Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt allebei, zo'n kastje kan bij mij ook werken, ik vraag me dan wel af of ik niet beter gelijk een echte laadkast kan doen, dat kastje gaat vast een paar honderd euro zijn. Dat gaf RWS feitelijk ook al aan dat het kostentechnisch niet zoveel verschil maakt.
Maar inderdaad, ik heb een zelfde soort oplossing nu met een extra kWh meter voor eventueel verrekening, ik weet alleen nog niet of dat straks voldoende is als dat operationeel is, mogelijk moet ik ook een laadpas systeem hebben.

Dus ik wacht hoe lang ik het kan uitzingen met de onbeschermde buitenoplossing (de kabel dan maar wat vaker achterin leggen) dan als het verreken model met m'n werkgever duidelijk is een beslissing nemen.

Ik vond nog de Ecotap Homebox Flex, waar waarbij het back office abonnement optioneel is.

Ecotap Flex Staal Laadpas

Het leuke van deze oplossing vond ik dat het een vaste kabel heeft in de vorm van een krulsnoer en dit ook kan t/m 11kW. Lijkt mij handig in gebruik.

Nu alleen nog een zendertje inbouwen die de tesla laadklep opent, zodat je daarvoor niet een aparte handeling, of een aparte zender bij je moet hebben (via de app kan ook, maar duurt toch vaak te lang en is omslachtig). Want dat vind ik toch wel de grootste plus van de UMC en het maakt het aansluiten toch een stuk gemakkelijker.

Hier vind je het zendertje voor de tesla laadklep: Tesla Model S Open Charge Port Laadkabels voor elektrische auto's
 
Ben nieuw op dit forum en ben mezelf al een tijdje aan het inlezen in dit topic, in verband met een aan te leggen laadpaal thuis. Waar ik nog niet echt achter ben, is wat nou de meest populaire / beste laadmogelijkheid is voor thuis. EV-box, ICU Compact of een Keba Wallbox (of iets anders)?

Eisen die ik stel:
- 11 kWh (aansluitbaar op 3x25A)
- Toegang via RFID
- Vaste laadkabel
- Zo compact mogelijk als het even kan

Iemand tips en/of suggesties?
 
Ben nieuw op dit forum en ben mezelf al een tijdje aan het inlezen in dit topic, in verband met een aan te leggen laadpaal thuis. Waar ik nog niet echt achter ben, is wat nou de meest populaire / beste laadmogelijkheid is voor thuis. EV-box, ICU Compact of een Keba Wallbox (of iets anders)?

Eisen die ik stel:
- 11 kWh (aansluitbaar op 3x25A)
- Toegang via RFID
- Vaste laadkabel
- Zo compact mogelijk als het even kan

Iemand tips en/of suggesties?

Welkom op het forum! Ik heb zelf een Keba met vaste kabel laten installeren via Cohere Energy Solutions. Er zijn meer forumleden (zeker die van voor de eerste leveringen een jaar geleden) die Cohere de installatie hebben laten doen. Cohere heeft zowel de Keba als de EV-box voor de Tesla en ze zijn zeker kundig. Ze hebben ook allerlei smart charge oplossingen.
Ik zou ze zeker om de mogelijkheden vragen.

Ik ben overigens na 1 jaar zeer tevreden over de Keba (ook ingesteld op 11kWh en aangesloten op 3x25A). Er is één keer een probleem geweest met een software fix voor de Keba (is zelfs een thread aan gewijd op dit forum), maar daarna nooit meer een probleem gehad. Werkt als een zonnetje :smile:.
 
Bedankt allebei, zo'n kastje kan bij mij ook werken, ik vraag me dan wel af of ik niet beter gelijk een echte laadkast kan doen, dat kastje gaat vast een paar honderd euro zijn. Dat gaf RWS feitelijk ook al aan dat het kostentechnisch niet zoveel verschil maakt.
Maar inderdaad, ik heb een zelfde soort oplossing nu met een extra kWh meter voor eventueel verrekening, ik weet alleen nog niet of dat straks voldoende is als dat operationeel is, mogelijk moet ik ook een laadpas systeem hebben.

