Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik neem aan dat ze niet zoals BMW een i-lijn op gaan zetten, maar de A6 als basis nemen.

Ik gok hier ook op. Het model van de i3 spreekt maar een kleine groep aan die dan ook de beperkte range nog eens moet accepteren.

Audi is dan in een mooie positie. Kunnen enorme bedragen besparen op R&D, in feite een bestaand concept zelf in elkaar zetten of wellicht in het begin de cruciale onderdelen kopen. De ontwikkeling kan dan (al dan niet stiekem met hulp van Tesla) in een recordtempo worden gedaan (mits er voldoende supply is). Omdat CSS een combinatie is van Type 2 en hun extra Frankenplug moet het te doen zijn dat de type 2 aansluiting SuC fähig wordt gemaakt terwijl het CSS gedeelte gewoon erbij kan. Iedereen happy en geen gezichtsverlies.

Ik ben benieuwd. De Audi-rijder zal in ieder geval niet mopperen gezien de reacties die ik van hen krijg bij gelegenheid.
 
Dat is uiteindelijk wat FastNed ook nodig heeft, een grote massa met auto's op de markt die kunnen laden bij hun stations en ook nog relatief grote accu's hebben.

Ben heel benieuwd hoe dat allemaal loopt, tot nu toe bouwen ze lekker door.
 
Dat is uiteindelijk wat FastNed ook nodig heeft, een grote massa met auto's op de markt die kunnen laden bij hun stations en ook nog relatief grote accu's hebben.

Ben heel benieuwd hoe dat allemaal loopt, tot nu toe bouwen ze lekker door.

Maar ik ben toch bang dat juist zij, met hun pricing, een drempel opwerpen voor die massa. Voordat je een EV koopt, bekijk je de laadmogelijkheden en maak je rekensommetjes. Dan haak je bij het onderzoeken van de Fastned propositie wel af. Wat... kost een elektrische kilometer meer dan een benzine-kilometer :confused:

Ik kijk met smart uit naar 22kW in de straat. Even boodschappen doen en dan aan de paal, helpt je een behoorlijk stuk verder.
 
Maar ik ben toch bang dat juist zij, met hun pricing, een drempel opwerpen voor die massa. Voordat je een EV koopt, bekijk je de laadmogelijkheden en maak je rekensommetjes. Dan haak je bij het onderzoeken van de Fastned propositie wel af. Wat... kost een elektrische kilometer meer dan een benzine-kilometer :confused:

Ik kijk met smart uit naar 22kW in de straat. Even boodschappen doen en dan aan de paal, helpt je een behoorlijk stuk verder.


Laatst 22 Kwh geladen bij een FastNed station omdat ik op 1 dag een retourtje Kaag-Groningen-Kaag (390 kilometer) moest maken (ook nog 2 klanten tussendoor op locatie). Door tijdsgebrek kon ik tussendoor bij kantoor niet laden. Heb dus om en nabij 100 km moeten laden om te geraken bij de SC in Zwolle. Prijs welke ik diende te betalen voor 100 kilometer range was een kleine 20 euro. Dat is dus 0,20 cent per kilometer. Fijn dat FastNed er is maar mij zullen zij alleen maar zien bij noodgevallen. Na 58.000 kilometer was dit pas het 1ste noodgeval dus het zou mijn businesscase niet zijn.
 
Laatst 22 Kwh geladen bij een FastNed station omdat ik op 1 dag een retourtje Kaag-Groningen-Kaag (390 kilometer) moest maken (ook nog 2 klanten tussendoor op locatie). Door tijdsgebrek kon ik tussendoor bij kantoor niet laden. Heb dus om en nabij 100 km moeten laden om te geraken bij de SC in Zwolle. Prijs welke ik diende te betalen voor 100 kilometer range was een kleine 20 euro. Dat is dus 0,20 cent per kilometer. Fijn dat FastNed er is maar mij zullen zij alleen maar zien bij noodgevallen. Na 58.000 kilometer was dit pas het 1ste noodgeval dus het zou mijn businesscase niet zijn.

FastNed is alleen maar interessant met abonnement. Wij gaan vanaf januari eens kijken 3 maanden of het nut heeft, met Zoë's welke aan 43kW kunnen laden en dagelijks 2x zullen moeten laden dan bij FastNed. Het zal er om gaan wat ze met Fair Use gaan doen, heb al meerdere malen verzocht wat bij hen de "fair Use Policy" precies inhoud, en nog géén enkele keer antwoord op gekregen dan alleen dat ik teruggebeld zou worden.... dus niet.. We gaan het maar eens uitproberen. Ik verwacht 30kW per dag te laden per voertuig, dus in een maand is dit €400 als je €0,69 moet betalen, en €100 ivm abonnement. Kom dan op €0,17 per kW uit, dat is nog steeds een tarief waar ze mee kunnen verdienen per kW.
 

meer subsidie uit Europa. Wat mooi dat Tesla dit zelfstandig kan.


