Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, en die doelgroep zal het af laten weten wanneer over een jaar of twee/drie de nieuwe Tesla III gaat komen voor dezelfde prijs als een I3 maar met een range van 350 km en aansluiting op het SUC netwerk (gratis tanken). Tegen die tijd zullen er misschien wel 300 SuC's in Europa staan en zal ook het secundaire netwerk van Tesla (22 kW wall connectors, op strategische plaatsen, gekocht door uitbaters als restauranthouders maar stroom gratis van Tesla en beschikbaar voor auto's die SuC fähig zijn) al aan het uitrollen zijn waardoor de behoefte aan onderweg laden steeds kleiner zal worden.

Vergeet niet dat de overheid de doelstelling heeft van 1 MILJOEN EV's op de Nederlandse wegen in 2020. Laat het 2025 worden, maar dan moeten die 1.000.000 auto's ook allemaal ergens geladen worden.

Het zullen niet allemaal Tesla's zijn. Misschien 10%? 20%? Dan blijven er nog steeds 800.000 auto's over die ergens anders moeten laden. Daar lijkt mij echt wel een business case omheen te maken.

Ik verwacht ook dat de urban SuC's, zoals ook nu al vier in Londen, in of rond onze grote steden er gaan komen.

Ik ben optimist maar zoals het tot nu toe loopt lijkt het optimisme wel gerechtvaardigd.

Eind deze maand ben ik op een tweedaags congres in Rotterdam over EV mobiliteit. Ben benieuwd welke inzichten men daar heeft.
Ik ben ook een optimist, maar we moeten ook wel begrijpen dat er naast Tesla ook een andere 'wereld' bestaat en wellicht nog ontstaat.

Fastned zie ik steeds minder zitten. Op langere termijn worden hybrides niet meer verkocht (het is helemaal niet meer nodig om een dubbel systeem mee te slepen terwijl de hybriderijder nu ook al vindt dat de auto elektrische het lekkerst rijdt. Daarnaast gaan die echt niet hun kleine batterij een half uur staan laden om enkele tientallen kilometers verder te kunnen komen.

Benieuwd hoe het met de waarde van de tussencategorie auto's, waaronder onze Leaf, gaat wanneer Model III concreter wordt met al de voordelen.
Ik denk dat dat een issue gaat worden, zeker wanneer de fiscale voordelen afnemen.

De PHEV moet een snelle dood sterven, die worden nu vooral misbruikt. Met betere accu's (goedkoper vooral) zijn ze echt overbodig.

Wat als de VAG groep met een 40kWh accu EV komt voor zeg 30.000 euro? Die mensen willen ook allemaal ergens kunnen snelladen. Vergeet ook Renault, BMW en Nissan niet.

JA, Tesla heeft een gigantische voorsprong, maar met de budgetten van de grote namen kunnen sommige dingen snel gaan als ze ineens echt willen.

In Duitsland komt de roep om de EV ook steeds meer, dus hij gaat er, wellicht vertraagd ook écht wel komen.

Tesla gaat met de SuperCharger een prachtig netwerk voor Tesla rijders hebben en wellicht sluit BMW zich wel bij Tesla aan, wie weet? Maar voor FastNed ligt er ook zeker een rol als we, nogmaals, 1.000.000 EV's op de Neerlandsche wegen hebben rijden.

Niet naar de stand van NU kijken, maar naar wat er over 5 tot 7 jaar gebeurd. Dan is het aanbod van EV's echt compleet anders.
 
Dat is ook het leuke. Er zijn vele scenario's denkbaar. Ik breng verslag uit van het congres en wie weet zie ik daar meer van "hier".

Graag, ben benieuwd! Ik ben nog steeds positief ingesteld dat we veel EV's gaan zien en dat daarbij een goede snellaad infrastructuur van belang is.

