Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zoek wat advies voor een zakelijke aansluiting:
  • We overwegen twee Type 2 Mennekes aansluitingen (twee Tesla's en al één Outlander)
  • Beschikbaar 3x25A, dedicated aansluiting.

Niet alle auto's zullen er tegelijkertijd staan, en ik wil eigenlijk maximaal profiteren van die 3x25. Is het dan verstandig om twee 22kW laadpalen te nemen, zodat je idealiter max die 3x25 kunt gebruiken, of is het beter om 11KwH laadpalen te nemen? Hoe snel kan dit 'slim' worden opgelost?

René
Wij hebben precies hetzelfde, 2x Tesla 1x Outlander. We hebben dit uiteindelijk goed via Cohere opgelost. 2x EV-box 22kw met vaste kabel en 1e EV-box 22kw zonder kabel. Via een smartcharging controller, die nu klaar schijnt te zijn en binnenkort geïnstalleerd kan worden, wordt er gewaakt dat we niet over ons maximum aansluitvermogen gaan. De Outlander trekt sowieso max 3,7kw. De Tesla's zullen meestal op 11kw laden maar voor die keer dat het eens sneller moet wilde ik de mogelijkheid hebben. En ik wilde ook niet hebben dat ik eerst contact met collega's op moet nemen om te zorgen dat dat ene 22kw laadstation vrijgelaten zou worden voor mij. Nu hebben we maximale flexibiliteit.
 
Wij hebben precies hetzelfde, 2x Tesla 1x Outlander. We hebben dit uiteindelijk goed via Cohere opgelost. 2x EV-box 22kw met vaste kabel en 1e EV-box 22kw zonder kabel. Via een smartcharging controller, die nu klaar schijnt te zijn en binnenkort geïnstalleerd kan worden, wordt er gewaakt dat we niet over ons maximum aansluitvermogen gaan. De Outlander trekt sowieso max 3,7kw. De Tesla's zullen meestal op 11kw laden maar voor die keer dat het eens sneller moet wilde ik de mogelijkheid hebben. En ik wilde ook niet hebben dat ik eerst contact met collega's op moet nemen om te zorgen dat dat ene 22kw laadstation vrijgelaten zou worden voor mij. Nu hebben we maximale flexibiliteit.

Klinkt goed. Ik heb ook een offerte van Cohere, zal dit met ze bespreken. Heb je contact met Jelle?
 
Heeft iemand al ervaring met deze laadstations :

http://wallb-e.jimdo.com/

Aangezien ik zowiezo over moet schakelen naar een laadstation kan ik nu alvast gaan zoeken naar de juiste..

Gisteren besteld.:smile:. Volgens mijn elektricien, die hem plaatst, een prima keuze gelet op de toegepaste componenten. Je moet wel rekening houden met een levertijd van 3 tot 4 weken. Ze hebben trouwens een dealer in Nederland. Die staat bij hun op de site vermeld.
 
Gisteren besteld.:smile:. Volgens mijn elektricien, die hem plaatst, een prima keuze gelet op de toegepaste componenten. Je moet wel rekening houden met een levertijd van 3 tot 4 weken. Ze hebben trouwens een dealer in Nederland. Die staat bij hun op de site vermeld.
Ik zie op hun site ook een (heel prijzige) oplossing voor het rode stekkerprobleem! Een rode stekker, met mobiel laadstation naar een Mennekes aansluiting. 840 euri.
 
Ik loop sinds ik mijn auto vrijdag heb opgehaald een beetje te klooien met het opladen thuis. Ik heb een EV-Box. Als ik mijn auto aansluit en de bijgeleverde laadpas langs de EV-Box haal krijg ik bijna altijd het volgende ritueel: gele ring -> blauwe ring -> rode knipperende ring (storing). En dat binnen enkele seconden. Vervolgens druk ik links en rechts wat knoppen in, auto een keer open en op slot, open charge port, enfin, ik weet niet wat ik allemaal doe, en als ik daarna opnieuw probeer het laden te starten gaat het wel goed. Ik probeer een logica te vinden in mijn handelingen en te achterhalen wat ik de eerste keer fout doe, maar ik ben er nog niet uit.