Fastned bouwt mee aan Europees laadstationnet

Gepubliceerd op 27 nov 2014 om 08:58 | Views: 54 | Onderwerpen: Europa

img-271114-070.onlineBild.jpg

AMSTERDAM (AFN) - De Nederlandse bouwer van snellaadstations voor elektrische auto's, Fastned, gaat meewerken bij het aanleggen van een grote corridor van laadstations dwars door Duitsland, richting Oostenrijk en Denemarken. Het bedrijf krijgt hiervoor 2 miljoen euro subsidie vanuit Brussel, maakte Fastned donderdag bekend.
Het project betreft in totaal 155 stations langs snelwegen in meerdere landen in Europa. Fastned neemt daarvan 94 locaties voor de rekening, waarvan 64 over de grens. Enkele buitenlandse partijen die ook subsidie hebben gekregen, verzorgen de andere stations in Zweden, Denemarken en Duitsland.
Hierdoor wordt het straks mogelijk om met elektrische auto’s van alle merken vanuit Nederland naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk te rijden. De verwachting is dat het eind volgend jaar al mogelijk is om met een elektrische auto de route van de corridor langs te gaan.
Vergunningen
Fastned exploiteert in Nederland inmiddels achttien snellaadstations, en daar komen er steeds meer bij. De onderneming verwierf in 2012 een concessie van Rijkswaterstaat voor het aanleggen van laadstations op 201 van de in totaal 245 daarvoor bestemde plaatsen langs de Nederlandse snelwegen.
Het in 2011 opgerichte bedrijf zei eerder al te kijken naar uitbreiding over de grens. Nu de Europese Unie daar geld voor beschikbaar stelt, kan die ambitie versneld in gang worden gezet. Fastned is nu druk bezig met het rond krijgen van alle vergunningen. Ook wordt er nog gezocht naar aanvullende financiering. Het aanleggen van een laadstation kost circa 200.000 euro.

Dit is goed nieuws. Zelfs als geprivilegieerde Tesla-rijder met een Europees aanbod aan superchargers is het prettig om bij langere ritten ook een plan B achter de hand te hebben voor het geval een SuC-locatie net wat uit de richting is. Voor de doorbraak van elektrisch rijden voor een bredere doelgroep dan het toch wel kleine clubje dat zich een auto kan veroorloven van ten minste € 70.000 is een betrouwbaar en dicht netwerk van snellaadpunten - in combinatie met een redelijke batterijrange van ten minste 300 km - waarschijnlijk toch wel cruciaal.

Bij de businesscase in Nederland heb ook ik mijn twijfels. Ik rijd heel af en toe wel eens 350-400 km op een dag en passeer niet standaard Zwolle of Oosterhout. In dat geval zou ik er best wat voor over hebben om ergens in de tijd van een kop koffie 40-50 km bij te laden voor 8 of 10 euro. Dit omdat ik het niet prettig vind om naar een accu te kijken die te dicht bij 0 komt. Voor de gemiddelde Kwh-kostprijs over het jaar maakt dit weinig uit. Maar als dit de insteek is van de meeste elektrische rijders wordt de businesscase wel dun.
 
Vandaag heb ik Fastned bij Zoetermeer (A12) gebruikt. Niet uit noodzaak, maar om het eens te proberen (als newbie wil ik een goed beeld krijgen van de laadinfrastructuur buiten die op mijn eigen oprit).

Zoals al uitgerekend laad je zo lang als er geen Chademo-adapter is met zo'n 100 km/u, wat voor Tesla niet echt heel interessant is. En met de combinatie van Tesla-bereik en laadmogelijkheden is het niet heel zinvol om zo'n adapter aan te schaffen, vooral niet als deze honderden euro's kost.

Dan de rekensom achter de businesscase, met wat aannames.

- Vaste kosten: afschrijving, onderhoud en aansluitkosten van 200 stations * 40.000 euro = 8 miljoen per jaar
- Vaste kosten: rente over activa (40 miljoen) van 10% = 4 miljoen per jaar

Om van een succes te spreken, zou Fastned over een paar jaar een bruto marge moeten maken van 12 miljoen per jaar. Aanloopverliezen mogen niet te lang duren.