Uiteraard zou het tof zijn als er 1 miljoen Model III's worden verkocht in Nederland, maar dat lijkt me niet echt realistisch ;)
 
Graag, ben benieuwd! Ik ben nog steeds positief ingesteld dat we veel EV's gaan zien en dat daarbij een goede snellaad infrastructuur van belang is.

Uiteraard zou het tof zijn als er 1 miljoen Model III's worden verkocht in Nederland, maar dat lijkt me niet echt realistisch ;)

Het zal uiteindelijk toch de markt zijn die het bepaalt. Tesla zal niet al die auto's zelf kunnen maken (dat willen ze als ik het goed begrijp ook niet) maar wel een bepaalde druk op de aanbieders leggen door verwachtingen te creëren bij de potentiële kopers. Die gaan Tesla-based eisen stellen.
De EV's die nu op de markt komen zijn ontwerpen van een aantal jaren geleden, zolang duurt het proces van idee tot showroom. Toen was de gedachte nog dat full ev max 150 km zou blijven en de PHEV de ideale oplossing voor de langere afstand zou zijn. Dat is op zijn kop gezet.

Fastned blijf ik op zich prachtig vinden en ook noodzakelijk (laders daar zullen ook wel steeds geactualiseerd worden) maar mijn reactie was voornamelijk ingegeven door de 65 cent/kWh excl. BTW maar dat is natuurlijk aan hen.
 
Het zal uiteindelijk toch de markt zijn die het bepaalt. Tesla zal niet al die auto's zelf kunnen maken (dat willen ze als ik het goed begrijp ook niet) maar wel een bepaalde druk op de aanbieders leggen door verwachtingen te creëren bij de potentiële kopers. Die gaan Tesla-based eisen stellen.
Elon heeft al eens aangegeven 1% voldoende te vinden van de wereldproductie.

Dat is een serieus aantal auto's overigens.

De EV's die nu op de markt komen zijn ontwerpen van een aantal jaren geleden, zolang duurt het proces van idee tot showroom. Toen was de gedachte nog dat full ev max 150 km zou blijven en de PHEV de ideale oplossing voor de langere afstand zou zijn. Dat is op zijn kop gezet.
Klopt, het is een markt die snel ontwikkeld en daarom kunnen we in 5 a 7 jaar véél gaan zien.

Fastned blijf ik op zich prachtig vinden en ook noodzakelijk (laders daar zullen ook wel steeds geactualiseerd worden) maar mijn reactie was voornamelijk ingegeven door de 65 cent/kWh excl. BTW maar dat is natuurlijk aan hen.
Ik heb ABB wel eens gesproken en zij gaven aan dat de Terra 53 laders van hen redelijk makkelijk naar de 100kW kan en ook andere stekkers er aan kan krijgen. Ook kunnen ze heel wat truukjes als het komt op 'loadbalancing'.

De prijsstelling van FastNed is een ander verhaal, maar ik denk dat die ook écht wel gaat veranderen (lees: omlaag).
 
Het is volgens mij al eens op dit forum gezegd: het tanken dat FastNed realiseert is new school, maar in een old school jasje. En daar gaat het nou net fout.
Volgens mij, met al die aantallen auto's die er gaan komen, is het veel realistischer om veel laadplaatsen te realiseren op de plaatsen vanwaar men vertrekt (leefomgeving) en waar men naar toe gaat (werk/leasure-omgeving).
Dan heeft men meer tijd om te laden en zet een lagere laadsnelheid zoden aan de dijk. Het resultaat van dat alles is al te zien in Amsterdam, waar men het daadwerkelijk realiseert. Imho zal alleen zoiets gaan werken.
 
Het resultaat van dat alles is al te zien in Amsterdam, waar men het daadwerkelijk realiseert. Imho zal alleen zoiets gaan werken.

FastNed zegt daarop dat publieke laadpalen gesubsidieert worden en in werkelijkheid 1 euro per kWh kosten en dus niet schaalbaar zijn. Persoonlijk lijkt me dat onzin, maar ik ben wel benieuwd naar hun berekening.
 
