Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Kreeg zojuist een mail van Tesla gerelateerd aan smart charging: in firmware versie 6 zal "time-varying duty cycles" supported gaan worden! Die update komt vermoedelijk begin volgend jaar.

Toelichting: op dit moment volgt de Tesla keurig de afname van de hoeveelheid amps als de smart charger dat doorgeeft. Alleen automatisch weer verhogen werkt niet omdat de Tesla dat niet toestaat. Je moet dan handmatig op het paneel de amps zelf weer verhogen. Deze upgrade gaat ervoor zorgen dat ook volautomatische toename mogelijk wordt.

@widodh het ging om een smart charger test waarbij we wisten dat deze beperking er nog is vanuit de Tesla, de 100% werking komt idd na die update.

Goed nieuws! Ik kan niet wachten op versie 6 dan :)

Wij willen op kantoor 4 laadpalen plaatsen, maar hebben geen 64A over, dus ik wil daar ook iets slims gaan doen.
 
Ik heb als het goed is 3 fase 35 amp. Maar ik dacht dat ik dan ook 380 volt had. De auto laad momenteel 26 amp. Dat weten we, maar geeft ook 230 volt. Klopt dit?
image.jpg


- - - Updated - - -

Ik hoorde vandaag dat ze voor het einde van het jaar verwachten dat de rode stekker wordt nageleverd. Lets hope so.
 
Afgelopen weekend heb ik mijn S aan m'n vader van 81 laten zien, vraagt ie of je daar krachtstroom voor nodig hebt?
Blijkt dat hij dat gewoon in z'n garage heeft omdat hij vroeger als hobby Romeinse zuiltjes maakte van beton en daarvoor een krachtstroom betonmixer had gekocht en dus een mooie rode wandcontactdoos!
 
Ik heb als het goed is 3 fase 35 amp. Maar ik dacht dat ik dan ook 380 volt had. De auto laad momenteel 26 amp. Dat weten we, maar geeft ook 230 volt. Klopt dit?

Ja, dat klopt, het is de spanning tussen elk van de drie fasen t.o.v. de NUL. Dat is de modus die de Tesla charger gebruikt

400V (vroeger 380) is tussen de fasen onderling.
 
Last edited by a moderator:
Ja, dat klopt, het is de spanning tussen elk van de drie fasen t.o.v. de NUL. Dat is de modus die de Tesla charger gebruikt

400V (vroeger 380) is tussen de fasen onderling.
Fijn om te weten, voordat ik zelf over enkele weken deze vraag was gaan stellen.....

- - - Updated - - -

In MyTesla is er sinds kort het volgende verschenen....
TeslaCharge.JPG


Als je er op klikt overigens kan je niks invullen, er wordt meteen een request gestuurd naar SolarCity.com.....alleen volgens mij leveren die alleen in bepaalde staten in de VS. Denk dat bij het uitrollen van nieuwere versie van Mytesla alleen de vertaling gedaan is en niet of het daadwerkelijk hier te leveren is.......
 
Ja, dat klopt, het is de spanning tussen elk van de drie fasen t.o.v. de NUL. Dat is de modus die de Tesla charger gebruikt

400V (vroeger 380) is tussen de fasen onderling.

Thanx, ik dacht het al, maar werd even getriggerd. Nu nog op naar 32 amp. Dan kan ik tenminste 100 km / uur laden. Gisteren tot zo'n 70 km/h geladen.

Ik moest gisteren mij waarde van 16 amp. Omhoog zetten naar 26 amp met de hand. Is dat nu iedere avond? Of onthoudt de Tesla het nu? Wil namelijk uitgesteld laden gaan doen.
 
Vandaag toch maar een keba wandlader besteld. Ik wilde eigenlijk laden met de UMC, maar nu de rode adapters voorlopig niet geleverd worden toch maar voor deze oplossing gekozen.

Ik heb gekozen voor de uitvoering zonder vaste kabel, zodat ook de ampera en eventuele andere elektrische auto's zonder type 2 aansluiting ook kunnen laden. Aangezien ik geen zin heb om iedere keer de kabel uit de kofferbak te halen heb ik bij luckyluck vandaag ook een tweede laadkabel en een houder besteld. Deze blijft dus ingeplugd in de lader.

Nog 8 nachtjes slapen voor de aflevering!
 
Ik loop sinds ik mijn auto vrijdag heb opgehaald een beetje te klooien met het opladen thuis. Ik heb een EV-Box. Als ik mijn auto aansluit en de bijgeleverde laadpas langs de EV-Box haal krijg ik bijna altijd het volgende ritueel: gele ring -> blauwe ring -> rode knipperende ring (storing). En dat binnen enkele seconden. Vervolgens druk ik links en rechts wat knoppen in, auto een keer open en op slot, open charge port, enfin, ik weet niet wat ik allemaal doe, en als ik daarna opnieuw probeer het laden te starten gaat het wel goed. Ik probeer een logica te vinden in mijn handelingen en te achterhalen wat ik de eerste keer fout doe, maar ik ben er nog niet uit.

