Dit soort redeneringen kloppen dus niet. Rijd je zelf elektrisch ?
Alsof elke elektrische auto na elk kipperitje meteen met urgente spoed uitgedroogd aan het infuus moet ?
Ik rijd al een tijdje elektrisch ja
Maar hoewel ik hem niet altijd aan het infuus zet vind ik een volle accu altijd fijner dan een lege.
Mede door mijn gedrag krijg je dus ook publieke laadpalen die wel bezet zijn, maar te weinig laden.
In December 2014 is er 237.492kWh geladen in Amsterdam, wow! Rekenen we dat uit, dan komen we op 1.138 laadpalen uit op 208kWh/maand.
Dat is 6kWh per dag. Dat is een behoorlijk lage bezetting voor een laadpalen die theoretisch (11kW) 264kWh per dag kan leveren. Een bezetting van 2,2%.
Het jaartotaal is overigens 5,6kWh per laadpaal, per dag.
En verder heeft Wido gewoon gelijk met zijn stelling:
ALS (er honderduizenden EV's in Nederland rondrijden) EN (er onvoldoende home en destination chargers zijn, al dan niet publiek) DAN is er een bestaansrecht voor FN.
IF ( A AND B ) THEN C
Echter er zullen nimmer honderdduizenden EV's in Nederland rondrijden wanneer er onvoldoende home en destination chargers zijn, al dan niet publiek. Zoals eerder hier gezegd.
Wido's logica klopt dus altijd, want A en B zijn nimmer tegelijk waar.
Ook FN lijkt in deze logica te geloven, blijkens hun communicatie.
Maar dat kan ook een verhaaltje voor de bühne zijn. Hun werkelijke scenario kan ook best wel eens zijn om nu dure infra met geld van anderen neer te zetten en die later (na een paar doorstarts) ofwel winstgevend te kunnen exploiteren of alsnog aan een 'bigger fool' te kunnen verkopen.
Daar verschillen wij dus ontzettend van mening en gedachte.
Ik ben dus van mening dat we een grote groei aan EV's gaan zien zodra de ~50kWh accu in de EV's zitten, maar dat de groei van publieke 11/22kW laadpalen niet evenredig mee zal groeien met de EV's.
Doordat accu's steeds sneller geladen kunnen worden denk ik dat veel mensen het snelladen als gemak zien. Ookal denken jullie hier anders over. Dan praat ik over snelheden van >150kW en niet van de 50kW die FN nu biedt.
Alleen als het laden nóg sneller gaat, maar dan ook véél sneller zie ik bestaansrecht voor FN. Dat is een krachtige voorwaarde die ik er aan stel.
Nee, Robert. FN heeft volgens mij geen enkel bestaansrecht.
Behalve dan dat het een misschien leuke manier van andermans geld verbrassen is voor een groepje slimmeriken.
(Via enkele subsidies deels ook ons geld, trouwens.)
Welk subsidie? Vergeet niet dat de publieke laadpalen die er nu staan voor het overgrote deel allemaal op subsidie draaien.
Publieke laadpalen zijn namelijk verre van winstgevend. Daar zit ook geen verdienmodel achter. Puur geld er in pompen.
Dat laat ik hier boven ook al zien. In Amsterdam was in December 2014 het gemiddelde 6kWh per paal, per dag. Ofwel EUR 2,10 als je uit gaat van EUR 0,35 per kWh.
In een jaar tijd gaat die laadpaal dus maximaal EUR 766,50 om zetten terwijl enkel het vastrecht al hoger is! En de laadpalen in Amsterdam zijn druk bezet, zeer druk bezet.
Ik wil vooral aangeven dat publieke palen nu verliesgevend zijn en dat daar geen verdienmodel achter zit.
Ik merk bij jou een ontzettende afkeer tegen FN. Prima, echter zie ik dan wel graag een onderbouwing voor het feit dat FN op subsidie draait. Zo ver ik weet is dat pertinent niet waar.
Als je met 'publieke financiering' subsidie bedoelt, lijkt me dat geen goed idee. Dat beconcurreert namelijk alle wél levensvatbare initiatieven, die er zeker zijn c.q. gaan komen.
Wat bijvoorbeeld iedereen incl. FN zou helpen is een betere energietarifering, waarbij het absurd hoge vastrecht verdwijnt. Als dat zelfs in B kan, waarom kan dat dan niet hier? (Sorry, vrienden uit het Zuiden.)
Waarom mogen publieke palen in de stad wél op subsidie draaien en FN niet? Zijn de publieke palen dan geen oneerlijke concurrentie doordat de prijzen zo kunstmatig laag worden gehouden?
We moeten niet meten met twee maten namelijk.
Ik geloof wel in meer CHAdeMO chargers maar niet langs snelwegen. Beter als destination chargers. Ben net 3 weken in Noorwegen geweest en daar zijn heel veel CHAdeMO chargers beschikbaar bij winkelcentra of in stads/dorp-centra. Werk prima. De FN lokaties zijn wat mij betreft puur voor noodgevallen handig. Ik ben er 1 keer geweest om de adaptor uit te proberen. Het wachten op die plekken is niet leuk... Ben bang dat ze voorlopig nog niets gaan opleveren voor de investeerders.
Zeker, bij SuperMarkten, theaters, bioscopen, winkelcentra, etc, etc, daar willen we allemaal snelladers. Echter, ook daar is 50kW te langzaam.
En hoe veel snelladers gaan we daar plaatsen? Op een drukke dag komen er duizenden auto's naar Ikea. Hoewel ze niet allemaal hoeven te laden zal een groot deel het toch doen. Die lader is dan ook bezet.