Dus ik wacht hoe lang ik het kan uitzingen met de onbeschermde buitenoplossing (de kabel dan maar wat vaker achterin leggen) dan als het verreken model met m'n werkgever duidelijk is een beslissing nemen.

Ik vond nog de Ecotap Homebox Flex, waar waarbij het back office abonnement optioneel is.

Ecotap Flex Staal Laadpas

Het leuke van deze oplossing vond ik dat het een vaste kabel heeft in de vorm van een krulsnoer en dit ook kan t/m 11kW. Lijkt mij handig in gebruik.

Nu alleen nog een zendertje inbouwen die de tesla laadklep opent, zodat je daarvoor niet een aparte handeling, of een aparte zender bij je moet hebben (via de app kan ook, maar duurt toch vaak te lang en is omslachtig). Want dat vind ik toch wel de grootste plus van de UMC en het maakt het aansluiten toch een stuk gemakkelijker.
Ik wil je toch echt aanraden een vast laadstation te installeren.

Even heel eerlijk, je hebt een auto van >EUR 90.000,00, maar vervolgens is de installatie van een laadstation te veel?

Een laadstation bied heel wat extra veiligheid tov een UMC. Zo is deze ontworpen om buiten te hangen in weer en wind en de UMC niet.

Wat als er brand uit breekt door de UMC of iets dergelijks? Een laadstation is een vaste installatie verbonden aan de elektrische installatie. Geen stekkers of iets dergelijks, gewoon vaste (schroef) aansluitingen zoals het hoort.

Bespaar niet op veiligheid. Koop een Laadstation met een vaste Type 2 kabel en klaar ben je.

Ben nieuw op dit forum en ben mezelf al een tijdje aan het inlezen in dit topic, in verband met een aan te leggen laadpaal thuis. Waar ik nog niet echt achter ben, is wat nou de meest populaire / beste laadmogelijkheid is voor thuis. EV-box, ICU Compact of een Keba Wallbox (of iets anders)?

Eisen die ik stel:
- 11 kWh (aansluitbaar op 3x25A)
- Toegang via RFID
- Vaste laadkabel
- Zo compact mogelijk als het even kan

Iemand tips en/of suggesties?
Zoals hier onder al aangegeven, Keba of EV-Box.

Ik zou dan het 22kW model kopen en deze laten instellen op 16A of 20A. Mocht je in de toekomst ooit op 32A (22kW) willen gaan laden, dan is het een kwestie van het automaat in de meterkast vervangen en het laadstation hoger instellen.

Wel zorgen dat er 6mm2 kabels liggen, want anders kan er geen 32A overheen.

Die 6mm2 kabel is nu een kleine meerprijs, maar maakt het geheel wel beter voorbereid op de toekomst.
 
Dank voor jullie reacties! Ik wil de installatie door mijn 'vaste' installatiebedrijf laten doen; de laadoplossing bestel ik zelf (of via de installateur). De keuze lijkt inderdaad te gaan tussen een EV-box en Keba als ik jullie ook zo hoor.

@Steven en @widodh: jullie hebben beiden een 22kWh oplossing, ingesteld op 11kWh? Hoe wordt dat geregeld? Is dat een optie op het laadstation? Zijn zowel de 22kWh modellen van de EV-box als Keba daarmee compatible? Goede tip ook om alvast een stevigere kabel te leggen!
 
Ik wil je toch echt aanraden een vast laadstation te installeren.

Even heel eerlijk, je hebt een auto van >EUR 90.000,00, maar vervolgens is de installatie van een laadstation te veel?

Een laadstation bied heel wat extra veiligheid tov een UMC. Zo is deze ontworpen om buiten te hangen in weer en wind en de UMC niet.

Wat als er brand uit breekt door de UMC of iets dergelijks? Een laadstation is een vaste installatie verbonden aan de elektrische installatie. Geen stekkers of iets dergelijks, gewoon vaste (schroef) aansluitingen zoals het hoort.