FastNed zegt daarop dat publieke laadpalen gesubsidieert worden en in werkelijkheid 1 euro per kWh kosten en dus niet schaalbaar zijn. Persoonlijk lijkt me dat onzin, maar ik ben wel benieuwd naar hun berekening.

Met de hoeveelheid zonnepanelen die op die stations zitten, leveren ze op zeker terug aan het net. Ondanks dat ze als "grootverbruikers" niet helemaal kunnen salderen (moeten wel belasting betalen) blijft de kost per kW erg laag. Als ze daar ook nog een een opslagsysteem (accu) aan zouden koppelen, kan het energie neutraal in veel gevallen. Kosten zullen met name zitten nu in personeel, kantoor etc.

En aangaande subsidie, ook zij maken daar gebruik van hoor in de vorm van EIA (Energie Investerings- Aftrek) Mag je over 7 jaar uitspreiden ook nog. Openbare laadpalen kosten ook niet zoveel. Zijn eigenlijk géén laadpalen maar "slimme" stopcontacten.

Zakelijk ben ik geïnteresseerd in hun maandabonnement principe, voor €100 ex BTW onbeperkt, echter dat onbeperkt valt nog te bezien. Zij hanteren een "fair use Policy" zonder dit verder te omschrijven. Navraag bij hen gaf mij al een vreemd gevoel. Ik zou worden teruggebeld maar dit was al 2 weken geleden... en nog niets vernomen. Mijn vraag was eigenlijk heel simpel. Wat is de "fair use" dan? Ik wil met Zoë's gemiddeld 2x per dag ongeveer in totaal 30kW laden. Dat zou zonder abonnement €100 per week zijn bij hen, en dat ga je dus nooit doen. Ik denk dat ik per maand een verbruik zal hebben welke per voertuig omgerekend €0,17 per kW zal gaan kosten. Dat is acceptabel denk ik. 30kW geeft een Zoë ongeveer 160 km. (ja, ze hebben 22kW maar 2x laden aan 15kW dus)
 
Last edited:
.+1, snap ook niet dat deze dingen achter op parkeerterreinen van benzinestations staan. Voor de 0,69 ct per kw mogen ze je dan wel met een Tesla taxi naar het benzinestation rijden voor een gratis bakje koffie

De prijs is nu zeker te hoog, maar ik verwacht dat die echt wel gaat dalen of dat ze met andere manieren komen.

FastNed zegt daarop dat publieke laadpalen gesubsidieert worden en in werkelijkheid 1 euro per kWh kosten en dus niet schaalbaar zijn. Persoonlijk lijkt me dat onzin, maar ik ben wel benieuwd naar hun berekening.
Ik weet het niet zeker of het 1 euro is, maar ik kan de redeneringen wel volgen.

3x40A aansluiting per jaar: EUR 1000,00
Afschrijving (5.000) in 10 jaar: EUR 500,00
Telecom aansluiting: EUR 100,00
Onderhoud: EUR 100,00

Dan zit je voor elke paal op zo maar 1700 euro per jaar aan kosten. Veel palen halen de 1700kWh per jaar niet, dus dan gaat het flink aantikken. Elke paal moet dan 5kWh per dag leveren om boven de 1700kWh per jaar te komen. Dat is elke dag één PHEV opladen die leeg is.

Dat gebeurd bij veel palen zeker niet. Ook zal je op die palen altijd een overcapaciteit hebben om pieken op te kunnen vangen.

Ik geloof zeker dat de publieke laadpaal op dit moment verliesgevend is en flink ook.

Alleen de palen die op bestaande aansluitingen meeliften kunnen een klein beetje winstgevend zijn.

Met de hoeveelheid zonnepanelen die op die stations zitten, leveren ze op zeker terug aan het net. Ondanks dat ze als "grootverbruikers" niet helemaal kunnen salderen (moeten wel belasting betalen) blijft de kost per kW erg laag. Als ze daar ook nog een een opslagsysteem (accu) aan zouden koppelen, kan het energie neutraal in veel gevallen. Kosten zullen met name zitten nu in personeel, kantoor etc.