Laten we aannemen dat de marge op een KWH 20 cent bedraagt (verkoopprijs ex BTW 27 cent). Iets meer marge kan nog, maar bij veel meer marge wordt elektrisch net zo duur als benzine of diesel en daarmee niet aantrekkelijk voor de grote vloot hybride.

Laten we verder dan eens aannemen dat de groei doorzet en dat er in 2020 200.000 elektrische auto's rijden (wat best optimistisch is), en dat die auto's gemiddeld 1 keer per maand bij Fastned 25 KWH bijladen. Veel auto's 0 keer, maar veel auto's misschien wel 7 of 8 keer omdat 'tanken' langs de snelweg nu eenmaal efficiënt is. Fastned heeft dan een bruto marge van 25 * 0,2 * 200.000 per maand, ofwel precies een miljoen euro. In dat geval rekent de businesscase wel rond (12 miljoen euro is voldoende voor de kosten en het rendement) en wordt deze aantrekkelijker als de groei doorzet.

Maarrrrr... dit betekent al zo'n 6.600 tankbeurten per dag, ofwel 33 tankbeurten gemiddeld per locatie. Dat is met de huidige capaciteit al krap aan; op drukkere plekken zal Fastned wel wat moeten bij-investeren.

Hoe dan ook: het slagen hangt af van (1) de groei van elektrisch rijden, (2) de mate waarin elektrische rijders nog behoefte hebben aan 'snelwegtanken'. Dat laatste moet de tijd nog een beetje bewijzen, maar mijn eerste indruk is dat het juist best wel handig is om stilstaan onderweg te vermijden en op locatie bij te laden.

Toch hoop ik dat Fastned erin slaagt om een rendabel businessmodel neer te zetten omdat de zichtbaarheid van dit soort laadlocaties een einde maakt aan de psychologie van 'range anxiety' die de groei van elektrisch rijden nu m.i. nog wel belemmert.
 
Had me in het verleden ook al aan wat rekensommetjes gewaagd. Je moet wel heel optimistisch rekenen wil je in deze business case blijven geloven.
Na afschrijving van vrijwel de gehele infrastructuur via het eerste faillissement wordt er misschien iets haalbaar.

Voorlopig krijg ik de indruk dat FastNed vooral een producent van eco-stroom is met al haar zonnepanelen op de locaties.
Het is er zo druk dat ze wel eens netto producent/leverancier kunnen zijn.
 
Het tarief is 69 eurocent per kWh, dus 2,5 x zo duur. Dan zijn 15 tank beurten per dag al voldoende bij jouw berekening. Als er tenminste ooit iemand komt. Ik vind het niet erg om mee te betalen aan de infra structuur maar deze prijs is even hoog als een diesel per km. Dan kan je beter de snelladers van the new motion pakken en daar sta je meestal bij een restaurant terwijl merendeel van fastned geen eetgelegenheid in de nabijheid heeft.
 
Toch hoop ik dat Fastned erin slaagt om een rendabel businessmodel neer te zetten omdat de zichtbaarheid van dit soort laadlocaties een einde maakt aan de psychologie van 'range anxiety' die de groei van elektrisch rijden nu m.i. nog wel belemmert.

Je brengt mij op de gedachte dat juist het meestal ongebruikt staan van de Fastned stations reclame is voor elektrisch rijden: blijkbaar kun je hele einden EV rijden zonder te hoeven tanken, en sta je nooit in de rij. Zoiets :wink:
 
Ik heb veel respect voor de twee die dit avontuur zijn aangegaan maar begrijp niet dat ze niet beter nadenken over de kosten en opbrengst. Belangrijk is NIET dat je je auto kan volladen maar dat je op ZEKERHEID kan thuiskomen.

De waarde van Fastned moet dus liggen in bereikbaarheid en betrouwbaarheid. Daar heeft bijna iedere EV rijder wel een paar euro per maand voor over. ( een sportschool draait voornamelijk op de abonnementhouders die NIET komen sporten)
 
Ik heb veel respect voor de twee die dit avontuur zijn aangegaan maar begrijp niet dat ze niet beter nadenken over de kosten en opbrengst. Belangrijk is NIET dat je je auto kan volladen maar dat je op ZEKERHEID kan thuiskomen.