Bespaar niet op veiligheid. Koop een Laadstation met een vaste Type 2 kabel en klaar ben je.

Zoals hier onder al aangegeven, Keba of EV-Box.

Ik zou dan het 22kW model kopen en deze laten instellen op 16A of 20A. Mocht je in de toekomst ooit op 32A (22kW) willen gaan laden, dan is het een kwestie van het automaat in de meterkast vervangen en het laadstation hoger instellen.

Wel zorgen dat er 6mm2 kabels liggen, want anders kan er geen 32A overheen.

Die 6mm2 kabel is nu een kleine meerprijs, maar maakt het geheel wel beter voorbereid op de toekomst.

Zo heeft iedereen z'n eigen overwegingen. Het ging bij mij zeker niet over de kosten van de laadpaal, maar ik wilde de bepaling of ik een laadpas of alleen een start knop kan installeren nog even uitstellen. Eigenlijk vind ik een knop of laadpas ook al een stukje ongemak, net als een losse zender om de klep te openen.
Wat dat betreft vormen de UMC (vast aangesloten) en ook de Superchargers voor mij de ultiem gemakkelijk laadoplossing. Oppakken, klep openen en insteken, meer niet.

Elke laadpaal voegt een knop of laadpas handeling toe en daarnaast het alternatief openen van de laadklep, op z'n best met een losse zender.
Bedankt voor de tip Basvk, de laaste keer dat ik deze om uit te proberen heb proberen te bestellen was het niet (meer) leverbaar overigens.

Nu ik ontdekt heb dat de UMC mogelijk stuk kan gaan door buiten gebruik moet ik misschien iets sneller een alternatief plannen.
Ik zie niet echt de relatie tussen UMC gebruik en veiligheid.

Een Laadstation met vaste kabel komt voor mij het dichtst bij het UMC gebruiksgemak, misschien ooit ook nog met geïntegreerde zender.
 
Ik log eigenlijk nooit uit op mijn laadstation thuis (icu compact) als ik thuis kom tik ik op het scherm de chargeport open en plug kabel erin, het laden start dan direct. Kabel eruit is dubbel klik op dak van keyfob en die hang ik dan aan de muur, kabel zit met slot aan muur gekoppeld. Ik heb twee laadpassen kan dus met 1 pas thuis laadstation "aan" laten staan en met de andere publiek laden met een tweede type 2 kabel. Eens in de twee weken of zo is het laadstation in de "war" dan is het een kwestie van laadpas ervoor om het laden opnieuw op te starten, dit zie je direct als je de kabel in de auto steekt, dan knippert er een rood lampje op het laadstation.
 
Ik log eigenlijk nooit uit op mijn laadstation thuis (icu compact) als ik thuis kom tik ik op het scherm de chargeport open en plug kabel erin, het laden start dan direct. Kabel eruit is dubbel klik op dak van keyfob en die hang ik dan aan de muur, kabel zit met slot aan muur gekoppeld. Ik heb twee laadpassen kan dus met 1 pas thuis laadstation "aan" laten staan en met de andere publiek laden met een tweede type 2 kabel. Eens in de twee weken of zo is het laadstation in de "war" dan is het een kwestie van laadpas ervoor om het laden opnieuw op te starten, dit zie je direct als je de kabel in de auto steekt, dan knippert er een rood lampje op het laadstation.
Ik doe hetzelfde met m'n EV-box op de zaak. Heeft een vaste kabel, inprikken en klaar. Heb ook een laadstation zonder vaste kabel. Als je deze niet uitlogt blijft de kabel ook nog vergrendeld.
 
Laadstations

Super goede tips Jac en HWS, dat wist ik niet en is inderdaad een prima oplossing om dat stukje gebruiksgemak te verhogen.