Herkent iemand dit, en zo ja, wat doe ik fout? Ongetwijfeld doe ik weer ontzettend dom. Ik doe keurig eerst de kabel in het laadpunt, daarna pas in de auto. Ik probeer het laden te activeren met de laadpas, maar ook met 'start charging' op de middenconsole (of de app). Het gekke is dat het gewoon altijd de eerste keer fout lijkt te gaan, en daarna goed. Anyone?

Overigens staat mijn auto nu op die 3 fase 16A en 230V te laden met 60km/hr. Niet gek, ik dacht dat ik niet boven de 50 uit zou komen.

Ik heb het in de eerste dagen ook gehad, het leek er op dat ie het ineens wel ging doen doordat ik op start charging in de app op mn mobiel klikte. Maar niet zeker of 'm dat echt was.
Belangrijker, sinds dat moment nooit meer een probleem gehad. Als ik thuiskom sluit ik de kabel direct aan en start ie keurig met laden op het aangegeven tijdstip 23u.
 
Ik zie op hun site ook een (heel prijzige) oplossing voor het rode stekkerprobleem! Een rode stekker, met mobiel laadstation naar een Mennekes aansluiting. 840 euri.

Maar je kan er wel 22 kW mee laden. Met de rode stekker maar 11 kW. (Onder voorbehoud dat je een 32A stopcontact en aansluiting hebt natuurlijk).
Zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken bij Total's Plug to Drive (aangezien zij alleen krachtstroomstekker hebben voor Model S)

Niet dat ik die Total oplossing steun. Ze moeten gewoon een Type 2 voorzien.
 
Volgens de strenge aanbeveling van Widodh heb ik op de zaak een aantal laadstations aan laten leggen. Thuis wil ik het toch voorlopig met een krachtstroom aansluiting doen. Voor 11kw weet ik al dat ik minimaal een 5G2,5 kabel nodig heb maar kan iemand me ook vertellen welk type aardlekschakelaar en stopcontact ik het beste kan laten installeren?
 
Eerder in deze thread (Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 89) heeft WxII een mooi overzicht gemaakt van de de Keba P20 modellen.

Ik zoek een laadstation dat met een RFID geautoriseerd is en waar ik (in de toekomst) via Ethernet data uit kan halen en het eventueel ook mee kan bedienen. Het eerste is om ongeoorloofd gebruik te voorkomen en het tweede is om er verbruiksdata uit te halen en het mogelijk later te combineren met een load balancer of het te integreren in mijn Home Automation systeem. Voor verrekening laat ik overigens een aparte, geijkte en voor verrekening geschikte meter installeren.

Ik dacht aan een Keba P20, met RFID optie en Ethernet/PLC. Het is me niet duidelijk of de Ethernetaansluiting ook zonder PLC aan te sluiten is, want PLC werkt vaak maar matig en een Ethernetkabel is zo gelegd. Ik twijfel nog tussen een losse en een vast kabel; De vaste kabel heeft geen knop om de charge port te openen en is met 5 meter nogal lang. Maar die is waarschijnlijk wel in te korten en het is waarschijnlijk minder gehannes dan met een losse kabel.

Nu lijkt het erop dat de Kebi met vaste kabel niet met RFID en netwerk optie leverbaar zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Als iemand een betere optie dan een Keba weet, hoor ik dat ook graag. Ik vind de ICU EVe (ICU EVe laadpunt The New Motion) ook erg mooi, maar daarmee schijn je meteen aan een abonnement vast te zitten.
 
Eerder in deze thread (Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 89) heeft WxII een mooi overzicht gemaakt van de de Keba P20 modellen.

