Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Daar heb je misschien gelijk in. Mijn maakt het niet uit: ik neem de factuur niet op in mijn administratie en er wordt niets betaald, dus ik vind het prima zo.

Het mag in elk geval niet. Als een bedrijf een factuur stuurt staat dat in hun administratie. Die factuur moet ook in de administratie van de ontvanger komen, evenals de later te ontvangen creditfactuur.
Ik weet dat dat 'intern' crediteren vaak voorkomt, maar is fiscaal niet toegestaan.
 
Het mag in elk geval niet. Als een bedrijf een factuur stuurt staat dat in hun administratie. Die factuur moet ook in de administratie van de ontvanger komen, evenals de later te ontvangen creditfactuur.
Ik weet dat dat 'intern' crediteren vaak voorkomt, maar is fiscaal niet toegestaan.

Klopt. Ik ben een beetje allergisch voor bedrijven die hier zo makkelijk mee omgaan. Waar rook is is vuur zeg ik altijd maar. Foute factuur sturen is al ERG slordig, maar het (mogelijk) niet juist afhandelen is ook niet pluis.
 
Het mag in elk geval niet. Als een bedrijf een factuur stuurt staat dat in hun administratie. Die factuur moet ook in de administratie van de ontvanger komen, evenals de later te ontvangen creditfactuur.
Ik weet dat dat 'intern' crediteren vaak voorkomt, maar is fiscaal niet toegestaan.
Ik ga een foutieve factuur aan mijn kant echt niet inboeken in mijn administratie als zoiets gebeurd.

FastNed zal intern gewoon crediteren, hun administratie is daarmee gewoon kloppende.
 
Ik ga een foutieve factuur aan mijn kant echt niet inboeken in mijn administratie als zoiets gebeurd.

FastNed zal intern gewoon crediteren, hun administratie is daarmee gewoon kloppende.

Bij FastNed wel, maar bij jou niet.
De Fiscus doet vaak crosscontroles. Als ze kunnen vaststellen dat de facturen van FastNed wel zijn verzonden en vervolgens niet in jouw administratie zitten kun je een probleem krijgen.
Het is in het algemeen verstandig om het wel te doen. Zo geef je de Fiscus geen reden om bij jou wat dieper te graven :)
 
Bij FastNed wel, maar bij jou niet.
De Fiscus doet vaak crosscontroles. Als ze kunnen vaststellen dat de facturen van FastNed wel zijn verzonden en vervolgens niet in jouw administratie zitten kun je een probleem krijgen.
Het is in het algemeen verstandig om het wel te doen. Zo geef je de Fiscus geen reden om bij jou wat dieper te graven :)

Er is toch niets betaald, dus die factuur is nooit ;) aangekomen... ik zie het probleem niet...
 
Het mag in elk geval niet. Als een bedrijf een factuur stuurt staat dat in hun administratie. Die factuur moet ook in de administratie van de ontvanger komen, evenals de later te ontvangen creditfactuur.
Ik weet dat dat 'intern' crediteren vaak voorkomt, maar is fiscaal niet toegestaan.

Hmm... m.i. MAG je een factuur die je niet erkent en niet gaat betalen helemaal niet in je administratie opnemen. Hoe wou je dat doen? Onder crediteuren, en in de V&W? Dan zit je pas echt fout. En de BTW? Afblijven, terugsturen, niet inboeken.
 
Er is toch niets betaald, dus die factuur is nooit ;) aangekomen... ik zie het probleem niet...

Dit forum bewijst dat de factuur is aangekomen. Fastned moet gewoon een creditfactuur sturen, beide inboeken en opgelost. Stel dat ze dat niet doen en een boekencontrole krijgen? Dan ben jij de volgende die een controle kan verwachten. En ja, de belastingdienst leest mee. (Ik ben niet van de BD overigens ;)
 
Dit forum bewijst dat de factuur is aangekomen. Fastned moet gewoon een creditfactuur sturen, beide inboeken en opgelost. Stel dat ze dat niet doen en een boekencontrole krijgen? Dan ben jij de volgende die een controle kan verwachten. En ja, de belastingdienst leest mee. (Ik ben niet van de BD overigens ;)

De fiscus heeft er helemaal geen belang bij dat je de factuur inboekt ... sterker nog, ze WILLEN m.i. helemaal niet dat je die factuur verwerkt, als je de beweerdelijke betaalschuld niet erkent en niet zult betalen.

Edit: Fastned moet natuurlijk wel een creditfactuur sturen, anders klopt hun administratie (opeenvolgende nummering van facturen) niet meer. Bovendien erkennen ze daarmee dat de eerste factuur fout was en niet betaald hoeft te worden.
Lastiger is het, als een wordt uitgereikt met een gedeeltelijke creditering. Dan ben je als debiteur genoodzaakt beide facturen in te boeken (als je het per saldo gefactureerde bedrag erkent); bij mijn stellige beweringen hiervoor ging ik niet van die situatie uit.
 
Last edited:
volgens mij is het allemaal lood om ijzer, als er niks fout gaat met FastNed.
Maar hoe leg jij straks aan hun curator uit dat FastNed geen vordering op je heeft?
"- Ja, ik heb met hen gebeld en ze zeiden dat ik de factuur kon verscheuren."
Die vlieger lijkt me niet op te gaan. Dan toch maar liever die credit factuur in de boeken...
 
volgens mij is het allemaal lood om ijzer, als er niks fout gaat met FastNed.
Maar hoe leg jij straks aan hun curator uit dat FastNed geen vordering op je heeft?
"- Ja, ik heb met hen gebeld en ze zeiden dat ik de factuur kon verscheuren."
Die vlieger lijkt me niet op te gaan. Dan toch maar liever die credit factuur in de boeken...

Sorry ivog, komt er nog eentje :wink:


Paulus, ik schreef toch niet dat ik die creditfactuur niet wil ontvangen? (Integendeel). Ik stel alleen dat de eerste factuur niet wordt ingeboekt. De credit dan ook niet. We zijn niet van de werkverschaffing en mijn boekhouder verdient al genoeg. De fiscus zit er ook niet op te wachten. Voor valse en onterechte facturen heb ik een doos in de kelder, waar curatoren in mogen snuffelen.
 
Lijkt me doorgaans een prima opstelling, Keezje.

Er is echter wel een probleem met het niet (willen?) versturen van een credit door FastNed, zoals anderen al zeiden.

En daar kun je toch wat overlast van krijgen. Niet onoverkomelijk, maar wel vermijdbaar.
 
Eens Paulus, ik ging in op de vraag of de ontvanger van de factuur moet inboeken. Dat FastNed geen credit verstuurt, is wat boekhouding betreft in de eerste plaats hun probleem. Ze hebben namelijk ofwel omzet in de boeken waarvoor ze nooit betaling ontvangen, maar die wel in de fiscale V&W terechtkomt plus waarover ze de BTW moeten afdragen, ofwel zitten met een ontbrekende factuur c.q. niet doorlopende nummering in de facturen (en dat is nog minder lollig, daarvoor kun je een behoorlijke boete krijgen).

PS: excuses aan allen, het regent, een eindje rijden zit er niet in, er is niks op teevee
 
Dat gaat dus mis als er 'brave Hendriks' zijn die de eerste, onterechte factuur inboeken met de opmerking "betwiste factuur, niet betaald" en - hoogst onwaarschijnlijk - toch ooit een controle krijgen.
Dan zijn er twee verschillende FastNed facturen met hetzelfde nummer...