebben wij dan weer geen last van.

VRAAGBAAK: Permanente stopknop|Vraagbaak| Telegraaf.nl

.... niet softwarematig op te lossen ....... oeps, foutje van BMW.

Dit heeft al eens een ANWB oproep veroorzaakt op schiphol toen mensen (in de haast) vergaten de auto uit te zetten en bij terugkomst een BMW aantroffen die het niet deed. ANWB die opgeroepen was stond voor een raadsel totdat men de branstofmeter aflas en bijvulde...

Mijn 6de motor is ook niet OK (eigenlijk de 7de; 6a overleefde de proefrit van de monteur niet, vervolgens kwam de gloednieuwe 6b erin).
Wordt ook weer vervangen. Maar men gaf aan dat het beter was om daar nog even mee te wachten omdat het erop leek dat de definitieve fix er bijna is.
Ik ben benieuwd of ze het nu definitief opgelost hebben. Gaat ze echt een bult geld schelen.

Hoe rij jij dan?! (niet persoonlijk opvatten) Dat kan toch niet alleen door de techniek komen?!
Dan zou de brake-down van Tesla 100% moeten zijn, statistisch is de kans oneindig klein (lees: NUL) dat 1 auto steeds een slechte versie krijgt. Het moet dus ook iets met de manier/gebruik van de auto te maken hebben.

Dus bij ca 180 km/u worden we al ingehaald:mad:..:biggrin:?

Als je geen voorsprong zou hebben klopt dit maar ik schat dat het nagenoeg gelijk is….
Belangrijker verschil tussen i8 en P85D, de instap. Ooit wel eens in een i8 plaats genomen? Dat vergeet je nooit meer...

Persoonlijk boeit die 0,xxx sec sneller naar de 100/200/250 km/u niet. Meer hoe de beleving is. Geluid is er een van maar acceleratie gevoel ook. Tesla scoort op het eerste onderdeel -100 en op het 2e een ruime voldoende maar meer ook niet.

Ga nu maar eens in een sportauto zitten en dan kan dat best minder snel zijn maar o zo leuker, zelfs een 20 jaar oud scheurijzer (die door een ford diesel van nu wordt zoek gereden) is gaver (lees: meer beleving) dan de gemiddelde leasebak, merk doet er niet toe, snelheid ook niet.

Just my 2c.
 
Hoe rij jij dan?! (niet persoonlijk opvatten) Dat kan toch niet alleen door de techniek komen?!
Dan zou de brake-down van Tesla 100% moeten zijn, statistisch is de kans oneindig klein (lees: NUL) dat 1 auto steeds een slechte versie krijgt. Het moet dus ook iets met de manier/gebruik van de auto te maken hebben.

Als je even de moeite doet om een paar duizend posts terug te lezen :wink:, dan zal je merken dat LastNLSig een unieke auto heeft, die al lang zijn plaats in het Tesla-museum verdient.

Sommige van de issues kun je gewoonweg niet geloven als je de foto's niet gezien hebt. (ik denk bvb aan deuren die gewoonweg niet in de body passen :crying: )
 
Dit heeft al eens een ANWB oproep veroorzaakt op schiphol toen mensen (in de haast) vergaten de auto uit te zetten en bij terugkomst een BMW aantroffen die het niet deed. ANWB die opgeroepen was stond voor een raadsel totdat men de branstofmeter aflas en bijvulde...



Hoe rij jij dan?! (niet persoonlijk opvatten) Dat kan toch niet alleen door de techniek komen?!
Dan zou de brake-down van Tesla 100% moeten zijn, statistisch is de kans oneindig klein (lees: NUL) dat 1 auto steeds een slechte versie krijgt. Het moet dus ook iets met de manier/gebruik van de auto te maken hebben.



Als je geen voorsprong zou hebben klopt dit maar ik schat dat het nagenoeg gelijk is….
Belangrijker verschil tussen i8 en P85D, de instap. Ooit wel eens in een i8 plaats genomen? Dat vergeet je nooit meer...

Persoonlijk boeit die 0,xxx sec sneller naar de 100/200/250 km/u niet. Meer hoe de beleving is. Geluid is er een van maar acceleratie gevoel ook. Tesla scoort op het eerste onderdeel -100 en op het 2e een ruime voldoende maar meer ook niet.