Ik zoek een laadstation dat met een RFID geautoriseerd is en waar ik (in de toekomst) via Ethernet data uit kan halen en het eventueel ook mee kan bedienen. Het eerste is om ongeoorloofd gebruik te voorkomen en het tweede is om er verbruiksdata uit te halen en het mogelijk later te combineren met een load balancer of het te integreren in mijn Home Automation systeem. Voor verrekening laat ik overigens een aparte, geijkte en voor verrekening geschikte meter installeren.

Ik dacht aan een Keba P20, met RFID optie en Ethernet/PLC. Het is me niet duidelijk of de Ethernetaansluiting ook zonder PLC aan te sluiten is, want PLC werkt vaak maar matig en een Ethernetkabel is zo gelegd. Ik twijfel nog tussen een losse en een vast kabel; De vaste kabel heeft geen knop om de charge port te openen en is met 5 meter nogal lang. Maar die is waarschijnlijk wel in te korten en het is waarschijnlijk minder gehannes dan met een losse kabel.

Nu lijkt het erop dat de Kebi met vaste kabel niet met RFID en netwerk optie leverbaar zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Als iemand een betere optie dan een Keba weet, hoor ik dat ook graag. Ik vind de ICU EVe (ICU EVe laadpunt The New Motion) ook erg mooi, maar daarmee schijn je meteen aan een abonnement vast te zitten.

Ik ben ook nog naar een laadstation aan het zoeken, maar de New Motion vind ik ook ver uit het mooiste. Je kunt er alleen niet flexibel mee laden zoals HWS dat doet met zijn EVBOX
 
Ik dacht aan een Keba P20, met RFID optie en Ethernet/PLC. Het is me niet duidelijk of de Ethernetaansluiting ook zonder PLC aan te sluiten is, want PLC werkt vaak maar matig en een Ethernetkabel is zo gelegd. Ik twijfel nog tussen een losse en een vast kabel; De vaste kabel heeft geen knop om de charge port te openen en is met 5 meter nogal lang. Maar die is waarschijnlijk wel in te korten en het is waarschijnlijk minder gehannes dan met een losse kabel.
De PLC is volgens mij voor de gekoppelde auto. Die kan dan via PLC internet toegang krijgen.

De Keba sluit je gewoon via UTP aan.
 
Ik ben ook nog naar een laadstation aan het zoeken, maar de New Motion vind ik ook ver uit het mooiste. Je kunt er alleen niet flexibel mee laden zoals HWS dat doet met zijn EVBOX
Ben het met je eens, die van NewMotion is het mooist. Maar ik raad je aan het niet alleen daar van af te laten hangen. Zie draadje "Overzicht van beschikbare laadpalen/... etc" over laadpunten.
 
Last edited:
@Widodh, MindBender

De PLC is op zich niet nuttig voor de Tesla, het geeft alleen voor de KeBa het complete model aan.
Een Basic Keba kan je geen smart charging mee doen omdat die de electronica mist hiervoor. Deze heeft wel een ethernet plug maar die is alleen voor de firmware te updaten. Vandaar dat electra type 3 van de Keba nodig is. Een KeBa zonder PLC maar wel met smart is nog niet beschikbaar, vandaar dat er nu aangeraden wordt als je smart wil gaan dan de Keba met electic 3 te nemen en die heeft zeg maar alle opties en dus ook PLC

In mijn presentatie van de Charging dag in Delft heb ik daar ook wat plaatjes van laten zien.. (de presentaties zijn ergens beschikbaar maar weet even niet waar ?Widodh)

Wxll

De PLC is volgens mij voor de gekoppelde auto. Die kan dan via PLC internet toegang krijgen.

De Keba sluit je gewoon via UTP aan.