En aangaande subsidie, ook zij maken daar gebruik van hoor in de vorm van EIA (Energie Investerings- Aftrek) Mag je over 7 jaar uitspreiden ook nog. Openbare laadpalen kosten ook niet zoveel. Zijn eigenlijk géén laadpalen maar "slimme" stopcontacten.

Zakelijk ben ik geïnteresseerd in hun maandabonnement principe, voor €100 ex BTW onbeperkt, echter dat onbeperkt valt nog te bezien. Zij hanteren een "fair use Policy" zonder dit verder te omschrijven. Navraag bij hen gaf mij al een vreemd gevoel. Ik zou worden teruggebeld maar dit was al 2 weken geleden... en nog niets vernomen. Mijn vraag was eigenlijk heel simpel. Wat is de "fair use" dan? Ik wil met Zoë's gemiddeld 2x per dag ongeveer in totaal 30kW laden. Dat zou zonder abonnement €100 per week zijn bij hen, en dat ga je dus nooit doen. Ik denk dat ik per maand een verbruik zal hebben welke per voertuig omgerekend €0,17 per kW zal gaan kosten. Dat is acceptabel denk ik. 30kW geeft een Zoë ongeveer 160 km. (ja, ze hebben 22kW maar 2x laden aan 15kW dus)
Ik denk dat ook FastNed niet gaat ontkomen aan lokale buffers om van het hoge vastrecht af te komen, dat kan bijna niet anders. Zeker als ze 100kW laden willen gaan aanbieden.
 
Ik weet het niet zeker of het 1 euro is, maar ik kan de redeneringen wel volgen.

3x40A aansluiting per jaar: EUR 1000,00
Afschrijving (5.000) in 10 jaar: EUR 500,00
Telecom aansluiting: EUR 100,00
Onderhoud: EUR 100,00

Dan zit je voor elke paal op zo maar 1700 euro per jaar aan kosten. Veel palen halen de 1700kWh per jaar niet, dus dan gaat het flink aantikken. Elke paal moet dan 5kWh per dag leveren om boven de 1700kWh per jaar te komen. Dat is elke dag één PHEV opladen die leeg is.

Dat gebeurd bij veel palen zeker niet. Ook zal je op die palen altijd een overcapaciteit hebben om pieken op te kunnen vangen.

Ik geloof zeker dat de publieke laadpaal op dit moment verliesgevend is en flink ook.

Alleen de palen die op bestaande aansluitingen meeliften kunnen een klein beetje winstgevend zijn.

Was het niet zo dat die aansluitings kosten in Amsterdam door Nuon/Essent helemaal niet betaald worden omdat het hun eigen aansluitingen zijn?

Verder kan ik me er best in vinden dat op basis van het huidige gebruik die palen verliesgevend zijn maar het gebruik van palen wordt met de dag groter en dus goedkoper per kWh. Daarnaast zullen er voor destination charging slimme oplossingen komen, b.v. meedere palen die dezelfde aansluiting gebruiken en loadbalancen. Wat er ook gebeurd, mensen willen thuis en op 't werk opladen en niet langs de snelweg.
 
Uit Den Haag weet ik dat de veelgebruikte laadpalen nu al winstgevend zijn en dat er ook winst gemaakt kan worden op groepen laadpalen op één aansluiting (deze maken de kosten voor minder rendabele laadpalen weer goed). De laadpalen zelf zijn inmiddels al velen malen goedkoper dan een aantal jaren geleden. Verder wordt er nu geëxperimenteerd met smart charging op de dubbele laadpalen waardoor de aansluiting kleiner en aanzienlijk goedkoper kan. Daarnaast is er volgens mij ook nog discussie over de (hoge) kosten voor een aansluiting die niet bedacht zijn voor laadpalen, maar voor huishoudens en bedrijven. Al met al genoeg redenen om aan te nemen dat de '1 euro per kWh' erg overdreven is of een verhaal dat enkele jaren geleden misschien gold, maar in ieder geval in de toekomst zeker niet meer van toepassing zal zijn.