Inmiddels zijn er 3 laadstations die ik overweeg.
Een Ecotap met vast krulsnoer (of dat echt handig is moet ik nog zien)
Een Keba met vaste kabel.
En de EV-box vind ik er het mooist uitzien :)
 
@Steven en @widodh: jullie hebben beiden een 22kWh oplossing, ingesteld op 11kWh? Hoe wordt dat geregeld? Is dat een optie op het laadstation? Zijn zowel de 22kWh modellen van de EV-box als Keba daarmee compatible? Goede tip ook om alvast een stevigere kabel te leggen!

Ik heb een wat complexere opstelling, maar ik laad op 22kW.

Een laadstation adverteert aan de auto het maximale amperage waar de auto op mag laden.

Dit is intern in de laadpaal van 6A tot 32A te regelen op de ampere exact.

Zo kan je een 32A (22kW) ook afstellen op 16A.
 
Ik heb de Greenflux Smart Fast, aangesloten op 3x25A, afgezekerd op 24A. Daarmee laad ik de Tesla op 16 à 17kW en de Ampera op 3,7kW (niet tegelijk). Initieel was het een kast met laadpas, maar ik heb hem door Greenflux zo laten instellen dat die pas niet meer nodig is. Inpluggen aan beide zijden betekent laden. Heel handig, ik vind het een prima oplossing :)
 
Is er iemand in België al eens in geslaagd een particuliere elektrische installatie te laten goedkeuren met gebruik van een Type B verliesstroomschakelaar? Vandaag van mijn installateur vernomen dat men bij Vinçotte de AREI regels zuiver toepast en die staan enkel het gebruik van een Type A toe. Dit is echt weer en leuke toestand.

Wat zegt de regelgeving in Nederland hier eigenlijk over? Kan ik ergens een pdf of website vinden met de elektrische normering voor particulier gebruik en meerbepaald de regels rond het gebruik van verliesstroomschakelaars? Die kan ik dan eventueel als argument gebruiken bij een Belgische controle. Ik kan natuurlijk (tijdelijk) een Type A installeren om geen problemen te hebben bij de verhoging naar 3x50A maar ik vind dat maar niets.
 
Dank voor jullie reacties! Ik wil de installatie door mijn 'vaste' installatiebedrijf laten doen; de laadoplossing bestel ik zelf (of via de installateur). De keuze lijkt inderdaad te gaan tussen een EV-box en Keba als ik jullie ook zo hoor.

@Steven en @widodh: jullie hebben beiden een 22kWh oplossing, ingesteld op 11kWh? Hoe wordt dat geregeld? Is dat een optie op het laadstation? Zijn zowel de 22kWh modellen van de EV-box als Keba daarmee compatible? Goede tip ook om alvast een stevigere kabel te leggen!

Ik heb ook 22kWh laadstation, maar m'n huisinstallatie is maar 3 x 25A.
Mocht het vastrecht dalen dan kan ik altijd, tegen zeer lage aanlegkosten, m'n huisinstallatie laten verzwaren naar 3 x 35A (Vastrecht thans 760 p/j hoger)
In de tesla kun je bij het laden aangeven met hoeveel ampere je wilt laden.
13 ampere is normaal gesproken voor mij genoeg. Het laden begint om 23:10 (nacht tarief) en de accu is de volgende ochtend vol. De Tesla laadt nu op dit adres iedere keer vanzelf met 13 A
Als ik zeker weet dat er geen andere zware apparaten draaien, verhoog ik dit wel eens tot 18A wanneer ik haast heb.
 
Ik heb ook 22kWh laadstation, maar m'n huisinstallatie is maar 3 x 25A.
Mocht het vastrecht dalen dan kan ik altijd, tegen zeer lage aanlegkosten, m'n huisinstallatie laten verzwaren naar 3 x 35A (Vastrecht thans 760 p/j hoger)
In de tesla kun je bij het laden aangeven met hoeveel ampere je wilt laden.
13 ampere is normaal gesproken voor mij genoeg. Het laden begint om 23:10 (nacht tarief) en de accu is de volgende ochtend vol. De Tesla laadt nu op dit adres iedere keer vanzelf met 13 A
Als ik zeker weet dat er geen andere zware apparaten draaien, verhoog ik dit wel eens tot 18A wanneer ik haast heb.