- - - Updated - - -

MIndBender,

- Dat klopt, die met vaste kabel en alle opties is er nog niet.
- Klopt je hebt de Ethernet/PLC versie nodig, oftewel electric type 3. Het gaat niet om de PLC maar die krijg je er helaas voor nu bij omdat je de volle versie nodig hebt.
Deze versie heeft een extra ethernet aansluiting. Dit is de EH000R1B die je zou zoeken dan.
Je zou ook met Elektrisch type 2 kunnen, maar die is pas in april beschikbaar. Dat is dan een versie zonder PLC.
- Klopt de EV_Box is hyper-closed-source daar moet je een Abo bij hebben om er iets mee te kunnen. Het lijkt er ook sterk op dat de verkoper van de EV-Box ook een % mee krijgt van jouw maandelijkse kosten. Dat weet ik niet hard, maar valt mij op dat elke winkel waar je binnen komt ze altijd eerst de EV-Box proberen te verkopen en dat vind ik verdacht gedrag.

Ik heb de manual pages hier attached als pdf/png plaatjes.
2013-10-20_14-04-42.png
foto (7).png

Wxll


Eerder in deze thread (Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 89) heeft WxII een mooi overzicht gemaakt van de de Keba P20 modellen.

Ik zoek een laadstation dat met een RFID geautoriseerd is en waar ik (in de toekomst) via Ethernet data uit kan halen en het eventueel ook mee kan bedienen. Het eerste is om ongeoorloofd gebruik te voorkomen en het tweede is om er verbruiksdata uit te halen en het mogelijk later te combineren met een load balancer of het te integreren in mijn Home Automation systeem. Voor verrekening laat ik overigens een aparte, geijkte en voor verrekening geschikte meter installeren.

Ik dacht aan een Keba P20, met RFID optie en Ethernet/PLC. Het is me niet duidelijk of de Ethernetaansluiting ook zonder PLC aan te sluiten is, want PLC werkt vaak maar matig en een Ethernetkabel is zo gelegd. Ik twijfel nog tussen een losse en een vast kabel; De vaste kabel heeft geen knop om de charge port te openen en is met 5 meter nogal lang. Maar die is waarschijnlijk wel in te korten en het is waarschijnlijk minder gehannes dan met een losse kabel.

Nu lijkt het erop dat de Kebi met vaste kabel niet met RFID en netwerk optie leverbaar zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Als iemand een betere optie dan een Keba weet, hoor ik dat ook graag. Ik vind de ICU EVe (ICU EVe laadpunt The New Motion) ook erg mooi, maar daarmee schijn je meteen aan een abonnement vast te zitten.
 
Last edited:
Beste Tesla S mensen!

Ik heb nu een week mijn S.. en het is werkelijk een wow wow wow auto...

Effe over het laden op een gewoon huishoudelijk Stopcontact..
In de "reclame" beweert Tesla dus dat laden via een gewoon SK kan.. Maar niets is minder waar...
én dat probleem had ik dus..... Ik kon hem niet laden zoals voorzien (met de Schuko of CEE stekker)... en ben hals over kop een 3,7Kw wall charger moeten gaan aankopen...
Het waarom is veel te ingewikkeld en te uitvoerig om hier effe op 1 2 3 te bespreken, maar als ing. elektriciteit weet ik nu wel voor 95% waarom...

En Tesla en nog 2 andere firma's zijn er nu mee bezig...
Met wat geluk heb ik één van de dagen een oplossing .. vermoedelijk met een andere "intelligente" laadkabel... (een laadkabel die simpel gezegd: een verkleining is van een 3,7Kw wall charger - dus in feite een mobiele "wall charger")...

Indien ik er uit ben ga ik deze oplossing via verschillende wegen communiceren...

Wordt vervolgt!
 
Beste Tesla S mensen!

Ik heb nu een week mijn S.. en het is werkelijk een wow wow wow auto...