Ik blijf sceptisch over het model van FastNed, ook als de prijs omlaag zou gaan. Ook al houden elektrische auto's komende jaren een beperkte range, een koper zal in ieder geval een range uitzoeken die bij zijn dagelijkse gebruik past. Het laden langs de snelweg zal dus denk ik altijd incidenteel blijven. De doelstelling van de overheid is 200.000 elektrische voertuigen in 2020 inclusief PHEV! Als de helft daarvan volledig elektrisch zou zijn en daarvan weer de helft in een goedkoper segment met beperkte range houd je nog 50.000 auto's over die incidenteel bij FastNed zullen laden. En eigenlijk verwacht ik (of hoop ik) dat rond 2020 de batterijtechniek zo ver gevorderd is dat een elektrische auto uit het lage of middensegment ook al een range heeft waarmee je in één keer van Noord naar Zuid Nederland kunt rijden (Groningen - Maastricht 330 km). Dan kun je op je bestemming laden en vervolgens weer terug.
Zelfs bij de Tesla Superchargers zou ik soms liever wat minder vermogen hebben in een leukere omgeving dan dat ik toch nog een halfuur in een non-omgeving langs de snelweg zit te wachten...
 

meer subsidie uit Europa. Wat mooi dat Tesla dit zelfstandig kan.


Fastned bouwt mee aan Europees laadstationnet

Gepubliceerd op 27 nov 2014 om 08:58 | Views: 54 | Onderwerpen: Europa

img-271114-070.onlineBild.jpg

AMSTERDAM (AFN) - De Nederlandse bouwer van snellaadstations voor elektrische auto's, Fastned, gaat meewerken bij het aanleggen van een grote corridor van laadstations dwars door Duitsland, richting Oostenrijk en Denemarken. Het bedrijf krijgt hiervoor 2 miljoen euro subsidie vanuit Brussel, maakte Fastned donderdag bekend.
Het project betreft in totaal 155 stations langs snelwegen in meerdere landen in Europa. Fastned neemt daarvan 94 locaties voor de rekening, waarvan 64 over de grens. Enkele buitenlandse partijen die ook subsidie hebben gekregen, verzorgen de andere stations in Zweden, Denemarken en Duitsland.
Hierdoor wordt het straks mogelijk om met elektrische auto’s van alle merken vanuit Nederland naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk te rijden. De verwachting is dat het eind volgend jaar al mogelijk is om met een elektrische auto de route van de corridor langs te gaan.
Vergunningen
Fastned exploiteert in Nederland inmiddels achttien snellaadstations, en daar komen er steeds meer bij. De onderneming verwierf in 2012 een concessie van Rijkswaterstaat voor het aanleggen van laadstations op 201 van de in totaal 245 daarvoor bestemde plaatsen langs de Nederlandse snelwegen.
Het in 2011 opgerichte bedrijf zei eerder al te kijken naar uitbreiding over de grens. Nu de Europese Unie daar geld voor beschikbaar stelt, kan die ambitie versneld in gang worden gezet. Fastned is nu druk bezig met het rond krijgen van alle vergunningen. Ook wordt er nog gezocht naar aanvullende financiering. Het aanleggen van een laadstation kost circa 200.000 euro.
 
2 miljoen is natuurlijk een grap. Maar besef je wel dat óók Tesla wel ergens aanspraak maakt op een subsidie. Je hoeft het niet direct te zien, maar linksom of rechtsom krijgen innovatieve bedrijven altijd wel ergens geld uit een potje.