Het is 22kW. Een accu zou 22kWh zijn :)

Afijn, in het laadstation moet wel een maximaal Amperage zijn ingesteld. Het laadstation mag niet 32A adverteren aan de auto!

Elk laadstation is op een maximaal Amperage af te stellen en dit mag NOOIT hoger zijn dan wat de installatie daar voor aan kan.

Als je in de auto het maximale Amperage moet instellen is de installatie niet correct en niet volgens de regels.
 
Is er iemand in België al eens in geslaagd een particuliere elektrische installatie te laten goedkeuren met gebruik van een Type B verliesstroomschakelaar? Vandaag van mijn installateur vernomen dat men bij Vinçotte de AREI regels zuiver toepast en die staan enkel het gebruik van een Type A toe. Dit is echt weer en leuke toestand.

Wat zegt de regelgeving in Nederland hier eigenlijk over? Kan ik ergens een pdf of website vinden met de elektrische normering voor particulier gebruik en meerbepaald de regels rond het gebruik van verliesstroomschakelaars? Die kan ik dan eventueel als argument gebruiken bij een Belgische controle. Ik kan natuurlijk (tijdelijk) een Type A installeren om geen problemen te hebben bij de verhoging naar 3x50A maar ik vind dat maar niets.

Bel naar OCB en vraag naar Xavier Malherbe, volgens mij zou het geen probleem mogen zijn maar strikt genomen staat er inderdaad in het AREI dat de verliesstroomschakelaars van Type A moeten zijn.
 
Is er iemand in België al eens in geslaagd een particuliere elektrische installatie te laten goedkeuren met gebruik van een Type B verliesstroomschakelaar? Vandaag van mijn installateur vernomen dat men bij Vinçotte de AREI regels zuiver toepast en die staan enkel het gebruik van een Type A toe. Dit is echt weer en leuke toestand.

Wat zegt de regelgeving in Nederland hier eigenlijk over? Kan ik ergens een pdf of website vinden met de elektrische normering voor particulier gebruik en meerbepaald de regels rond het gebruik van verliesstroomschakelaars? Die kan ik dan eventueel als argument gebruiken bij een Belgische controle. Ik kan natuurlijk (tijdelijk) een Type A installeren om geen problemen te hebben bij de verhoging naar 3x50A maar ik vind dat maar niets.

Wellicht dat men bij Renault hier iets over kan zeggen. Voor de ZOE werd ik nl. verplicht om een type B te gebruiken... Ergo.... In België zou dus geen ZOE rond kunnen rijden????
 
Ik heb de Greenflux Smart Fast, aangesloten op 3x25A, afgezekerd op 24A. Daarmee laad ik de Tesla op 16 à 17kW en de Ampera op 3,7kW (niet tegelijk). Initieel was het een kast met laadpas, maar ik heb hem door Greenflux zo laten instellen dat die pas niet meer nodig is. Inpluggen aan beide zijden betekent laden. Heel handig, ik vind het een prima oplossing :)

Waar heb je een 24A zekering/automaat gevonden? Ik heb eerder gekeken, en vond alleen 20A of 25A, en moest dus voor 20A kiezen (25 is teveel).
 
Klein vraagje. Verzwaring inleiding elektriciteit gevraagd en gekregen voor ons nieuwe stekkie. Vanaf eind november komt er 3x63A binnen... Wat is de snelst mogelijke optie om thuis te laden? Welk type home-spot voorzie ik dan het best. Nog mensen die dergelijke verzwaring gevraagd en gekregen hebben?
 
Klein vraagje. Verzwaring inleiding elektriciteit gevraagd en gekregen voor ons nieuwe stekkie. Vanaf eind november komt er 3x63A binnen... Wat is de snelst mogelijke optie om thuis te laden? Welk type home-spot voorzie ik dan het best. Nog mensen die dergelijke verzwaring gevraagd en gekregen hebben?

Hier ook 3x63A. Ik heb een Mennekes laadstation, 3x32A. Dat is omgerekend 100km/u. (dual chargers)