Herkent iemand dit, en zo ja, wat doe ik fout? Ongetwijfeld doe ik weer ontzettend dom. Ik doe keurig eerst de kabel in het laadpunt, daarna pas in de auto. Ik probeer het laden te activeren met de laadpas, maar ook met 'start charging' op de middenconsole (of de app). Het gekke is dat het gewoon altijd de eerste keer fout lijkt te gaan, en daarna goed. Anyone?

Overigens staat mijn auto nu op die 3 fase 16A en 230V te laden met 60km/hr. Niet gek, ik dacht dat ik niet boven de 50 uit zou komen.
 
Voor de belgen:
Van de new motion kreeg ik vandaag een interessant antwoord op mijn vraag waar hun oplaadpunten in belgie zijn.
bottomline is veel in de pijplijn maar voor nu, trek je plan

"Naar aanleiding van uw email ontvangt u hierbij informatie over laden in België.


The New Motion is aangesloten bij e-clearing.net en het Olympus platform. e-clearing.net bestaat uit exploitanten van laadinfrastructuur uit zeven Europese landen die samenwerken om via één centrale backoffice interoperabel laden mogelijk te maken. Op dit moment is Blue Corner een van de belangrijkste aanbieders van publieke laadinfrastructuur in België. Zij zijn ook aangesloten bij e-clearing.net. Wanneer e-clearing.net operationeel is, kunt u met een love to load charge card terecht bij alle laadpunten van Blue Corner. Het Olympus platform is een proef van de Vlaamse Overheid, waardoor laadpashouders van The New Motion toegang krijgen tot oplaadpunten die worden geplaatst bij in totaal 180 treinstations van de Belgische spoorwegen.


Daarnaast is The New Motion een partnership aangegaan met ThePluginCompany. Zij zijn de grootste aanbieder van laadinfrastructuur in België. Door dit partnership wordt het mogelijk om met uw love to load charge card bij een groot aantal publieke en semi-publieke laadpunten van ThePluginCompany te laden.


Via de website The New Motion België blijft u op de hoogte van het laatste nieuws. Een actueel overzicht van laadpunten in België is beschikbaar op ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles. Voor snelladers in België gaat u naar http://www.total.be/nl/stations/brandstoffen/plug-to-drive/plug-to-drive-finder.htm.


Heeft u nog vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via [email protected] of te bellen naar +32 (0)2 588 1251.


Met vriendelijke groet,"
 
Ik zoek wat advies voor een zakelijke aansluiting:
  • We overwegen twee Type 2 Mennekes aansluitingen (twee Tesla's en al één Outlander)
  • Beschikbaar 3x25A, dedicated aansluiting.

Niet alle auto's zullen er tegelijkertijd staan, en ik wil eigenlijk maximaal profiteren van die 3x25. Is het dan verstandig om twee 22kW laadpalen te nemen, zodat je idealiter max die 3x25 kunt gebruiken, of is het beter om 11KwH laadpalen te nemen? Hoe snel kan dit 'slim' worden opgelost?

René
 
Ik zoek wat advies voor een zakelijke aansluiting:
  • We overwegen twee Type 2 Mennekes aansluitingen (twee Tesla's en al één Outlander)
  • Beschikbaar 3x25A, dedicated aansluiting.

Niet alle auto's zullen er tegelijkertijd staan, en ik wil eigenlijk maximaal profiteren van die 3x25. Is het dan verstandig om twee 22kW laadpalen te nemen, zodat je idealiter max die 3x25 kunt gebruiken, of is het beter om 11KwH laadpalen te nemen? Hoe snel kan dit 'slim' worden opgelost?

René

Dubbele ev box, die kan met smart charging het zo regelen dat als er maar 1staat alles naar die aansluiting gaat, en bij meerdere netjes wordt verdeeld....
 
Ik zoek wat advies voor een zakelijke aansluiting:
  • We overwegen twee Type 2 Mennekes aansluitingen (twee Tesla's en al één Outlander)
  • Beschikbaar 3x25A, dedicated aansluiting.

Niet alle auto's zullen er tegelijkertijd staan, en ik wil eigenlijk maximaal profiteren van die 3x25. Is het dan verstandig om twee 22kW laadpalen te nemen, zodat je idealiter max die 3x25 kunt gebruiken, of is het beter om 11KwH laadpalen te nemen? Hoe snel kan dit 'slim' worden opgelost?

René

Ik zou voor de ICU Eve gaan. Is de meest moderne nu op de op markt, duo lader in één kastje met 'smartcharging' past zich aan 'aan grid-availability'.
ICU Charging Stations: ICU EVe