Effe over het laden op een gewoon huishoudelijk Stopcontact..
In de "reclame" beweert Tesla dus dat laden via een gewoon SK kan.. Maar niets is minder waar...
én dat probleem had ik dus..... Ik kon hem niet laden zoals voorzien (met de Schuko of CEE stekker)... en ben hals over kop een 3,7Kw wall charger moeten gaan aankopen...
Het waarom is veel te ingewikkeld en te uitvoerig om hier effe op 1 2 3 te bespreken, maar als ing. elektriciteit weet ik nu wel voor 95% waarom...

En Tesla en nog 2 andere firma's zijn er nu mee bezig...
Met wat geluk heb ik één van de dagen een oplossing .. vermoedelijk met een andere "intelligente" laadkabel... (een laadkabel die simpel gezegd: een verkleining is van een 3,7Kw wall charger - dus in feite een mobiele "wall charger")...

Indien ik er uit ben ga ik deze oplossing via verschillende wegen communiceren...

Wordt vervolgt!

Dat was ook de hoofdreden van mijn stranden. Ik kon nergens laden in een gewoon SK. En dat is toch wel erg lastig. Gisteren thuis geprobeerd. Laadde wel op maar Stop vloog eruit. Overigens laadde hij maar 6 km/uur. Dus dan zou het 60 uur duren op de accu op te laden. Niet echt reëel dus.
Gebruik nu zelf de rode krachtstroom stekker en dat werkt uitstekend.
Maar voor familiebezoekjes zou het toch wel fijn zijn als je er op aan kunt dat je met een gewoon SK kunt opladen.
 
Dat was ook de hoofdreden van mijn stranden. Ik kon nergens laden in een gewoon SK. En dat is toch wel erg lastig. Gisteren thuis geprobeerd. Laadde wel op maar Stop vloog eruit. Overigens laadde hij maar 6 km/uur. Dus dan zou het 60 uur duren op de accu op te laden. Niet echt reëel dus.
Gebruik nu zelf de rode krachtstroom stekker en dat werkt uitstekend.
Maar voor familiebezoekjes zou het toch wel fijn zijn als je er op aan kunt dat je met een gewoon SK kunt opladen.
Het lijkt me toch meer een issue van infrastructuur, dan van Tesla zelf.
 
Voor mij is het heel simpel: als Tesla zegt dat de auto via een gewoon stopcontact (dat in orde is uiteraard) kan geladen worden dan moet dat ook zo...

Toegestaan effe (kort) mijn situatie schetsen:
ik kocht de auto voor vrije tijd stuff... o.a. Chaletjes / B&B / afgelegen hotelletjes / in de zomer: campings... en bedoeling is wagen daar dan steeds wat te kunnen bijladen via gewoon SK... Als dit niet kan.. en ik telkens in zulke afgelegen streken moet gaan zoeken naar één of andere openbare charger ben ik de pineut en kan ik de wagen niet gebruiken zoals ik van plan was..
Trouwens als twee ingenieurs met hun e-Citroën de wereld rond konden trekken (zelfs via China e.d.)... en hem dus vermoedelijk voor het overgrote deel hebben geladen op gewone stopcontacten.. moet dat toch ook met een S kunnen.. Niet?

Via deze weg is een technische uitleg wat moeilijk.. doch kort geschetst: het probleem heeft ergens te maken met het feit dat de Tesla "mobiele charger" (die bij aflevering mee wordt geleverd) op zoek gaat naar een (geaarde) "neuter"... en deze is (in BE) zo goed als niet zal vinden...
Dus kort gezegd: de Tesla mobile charger is zo goed als niet (in BE) te gebruiken...

Maar geen nood: de oplossing komt er.. effe geduld...
 
Het lijkt me toch meer een issue van infrastructuur, dan van Tesla zelf.

Dat weet ik niet.
Voordat mijn Tesla werd afgevoerd laadde hij bij geen enkel 220 stopcontact op. Nu wel.
Dus het kan toch wel echt aan de Tesla of aan het snoer geleverd door Tesla liggen, neem ik aan.

Probleem lijkt in. België overigens veel prangender dan in Nederland.