Inderdaad 64 lokaties over de grens en die 2 miljoen dekt slechts 10 stations. Die indirecte subsidies helpen de vooruitgang denk ik wel geniet al bijna een jaar van deze heerlijke auto met lage vaste kosten (na aanschaf :))
 
2 miljoen is natuurlijk een grap. Maar besef je wel dat óók Tesla wel ergens aanspraak maakt op een subsidie. Je hoeft het niet direct te zien, maar linksom of rechtsom krijgen innovatieve bedrijven altijd wel ergens geld uit een potje.

Het zal dan ongetwijfeld zo zijn dat je je moet schikken naar de voorwaarden die eerder zijn opgesteld. Ga er maar van uit dat daar ook CSS in voorkomt. En natuurlijk, 4,2 miljoen op europees niveau zet geen zoden aan de dijk. En wie gaat met een auto met een range van 120 km (snelweg, als je het niet bont maakt) een reis van 1000 km maken waarbij hij tien maal een stop moet maken om steeds 25 minuten bij te laden?

Maar er zijn andere signalen die volgens mij veel belangrijker zijn.

De afgelopen week kwamen een paar ogenschijnlijk van elkaar losstaande berichten voorbij die laten zien dat er met name bij de toonaangevende autofabrikanten beweging is.

1) De samenwerking tussen BMW en Tesla is geen geheim meer. Natuurlijk moet alles nog informeel blijven maar het zijn tekenen aan de wand.

2) Er zijn plannen om een batterijfabriek in Duitsland te bouwen. Die zouden dan best eens gebruikt kunnen worden in nieuwe generaties duitse auto's.

3) In Japan wordt de capaciteit enorm uitgebreid zodat Panasonic veel meer batterijen kan leveren. Hierbij wordt de Model X genoemd maar dat zegt niet alles.

4) Mercedes heeft aangegeven te blijven samenwerken en Tesla blijft een belangrijke toeleverancier.

Nu zijn dit nog niet echt berichten die de wenkbrauwen doen fronsen.

5) Dat doet Audi wel met hun bericht, dan een beetje iets weg heeft van het "uit de kast komen". Met de aankondiging dat er in 2017 (!) dus zelfs nog voor model 3, een familie auto komt met een bereik van 450 km wordt aangegeven dat er niets minder wordt gedaan dan dezelfde techniek te gaan toepassen.
Die techniek zelf ontwikkelen lukt natuurlijk nooit in dat tijdsbestek, plus dat daarna dezelfde periode van kinderziekten moet worden doorgemaakt en dat het enorm duur is.
Zowel drivetrains als batterijen komen niet als een duveltje uit een doosje tenzij het concept al klaarligt.
Daarnaast is er een bruikbare infrastructuur waar men zo aan kan deelnemen.

De kunst is om ervoor te zorgen dat de productiecapaciteit voldoende is.

Opvallend is verder het negatieve koopadvies dat wordt gegeven ook al is het niet zo bedoeld. "Volkswagen-topman Heinz-Jakob Neusser vertelt dat de nieuwe elektromotoren vijf keer zo efficiënt zijn dan die momenteel worden gebruikt in bijvoorbeeld de e-Golf."

Dus als je nu een e-Golf of een andere low range EV koopt koop je een techniek die al over twee jaar "vijfvoudig" verouderd zal zijn. Misschien is het zo gek nog niet om voorlopig af te zien van een EV (tenzij je een Tesla kunt kopen) want wat zal die straks nog waard zijn?

Ik heb het een beetje provocerend neergeschreven.

 
Last edited:
Ben ook zeer benieuwd, heb voor de Tesla een Audi A4 gereden en dat was een fijne auto. Laatst test gereden in de Audi A3 e-tron. Viel me toch niet tegen. Het is geen 100% electrische auto maar voor een plugin reed ie toch verrassend goed. Veel beter dan bijvoorbeeld de Volvo V60 plugin. Dit komt onder andere doordat de accu's van de audi onder de brandstoftank geplaatst. (vertelde de dealer)