De waarde van Fastned moet dus liggen in bereikbaarheid en betrouwbaarheid. Daar heeft bijna iedere EV rijder wel een paar euro per maand voor over. ( een sportschool draait voornamelijk op de abonnementhouders die NIET komen sporten)

Binnen 2 jaar staan ze gewoon vol met ladende EV's. Er komt gewoon een bedrijf als KPN oid welke over gaan stappen naar EV. Die sluiten een overeenkomst met Fastned om met de gehele vloot onbeperkt te kunnen laden. De overheid zal ook het goede voorbeeld moeten geven. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld. Er komt ook steeds meer goederenvervoer met EV. Koeriersdiensten kunnen straks prima doen met een EV bestelauto. Nee, Fastned zal het niet moeten hebben van de bewuste kleine zelfstandige en zeker niet van Tesla rijders.
 
Binnen 2 jaar staan ze gewoon vol met ladende EV's. Er komt gewoon een bedrijf als KPN oid welke over gaan stappen naar EV. Die sluiten een overeenkomst met Fastned om met de gehele vloot onbeperkt te kunnen laden. De overheid zal ook het goede voorbeeld moeten geven. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld. Er komt ook steeds meer goederenvervoer met EV. Koeriersdiensten kunnen straks prima doen met een EV bestelauto. Nee, Fastned zal het niet moeten hebben van de bewuste kleine zelfstandige en zeker niet van Tesla rijders.
En op het moment dat er 1 zo'n contract getekend is, wordt FastNed in de verkoop gezet en hebben de eigenaren hun investering er dik uit. Zo werkt het gewoon.
 
Ik als Renault Zoe rijder zal blij zijn als alle 202 Fastned snelladers er staan. Ik moet zaterdagavond naar Bemmel en moet nu bij van der Valk Nuland met 22 kW bijladen op de heen en terugweg. Ik denk dat er best meer mensen elektrisch willen gaan rijden als die snelladers er eenmaal staan. Nu is het soms nog steeds passen en meten hoe ik het laden op mijn route moet plannen. Ik wil kunnen (snel)laden waar ik wil en niet waar ik kan.
 
Ik als Renault Zoe rijder zal blij zijn als alle 202 Fastned snelladers er staan. Ik moet zaterdagavond naar Bemmel en moet nu bij van der Valk Nuland met 22 kW bijladen op de heen en terugweg. Ik denk dat er best meer mensen elektrisch willen gaan rijden als die snelladers er eenmaal staan. Nu is het soms nog steeds passen en meten hoe ik het laden op mijn route moet plannen. Ik wil kunnen (snel)laden waar ik wil en niet waar ik kan.

Denk ook dat ondanks de prijzen van Fastned dit serieus gaat helpen om elektrisch rijden te stimuleren. Maakt het ook mogelijk om met n hoop goedkopere auto's dan Tesla wat grotere afstanden te overbruggen.
 
De belangrijkste driver voor succes van Fastned wordt waarschijnlijk de mate waarin en snelheid waarmee elektrisch rijden doorzet.
Ik heb wat artikelen gelezen waarin de verwachting wordt uitgesproken dat de prijs van accu's binnen enkele jaren met 50% of nog meer omlaag gaat, o.a. door de productie op te schalen.

Nu zijn elektrische auto's m.i. alleen interessant voor zakelijke rijders omdat ze gewoon te duur zijn. Slechts de optelsom van alle fiscale douceurtjes - vrijstelling BPM en MRB en dan vooral de lage bijtelling - zorgt ervoor dat het qua prijs concurrerend wordt. Als er aantrekkelijke volledig elektrische auto's komen met een vanaf-prijs van € 30.000,- dan verandert dit denk ik snel en wordt de businesscase voor Fastned een stuk interessanter.

Met een puur zakelijke bril lijkt Fastned mij op dit moment een risicovolle investering omdat je waarschijnlijk nog jarenlang aanloopverliezen moet financieren.
 
Een beetje avontuurlijke particulier koopt zijn Renault Zoe in Duitsland. Daar hebben ze er in 2014 nog even snel een paar met "Tageszulassung" op kenteken gezet en die worden nu met erg stevige korting verkocht. Mijn Renault Zoe Intense van €23500,= is nu te koop voor € 17'500,=! Ik denk dat de auto dan niet veel duurder is dan een vergelijkbaar aangeklede Clio.

http://www.vorndran.com/go.to/modix/2/fahrzeuge.html?manufacturer=&model=&bauart=&farbe=&km_from=&km_to=&price_from=&price_to=&kw_from=&kw_to=&antrieb=&gas=3&ez=&sort=&sort=days_in_stock%3Adesc&search_vehicles=1&version=105