Ga nu maar eens in een sportauto zitten en dan kan dat best minder snel zijn maar o zo leuker, zelfs een 20 jaar oud scheurijzer (die door een ford diesel van nu wordt zoek gereden) is gaver (lees: meer beleving) dan de gemiddelde leasebak, merk doet er niet toe, snelheid ook niet.

Just my 2c.
Maar bij die BMW komt dat geluid echt niet van die driecilinder. Wordt gegenereerd en via de speakers weergegeven. Ik kan nog steeds niet geloven dat autoliefhebbers dat zo makkelijk accepteren (zelfs omarmen). Als dat echt iets toevoegt is het in de Tesla natuurlijk ook zo te introduceren (er zijn apps voor). Maar een snelle acceleratie zonder geluid maakt op mij juist meer indruk dan eentje met veel motorgeluid op de achtergrond.
 
Als je even de moeite doet om een paar duizend posts terug te lezen :wink:, dan zal je merken dat LastNLSig een unieke auto heeft, die al lang zijn plaats in het Tesla-museum verdient.

Ik weet niet of ik daaraan begin maar bedankt voor de headsup, Maandagmorgen auto dus maar dan heul vroeg...

Maar bij die BMW komt dat geluid echt niet van die driecilinder. Wordt gegenereerd en via de speakers weergegeven. Ik kan nog steeds niet geloven dat autoliefhebbers dat zo makkelijk accepteren (zelfs omarmen). Als dat echt iets toevoegt is het in de Tesla natuurlijk ook zo te introduceren (er zijn apps voor). Maar een snelle acceleratie zonder geluid maakt op mij juist meer indruk dan eentje met veel motorgeluid op de achtergrond.

Dat kunstmatige geluid snap ik persoonlijk ook niet maar eerlijk gezegd zijn bij sommige auto's ook het geluid (door het werk van een engineer) "gemaakt" en soms ook goed gelukt (AM DBxx, Jag KX, etc).
Ook een sportuitlaat is in principe een trucje… Waar leg je de grens? Het voegt toe bij de emotie in mijn wereld.

Zo is er ook een grens van accelereren, die lag vroeger op de 7 sec nu rond de 4 of zelfs 3 naar de 100 km/u. Wil je nog sneller dan zul je in een ander soort voertuig moeten stappen maar dan is 4 personen meenemen lastig (lees: onmogelijk).
Nog sneller weg zijn (in huidige stand van zaken van techniek) is alleen mogelijk door het enorme gewicht te gaan besparen echter staat een lichtere accu (nu nog) voor een kleinere range en daar wil ik echt niet op inleveren voor een paar tienden (die ik toch niet nodig heb) bij een stoplicht.

Nee, de tesla is rap genoeg voor dagelijks gebruik. Wat heet; ik raad het zelfs af om beginnend bestuurders (zelfstandig) erin te laten rijden. Teveel afleiding (scherm), gadgets (auto ster, tacc, etc) en best een massa als je ergens te snel (vaak van toepassing bij deze bestuurders) aankomt en er dan pas achterkomt dat 2200 kg best wel even wil doorzetten…
Voor sprintjes (met geluid) kun je beter bij een ander merk gaan kijken. Er is best leuk spul 2e hands te koop, kun je nog voor een cabrio kiezen ook. Dat was heerlijk gisteren met die herfstkleurtjes en zonnetje op je kop...
 
Is een vergelijking tussen BMW i8 en Tesla S niet appels en peren?

Absoluut, zijn niet vergelijkbaar. Maar als je eens een i8 tegen komt in het wild toont het filmpje waar je je aan kan verwachten. Vanaf 0 maken we er gehakt van, vanaf autosnelweg snelheid kan je er, zelfs met een P85D, maar beter vanuit gaan dat de i8 sneller is. De i8 is ook reeds snel door zijn accu heen dus dan wijzigt het geheel nog meer in ons voordeel maar een P85D krijgt het nogal snel warm aan hogere snelheid dus dan wijzigt het ook voor ons. Deze elementen zijn moeilijk te vatten in een simpele drag race vergelijking vanaf 0.
 
Hoe rij jij dan?! (niet persoonlijk opvatten) Dat kan toch niet alleen door de techniek komen?!
Dan zou de brake-down van Tesla 100% moeten zijn, statistisch is de kans oneindig klein (lees: NUL) dat 1 auto steeds een slechte versie krijgt. Het moet dus ook iets met de manier/gebruik van de auto te maken hebben.

Vat het zeker niet persoonlijk op. Rij vooral snelweg, zeker geen racer (op een paar sprintjes na om de MS te demonsteren :smile:). Rij wel regelmatig 140-150.
'Breakdown' is het natuurlijk niet. Je kunt prima rijden met een zoemende/brommende motor (al is het wel vreselijk irritant).
Bij ongeveer de helft van de motoren was de brom er direct. (de laatste keer al direct door engineer opgemerkt nog voor dat ik er in gereden had). Bij de andere ontwikkelt het zich over een aantal maanden.


Ik heb me inderdaad ook al afgevraagd of er 'iets' is aan de auto (of het rijden daarvan; niet de motor zelf) dat er aan bij zou kunnen dragen. Zou het auto specifiek kunnen zijn?

Heb overigens een P85. Heeft een andere motor/inverter configuratie dan de 60/85 (wordt in de SeC dacht ik 'sport' motor genoemd).
Failure statistieken van die twee type drivetrains kunnen ook verschillen.
 
Last edited:
Dan zou de brake-down van Tesla 100% moeten zijn, statistisch is de kans oneindig klein (lees: NUL) dat 1 auto steeds een slechte versie krijgt. Het moet dus ook iets met de manier/gebruik van de auto te maken hebben.

Ter ondersteuning van LastNLSig: ik rommel met mijn P85 ook al een tijd met de drivetrains. Degene die ik nu heb maakt lawaai vanaf de 50 km/u.
Heb ooit een heerlijk stille gehad, dus het kan wel!
 
Ter ondersteuning van LastNLSig: ik rommel met mijn P85 ook al een tijd met de drivetrains. Degene die ik nu heb maakt lawaai vanaf de 50 km/u.
Heb ooit een heerlijk stille gehad, dus het kan wel!

Exact mij laatste ook tussen 50-70 (af fabriek). Daar komt nu weer brom rond 120 km/u bij.

Ook ik heb stille gehad, dus het kan echt.
Wellicht dat een deel van de MS rijders niet eens door heeft dat er een 'probleem' is omdat ze denken dat het zo hoort (altijd zo geweest is).

De D's zijn wat dat betreft niet geweldig. Geen brom maar wel een hoop meer gepiep/gezoem. En dat 'hoort' wel zo cq is binnen spec.
Ook daarom was ik niet zo enthousiast over de 70D die ik als leenauto mocht rijden.
 
Vannacht overigens naast de Tesla fabriek geslapen.
Ben net nog een bij het Customer Center langs geweest in de hoop dat er wellicht al een Model X zou staan.
Is niet het geval. Als ze geluk hebben hopen ze voor het eind van het jaar daar een showmodel te hebben.

Klinkt al me al dat het nog niet zo wil opschieten met de productie van de X.

Maar ach, voor mij slechts pure nieuwschierigheid. De MS mag niet weg en 200k+ aan auto's op de oprit is iets te veel van het goede.
 
Ben wel een beetje ongerust hoe dat met de dual motor versies zit. Heb ik straks 2x zoveel kans op een drivetrain issue. Of speelt t alleen bij de RWD's?

Ze hebben nu 17 revisies gemaakt van de drivetrain (we zitten aan revisie Q). Gezien die Q nog maar recent in gebruik is, zullen er zeker motoren van een oudere revisie in de reeds uitgeleverde AWD wagens zitten (productie gestart in november/december 2014). Nadat ze een nieuwe oplossing hebben gevonden, zal het altijd een tijdje duren alvorens ze statistisch kunnen zien of het resultaat beter is of niet. Bij de AWD modellen zijn er nog maar weinig problemen gerapporteerd omdat die wagens natuurlijk allemaal minder dan 1 jaar oud zijn en dus in verhouding minder kms op de teller hebben. De 8 jaar garantie moet Tesla toelaten dit probleem op te lossen en hun doel van een 1 miljoen miles voor de motoren te bereiken.